منتدى النماذج الــ Forms
يهتم هذا القسم بموضوع الشاشات والنماذج وبجميع البرامج الخاصة بذلك مثل Forms Builder , Forms Compiler and Forms RunTime .....
13,718 موضوعات في هذا القسم
-
الكود ده مفروض بيقفل نافذة فارعية لما المستخدم يضغط على زر أغلاقها ، و فى نفس الوقت بيقفل النافذة الرئيسية لما المستخدم يضغط زر الاغلاق النافذة الرئيسية :- IF :SYSTEM.TRIGGER_BLOCK = 'INVENTORIES' THEN GO_BLOCK('ORDERS'); ELSE EXIT_FORM; END IF; و ده طبعاً محطوط جود ال When-Window-Closed trigger الخاصة بال Form السؤال هنا .... أيه معنى ال SYSTEM.TRIGGER_BLOCK: و أريد الاجابة ان تكون بالعربى و مفصلة قدر الأمكان ...... وشكراً
-
انا حاولت اعمل اتنين list item عايزة واحد مثلا للdname اختار اسم القسم منه و لما افتح الlist item الاخر يعرض اسماء الموظفين بهذا القسم فقط المشكله هى انها شغاله معاى فى حاله واحد يكون list والتانى text box لكن مش مظبوطه معايا ان الاتنين يكون نوعهم list انا عموما الفكره انى عملت dname ك list و باملاه عن طريق cursor فى تريجر when new form instance و عامله على تريجر اخر when list changed يروح البلوك و ينفذ الquery فبتطلع مظبوطه طالما ان الفورمه master detail بس زى ماقولت ename متخزن ك text box لكن مش متظبطه خالص لو list ???? يا ترى ايه الحل؟؟؟؟؟
-
ياشياب عندي 2 بلوك الاول وضعت فيه لست ايتم ليس مرنبط بأي جدول ولكن كتبت كود عندما اقوم بتشغيل الفورم يقوم بجلب deptno من جدول dept والبلوك الاخر فيه جدول emp عندما اشغل الفورم واقوم باختيار رقم من الليست مثلا 20 تأتي بيانات القسم 20 في جدول emp ارجو ان تكون الفكرة وضحت بس المشكلة عندما اقوم الاضافة او التعديل في بلوك emp واقوم بالحفظ تأتي رسالة خطأ وعندما اقوم بعرض الخطأ الاحظ بأن الادخال او التعديل تم في الليست وليس في جدول emp عموما ارفقت الفورم لكي تتطلعوا عليه وارجو ان تحلو المشكلة عفوا ياشباب في هذا اللنك http://www.4shared.com/file/20702720/93aa093c/list1.html
-
ارجو المساعدة وبشكل عاجل ارجو افادتي في المعادلة الحسابية التي من خلالها استطيع التأكد من صحة رقم الاقامة او بطاقة الاحوال ولكم جزيل الشكر
-
ابحث عن form builder complete reference للحوجة المااااااااااااااااااااااااااااااااااااسة المرجع الكامل لدفلبر اوراكل 6i
-
بسم الله الرحمن الرحيم يا إخوان أريد مساعدتكم في تعلم كيفية عمل tree ولكن المعلومات الي في tree آخذها من جدول جاهز. عندي جدول في طلبات وبياناتها وأريد عمل tree يكون فيها أرقام الطلبات ولما أكبس على أي رقم تظهر البيانات. وجزاك الله كل خير
-
انا عملت برنامج بيعرض صور من على الماسح الضوئى بس حبيت انا اخزن الصور دى بعد عرضها بس اللى محتاجه من حضارتكم انى اعمل شاشة حفظ باسم علشان اقدر اكتب اسم الصورة اللى عايز احفظها ممكن حد يدلنى على الكود اللى اقدر اعمل منها الشاشة دى و شكرا مستنى ردودكم
-
declare v varchar2(100); begin v := get_item_property ( 'PUSH_BUTTON5' , enabled ) ; if v = property_true then set_item_property ( 'PUSH_BUTTON5' , enabled , property_false ); end if ; end;
-
يا شباب أريد أن أعرف أيش الفرق بين تصدير وإستيراد البيانات وعمل الباك أب وأسترجاعها ومتى نستخدم كل منها
-
السلام عليكم انا والحمد لله متمكن فى شغل الفورمز و وقطعت شوط كبير فى الجافا سؤالى هو هل من الممكن ان استفيد بالجافا فى شغل الفورمز ؟و كيف؟
-
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته إخوانى الأعزاء.....أسف جدا على التأخير ........أرفق لكم إن شاء الله النموذج مع ملفات ال OCX هذه الملفات موجودة فى الأساس فى ويندوز 2000 و المثال صمم على ويندوز 2000 . scanner.zip
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الرجاء المساعده فى هذا الكود انا عندى فورمة بتدخل فى جدولين الكود اللى تحت بياخد بعض البيانات من الفورمة وبيدخلها فى جدول تالت فى الداتا بيز مش موجود على الفورمة فى حالة البيانات اللى بتدخل فى الجدول التالت موجوده بالفعب بيعمل تحديث للكمية الموجوده . لو مش موجوده بيدخل البيانات كاملة. ملحوظه كود التحديث شغال لكن الادخال مش شغال ياريت المساعدة شكرا لحسن تعاونكم DECLARE N NUMBER; CURSOR M1 IS SELECT STORE_SIDE_ID A,STORE_STORE_ID B,STORE_KEEPMENT_ID C,STORE_STATUS D FROM STORE G WHERE STORE_SIDE_ID=to_number(:SIDE_NAME) AND STORE_STORE_ID=TO_NUMBER(:ADD_DOCUMENT_STORE_ID) AND STORE_KEEPMENT_ID=to_number(:ADD_KEEPMENT_KEEPM…
-
-
هذه لعبة تيترس على form developer وهي ليست من برمجتي لكنها وصلتني عن طريق الصدفة رجاء عدم تضييع وقت باللعب بها ولكن انظروا إلى الكود فإنه مفيد tetris.zip
-
السلام عليكم ورحمه الله... انا عندي سؤال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ عندي فورمه فيها عروض اسعار فيها حقلين واحد في قيمة السلعة والتاني في كمية السلعة مثل: عندي سماعه 10ج وخد العميل 100 سماعة انا عامل item اسمه total دي في مجموع دي هضرب 10*100=1000 مفيش مشكله ......عايز بعض كدة اجمع item الاسمه total وانا مش عامل total في الدتا بيز عامله في الفورمه عايز اعامل item تاني عشان اضع في مجموع الـــitem الاول ممكن تسعدوني وشكرًا............ :angry:
-
يا جماعة فى واحد صاحبى راح انتر فيو فى شركة وكان فى امتحان عملى عبارة عن عمل شاشه طلب منه التيم ليدر تعرف تعمل شاشه بتعمل سيرش وهى مش مبنيه على جدول فى الداتا بيز بصراحة الراجل تنح وانا كمان تنحت ولو فى حد من اصحاب الخبرة يساعدونا فى الموضوع دة علشان الراجل بصراحة حاسس انه مش فاهم حاجة
-
1- لدي قاعدة بيانات موجودة على السيرفير ولدي على الجهاز الفرعي أوراكل9 والديفلوبر 9 وأريد أن أعمل أتصال بالقاعدة الموجودة على السيرفر ولكن دون جدوى مع العلم أني كتبت اسم القاعدة واسم الجهاز نرجو لو تكرمتم من لدية إجابة فليتفضل 2- قمت بعمل نسخ أحتياطي من داخل الفورم وتمت العملية ولكن عملية الإسترجاع لم تتم فمن لدية أفضل طريقة لايبخل علينا
-
لا انا عايز اجمع الـــــitem بتاع الـــــtotal واخذ ناتج الجمع في الــــitemالتاني اسمه total2
-
السلام عليكم هذه الشاشة بها طريقة عمل combo بمثال بسيط جدا كل ما عليك الا ان تنفذ الملف ال sql اولا على المستخدم scott ثم تشغيل الشاشة وهى طريقة سهلة وأتمنى ان تنال اعجابكم combo.zip
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته في زر اللاحق والسابق اردت عند الوصول الى اخر قيد ان تجعل خاصية ENABLED للازرار اللاحق والاخير غير فعالة وتفعيل الاول والتالي ولهذا كتبت في التريقر الخاص بالانتقال التالي declare n number; d number; begin d:=:SYSTEM.CURSOR_RECORD; last_record; n:=:SYSTEM.CURSOR_RECORD; go_record ( d ); next_record; Set_Item_Property('BTNPREV',ENABLED,PROPERTY_TRUE); Set_Item_Property('BTNTOP',ENABLED,PROPERTY_TRUE); IF (:SYSTEM.CURSOR_RECORD = n ) then GO_ITEM('BTNNEW'); Set_Item_Property('BTNEND',ENABLED,PROPERTY_FALSE); Set_Item_Property('BTNNEXT',ENABLED,PROPERTY_FALSE); END IF; end; ولكن عند العمل في المشروع يعمل في البداية ولكن بعد عدة مرات …
-
السلام عليكم ورحمة الله رايت source code لبرنامج devloper اقصد fmb لشركة كبيرة ولكن الـcanvas عليه سهم صغير وكانه short cut وعند فتحه اي للتعديل عليه فهو لا يعرض شي وكانه canvas جديد فارغ مع العلم انه عند تشغيله فان canvas ليس فارغا ويعمل بشكل سليم ؟؟؟؟ افيدوني هل هي طريقة لحماية source code
-
مرحبا كيف يتم انشاء libraries ؟ وادراج الاكواد بداخلها ؟ ايهاب وجدى
-
بسم الله الرحمن الرحيم اخواني الاعزاء يا ريت لو شرح بسيط عن كيفية انشاء libraries ؟ وما الهدف من استخدامها .
-
يا شباب انا كتبت هذا الكود في when_list_changed go_block('emp'); execute_query; if :lst =:lst then go_block('emp'); execute_query; end if; بس المشكلة عندما اشغل الفورم واختار اول قيمة يتنفذ هذا الكود وعندما اقوم باختيار قيمة اخرى لا يتنفذ الكود كيف استطيع ان اصحح هذا الكود بمعنى عندما اختار قيمة من اللست يذهب الكارسر الى البلوك المذكور ثم يقوم بجلب البيانات وعندما اقوم باختيار قيمة اخرى يذهب الى البلوك ويقوم بمسح البلوك ويجلب البيانات الجديدة وهكذا ارجو المساعددددددددددددددددددددة
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عندي كود اريد أن أضعه فى object groupثم أضعه في object libraries فكيف يتم ذلك وشكرا.............