بتاريخ: 24 يوليو 200718 سنة comment_105568 انا عملت برنامج بيعرض صور من على الماسح الضوئى بس حبيت انا اخزن الصور دى بعد عرضها بس اللى محتاجه من حضارتكم انى اعمل شاشة حفظ باسم علشان اقدر اكتب اسم الصورة اللى عايز احفظها ممكن حد يدلنى على الكود اللى اقدر اعمل منها الشاشة دى و شكرا مستنى ردودكم تقديم بلاغ
بتاريخ: 30 يوليو 200718 سنة comment_106069 السلام عليكم ورحمة الله وبركانة اخي الحبيب .. ان عمل هكذا فكرة من السهوله بمكان .. و انا سوف اضع ببين يديك طريقتين و بنفس المبدأ : الطريقة الاولي : - انتعمل على تحزين الصورة بعد سحبها بالسكانر الى مجلد خاص .. و تضع في بالك ان تسمى الصور بتسمية معينه . فعلى سبيل المثال c:\phptos\image1.pjgc:\phptos\image2.pjgوهكذا تواليك .. الفكرة من وراء ذلك هو التالي : - انشاء حقل في الجدول المراد العمل علية و تخزين مسار الصورة فيه .. و هذا الامر من السهولة بمكان عملة .. و بعد ان تقوم بتخزين مسار الصورة في قاعدة البيانات يمكنك و بكل سهولة انشاء عنصر image item و من النوع none database لعرض الصورة فيه و بهذه الطريقة يتكون عملية جلب الصورة اسرع .. و ذلك بسبب انه لم يتم عمل اي ضغط للصورة .الطريقة الثانية : هو عمل حقل في قاعدة البيانات من النوع LOB و وضع عنصر صورة على الفورم IMAGE ITEL و ربط هذا العنصر بالحقل و بهذه الطريقة لن تحتاج الى تسمية الصورة لانها سوف تكون عبارة عن حقل ضمن مجموعة حقول حاصة بنفس السجل ... لكن هذه الطريقة تكون بطيئة و بحسب حجم الصورة المخزنة .. انشاء في وقت قريب سوف اعمل على جلب الملف المرفق .. لاني في هذه اللحظة لا امتلك ( قاعدة بيانات + فورم بيلدر ) .. فارجو المعذرة ... و في حال نسياني الموضوع فارجو التواصل معي على البريد الاكتروني [email protected] تقديم بلاغ
انضم إلى المناقشة
يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.