بتاريخ: 14 يوليو 200718 سنة comment_104829 السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهالرجاء المساعده فى هذا الكودانا عندى فورمة بتدخل فى جدولين الكود اللى تحت بياخد بعض البيانات من الفورمة وبيدخلها فى جدول تالت فى الداتا بيز مش موجود على الفورمة فى حالة البيانات اللى بتدخل فى الجدول التالت موجوده بالفعب بيعمل تحديث للكمية الموجوده .لو مش موجوده بيدخل البيانات كاملة.ملحوظه كود التحديث شغال لكن الادخال مش شغال ياريت المساعدة شكرا لحسن تعاونكم DECLARE N NUMBER; CURSOR M1 IS SELECT STORE_SIDE_ID A,STORE_STORE_ID B,STORE_KEEPMENT_ID C,STORE_STATUS D FROM STORE G WHERE STORE_SIDE_ID=to_number(:SIDE_NAME) AND STORE_STORE_ID=TO_NUMBER(:ADD_DOCUMENT_STORE_ID) AND STORE_KEEPMENT_ID=to_number(:ADD_KEEPMENT_KEEPMENT_ID) AND STORE_STATUS=TO_NUMBER(:ADD_KEEPMENT_STATUS) ;M1_REC STORE%ROWTYPE;BEGIN---------------------------FOR M1_REC IN M1 LOOP IF M1_REC.A=to_number(:SIDE_NAME) AND M1_REC.B=TO_NUMBER(:ADD_DOCUMENT_STORE_ID) AND M1_REC.C=to_number(:ADD_KEEPMENT_KEEPMENT_ID) AND M1_REC.D=TO_NUMBER(:ADD_KEEPMENT_STATUS) THEN UPDATE STORE SET STORE_AMOUNT=STORE_AMOUNT+:ADD_KEEPMENT_AMOUNT WHERE STORE_SIDE_ID=to_number(:SIDE_NAME) AND STORE_STORE_ID=TO_NUMBER(:ADD_DOCUMENT_STORE_ID) AND STORE_KEEPMENT_ID=to_number(:ADD_KEEPMENT_KEEPMENT_ID) AND STORE_STATUS=TO_NUMBER(:ADD_KEEPMENT_STATUS) ; --------------------------- ELSE SELECT AUTONUMBER_SEQ.NEXTVAL INTO N FROM DUAL; INSERT INTO STORE (STORE_ID,STORE_SIDE_ID,STORE_STORE_ID,STORE_KEEPMENT_ID,STORE_STATUS,STORE_AMOUNT) values(N,to_number(:SIDE_NAME),TO_NUMBER(:ADD_DOCUMENT_STORE_ID),to_number(:ADD_KEEPMENT_KEEPMENT_ID), TO_NUMBER(:ADD_KEEPMENT_STATUS),:ADD_KEEPMENT_AMOUNT); END IF; END LOOP; COMMIT_FORM;CLEAR_FORM;END; تقديم بلاغ
بتاريخ: 28 يوليو 200718 سنة comment_105909 ممكن نستفيد من هذه الخبرة وعرض هذه المشاكل وانواعها وطريقة الحل بعد المعرفة للافادة تقديم بلاغ
بتاريخ: 28 يوليو 200718 سنة comment_105952 الاخ الكريمممكن ترسل الTABLE STRUCTUREوالفورم لكي نستطيع اكتشاف الخطأالموضوع كده بصراحه صعب شويهسلام تقديم بلاغ
بتاريخ: 28 يوليو 200718 سنة comment_105954 السلام عليكم كده فعلاً صعب حد يساعدكهرفع الفورمة و الجداولو برضوا طريقة عرض المشكلة مش واضحةو ربنا ييسرلك امرك تقديم بلاغ
بتاريخ: 28 يوليو 200718 سنة comment_105957 الحل تقريباً الشرط اللى أنت عاملة فى جملة الشرط فيه حاجة مش مظبوطة و دائماً الشرط ده مش بيتحقق.عشان كده على طول بيروح على elseو أنت بيتهيألك ان مش شغال غير فى ال insert لكن الصح ان الشرط اللى انت كاتبة دة عمره ما بيتحقق عشان كدة بيروح على elseو جرب كدة هتلاقى انه ممكن يدخل حالة متكررة الحل انك تظبط الشرط.و طبعاً مش هاقدر افيدك لأنى مش فاهم الجداول.و فى ملحوظه مش شرط تعرف record لو هتستخدم for انت تعرف cursor فقط و for بتعرف record و بيعملopen cursor,fetch , and closeو اتمنى انى اكون ساعدتكسلام تقديم بلاغ
بتاريخ: 29 يوليو 200718 سنة comment_105994 السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهالأخ الفاضل يجب مراعاة الآتي 1- تستخدم Insert في حالة الـ None Base Table Block2- تستخدم commit_form لأخذ التحديثات التعديلات والسجلات الجديدةفي الحالة الثانية يجب التأكد من أن كل الـحقول مضمن في الداتابيز وإحتمال ان هنالك حقل ليس في الداتابيز وموجود عموما لمعرفة هذا إستخدم الـ Menu الإفتراضيDefault&SMARTBARوعند الفورم رن أي أثناء الرن تشغيل RUN أنظر في ال HELP سيساعدك في الحل والله أعلم تقديم بلاغ
انضم إلى المناقشة
يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.