بتاريخ: 25 يوليو 200718 سنة comment_105673 يا جماعة فى واحد صاحبى راح انتر فيو فى شركة وكان فى امتحان عملى عبارة عن عمل شاشه طلب منه التيم ليدر تعرف تعمل شاشه بتعمل سيرش وهى مش مبنيه على جدول فى الداتا بيز بصراحة الراجل تنح وانا كمان تنحتولو فى حد من اصحاب الخبرة يساعدونا فى الموضوع دة علشان الراجل بصراحة حاسس انه مش فاهم حاجة تقديم بلاغ
بتاريخ: 25 يوليو 200718 سنة comment_105680 إذا كان المطلوب عمل شاشة بتعمل سيرش وهى مش مبنيه على جدول فى الداتا بيز اتوقع انه كان يقصد عمل block بالطريقة manaually وهكذا تكون الشاشة غير مبنية على الداتا بيز بعد ذلك نستخدم الكورسر لجلب البيانات ثم وضعها في الشاشة .ملاحظة هذه وجهة نظري يمكن شخص اخر عنده حل افضل تقديم بلاغ
بتاريخ: 25 يوليو 200718 سنة كاتب الموضوع comment_105684 جزاك الله خيرا اخى بس هو دة ممكن ينفع انى اعمل كونترول بلوك وبعدين اعمل كيرسور يجيب البيانات من الجدول اللى انا محددة فى الكيرسور ودة يبقا فايدته يعنى يفرق اية لو انا عملت سيرش مبنى على جدول ولو فى حد تانى عندة اراء تانية يا ريت ميبخلش عليناوجزاكم الله عنا كل خير تقديم بلاغ
بتاريخ: 25 يوليو 200718 سنة comment_105692 قد يكون المطلوب فى هذه الحالة ( عدم ربط الشاشة بجدول معين من خلال البلوك Control Block) .. انشاء شاشة استعلام فقطوبالتالى - يمكنك انشاء مجموعه من البيانات من اكثر من جدول من خلال استخدام الكيرسور وعدم التقيد بجدول محدد من خلال الجدول المربوط بالبلوك . - فى حالة التعديل بالجداول واضافة حقول فى الجداول الاساسية المكونه للاستعلام .. لن تحتاج الى تعديل اوامر الانشاء التى كتبتها بالكيرسور الا اذا كنت فى حاجه اليها .- يمكنك استخدام مستويات فرز تجميعيه ايضا باستخدام ال groub by مع استخدام الكيرسور قد لاتستطيع الحصول عليها بالطريقه التقليديه عند ربط الجدول مع البلوك .وهناك افكار اخرى كثيرة .. اذا كان الهدف هو استخدام الشاشه... كشاشة استعلام بشكل اساسي ..ننتظر اراء اخرى تقديم بلاغ
بتاريخ: 25 يوليو 200718 سنة كاتب الموضوع comment_105698 بالفعل اخ امجد كان السؤال ان تقوم بعمل شاشه استعلام يمكنك عن طريقها البحثفهل من الممكن ان يضع احد الاخوة الكرام مثل بسيط جدا للتوضيح حيث اننى مبتداوبالفعل اخ امجد كلامك وكلام اخى سكاى اقرب الى ما اعتقد انه كان مطلوبفهل ممكن مثال بسيط للتوضيح اخى تقديم بلاغ
بتاريخ: 26 يوليو 200718 سنة كاتب الموضوع comment_105738 احبتى فى الله لو ممكن مثال بسيط يوضح الموضوع علشان انا بردوة مش فاهمها كويس ومش عارف اعملها تقديم بلاغ
بتاريخ: 28 يوليو 200718 سنة comment_105902 فيه فكرة ممكن تكون هي المقصودة او قريبة منها الفكرةبلوك من نوع Tabular فيه اسماء الاصناف في الشركةيوجد صندوق اختيار CheckBox لاختيار الصنف المطلوب طباعتة في التقرير سوف يعمل Loop علي البلوك و يختار الاصناف فقط اللي عليها Checked ثم تحول ارقام هذه الاصناف للتقرير للطباعة المطلوب عمل Loop علي البلوك لاختيار الاصنافكيفية تحميل اكواد الاصناف في متغير للتقرير كيفية استقبال هذة الاكواد في التقرير تقديم بلاغ
بتاريخ: 28 يوليو 200718 سنة كاتب الموضوع comment_105966 اشكرك اخى محمد ياسين وجزاك الله خيرا على اهتمامكلكنى اعتقد ان اقتراحات الاخوة السابقين الاخ امجد والاخ سكاى اقرب الى المطلوب فانا الحمد لله نفذتها وقام بعض الاخوة الكرام بتعديلها ايضا وهى مطروحة على المنتدى ايضا فى هذة المشاركهhttp://www.araboug.org/ib/index.php?showtopic=21882 تقديم بلاغ
بتاريخ: 28 يوليو 200718 سنة comment_105971 الأخ / Muhammad Yasseinفكرتك .. سبق مناقشتها بالمنتدى .... من هنـــا ....تحريك بيانات من الform الى الreport, سؤال مفيد تقديم بلاغ
انضم إلى المناقشة
يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.