الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

انا عندي سؤال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Featured Replies

بتاريخ:

السلام عليكم ورحمه الله...
انا عندي سؤال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عندي فورمه فيها عروض اسعار فيها حقلين واحد في قيمة السلعة والتاني في كمية السلعة مثل:
عندي سماعه 10ج وخد العميل 100 سماعة انا عامل item اسمه total دي في مجموع دي
هضرب 10*100=1000 مفيش مشكله ......عايز بعض كدة اجمع item الاسمه total
وانا مش عامل total في الدتا بيز عامله في الفورمه عايز اعامل item تاني عشان اضع في مجموع الـــitem الاول
ممكن تسعدوني

وشكرًا............ :angry: ;) ;) ;) :( :( :(


السلام عليكم ورحمه الله...
انا عندي سؤال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

عندي فورمه فيها عروض اسعار فيها حقلين واحد في قيمة السلعة والتاني في كمية السلعة مثل:
عندي سماعه 10ج وخد العميل 100 سماعة انا عامل item اسمه total دي في مجموع دي
هضرب 10*100=1000 مفيش مشكله ......عايز بعض كدة اجمع item الاسمه total
وانا مش عامل total في الدتا بيز عامله في الفورمه عايز اعامل item تاني عشان اضع في مجموع الـــitem الاول
ممكن تسعدوني

وشكرًا............ :( :( :( :( :( :( :(
بتاريخ:

السلام عليكم
اللى انا فهمته انك عايز تعمل ايتم تاني وايضا لا يكون على الداتا بيز وما تريده ان يوضع فى هذا الايتم الجديد نفس النتيجة الموجودة داخل ايتم التوتال ؛ لو كان هذا مقصدك فى على الايتم الجديد ادخل بروبيرتي باليت ثم data ثم synchroinze with item ومنها اختار ايتم التوتال .
وهناك حل اخر بالكود وهو انك تأتى على حقل التوتال ثم تريجر post_change

:new_item:=:total;


هذان حلان اذا كان هذا ما تريده اما اذا كان غير ذلك فوضح مطلبك اكثر .
وشكرا
ميجا

بتاريخ:
  • كاتب الموضوع

لا انا عايز اجمع الـــــitem بتاع الـــــtotal واخذ ناتج الجمع في الــــitemالتاني اسمه total2

بتاريخ:
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إخواني الكرام ...

أتمنى أن يتقيد الجميع بالنقاط التالية .. حتى لا تتعرض مشاركة
من المشاركات للحذف ومن ثم الإهمال المتعمد :

- إذا كنت تسأل سؤال .. فيكون العنوان واضحاً ولا يكون بهذه الصيغة مثلاً :

يريد أحدهم الإستفسار عن القيود في SQL فبدل أن يكتب " ما هي أنواع القيود
أو نريد شرح للقيود في SQL تجده يكتب .. " القيود في SQL " فيظن المتصفح أنه قد شرحها ..

- لا تكون الأسئلة بصيغة " الفزعة " أو " النجدة " أو " الحقوني " أو " أرجوا المساعدة " أو" انجودني " وكأننا وللأسف في برنامج 911 مع احترامي الشديد لمن طرح مشاركات سابقة بهذه العناوين ..

- لا تكون الأسئلة موجهه لشخص ما بعينه .. وذلك لأنه يسبب له إشكالات كثيرة منها :
إحراج الشخص .. وربما يكون ليس لديه معرفة أو أنه غائب .. أو أنه مسافر
.فيتأخر رده مما يجعل سمعته العلمية على المحك أمام بقية الأعضاء ..

- على من يريد طرح أي تساؤل البحث أولا في المنتدى ... تلافيا لتكرار الأسئلة .. ونعتذر مسبقاً عن حذف أي موضوع مكرر ؟!!

- من أهم النقاط .. على السائل متابعة مشاركته حتى لا يمل المجيب سواء كان من المشرفين أو الأعضاء الكرام من سوء المتابعة .. أنت سألت يجب أن تتابع سؤالك وجوابه عليه .. ولو على الأقل كلمة شكر أو امتنان للمجيب حتى تشعره أنك متابع له ..

- هناك حركة فنية بسيطة أرجو الأنتباه لها وهي عند وجود كود SQL ... يفضل كثيراً تنسيقه بالزر الذي في شريط الأدوات والذي مكتوب عليه SQL باللون الأحمر ..

وفق الله الجميع لما يحبه ويرضاه ......


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،
اخوانى فى الله فى نقطة رجاء منى رجاء من اخيكم لا تكتتبو فى عنوان المشاركة :


"مهم جداااا"
"ساعدوني "
"اين ياأهل الخبرة"
"سؤال وارجو ان اجد اجابه له عندكم"
"عضو مندفع"
"سؤال ضروري"
"استفسار"
"البداية الصحيحة"
"اين انتم"

راجعو شروط الكتابة فى المنتدى :


2- استخدام عنوان مناسب للموضوع و الإبتعاد عن العناوين التي لا تدل على الموضوع مثل « ساعدوني ، او الفزعه ، عضو جديد و سؤال ... الخ» و أيضاً المصداقية مطلوبة حيث ان البعض يضع عناوين مثل : « شرح الـPortals كامل » و اذا دخلت الموضوع تجد انه يطلب شرح كامل وسوف تحذف المواضيع التي لا تحمل عنوانا واضحا دون الرجوع لكاتبها
بتاريخ:

انا مش فاهم ايه هو سؤالك ابعت الفورم وابعت عايز تجمع ايه وان شاء الله نحلها

وشكرا
ميجا

بتاريخ:

الأخ / mohamed_orcl

رجاء الالتزام بعنوان الموضوع .. .. حتى يتمكن الاعضاء من المساعدة ..
وحتى يستفيد غيرك .. من سؤالك .. فيما بعد

انشيء حقل جديد .. غير مرتبط بالdata base

واستخدم خاصية ال calculation
summry column

ستجد ان الامر سهل

بتاريخ:

بسم الله الرحمن الرحيم
انا اولا مع الاخوه فى انك لازم تلتزم باداب المشاركه ولازم يكون عنوانك مناسب لموضوعك
ثانيا يا ريت نشوف نشاط اكتر من كده للخوه المشرفين وفعاليه اكتر من مجرد الاستنكار
لابد من وجود حزم وحذف للمشاركات المخالفه لأسس الكتابه فى المنتدى
ومع ذلك يا اخ محمد ربنا يقدرنا ونقدر نجاوبك برده
زى ما قال لك الاخ امجد بالظبط تعمل اللى قالك عليه مع ملاحظة الاتى
1- يفضل ان يكون نوع هذا العنصر الجديد display item .
2- لابد ان يكون نوع بيانات هذا العنصر هو ارقام .
سارفق لك فورم قمت بعمل المجموع الذى تريده ولكن على عمود جديد هو توتال للمرتب والعموله
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ملحوظه :-
الملف المرفق ملف مضغوط من النوع rar باستخدام برنامج winrar وقمت بتغيير نوعه الى rar كى يتم ارفاقه والتغلب على مشاكل الارفاق بالمنتدى
لفتح الملف قم بتغيير امتداده اولا الى الامتداد rar

test.doc

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.