بتاريخ: 28 يوليو 200718 سنة comment_105912 السلام عليكم ورحمه الله...انا عندي سؤال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟عندي فورمه فيها عروض اسعار فيها حقلين واحد في قيمة السلعة والتاني في كمية السلعة مثل:عندي سماعه 10ج وخد العميل 100 سماعة انا عامل item اسمه total دي في مجموع ديهضرب 10*100=1000 مفيش مشكله ......عايز بعض كدة اجمع item الاسمه totalوانا مش عامل total في الدتا بيز عامله في الفورمه عايز اعامل item تاني عشان اضع في مجموع الـــitem الاول ممكن تسعدوني وشكرًا............ :angry: السلام عليكم ورحمه الله...انا عندي سؤال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟عندي فورمه فيها عروض اسعار فيها حقلين واحد في قيمة السلعة والتاني في كمية السلعة مثل:عندي سماعه 10ج وخد العميل 100 سماعة انا عامل item اسمه total دي في مجموع ديهضرب 10*100=1000 مفيش مشكله ......عايز بعض كدة اجمع item الاسمه totalوانا مش عامل total في الدتا بيز عامله في الفورمه عايز اعامل item تاني عشان اضع في مجموع الـــitem الاول ممكن تسعدوني وشكرًا............ تقديم بلاغ
بتاريخ: 28 يوليو 200718 سنة comment_105916 السلام عليكماللى انا فهمته انك عايز تعمل ايتم تاني وايضا لا يكون على الداتا بيز وما تريده ان يوضع فى هذا الايتم الجديد نفس النتيجة الموجودة داخل ايتم التوتال ؛ لو كان هذا مقصدك فى على الايتم الجديد ادخل بروبيرتي باليت ثم data ثم synchroinze with item ومنها اختار ايتم التوتال .وهناك حل اخر بالكود وهو انك تأتى على حقل التوتال ثم تريجر post_change :new_item:=:total; هذان حلان اذا كان هذا ما تريده اما اذا كان غير ذلك فوضح مطلبك اكثر .وشكراميجا تقديم بلاغ
بتاريخ: 28 يوليو 200718 سنة كاتب الموضوع comment_105920 لا انا عايز اجمع الـــــitem بتاع الـــــtotal واخذ ناتج الجمع في الــــitemالتاني اسمه total2 تقديم بلاغ
بتاريخ: 28 يوليو 200718 سنة comment_105924 السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إخواني الكرام ...أتمنى أن يتقيد الجميع بالنقاط التالية .. حتى لا تتعرض مشاركةمن المشاركات للحذف ومن ثم الإهمال المتعمد :- إذا كنت تسأل سؤال .. فيكون العنوان واضحاً ولا يكون بهذه الصيغة مثلاً :يريد أحدهم الإستفسار عن القيود في SQL فبدل أن يكتب " ما هي أنواع القيودأو نريد شرح للقيود في SQL تجده يكتب .. " القيود في SQL " فيظن المتصفح أنه قد شرحها ..- لا تكون الأسئلة بصيغة " الفزعة " أو " النجدة " أو " الحقوني " أو " أرجوا المساعدة " أو" انجودني " وكأننا وللأسف في برنامج 911 مع احترامي الشديد لمن طرح مشاركات سابقة بهذه العناوين ..- لا تكون الأسئلة موجهه لشخص ما بعينه .. وذلك لأنه يسبب له إشكالات كثيرة منها :إحراج الشخص .. وربما يكون ليس لديه معرفة أو أنه غائب .. أو أنه مسافر.فيتأخر رده مما يجعل سمعته العلمية على المحك أمام بقية الأعضاء ..- على من يريد طرح أي تساؤل البحث أولا في المنتدى ... تلافيا لتكرار الأسئلة .. ونعتذر مسبقاً عن حذف أي موضوع مكرر ؟!!- من أهم النقاط .. على السائل متابعة مشاركته حتى لا يمل المجيب سواء كان من المشرفين أو الأعضاء الكرام من سوء المتابعة .. أنت سألت يجب أن تتابع سؤالك وجوابه عليه .. ولو على الأقل كلمة شكر أو امتنان للمجيب حتى تشعره أنك متابع له ..- هناك حركة فنية بسيطة أرجو الأنتباه لها وهي عند وجود كود SQL ... يفضل كثيراً تنسيقه بالزر الذي في شريط الأدوات والذي مكتوب عليه SQL باللون الأحمر ..وفق الله الجميع لما يحبه ويرضاه ...... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،،اخوانى فى الله فى نقطة رجاء منى رجاء من اخيكم لا تكتتبو فى عنوان المشاركة : "مهم جداااا""ساعدوني ""اين ياأهل الخبرة""سؤال وارجو ان اجد اجابه له عندكم""عضو مندفع""سؤال ضروري""استفسار""البداية الصحيحة""اين انتم" راجعو شروط الكتابة فى المنتدى :2- استخدام عنوان مناسب للموضوع و الإبتعاد عن العناوين التي لا تدل على الموضوع مثل « ساعدوني ، او الفزعه ، عضو جديد و سؤال ... الخ» و أيضاً المصداقية مطلوبة حيث ان البعض يضع عناوين مثل : « شرح الـPortals كامل » و اذا دخلت الموضوع تجد انه يطلب شرح كامل وسوف تحذف المواضيع التي لا تحمل عنوانا واضحا دون الرجوع لكاتبها تقديم بلاغ
بتاريخ: 28 يوليو 200718 سنة comment_105964 انا مش فاهم ايه هو سؤالك ابعت الفورم وابعت عايز تجمع ايه وان شاء الله نحلهاوشكراميجا تقديم بلاغ
بتاريخ: 28 يوليو 200718 سنة comment_105975 الأخ / mohamed_orclرجاء الالتزام بعنوان الموضوع .. .. حتى يتمكن الاعضاء من المساعدة .. وحتى يستفيد غيرك .. من سؤالك .. فيما بعد انشيء حقل جديد .. غير مرتبط بالdata base واستخدم خاصية ال calculation summry column ستجد ان الامر سهل تقديم بلاغ
بتاريخ: 29 يوليو 200718 سنة comment_105980 بسم الله الرحمن الرحيمانا اولا مع الاخوه فى انك لازم تلتزم باداب المشاركه ولازم يكون عنوانك مناسب لموضوعكثانيا يا ريت نشوف نشاط اكتر من كده للخوه المشرفين وفعاليه اكتر من مجرد الاستنكارلابد من وجود حزم وحذف للمشاركات المخالفه لأسس الكتابه فى المنتدىومع ذلك يا اخ محمد ربنا يقدرنا ونقدر نجاوبك بردهزى ما قال لك الاخ امجد بالظبط تعمل اللى قالك عليه مع ملاحظة الاتى1- يفضل ان يكون نوع هذا العنصر الجديد display item .2- لابد ان يكون نوع بيانات هذا العنصر هو ارقام .سارفق لك فورم قمت بعمل المجموع الذى تريده ولكن على عمود جديد هو توتال للمرتب والعموله----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ملحوظه :-الملف المرفق ملف مضغوط من النوع rar باستخدام برنامج winrar وقمت بتغيير نوعه الى rar كى يتم ارفاقه والتغلب على مشاكل الارفاق بالمنتدىلفتح الملف قم بتغيير امتداده اولا الى الامتداد rar test.doc تقديم بلاغ
انضم إلى المناقشة
يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.