منتدى النماذج الــ Forms
يهتم هذا القسم بموضوع الشاشات والنماذج وبجميع البرامج الخاصة بذلك مثل Forms Builder , Forms Compiler and Forms RunTime .....
13,718 موضوعات في هذا القسم
-
كيف يمكن أزلة نافذة ال window من ال menu فى ال Runtime ؟؟ أنا أرفقت الفورم الذى قمت بعمله حتى يتم التعديل عليه لمن يشاء ....... و شكراً test.zip
-
يا شباب بالله عليكم اعطوني حل ضروري انا عندي فورم معمول على الديفلوبر 2000 و مو راضي يشتغل على ال 6i و بدي اشغل النموذج و مش قادر الاقي الفورم 2000 بدي حل
-
بسم الله الرحمن الرحيم بفرض ان عندى Object Libraries و بها مجموعه تريجر و تلك التريجر انا و ضعتها فى اكثر من فورمه .. و الأن انا اريد فى التعديل فى التريجر الأصلى اى الموجود فى ال Object Lib و بناءا عليه يتم التعديل فى اى تريجر فى باقى الفورم لأنى كل التريجر انا واخدها من ال object Lib ... المهم انا دلقوتى عاوزه اعرف كيف اعدل غى اى شىء داخل ال object Lib لأنى بحاول افتح اى object منها عشان اعدل عليه لكن مش بيفتح... ما الحل .. انا اعمل على نسخه 10g ... رجاء سرعه الرد لأن شغلى واقف
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إن شاء الله يكون هذا الدرس مفيد للجميع. لتكوين قوائم في الـ FORM مثل (File,Edit,...,Help) اتبع الخطوات التالية: 1- Menus 2- Create 3- غير إسم القائمة وليكن مثلاُ Menu1 (للتغير إسم القائمة انقر داخل الإسم القديم مرة واحدة ثم أكتب الإسم الجديد) 4- إنقر نقراً مزدوجاً (دبل كلك) على إسم القائمة Menu1 سوف تفتح نافذة جديدة تستخدم لتكوين القوائم 5- في مكان <New_Item> إكتب إسم أول قائمة وليكن مثلاً File الان يمكنك إضافة قوائم أخرى رئيسية أو فرعية بإستخدام الأدوات إضافة قائمة للأسفل (لأجل إضافة قائمة أسفل القائمة المحددة) إضافة قائمة لليمين (لأجل إضافة قائمة إلى يمين القائمة المحددة) حذف قائمة (لحذف القائمة المحددة مع جميع القوائم المتفرعة من…
-
أنا لا أعرف طريقة عمل ال menus فأرجو من أخوانى ان يدولينى على اى شرح بسيط لاستخدامها ... أو على الاقل يقولى لى متى يتم استخدامها و اين و كيف ؟ .. و شكراً
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ممكن حد يقولى متى نستخدم DECLARE ومتى نستخدمDEFINE وايه الفرق بينهم ورحم الله والديكم
-
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته تواجهني مشكلة فبعد تصميم الفورمز و طلب تنفيذه تفتح صفحة الانترنت اكسبلورر و يقوم بتنفيذ الفورم و عند العودة و تصميم فورم اخر و طلب تنفيذه يفتح صفحة الانترنت و لكنه لا يقوم بالتنفيذ فما هو الحل و جزاكم الله كل خير
-
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخواني الكرام أنا حابب تساعدوني أنا عندي patch file رقم 3022365 ويمكن الحصول عليه من الmeta link الخاص بالأوراكل بس للأسف أنا ماعندي user عليه فلو أحد يخدمني ويجبلي هوا ويقلي ماهي طريقة أضافته للdeveloper أو للأبليكيشن سيرفر والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
-
اريد المشاركه معكم فى تطوير برنامج ذو فاعليه
-
اولا شكرا علي الرد المشكلة اني مثلا عندي مشروع كامل لكني مش عارف اشغله ازاي i can't run the form ياريت تكون فهمتني
-
السلام عليكم هل من الممكن عمل كود Export او Import او backup من خلال button في الفورم و ليس من خلال DOS Prompt شكرا
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني المحترفين عند الانتقال الى فورم معين تظهر لي رسالة الخطا هذه Frm-41805 اسم مبهم لبند Btnexit فما هو هذاالخطأ مع الشكر الجزيل اخوكم عمار السعيدي
-
السلام عليكم عندي جدول فيه حقلين الاول رقم الموظف والثاني صورته من نوع blob المشكله اني لما باخزن الصوره بيقولي ان هو حفظها لكن لما بارجعها بتطلع فاضيه ياريت مثال علي الblob بسيط شكرا سلام
-
بسم الله الرحمن الرحيم رجاء كتابة أى سؤال أو استفسار عن الدرس الخامس و هو الجزء الأخير من : Using Single -Row Functions to Customize Output و رجاء عدم كتابة اى تعليق ... فقط اكتب سؤالك وسوف ارد عليك فى اسرع وقت ان شاء الله..
-
السلام عليكم هل من الممكن عمل كود Export او Import او backup من خلال button في الفورم و ليس من خلال DOS Prompt شكرا
-
ارجوكم عايز حد يشرح لي بسرعة ازاي استخدم ال debug انا بذاكره بس مش عارف استخدمه ازاي واعمل اللي موجود في الماتريال
-
اخواني الاعزاء ان عامل فورم يتكون من deptno,dname,locوهو المستر في بلوك اسمه dept وعامل tabular يحتوي من ename,sal.jop في بلوك اسمه ثةح وقمت بعمل buttonمن اجل عملية الحذف في بلوك dept وعندما اريد الحذف تطليع لي رسالة توضح ان هذا مستر ولايمكن حذفة وعندما افعل button في فورم emp يحذف البيانات الذي في emp ولكن استطيع حذف البيانات في dept فهل من مساعده وكثر الله خيركم
-
ممكن يكود يعمل لى backup لل data بتاعتى خارج البرنامج حسب الملف اللى انا احددة له
-
بسم الله الرحمن الرحيم أخوانى الأعزاء وصلنى رسائل تسأل عن كيفيه عمل شاشه مؤقته لأى مشروع فقررت ان اضع هذا الموضع بين ايديكم ... فقط عليك بتحميل الفورمه و عمل connect بأى مستخدم و سوف ترى النتيجه .. و الكود متاح للجميع ... ولا تنسونى بالدعاء .......... splash.zip
-
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخوانى الافاضل تحية طيبة وبعد عندى مشكلة و ارجوا ان تدلونى على الحل فالحل امامى و لا اراه و المشكلة هى عند تصميمى للفورمة و حفظها بامتداد .fmx من المفترض عند فتحها ان تفتح مباشرة و لكنها عندى تقوم بالدخول على ال form builder اولا ثم اقوم انا بفتحها من خلاله فما الحل لفتحها مباشرة وجزاكم الله خيرا و السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
-
عندي سوال يا جماعه انا كنت بتعمل export للبيانات المدخله علي الداتا عن طريق 1- فتح شاشة الدوس وكتابة exp hr/hr@ora file=c:\ full=y دلوقتي في بيناتات دخلة الداتا ولما بأجي افتح شاشة الدوس الجهاز بيقل لواحده مش عارف لية اعمل اية وشكرا لكم
-
السلام عليكم يسعدنى ان اقدم لكم هذه الفكره واتمنى ان تكون مفيده -- لتنفيذ اى تقرير من خلال الفورم يكون مطلوب انشاء باراميتر فورم لتمرير البراميتر من الفورم الى الريبورت -- اذا مطلوب عدد من الفورم فى النظام مساو لعدد التقارير - فى هذه الفكره يتم انشاء فورم وحيده يتم من خلالها تمرير البراميتر الى كل التقارير مرفق 3 ملفات الاول يحتوى على ال TABLE وشرح الفكره الثانى يحتوى على شاشه ادخال بيانات التقارير الثالث يحتوى على البراميتر فورم الملف الاول tables.txt
-
السلام عليكم ظهرت عندي مشكلة عند عمل run للفورم حيث يظهر كود HTML بدلا من الفورم يحتوي علي البيانات الاساسية للفورم مثل username و password و service name شكرا لاهتمامكم
-
السلام عليكم هل من الممكن عمل splash screen بـ timer لمدة معينة ثم تختفي شكرا
-
اريد وظيفة لقراءة ملف نصى واضافة بياناتة الى جدول