الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

منتدى النماذج الــ Forms

يهتم هذا القسم بموضوع الشاشات والنماذج وبجميع البرامج الخاصة بذلك مثل Forms Builder , Forms Compiler and Forms RunTime .....

  1. hanyfreedom

    كيف يمكن أزلة نافذة ال window من ال menu فى ال Runtime ؟؟ أنا أرفقت الفورم الذى قمت بعمله حتى يتم التعديل عليه لمن يشاء ....... و شكراً test.zip

    • 3 رد
    • 1.5k مشاهدة
  2. essamabdawi
    Started by essamabdawi,

    يا شباب بالله عليكم اعطوني حل ضروري انا عندي فورم معمول على الديفلوبر 2000 و مو راضي يشتغل على ال 6i و بدي اشغل النموذج و مش قادر الاقي الفورم 2000 بدي حل

    • 1 رد
    • 1.1k مشاهدة
    المبرمج الصاعد
  3. Jasmin
    Started by Jasmin,

    بسم الله الرحمن الرحيم بفرض ان عندى Object Libraries و بها مجموعه تريجر و تلك التريجر انا و ضعتها فى اكثر من فورمه .. و الأن انا اريد فى التعديل فى التريجر الأصلى اى الموجود فى ال Object Lib و بناءا عليه يتم التعديل فى اى تريجر فى باقى الفورم لأنى كل التريجر انا واخدها من ال object Lib ... المهم انا دلقوتى عاوزه اعرف كيف اعدل غى اى شىء داخل ال object Lib لأنى بحاول افتح اى object منها عشان اعدل عليه لكن مش بيفتح... ما الحل .. انا اعمل على نسخه 10g ... رجاء سرعه الرد لأن شغلى واقف

    • 2 رد
    • 1.4k مشاهدة
  4. إسكندر
    Started by إسكندر,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إن شاء الله يكون هذا الدرس مفيد للجميع. لتكوين قوائم في الـ FORM مثل (File,Edit,...,Help) اتبع الخطوات التالية: 1- Menus 2- Create 3- غير إسم القائمة وليكن مثلاُ Menu1 (للتغير إسم القائمة انقر داخل الإسم القديم مرة واحدة ثم أكتب الإسم الجديد) 4- إنقر نقراً مزدوجاً (دبل كلك) على إسم القائمة Menu1 سوف تفتح نافذة جديدة تستخدم لتكوين القوائم 5- في مكان <New_Item> إكتب إسم أول قائمة وليكن مثلاً File الان يمكنك إضافة قوائم أخرى رئيسية أو فرعية بإستخدام الأدوات إضافة قائمة للأسفل (لأجل إضافة قائمة أسفل القائمة المحددة) إضافة قائمة لليمين (لأجل إضافة قائمة إلى يمين القائمة المحددة) حذف قائمة (لحذف القائمة المحددة مع جميع القوائم المتفرعة من…

    • 14 رد
    • 8.9k مشاهدة
  5. hanyfreedom
    Started by hanyfreedom,

    أنا لا أعرف طريقة عمل ال menus فأرجو من أخوانى ان يدولينى على اى شرح بسيط لاستخدامها ... أو على الاقل يقولى لى متى يتم استخدامها و اين و كيف ؟ .. و شكراً

    • 2 رد
    • 1.3k مشاهدة
  6. ENG_HOSSAM_WALLY
    Started by ENG_HOSSAM_WALLY,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ممكن حد يقولى متى نستخدم DECLARE ومتى نستخدمDEFINE وايه الفرق بينهم ورحم الله والديكم

    • 2 رد
    • 1.2k مشاهدة
  7. justice
    Started by justice,

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته تواجهني مشكلة فبعد تصميم الفورمز و طلب تنفيذه تفتح صفحة الانترنت اكسبلورر و يقوم بتنفيذ الفورم و عند العودة و تصميم فورم اخر و طلب تنفيذه يفتح صفحة الانترنت و لكنه لا يقوم بالتنفيذ فما هو الحل و جزاكم الله كل خير

    • 6 رد
    • 2.4k مشاهدة
  8. ohmhs2006
    Started by ohmhs2006,

    بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخواني الكرام أنا حابب تساعدوني أنا عندي patch file رقم 3022365 ويمكن الحصول عليه من الmeta link الخاص بالأوراكل بس للأسف أنا ماعندي user عليه فلو أحد يخدمني ويجبلي هوا ويقلي ماهي طريقة أضافته للdeveloper أو للأبليكيشن سيرفر والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    • 0 رد
    • 1.1k مشاهدة
  9. nagdy

    اريد المشاركه معكم فى تطوير برنامج ذو فاعليه

    • 0 رد
    • 974 مشاهدة
  10. ilhilh4ever
    Started by ilhilh4ever,

    اولا شكرا علي الرد المشكلة اني مثلا عندي مشروع كامل لكني مش عارف اشغله ازاي i can't run the form ياريت تكون فهمتني

    • 0 رد
    • 1.1k مشاهدة
  11. amdabd
    Started by amdabd,

    السلام عليكم هل من الممكن عمل كود Export او Import او backup من خلال button في الفورم و ليس من خلال DOS Prompt شكرا

    • 3 رد
    • 2.2k مشاهدة
  12. ammar_alsaidi
    Started by ammar_alsaidi,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني المحترفين عند الانتقال الى فورم معين تظهر لي رسالة الخطا هذه Frm-41805 اسم مبهم لبند Btnexit فما هو هذاالخطأ مع الشكر الجزيل اخوكم عمار السعيدي

    • 3 رد
    • 3.9k مشاهدة
  13. timor
    Started by timor,

    السلام عليكم عندي جدول فيه حقلين الاول رقم الموظف والثاني صورته من نوع blob المشكله اني لما باخزن الصوره بيقولي ان هو حفظها لكن لما بارجعها بتطلع فاضيه ياريت مثال علي الblob بسيط شكرا سلام

    • 5 رد
    • 2.4k مشاهدة
  14. sameh bakkar
    Started by sameh bakkar,

    بسم الله الرحمن الرحيم رجاء كتابة أى سؤال أو استفسار عن الدرس الخامس و هو الجزء الأخير من : Using Single -Row Functions to Customize Output و رجاء عدم كتابة اى تعليق ... فقط اكتب سؤالك وسوف ارد عليك فى اسرع وقت ان شاء الله..

    • 2 رد
    • 3.7k مشاهدة
  15. amdabd

    السلام عليكم هل من الممكن عمل كود Export او Import او backup من خلال button في الفورم و ليس من خلال DOS Prompt شكرا

    • 5 رد
    • 2.1k مشاهدة
    وديع القباطي
  16. ilhilh4ever
    Started by ilhilh4ever,

    ارجوكم عايز حد يشرح لي بسرعة ازاي استخدم ال debug انا بذاكره بس مش عارف استخدمه ازاي واعمل اللي موجود في الماتريال

    • 0 رد
    • 1.1k مشاهدة
  17. بشار المكرسي
    Started by بشار المكرسي,

    اخواني الاعزاء ان عامل فورم يتكون من deptno,dname,locوهو المستر في بلوك اسمه dept وعامل tabular يحتوي من ename,sal.jop في بلوك اسمه ثةح وقمت بعمل buttonمن اجل عملية الحذف في بلوك dept وعندما اريد الحذف تطليع لي رسالة توضح ان هذا مستر ولايمكن حذفة وعندما افعل button في فورم emp يحذف البيانات الذي في emp ولكن استطيع حذف البيانات في dept فهل من مساعده وكثر الله خيركم

    • 2 رد
    • 1.4k مشاهدة
  18. s_devlop
    Started by s_devlop,

    ممكن يكود يعمل لى backup لل data بتاعتى خارج البرنامج حسب الملف اللى انا احددة له

    • 4 رد
    • 2.7k مشاهدة
  19. sameh bakkar
    Started by sameh bakkar,

    بسم الله الرحمن الرحيم أخوانى الأعزاء وصلنى رسائل تسأل عن كيفيه عمل شاشه مؤقته لأى مشروع فقررت ان اضع هذا الموضع بين ايديكم ... فقط عليك بتحميل الفورمه و عمل connect بأى مستخدم و سوف ترى النتيجه .. و الكود متاح للجميع ... ولا تنسونى بالدعاء .......... splash.zip

    • 4 رد
    • 2.4k مشاهدة
  20. keupied
    Started by keupied,

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اخوانى الافاضل تحية طيبة وبعد عندى مشكلة و ارجوا ان تدلونى على الحل فالحل امامى و لا اراه و المشكلة هى عند تصميمى للفورمة و حفظها بامتداد .fmx من المفترض عند فتحها ان تفتح مباشرة و لكنها عندى تقوم بالدخول على ال form builder اولا ثم اقوم انا بفتحها من خلاله فما الحل لفتحها مباشرة وجزاكم الله خيرا و السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

    • 1 رد
    • 1.2k مشاهدة
  21. دانو
    Started by دانو,

    عندي سوال يا جماعه انا كنت بتعمل export للبيانات المدخله علي الداتا عن طريق 1- فتح شاشة الدوس وكتابة exp hr/hr@ora file=c:\ full=y دلوقتي في بيناتات دخلة الداتا ولما بأجي افتح شاشة الدوس الجهاز بيقل لواحده مش عارف لية اعمل اية وشكرا لكم

    • 10 رد
    • 3k مشاهدة
  22. tarek123
    Started by tarek123,

    السلام عليكم يسعدنى ان اقدم لكم هذه الفكره واتمنى ان تكون مفيده -- لتنفيذ اى تقرير من خلال الفورم يكون مطلوب انشاء باراميتر فورم لتمرير البراميتر من الفورم الى الريبورت -- اذا مطلوب عدد من الفورم فى النظام مساو لعدد التقارير - فى هذه الفكره يتم انشاء فورم وحيده يتم من خلالها تمرير البراميتر الى كل التقارير مرفق 3 ملفات الاول يحتوى على ال TABLE وشرح الفكره الثانى يحتوى على شاشه ادخال بيانات التقارير الثالث يحتوى على البراميتر فورم الملف الاول tables.txt

    • 6 رد
    • 2.5k مشاهدة
  23. amdabd
    Started by amdabd,

    السلام عليكم ظهرت عندي مشكلة عند عمل run للفورم حيث يظهر كود HTML بدلا من الفورم يحتوي علي البيانات الاساسية للفورم مثل username و password و service name شكرا لاهتمامكم

    • 6 رد
    • 2.4k مشاهدة
  24. amdabd
    Started by amdabd,

    السلام عليكم هل من الممكن عمل splash screen بـ timer لمدة معينة ثم تختفي شكرا

    • 3 رد
    • 1.8k مشاهدة
  25. yousefeldeep

    اريد وظيفة لقراءة ملف نصى واضافة بياناتة الى جدول

    • 3 رد
    • 2.3k مشاهدة

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.