بتاريخ: 25 نوفمبر 200718 سنة comment_117080 بسم الله الرحمن الرحيمبفرض ان عندى Object Libraries و بها مجموعه تريجر و تلك التريجر انا و ضعتها فى اكثر من فورمه .. و الأن انا اريد فى التعديل فى التريجر الأصلى اى الموجود فى ال Object Lib و بناءا عليه يتم التعديل فى اى تريجر فى باقى الفورم لأنى كل التريجر انا واخدها من ال object Lib ... المهم انا دلقوتى عاوزه اعرف كيف اعدل غى اى شىء داخل ال object Lib لأنى بحاول افتح اى object منها عشان اعدل عليه لكن مش بيفتح... ما الحل .. انا اعمل على نسخه 10g ... رجاء سرعه الرد لأن شغلى واقف تقديم بلاغ
بتاريخ: 25 نوفمبر 200718 سنة comment_117112 بسم الله الرحمن الرحيمأول شىء لازم تكونى سحبى هذه الtriggers من الobject library ويكون subbclassوبعد كده إذا أردت التعديل فى كل الtriggers مره واحده تعدلى فى trigger منهم ثم تسحبيه فى الobject library على نفس المكان. تقديم بلاغ
بتاريخ: 25 نوفمبر 200718 سنة كاتب الموضوع comment_117153 الأخ Ahmed Farghaly بالطبع انا عامله subclass من ال object library و انا عملت زى ما انت قولت لكن لا فائده .. كل التريجر اللى فى باقى الفورم زى ما هى و ما عملت inherit من الأصل .... يا أخوانى انقذونى لأن شغلى معطل تماما... عاوزه اعدل فى الobject library وكل التريجر اللى عامله inherit تتأثر بالتغير مره واحده لأن انا عندى حوالى 700 فورمه بها نفس التريجر المراد تعديله .. مش معقول اعدل فى ال 700 شاشه؟؟؟ بسرعه الله يكرمكم . و شكرا تقديم بلاغ
انضم إلى المناقشة
يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.