منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA
يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard
4,141 موضوعات في هذا القسم
-
لدينا قاعدة بيانات موجوده في محافظه اخري كيف يمكن الوصول اليها باستخدام شبكه تعتمد على خط الهاتف بدون عمل اتصال بالانترنت ( يعني يمكن عمل اتصال بالسيرفر مباشره) السؤال ماهي الاعدادات اللازمه لعمل ذلك ؟ نرجوا الاجابه في اسرع وقت ممكن ولكم جزيل الشكر
-
السلام عليكم اخواني المهندسين الرجاء المساعدة لي اتنين قاعدة بيانات اريد دمجهم مع بعض كيف الطريقه الافضل والاحسن هي exp/emp
-
السلام عليكم .. كيف تصميم ال stand by database ؟؟ in oracle9i شكرا....
-
السلام عليكم علش عندى سؤلين فى عملية imp&exp واعزرونى لانى مش adm انا dev وعلى قدى اولا لما بعمل imp او exp الملف الى انشا بيظهر فين يعنى بيوضع فين ثانيا ما هو الامر الخاص بعمل exp للداتا كاملة وشكرا
-
SELECT PASSWORD FROM DBA_USERS WHERE USERNAME='SCOTT'; PASSWORD ------------------------------ F894844C34402B67 اليس من الغريب ان تضع شركة اوراكل كلمة السر مشفرة في ال VIEW. لو ارادوا اخفاءها نهائيا لما وضعوها فيه ولو ارادوا للادمنيستريتر معرفتها فلماذا يقومون بتشفيرها؟ لا بد ان هناك فائدة من وضع كلمة السر المشفرة فمن لديه هذه الفائدة فليعلمنا بها مشكورا
-
السلام عليكم ورحمة الله الاخوة الفضلاء جزاكم الله علي كل ما تقدمونه عندي سؤال بخصوص التحقق من المستخدم فهناك ثلاث أنواع للتحقق: Password External Global سؤالي هو عن كيفية عمل التحقق للمستخدم عن طريق External و Global وجزاكم الله خيراً
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هل هنالك طريقة لنسخ قاعدة بيانات8 ووضعها في قاعدة بيانات 10G فارغة يعني طبقا للأصل لقاعدة البيانات 8 !!!!
-
-
السلام عليكم انا عامل الموضوع ده عشان عايز اعرف راى الناس الكبيرةالى معانا فى المنتدى ..وعايز اعرف اذا كنت ماشى صح ولا غلط انا مخلص لحد كورس pl/sql وشغال فى شركة برامج محسابة وانا عايز اكمل فى تراك ال DBA وللاسف الكورس هيبتدى على اول شهر نوفمبر او على اول السنة الجايو ان شاء الله فطلبت منهم فى الشغل انى اعمل شغل التقارير (كود) تبع الحاجه الى درستها انا طلبت كدا لسببين 1- افهم اصول بناء برنامج المحاسبة 2- اتمرن واستوعب الحاجات الى انا ذاكرتها وعلى اول السنة ان شاء الله يكون مستواى بقى احسن ..عشان هكون اشتغلت بايدى فى الكود ( وبصراحة الامتحان مهما كان فانا مش بعتبره بيدى خبرة كويسة) ارجو من الاعضاء التوجيه وانا كدا ماشى صح ولا غلط وكل سنة وانتم طيبين سلام
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أريد هذه النسخة ضرورري Oracle Application Server 10g (9.0.4.0.19) only 1CD without Single sine on على Windows فمن لديه هذه النسخة مراسلتي لأني بحثت عنه في موقع اوراكل وفي الانترنت لكن دون جدوى وتقبلوا فائق التقدير والاحترام
-
بسم الله الرحمن الرحيم ان شاء الله فى الفيديو هنشوف ازاى ننزل Oracle ASM 11g R2 على اوراكل لينكس الفيديو http://oracleinarabic.blogspot.com/2014/03/how-to-setup-oracle-asm-11g-r2-on.html
-
السلام عليكم اخواني الاعزاء انا نزلت اوراكل 9i طبعا في الاول نزلت الداتا بيز وبعد كده جيت انزل الديفلوبر طلب مني اني اقفل جميع servies فقفلتها وقفلت http server ونزلت الديفلوبر و اشتغل بس بعد كده حاولت اشغل Enterprise Manager Console مشتغلش ابدا والموضوع ده حصل معايا اكتر من مره ارجو المساعده في كيفية تشغيله وجزاكم الله خيرا
-
السلام عليكم أحد يعرف طريقه أدخل لقاعدة البيانات علماً أني نسيت كلمة السر ل system وكذلك أي مستخدم آخر
-
Scenario Kareem's Mart is popular shop dealing with the sale of different types of bicycles for its customers. Kareem's purchase bicycles from four suppliers and have plans to expand the customer base and to this effect want to add new list of suppliers. The business is growing rapidly and a need has been felt to introduce a database management system in order to meet its expansion plans. Initially, the database management system is supposed to contain information about the customers, suppliers, orders, bills, products. The proposed system is to capture the current business rule: "If the number of units of a particular product falls below the reorder level, an order must …
-
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا الان بدرس DBA , مع اني قطعت شوطا في اوراكل ديفولوبر ,, بماذا تنصحوني ؟؟ انا عندي سؤال في كيفيه انشاء قاعده البيانات بالطريقه اليدويه .. هل من الضروري تعلمها او يكفي تعلم DBCA
-
السلام عليكم ورحمة الله... قمت باستخدام : exp USERID=system/manager OWNER=sales عن طريق start ... ثم run الكود شغال تمام... . بس سؤالي: وين تروح الملفات..وكيف اسويلها استرجاع لو اردت استخدام تلك الملفات؟ والله يعطيكم العافية.....
-
السلام عليكم اخواني الأعزاء قمت بتغيير اسم DATABASE فقط بالشكل الاتي : Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600] (C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp. C:\Documents and Settings\a.nagah>cd\ C:\> C:\> C:\>SQLPLUS / AS SYSDBA SQL*Plus: Release 10.2.0.1.0 - Production on Tue May 13 12:30:15 2008 Copyright (c) 1982, 2005, Oracle. All rights reserved. Connected to: Oracle Database 10g Enterprise Edition Release 10.2.0.1.0 - Production With the Partitioning, OLAP and Data Mining options SQL> SQL> SQL> SQL> SELECT NAME FROM V$DATABASE; NAME --------- ORCL SQL> SQL> SQL> SQL> SHOW PARAMETER USER_DUMP…
-
Al salam aleekom, I'm trying to retrieve data from an ORACLE database with character encoding US7ASCII, the problem is that I'm getting some rubbish when I'm trying to display this data which is in Arabic language. Is there anyway to read/display/convert this data without destroying the data ?? Appreciating the quick response, Moaaz Mady
-
dear all during my configuration for data guard for standby database it apper this alert data guard remote process startup failed and all process stops why this error happend ??? is their initailparameter must change to ignore this error ????
-
السلام عليكم ورحمة الله فتح قاعدة البيانات عن طريق ال ODBC DSN الولوج الى قاعدة البيانات ORACLE والولج الى الجداول وعمل SQL STETMENT لعدد من الجداول لاختيار البينات وترحيلها الى TEMPERARY TABLE وتحميلها الى جدول في ال ACCESS عن طريق زر اضافة
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بعد التحية اخواني فالله من لدية خبره بالابليكشن سيرفير ياريت يضع خطوات اعداد الابليكشن سيرفير لحل مشكلات كثير مثل البطئ فالتقارير الموضوع اقوم بتحميل الابليكشن سيرفير على جهاز سيرفير من hp يعتبر قوي جدا ولكن الابليكشن بتكون على الاعدادت الافتراضية لذلك لا استطيع الاستفادة من قوة مكونات جهاز السرفير -النظام ويندوز سيرفير 2003 -الابلكيشن سيرفير الخاص ب 10g الاصدار الاول ولكم جزيل الشكر الرجاء من لديه معلومه لايبخل عليه بها وخصوصا انني اواجهه مشكلات كثيرة مثل البطئ فالتقارير
-
السلام عليكم ممكن احد يساعدني في حل مشكلتي عندي الانتربرايس منجر مش شغال ضارب اريد اسويلة DROP وبعدين CREATE من جديد ممكن احد يساعدني علما اني بحثت بالكوكل ولكيت ال COMMAND مال RECREATE لمن يطلب ال PASS مال DBSNMP اضعة يكلي غلط والداتابيس مش مفتوحة يس الداتابيس شغالة انا شفت ال STATUS اوكي وال PASS كمان صحيح ممكن طريقة وشكرا مقدما .
-
-
السلام عليكم عند عمل IMPORT عن طريق ال CMD يعطي خطأ وبحروف غير مفهومه كيف أحوله غلى إنجليزي
-
السلام عليكم يعطيكم الف عافيه يا شباب , الموضوع انا حصلة على ال OCP ةاجتزت امتاحاناتها الحمد لله اللي بطلبو منكم بدي اخد ال dba بدي اعرف كم امتحان واذا في مجال الموضوعات والكتب اللي بتلزمني بهييك ايشي و لانه دورة على النت كتير وما لقيت ايشي يعني مو عارف راسي من اجري فيها بدي واحد يكون حاصل عليها ويدلني شو عامل الله يوفقكم وما يروحلكم تعب يا شباب والف شكر مسبقا للي بدو يساعدنا