بتاريخ: 22 أكتوبر 200718 سنة comment_113782 السلام عليكم علش عندى سؤلين فى عملية imp&exp واعزرونى لانى مش adm انا dev وعلى قدى اولا لما بعمل imp او exp الملف الى انشا بيظهر فين يعنى بيوضع فين ثانيا ما هو الامر الخاص بعمل exp للداتا كاملة وشكرا تقديم بلاغ
بتاريخ: 23 أكتوبر 200718 سنة comment_113806 السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهاحسنت السؤال واليك الاجابةناخدها خطوة خطوةاولا ال exp او export وده بتروح حضرتك على Start - >Run ->exp على ويندوز اما لو على لينوكس فحضرتك بتفتح terminal وتكتب فيها exp ثانيا بيطلب منك يوزر ( خلي بالك لو عايز تعمل export للداتابيز مينفعش غير sys او system بس)ثالثا بيطلب منك ال buffer size لملف ال dump لو ضغط enter بياخد القيمة اللي قدامك علطولرابعا بيطلب منك مسار ملف ال dump يعني بتكتب مثلا /d01/oracle/proddata/exp/db_dump.dmp او C:\oracle\orcl\dump_files\db_dump.dmpيعني المسار انته اللي بتحدده مش هيرميه في مسار افتراضي عندهخامسا بيسألك ( لو انته داخل ب sys او system فقط ) عايز تعمل export لأيه؟ وبيعطيك اختيارات:1 للداتابيز2 ليوزر معين3 لجداول معينةبس خلاصده export ببساطة وبيقفل ال terminal بعد ما بيخلص لوحدهوالله الموفقMohamed TawfikOracle8i,9i&10G DBAAPPS. DBARHEL4 Admin تقديم بلاغ
بتاريخ: 23 أكتوبر 200718 سنة comment_113840 السلام عليكم ايها الافاضل الكرماء( خلي بالك لو عايز تعمل export للداتابيز مينفعش غير sys او system بس) عندى تعليق على النقطة دي وهى أن أى مستخدم لديه الوظيفة او الRoleEXP_FULL_DATABASEيستطيع عمل Export لقاعدة البيانات .وشكرا تقديم بلاغ
بتاريخ: 26 أكتوبر 200718 سنة كاتب الموضوع comment_114288 الف شكر وجزاك الله خيرا كثيرااااواسف على التاخير فى الرد طيب اذا حبيت اعمل imp يبقى عكس الكلام ؟؟؟ تقديم بلاغ
بتاريخ: 29 أكتوبر 200718 سنة comment_114642 اذا حبيت تعمل امبورت افتح ال commandوبعد كدا اكتب الكلام داimp user_name/password dir=:\direction full=y commit=yوالله الموفقبالتوفيق ان شاء الله تقديم بلاغ
انضم إلى المناقشة
يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.