الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA

يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard

  1. waziry
    Started by waziry,

    [color="#4169E1"] السلام عليكم لدى استفسار بالنسبة ل Oracle DBA OCP انا حصلت على OCP فى الديفلوبر واريد ان ادخل ال Oracle DBA OCP وعرفت ان اوركل وضعت شرط لابد ان اخذ تراك حتى يسنى لى ان ادخل الامتحان وانا المفروض امتحنت السيكول قبل ذلك والسيكول يعتبر تراك من ضمن Oracle DBA OCP مش عارف اية التصرف الان هل لابد ان اخذ تراك ولا اية الحكاية بالضبط من لدية خلفية عن الموضوع ياريت لا يبخل علينا وجزاكم الله خير.[/color]

    • 1 رد
    • 1.1k مشاهدة
  2. waziry
    Started by waziry,

    [color="#0000FF"]السلام عليكم ?What is the difference between RESETLOGS and NORESETLOGS when you create a control file and what is does it mean RESETLOGS [/color]

    • 1 رد
    • 1.6k مشاهدة
  3. الباشا
    Started by الباشا,

    السلام عليكم نحتاج في كثير من التطبيقات للتخزين المؤقت للبيانات بغرض إجراء بعض العمليات. تقدم اوركل حلاً لهذا السناريو من خلال امكانية انشاء الجداول المؤقتة (Global Temporary Tables) CREATE GLOBAL TEMPORARY TABLE my_temp_table ( column1 NUMBER, column2 NUMBER ) ON COMMIT DELETE ROWS; هذا الجدول يقوم بتخزين البيانات بشكل مؤقت ويتم حذفها لحظة تثبيت البيانات (on commit delete rows) كما يوجد خيار اخر (on commit preserve rows) بمعني أن البيانات تظل بعد عملية التثبت ولكن في كل الاحوال سيتم حذف البيانات لحظة إنهاء الSession. من ميزات هذا النوع من الجداول: 1- البيانات المؤقتة الموجودة في الجدول يتم حذفها ألياً عند إنهاء الSession. 2- نستطيع تصدير الجدوال المؤقتة كهي…

    • 7 رد
    • 2.6k مشاهدة
  4. motsh
    Started by motsh,

    السلام عليكم يا جماعه انا بعمل restore لى spfile بس للأسف بيحصل فشل ومش عارف لية ياترى حد ممكن يعرف اية السبب

    • 3 رد
    • 1.4k مشاهدة
  5. 3oraby
    Started by 3oraby,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياتي لجميع الاعضاء عندي مشكلة في اللغة عند ارسال رسالة من الاوركل مثل الاخطاء ora- لا تظهر الاحرف بالانجليزية ولكنها بروسومات غريبة وهذه صورة من الشاشة ::: http://img31.imageshack.us/img31/1522/oralce.jpg وجزاكم الله خيرا ً

    • 2 رد
    • 1.3k مشاهدة
  6. ahmeddba
    Started by ahmeddba,

    االسلام عليكم ورحمه الله وبركاته ياريت حد يقولى يعنى ايه sql tuning وايه علاقتها oracle 10g واهدفها والفوايد بتاعتها

    • 3 رد
    • 2.6k مشاهدة
  7. waziry
    Started by waziry,

    Salam plz give me the steps to open tar with oracle I very confuse

    • 3 رد
    • 1.1k مشاهدة
  8. مصطفي المصري
    Started by مصطفي المصري,

    معلش انا لسه جديد في الاوركل وكنت عايز اعرف ايه هيه الصلاحيات الي اقدر اعطيها لليوزر يعني عايز اعمل يوزر يعمل اضافه فقط ايه هي الصلاحيه ديه بمعني سؤالي هو اذاي اعطي الصلاحيات المختلفه لكذا يوز صلحيه الادخل فقط ؟ صلحيه التعديل فقط؟ صلحيه الحذف فقط ؟ صلحيه العرض فقط ؟ صلحيه الانشاء فقط؟ الصلاحيات المجتمعه صلحيه الانشاء والادخال ؟ وهكذا عايز اعرف ايه هيه الصلاحيات ديه

    • 1 رد
    • 699 مشاهدة
  9. malik alwadi
    Started by malik alwadi,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كيف يمكن عمل نسخة احتياطية من قاعدة البيانات Dummy File باستخدام برنامج Toad

    • 1 رد
    • 1.5k مشاهدة
  10. motsh
    Started by motsh,

    السلام عليكم يا حماعه كل ما اعمل ريكوفر لأى اوبجكت او للداتابيز كلها يظهر الخطأدة error allocating device ,device_type: sbt_tape failed lo load mml على الرغم انى بعمل باكب على الديسك

    • 1 رد
    • 855 مشاهدة
  11. ayay

    هل توجدأمكانية منع المستخدم scott من دخول plsql الا عن طريق الدفلوبر مهم للغاية

    • 4 رد
    • 1.6k مشاهدة
  12. EBS_Implementor
    Started by EBS_Implementor,

    Oracle Architecture in less than 10 minutes good DBA Video http://dba-system-admin.blogspot.com/

    • 1 رد
    • 820 مشاهدة
  13. yasiraq
    Started by yasiraq,

    السلام عليكم اخواني عندي مشكلة و هي انه لا استطيع عمل import الى الداتا بيز والصورة توضح المشكلة ارجوكم ساعدوني و جزاكم الله الف خير

    • 5 رد
    • 2.3k مشاهدة
  14. mohamedbahaa
    Started by mohamedbahaa,

    السلام عليكم يا جماعه انا والله طلبت ان اى حد من اخوانى اصحاب الخبرة ان يبعتلى اخر امتحانات فى oca&ocp ولكن مفيش حد رد عليه او حتى اعتذر وقال انا معاك نشترى سوا اخر امتحانات يا اخوانى انا منتظر ردكم لو حد عنده الامتحانات اميلى الخاص بى [email protected] ولو فى حد عنده استعداد اننا نتشارك ونشترى اخر امتحانات يراسلنى بالميل او التلفون 0125431011

    • 0 رد
    • 798 مشاهدة
  15. dola6000
    Started by dola6000,

    alsalam 3alikom the problem is there is one user can't log in to his account , i checked his account also his password not expired so would any body help me and guide me to the way i must follow you can suggest the views i must check the steps i must follow thank you

    • 5 رد
    • 1.3k مشاهدة
  16. mostafa saber
    Started by mostafa saber,

    ياريت تساعدوني في إنشاء قاعدة بيانات كاملة عن محطة بنزين أريد معرفة كل شيء في قاعدة البيانات بالله عليكم تساعدوني محتاج قاعدة البيانات في أسرع وقت أخوكم / مصطفى صابر

    • 2 رد
    • 941 مشاهدة
  17. ayay

    الاخوة الاعضاء نرجوا التكرم المساعدة في عملية منع المستخدمين على قاعدة البيانات الا عن طريق application فقط وفي حالة ولا يقبل الدخول عن طريق قاعدة البيانات

    • 2 رد
    • 1.4k مشاهدة
  18. مبرمجة أوراكل
    Started by مبرمجة أوراكل,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عند تحميلي لل Sql plus ظهرت عندي مشكلة الاحرف العربية مع تعريفي للnls_lang الصحيح فاعدت التحميل ادفانسد واختياري للغة العربية ولم تحل المشكلة فماهي طريقه الحل

    مبرمجة أوراكل
  19. hamdan102
    Started by hamdan102,

    السلام عليكم الاخوه الكرام عندي مشكله صعبه جدا" المشكله: عندي DMP files على نسخة oracle8 يعني انعمل لها export بنفس النسخهoracle8 المهم اتعطل السيرفر عندي فأحتجت انه انزل الاوراكل من جديد فلم اجد نسخة oracle8 و لا جتى oracle8i وعلى حسب ما اعرف انه اذا عملت export من اي نسخه لابد من انه تعمل imp من نفس النسخه فما الحل

  20. vip_90

    السلام عليكم اخوتي هل لهذا النوع من التشفير حل وما نوع التشفير |146|149|31|232|139|77|109|97 تحياتي

    • 0 رد
    • 973 مشاهدة
  21. waziry
    Started by waziry,

    السلام عليكم لقد نصحنى احد الاصدقاء انه لمااعمل create tablespace ان لا اضعه فى ال autoextend انا لا ادرى لماذ؟ الرجاء التوضيح وجزاكم الله خير.

    • 1 رد
    • 1.1k مشاهدة
  22. mohamedbahaa
    Started by mohamedbahaa,

    السلام عليكم ورحمة الله ارجو من اخوانى اصحاب الخبره مساعدتى فى اجتياز امتحان oca&ocp فارجو من لديه اخر امتحانات ان يرسلها لى لو تكرم الاميل الخاص بى [email protected] كان الله فى عون العبد مادام العبد فى عون اخيه

    • 0 رد
    • 801 مشاهدة
  23. giham

    كيف يتم تفريغ بيانات جدول من قاعدة بيانات اوراكل 10

    • 1 رد
    • 4.3k مشاهدة
  24. samoracle

    الحيرة فى منتجات شركة اوراكل وبين مايكروسوفت اي الحيرة فى تعليم واتقات الديفلوبر 11 جي او تعليم الدوت نت وكل اليوم هذة المنتجات فى تطور وخصوما ونحن فى السعودية معظم طالبي الوظائف يسئلون على الدوت نت نظرتكم للموضوع ؟

    • 0 رد
    • 1k مشاهدة
  25. anasilvereyes

    هل هناك طريقة لنقل بيانات داتابيز لداتابيز أخرى ؟؟؟ غير هذه الطرق : * EXP & IMP , EXPDP & IMPDP * TRANSPORTABLE TABLESPACES * RESTORE COMPLETE BACKUP مع العلم أني أقصد بالبيانات (جميع بيانات المستخدم أو البرامج المرتبطة بقاعدة البيانات وليس بيانات DATA DICTIONARY ) يعني أي TABLESPACES غير : - SYSTEM - SYSAUX لأني لا أرغب بمحتويات DATA DICTIONARY الحالية ولكم جزيل الشكر ...

    • 2 رد
    • 1.2k مشاهدة

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.