الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA

يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard

  1. ashraf79

    السلام عليكم كنت عايز اعرف ازاى ممكن انقل قاعدة بيانات كاملة او الداتا الى فيها من قاعدة بيانات 9i الى قاعدة بيانات 10g انا سمعت ان عمليه اكسبورت وامبورت لليوسرز بس مش للداتا

    • 1 رد
    • 1.1k مشاهدة
  2. waziry
    Started by waziry,

    السلام عليكم انا عندى داتا بيز 10g وعملت lsnrctl password عن طري التالى : LSNRCTL> set current_listener listener Current Listener is listener LSNRCTL> change_password Old password: New password: Reenter new password: Connecting to (DESCRIPTION=(ADDRESS=(PROTOCOL=IPC)(KEY=EXTPROC0))) Password changed for listener The command completed successfully LSNRCTL> set password Password: The command completed successfully LSNRCTL> save_config Connecting to (DESCRIPTION=(ADDRESS=(PROTOCOL=IPC)(KEY=EXTPROC0))) Saved LISTENER configuration parameters. Listener Parameter File C:\oracle\ora90\network\admin\listener.ora Old Parameter File C:\oracle\o…

    • 1 رد
    • 917 مشاهدة
  3. fadifadi10
    Started by fadifadi10,

    السلام ورحمه الله تعالي وبركاته ارجو المساعده يا شباب عايز الامتحان بتاع الاوراكل 10g ocp رقم الكود izo-0043 1Z0-043 - Oracle Database 10g: Administration II اخر تحديث له .علما بانني دخلي علي موقع paas4sure ووجدت اخر تحديث له 17/5/2013يعني قبل اسبوعين من تاريخ اليوم ...اذا امكن اي واحد من الشباب ممكن ارفعو علي 4share عشان تعم الفايده والله لايضيع اجر من احسن عملا .شكرا ليكم مقدما الايميل بتاعي [email protected]

    • 1 رد
    • 805 مشاهدة
  4. fares
    Started by fares,

    can i use "grant"command and "create user"in developer i warking on project accounts so that i want to help me thanks....

    • 1 رد
    • 2.1k مشاهدة
  5. faroooq
    Started by faroooq,

    عندي backup كامله لداتا بيز 8i وفورم للديفلوبر 6i سويت USER واستدعيت backup للملف اللي امتداده .DMP واشتغلت الجداول بس كانت فاضيه بس لما جيت اشغل الفورم ما رضى ينفح يقولي الجداول مش موجوده هل لازم اسوي استدعاء للملفات اللي امتدادها .SQL او لازم الجداول ما تكون فاضيه او لازم اسوي نفس اليوزر اللي سوالها BACKUP ارجو مساعدتي يا اخوان

    • 1 رد
    • 1.2k مشاهدة
  6. khalid79
    Started by khalid79,

    I WANT PATCH FILE TO MAKE BACK UP TO MY DATABASE EXPORT AUTOMATICALLY AFTER FINISH FROM EXPORT START COPYING ON TAPE DEVICE. لكم جزيل الشكر

    • 1 رد
    • 1.4k مشاهدة
  7. hanniball
    Started by hanniball,

    السلام عليكم أريد ان أجعل oracle يقوم بتنفيذ script sql يوميا علما و أني أملك oracle 9i 9.2 و السلام

    • 1 رد
    • 1.4k مشاهدة
  8. smartangel
    Started by smartangel,

    مشكله فى imp محيره جدا جدا وغريبه من نوعها هل من مشارك بالجديد فى هذه المشكله الأمر imp system/password file= D:\squ\file_name.dmp log= D:\squ\file_name.log grants=n fromuser=usertouser=user الخطأ IMP-00008 unrecognized statement in the export file نرجو الرد الكامل على الموضوع ولا أحد يقول لى ان ال dmp file بايظ او فى مشكله لأنه بالفعل اشتغل من قبل . وجزاكم الله خيرا

    • 1 رد
    • 1.1k مشاهدة
  9. wkhh2

    السلام عليكم..... اخواني الاعزاء كل عام وانتم بخير بحلول عيد الاضحى المبارك... لدي سؤال وارجو من الله عز وجل ان اجد الجواب في هذا المنتدى ومن الشباب الافاضل والسؤال هو كيف يمكن عمل نسخة احتياطية بحيث يقوم الجهاز بتنفيذ امر ال Exp في وقت معين ولنفترض كل يوم في تمام الساعة 12 مساءا ومن لديه ىلية عمل ذلك سواء بطريقة عادية او عن طريق ال Job الموجودة في ال Oracle فليدلني عليها . كل عام وانتم بخير

    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
  10. helmation
    Started by helmation,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركات انا شغال فى مجموعة شركات كبيرة فى منصب IT manager assistant ... والمجموعة دلوقتى بيدخلو نظام جديد للحسابات والمخازن ...الخ. البرنامج من ميكروسوفت Great Plans 9 ... فبسأل لو فى حد ممكن يكون دعم ليا فى الموضوع دة هكون شاكر جدا .. دعم زى كتب للبرنامج او حتى مواقع او حتى ازاى ابتدى من الصفر لحد ما اوصل انى ادير قاعدة البيانات دة ... من حيث صيانة البرنامج او حماية البرنامج او اي بينات عنة .... انا عارف ان الموقع خاص بالاوراكل بس ... بس انا متاكد انى هلائى معاكو الطريق اللى ممكن امشي فية بحكم خبرتكم الكبيرة فى مجال قواعد البيانات خيركم من تعلم العلم وعلمة .....

    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
  11. كركوج
    Started by كركوج,

    السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته انا مشترك جديد وداخل عالم اوركل جديد ولدى خلفية بشيطة عن قواعد البيانات. أريد من الاخوان الاعضاء مساعدتى فى ذالك وعلى وجه الخصوص فى الDBA. وذالك لأنى بدأت دراسة هذا الكورس الان.وأبدأ بالشؤال عن ماهو الفرق بين الdba و الdeveloper وكان الله فى عون العبد ماكان العبد فى عون أخيه. وجزاكم الله خيرا

    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
    جلال شواقفه
  12. esam sayed
    Started by esam sayed,

    السلام عليكم ورجمة الله وبركاته I tried to log on the database and i got ora-01033 , i reviewed my alert log file which had the following lines : Errors in file d:\oracle\product\10.2.0\admin\test\udump\test_ora_1604.trc: ORA-00600: internal error code, arguments: [kcratr1_lastbwr], [], [], [], [], [], [], [] ORA-600 signalled during: ALTER DATABASE OPEN... my database version is 10g R2 , OS WIN 2003 SERVER what can i do ? THANKS

    • 1 رد
    • 1.1k مشاهدة
  13. maspero Asd

    السلام عليكم لو سمحتو يا جماعه انا في سنة تالته inforamation system حاسبات المنصورة كنت عاوز ابدا في اوراكل داتابيز ابدا منين ولو فيه كورس اخد ايه و فين جزاكم الله خيرا

      • أعجبني
    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
    ميسم الكرام
  14. King Oracle

    بسم الله الرحمن الرحيم اخواني الاعزاء الرجااااء من احد الاخوة الاكارم وضع دروس بالصورة والصوت لادارة قواعد البيانات , حيث اننا نجد صعوبة كبيرة في دراستها , والرجااااء من الاخوة الاكارم الاهتمام بهذا الموضوع

    • 1 رد
    • 1.4k مشاهدة
  15. aymandba
    Started by aymandba,

    سلام عليكم ورحة الله وبركاته انا بدئت في دراسة ال DBA WORKSHOP 1 بس موش فاهم يعني ايه automatic storage management ASM دورت كتير علي النت برضة موش فاهم يعني ايه فياريت حد يقولي يعني ايه ASM وبيعمل ايه وبيستخدم امتي واكون شاكر جدا

    • 1 رد
    • 2.2k مشاهدة
  16. omar-alreyati
    Started by omar-alreyati,

    السلام عليكم خلال قراءتي موضوع shared_server واجهتني بعض الاسئلة اتمنى على من يعرفها افادة الجميع * متى نستخدم shared server ومتى نستخدم dedicated server * الباراميتر CIRCUITS والباراميتر SHARED_SERVER_SESSIONS لم اعرف معناه والهدف منهما * كيف احدد قيمة الباراميتر SHARED_SERVERS (يعني كم اضع القيمة لانها تستهلك من مكونات الجهاز ) وقد وجدت هذه المقالة التي توضح ذلك لكن لم افهمها بالضبط واليكم المقالة ( Determining a Value for SHARED_SERVERS The SHARED_SERVERS initialization parameter specifies the minimum number of shared servers that you want created when the instance is started. After instance startup, Oracle Database can dynamically adjust the number of shared serv…

    • 1 رد
    • 1.2k مشاهدة
  17. roro2005
    Started by roro2005,

    السلام عليكم اعزائي اعضاء المنتدى ورحمة الله وبركاته كيف اقوم بعملية جلب للبيانات من Access الى Oracle ؟؟ اختكم رورو

    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
  18. naif224
    Started by naif224,

    ما هو الافضل ان اضع الImage في الداتا بيز عند استدعائه بتقنية الADF أم اضعه في folder واضع الصور فيها ثم اضعة على السيرفر ؟؟؟

    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
  19. عدي صالح
    Started by عدي صالح,

    عندي سؤال انا معي بيانات مخزنه في قاعدة بيانات SQL SERVER كيف اقدر استورده منها الى قاعدة بيانات اوراكل ارجو الاجابه مع الشكر اخوكم عدي من اليمن

    • 1 رد
    • 1.6k مشاهدة
    أسامة موسى
  20. aymandba
    Started by aymandba,

    انا خلصت كورس oracle 10g dba workshop1,2 . هل لازم اذاكر قبل ماخش امتحان ال oca والا المذاكرة بتيجي بعد الامتحان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ علما بأني موش بشتغل يعني عاطل بقالي4 شهور . فهل من الاصح بالنسبة لظروفي اني امتحن الاول عشان الاقي شغل واذاكر بعدين والا اذاكر قبل مامتحن؟؟؟؟؟؟؟؟ طبعا كل المصريين عارفين ان اهم حاجة في بلدنا دي الشهادة فما رأيكم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ افيدوني يرحمكم الله

    • 1 رد
    • 1k مشاهدة
  21. nawaf_83
    Started by nawaf_83,

    اريد اتعلم ربط اوراكل مع فجوال البيسك 6 ارجو المساعدة

    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
  22. IGBSpeed

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،، أخواني وأعزائي الأفاضل أريد طريقة التحويل الصحيحة من جداول Excel بصيغة (csv) إلى جدول معين بقاعدة البيانات ولنفترض أنه جدول الأقسام Dept "Departments" الخاص بمستخدم Scott بحيث أن الملف يحتوي على عدد من الحقول التي نرغب بإستيرادها عن طريق Sql*Plus بإستخدام Control Files ،،، شاكرين لكم قد يبدو للبعض منكم أن هذا الموضوع مكرر من قبل ولكنه موضوع بحد ذاته منفصل عن ما هو موجود بالمنتدى ،، وشكراً ،،

    • 1 رد
    • 2.2k مشاهدة
  23. adviser
    Started by adviser,

    عند طلب دخولى لـاوراكل 10 جي ، لـ Enterprise Manager اواجه مشكلة في الرابط وهي كالأتي : Enterprise Manager is not able to connect to the database instance. The state of the components are listed below. Page Refreshed Feb 21, 2006 11:29:19 AM Database Instance Status Open Host wrk32-yusuf.tamimi-consulting.com Port 1521 SID plg Oracle Home D:\oracle\product\10.2.0\db_2 Details The instance is open. Listener Status Up Host wrk32-yusuf.tamimi-consulting.com Port 1521 Name LISTENER Oracle Home D:\oracle\product\10.2.0\db_2 Location D:\oracle\product\10.2.0\db_2\network\admin …

    • 1 رد
    • 1.2k مشاهدة
  24. m@n@f
    Started by m@n@f,

    السلام عليك ورحمة الله وبركاته ارجو من الDBA مساعدتي في الحصول على ترجمة لكتاب Oracle Network administration او الشرح عن وسائل الاتصال بين السيرفر و الكلاينت وشرح طريق(tnsname,Onames) وشكرا جزيلا جزاكم الله خير.

    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
  25. bloodyelf
    Started by bloodyelf,

    السلام عليكم قمت بعمل فيديو صغير لشرح تنزيل ال ASM على نظام ويندوز ان شاء الله الفيديو يكون مفيد لمشاهدة الفيديو http://oracleinarabic.blogspot.com/2014/03/installing-oracle-asm-11g-r2-on-windows.html

    • 1 رد
    • 856 مشاهدة

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.