منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA
يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard
4,141 موضوعات في هذا القسم
-
السلام عليكم كنت عايز اعرف ازاى ممكن انقل قاعدة بيانات كاملة او الداتا الى فيها من قاعدة بيانات 9i الى قاعدة بيانات 10g انا سمعت ان عمليه اكسبورت وامبورت لليوسرز بس مش للداتا
-
السلام عليكم انا عندى داتا بيز 10g وعملت lsnrctl password عن طري التالى : LSNRCTL> set current_listener listener Current Listener is listener LSNRCTL> change_password Old password: New password: Reenter new password: Connecting to (DESCRIPTION=(ADDRESS=(PROTOCOL=IPC)(KEY=EXTPROC0))) Password changed for listener The command completed successfully LSNRCTL> set password Password: The command completed successfully LSNRCTL> save_config Connecting to (DESCRIPTION=(ADDRESS=(PROTOCOL=IPC)(KEY=EXTPROC0))) Saved LISTENER configuration parameters. Listener Parameter File C:\oracle\ora90\network\admin\listener.ora Old Parameter File C:\oracle\o…
-
السلام ورحمه الله تعالي وبركاته ارجو المساعده يا شباب عايز الامتحان بتاع الاوراكل 10g ocp رقم الكود izo-0043 1Z0-043 - Oracle Database 10g: Administration II اخر تحديث له .علما بانني دخلي علي موقع paas4sure ووجدت اخر تحديث له 17/5/2013يعني قبل اسبوعين من تاريخ اليوم ...اذا امكن اي واحد من الشباب ممكن ارفعو علي 4share عشان تعم الفايده والله لايضيع اجر من احسن عملا .شكرا ليكم مقدما الايميل بتاعي [email protected]
-
can i use "grant"command and "create user"in developer i warking on project accounts so that i want to help me thanks....
-
عندي backup كامله لداتا بيز 8i وفورم للديفلوبر 6i سويت USER واستدعيت backup للملف اللي امتداده .DMP واشتغلت الجداول بس كانت فاضيه بس لما جيت اشغل الفورم ما رضى ينفح يقولي الجداول مش موجوده هل لازم اسوي استدعاء للملفات اللي امتدادها .SQL او لازم الجداول ما تكون فاضيه او لازم اسوي نفس اليوزر اللي سوالها BACKUP ارجو مساعدتي يا اخوان
-
I WANT PATCH FILE TO MAKE BACK UP TO MY DATABASE EXPORT AUTOMATICALLY AFTER FINISH FROM EXPORT START COPYING ON TAPE DEVICE. لكم جزيل الشكر
-
السلام عليكم أريد ان أجعل oracle يقوم بتنفيذ script sql يوميا علما و أني أملك oracle 9i 9.2 و السلام
-
مشكله فى imp محيره جدا جدا وغريبه من نوعها هل من مشارك بالجديد فى هذه المشكله الأمر imp system/password file= D:\squ\file_name.dmp log= D:\squ\file_name.log grants=n fromuser=usertouser=user الخطأ IMP-00008 unrecognized statement in the export file نرجو الرد الكامل على الموضوع ولا أحد يقول لى ان ال dmp file بايظ او فى مشكله لأنه بالفعل اشتغل من قبل . وجزاكم الله خيرا
-
السلام عليكم..... اخواني الاعزاء كل عام وانتم بخير بحلول عيد الاضحى المبارك... لدي سؤال وارجو من الله عز وجل ان اجد الجواب في هذا المنتدى ومن الشباب الافاضل والسؤال هو كيف يمكن عمل نسخة احتياطية بحيث يقوم الجهاز بتنفيذ امر ال Exp في وقت معين ولنفترض كل يوم في تمام الساعة 12 مساءا ومن لديه ىلية عمل ذلك سواء بطريقة عادية او عن طريق ال Job الموجودة في ال Oracle فليدلني عليها . كل عام وانتم بخير
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركات انا شغال فى مجموعة شركات كبيرة فى منصب IT manager assistant ... والمجموعة دلوقتى بيدخلو نظام جديد للحسابات والمخازن ...الخ. البرنامج من ميكروسوفت Great Plans 9 ... فبسأل لو فى حد ممكن يكون دعم ليا فى الموضوع دة هكون شاكر جدا .. دعم زى كتب للبرنامج او حتى مواقع او حتى ازاى ابتدى من الصفر لحد ما اوصل انى ادير قاعدة البيانات دة ... من حيث صيانة البرنامج او حماية البرنامج او اي بينات عنة .... انا عارف ان الموقع خاص بالاوراكل بس ... بس انا متاكد انى هلائى معاكو الطريق اللى ممكن امشي فية بحكم خبرتكم الكبيرة فى مجال قواعد البيانات خيركم من تعلم العلم وعلمة .....
-
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته انا مشترك جديد وداخل عالم اوركل جديد ولدى خلفية بشيطة عن قواعد البيانات. أريد من الاخوان الاعضاء مساعدتى فى ذالك وعلى وجه الخصوص فى الDBA. وذالك لأنى بدأت دراسة هذا الكورس الان.وأبدأ بالشؤال عن ماهو الفرق بين الdba و الdeveloper وكان الله فى عون العبد ماكان العبد فى عون أخيه. وجزاكم الله خيرا
-
السلام عليكم ورجمة الله وبركاته I tried to log on the database and i got ora-01033 , i reviewed my alert log file which had the following lines : Errors in file d:\oracle\product\10.2.0\admin\test\udump\test_ora_1604.trc: ORA-00600: internal error code, arguments: [kcratr1_lastbwr], [], [], [], [], [], [], [] ORA-600 signalled during: ALTER DATABASE OPEN... my database version is 10g R2 , OS WIN 2003 SERVER what can i do ? THANKS
-
السلام عليكم لو سمحتو يا جماعه انا في سنة تالته inforamation system حاسبات المنصورة كنت عاوز ابدا في اوراكل داتابيز ابدا منين ولو فيه كورس اخد ايه و فين جزاكم الله خيرا
-
بسم الله الرحمن الرحيم اخواني الاعزاء الرجااااء من احد الاخوة الاكارم وضع دروس بالصورة والصوت لادارة قواعد البيانات , حيث اننا نجد صعوبة كبيرة في دراستها , والرجااااء من الاخوة الاكارم الاهتمام بهذا الموضوع
-
سلام عليكم ورحة الله وبركاته انا بدئت في دراسة ال DBA WORKSHOP 1 بس موش فاهم يعني ايه automatic storage management ASM دورت كتير علي النت برضة موش فاهم يعني ايه فياريت حد يقولي يعني ايه ASM وبيعمل ايه وبيستخدم امتي واكون شاكر جدا
-
السلام عليكم خلال قراءتي موضوع shared_server واجهتني بعض الاسئلة اتمنى على من يعرفها افادة الجميع * متى نستخدم shared server ومتى نستخدم dedicated server * الباراميتر CIRCUITS والباراميتر SHARED_SERVER_SESSIONS لم اعرف معناه والهدف منهما * كيف احدد قيمة الباراميتر SHARED_SERVERS (يعني كم اضع القيمة لانها تستهلك من مكونات الجهاز ) وقد وجدت هذه المقالة التي توضح ذلك لكن لم افهمها بالضبط واليكم المقالة ( Determining a Value for SHARED_SERVERS The SHARED_SERVERS initialization parameter specifies the minimum number of shared servers that you want created when the instance is started. After instance startup, Oracle Database can dynamically adjust the number of shared serv…
-
السلام عليكم اعزائي اعضاء المنتدى ورحمة الله وبركاته كيف اقوم بعملية جلب للبيانات من Access الى Oracle ؟؟ اختكم رورو
-
ما هو الافضل ان اضع الImage في الداتا بيز عند استدعائه بتقنية الADF أم اضعه في folder واضع الصور فيها ثم اضعة على السيرفر ؟؟؟
-
عندي سؤال انا معي بيانات مخزنه في قاعدة بيانات SQL SERVER كيف اقدر استورده منها الى قاعدة بيانات اوراكل ارجو الاجابه مع الشكر اخوكم عدي من اليمن
-
انا خلصت كورس oracle 10g dba workshop1,2 . هل لازم اذاكر قبل ماخش امتحان ال oca والا المذاكرة بتيجي بعد الامتحان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ علما بأني موش بشتغل يعني عاطل بقالي4 شهور . فهل من الاصح بالنسبة لظروفي اني امتحن الاول عشان الاقي شغل واذاكر بعدين والا اذاكر قبل مامتحن؟؟؟؟؟؟؟؟ طبعا كل المصريين عارفين ان اهم حاجة في بلدنا دي الشهادة فما رأيكم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ افيدوني يرحمكم الله
-
اريد اتعلم ربط اوراكل مع فجوال البيسك 6 ارجو المساعدة
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،، أخواني وأعزائي الأفاضل أريد طريقة التحويل الصحيحة من جداول Excel بصيغة (csv) إلى جدول معين بقاعدة البيانات ولنفترض أنه جدول الأقسام Dept "Departments" الخاص بمستخدم Scott بحيث أن الملف يحتوي على عدد من الحقول التي نرغب بإستيرادها عن طريق Sql*Plus بإستخدام Control Files ،،، شاكرين لكم قد يبدو للبعض منكم أن هذا الموضوع مكرر من قبل ولكنه موضوع بحد ذاته منفصل عن ما هو موجود بالمنتدى ،، وشكراً ،،
-
عند طلب دخولى لـاوراكل 10 جي ، لـ Enterprise Manager اواجه مشكلة في الرابط وهي كالأتي : Enterprise Manager is not able to connect to the database instance. The state of the components are listed below. Page Refreshed Feb 21, 2006 11:29:19 AM Database Instance Status Open Host wrk32-yusuf.tamimi-consulting.com Port 1521 SID plg Oracle Home D:\oracle\product\10.2.0\db_2 Details The instance is open. Listener Status Up Host wrk32-yusuf.tamimi-consulting.com Port 1521 Name LISTENER Oracle Home D:\oracle\product\10.2.0\db_2 Location D:\oracle\product\10.2.0\db_2\network\admin …
-
السلام عليك ورحمة الله وبركاته ارجو من الDBA مساعدتي في الحصول على ترجمة لكتاب Oracle Network administration او الشرح عن وسائل الاتصال بين السيرفر و الكلاينت وشرح طريق(tnsname,Onames) وشكرا جزيلا جزاكم الله خير.
-
السلام عليكم قمت بعمل فيديو صغير لشرح تنزيل ال ASM على نظام ويندوز ان شاء الله الفيديو يكون مفيد لمشاهدة الفيديو http://oracleinarabic.blogspot.com/2014/03/installing-oracle-asm-11g-r2-on-windows.html