بتاريخ: 3 يونيو 201412 سنة comment_251478 السلام عليكم اريد طريقة لإضافة عمود جديد (Employee ID) على جدول به بيانات الموظفين وأريد ان يملء العمود ده من رقم (100 - الى نهاية الجدول) لو ممكن حد يساعدني في الموضوع ده تقديم بلاغ
بتاريخ: 3 يونيو 201412 سنة comment_251481 alter table emp add employee_id number ; وبعدين اعمل جملة update في بلوك pl/sql وخد من sequence او زود واحد علي فاريابل declare row number := 1 ; counter number := 100 begin loop update emp set employee_id = counter where rownum = row counter = counter +1 row = row + 1 عد الصفوف الي عندك في الجدول بقى واقفل اللوب بعد ما تخلص end loop ; end ; تم تعديل 3 يونيو 201412 سنة بواسطة Ahmad.Hasan تقديم بلاغ
بتاريخ: 3 يونيو 201412 سنة comment_251523 السلام عليكم اولا alter table emp add emp_id number(4); ثانيا update emp set emp_id=100+rownum; تقديم بلاغ
بتاريخ: 3 يونيو 201412 سنة comment_251525 السلام عليكم اولا alter table emp add emp_id number(4); ثانيا update emp set emp_id=100+rownum; برنس أحييك تقديم بلاغ
انضم إلى المناقشة
يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.