بتاريخ: 30 مارس 201412 سنة comment_248623 انا عندى موظفين بياناتهم 1- الاسم 2- رقم البطاقة 3- رقم التليفون 4-العنوان 5-تاريخ التعيين انا عايز اخلى الموظفين الى عندى الى لسه معداش عليهم 6 شهور من تاريخ التعيين ميخدوش اجازات وعايز اخلى الحد الاعلى للاجازات عندى فى الشركة 21 يوم على مدار السنة لكل الموظفين تقديم بلاغ
بتاريخ: 30 مارس 201412 سنة كاتب الموضوع comment_248627 اه اكيد على مستوى الفورم تم تعديل 30 مارس 201412 سنة بواسطة Besho_10g تقديم بلاغ
بتاريخ: 30 مارس 201412 سنة comment_248630 طيب حضرتك وضح الجزء الخاص بالاجازات هل حيبقى فى بلوك لوحده؟ تقديم بلاغ
بتاريخ: 31 مارس 201412 سنة كاتب الموضوع comment_248632 مش فاهم قصد حضرتك بالظبط وضح اكثر انا بس عايز الى لسه مكملش على تعينهم 6 شهور ميخدوش اى اجازات والى مر عليهم اكثر من 6 شهور ياخدو اجازات لا تتجاوز 21 يوم فى السنة الكلام ده اقدر انفذه ازاى انا معنديش اى فكرة عن تنفيذة تم تعديل 31 مارس 201412 سنة بواسطة Besho_10g تقديم بلاغ
بتاريخ: 31 مارس 201412 سنة comment_248636 السلام عليكم سيكوت الـ Validation شبيه بالتالي: If Months_Between (Sysdate, Hire_Date) < 6 Then Message('You can not apply for a vacation'); Message('You can not apply for a vacation'); Elsif Months_Between (Sysdate, Hire_Date) >= 6 And :Blk_1.No_Of_Days > 21 Then Message('You can not apply for more than 21 days'); Message('You can not apply for more than 21 days'); Else Null; End If; تقديم بلاغ
بتاريخ: 31 مارس 201412 سنة كاتب الموضوع comment_248657 شكرا جدا يا بشمهندس Ahmed ربنا يباركلك .. عندى بس استفسار اخر ازاى اقوم انفذ الكلام ده يعنى التاسك ده هيكون مكانه فين ؟؟ تقديم بلاغ
بتاريخ: 31 مارس 201412 سنة comment_248667 ال validation trigger ده بيتكتب للمقارنة بعد مغادرة الايتم الخاص بالاجازات مباشرة او بعد مغادرة البلوك على حسب ما حضرتك عايز فا ميزته انه بيعمل مقارنة قبل عملية الحفظ فا عشان كده انا سالت حضرتك عن طبيعة البلوك الخاص بالاجازات حيكون ازاى يعنى مكوناته من الايتم اللى فيه حيبقى ازاى ؟ تقديم بلاغ
بتاريخ: 31 مارس 201412 سنة comment_248674 السلام عليكم سيكوت الـ Validation شبيه بالتالي: If Months_Between (Sysdate, Hire_Date) < 6 Then Message('You can not apply for a vacation'); Message('You can not apply for a vacation'); Elsif Months_Between (Sysdate, Hire_Date) >= 6 And :Blk_1.No_Of_Days > 21 Then Message('You can not apply for more than 21 days'); Message('You can not apply for more than 21 days'); Else Null; End If; السلام عليكم هناك نقطة أخري بالإضافة لما ذكرة م احمد أنك تقوم بحساب مجموع الأيام التي أخذها الموظف بالفعل في الاجازات السابقة لنفس العام من جدول الاجازات بالإضافة إلي عدد الأيام التي يريد الموظف أن يحصل عليها في هذه الأجازة و مجموع الرقمين لا يتعدي 21 و ليس الاجازة الحاليه فقط تم تعديل 31 مارس 201412 سنة بواسطة AElsaber تقديم بلاغ
بتاريخ: 31 مارس 201412 سنة comment_248680 طيب حضرتك فى الاول جهزة اى بلوكات فى الفورمز عندك ؟ تقديم بلاغ
بتاريخ: 31 مارس 201412 سنة كاتب الموضوع comment_248681 بشمنهدس Ahmed وضح اكتر انا بجد مش فاهم القصة بتتعمل ازاى من اولها لاخرها يعنى اجهز بلوك ازاى ولا قصد حضرتك اعمل table مثلا يكون مخصوص بموضوع الاجازات مثلا ولا ايه ؟؟ تقديم بلاغ
بتاريخ: 31 مارس 201412 سنة comment_248682 مبدئيا ادخل على الرابط اللى فى الاسفل حتلاقى erd model للاجازات الخاصة بالموظفيين http://www.databaseanswers.org/data_models/employees_leave_record_keeping/index.htm تقديم بلاغ
بتاريخ: 31 مارس 201412 سنة كاتب الموضوع comment_248685 صعبتها عليا اكتر يا بشمهندس مش فاهم بصراحة هى ماشية ازاى على العموم انا بحاول افهم هى ماشية ازاى علشان انا تعبتك معايا جدا يا بشمهندس احمد انا بشكرك جدا تم تعديل 31 مارس 201412 سنة بواسطة Besho_10g تقديم بلاغ
بتاريخ: 31 مارس 201412 سنة comment_248687 هو ال erd عبارة عن 4 جداول جدول منهم حضرتك عامله اللى هو خاص بالموظفيين الجدول التانى هو Employee_annual_leave هو جدول بالاجازاة السنوية لكل موظف الجدول الثالث هو Employee_leave_taken الاجازة اللى بيحصل عليها الموظف الجدول الرابع Type_of_leave نوع الاجازة تقديم بلاغ
انضم إلى المناقشة
يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.