الانتقال إلى المحتوى

ارجو المساعده بخصوص اوراكل فايننشال

sniperman208

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

ارجو المساعده من الجميع وابداء الرأى بمنتهى الحياديه والصراحه

بخصوص R12i ORACLE e-business suite " Financial App.

ده كورس متاح فى احد المعاهد المصريه دلوقتى السؤال هل الكورس ده مفيد يعنى تطبيقات الاوراكل منتشره وشغلها موجود سواء فى مصر او الدول العربيه وياترى حتى لو الشغل موجود مش اكيد هيطلبو خبره خصوصا مع البرنامج الضخم ده ولا الفرصه هتبقى متاحه برضه للخبره المحدوده؟؟

ياريت لو حد بيشتغل بأوراكل او خد الكورس ده حتى يقدر يفيدنى وياريت لو اعرف كمان سعره لان السعر المكتوب 4500 جنيه مصرى ياترى ده كتير ولا ايه

ياريت يا جماعه لو حد يفيدنا افادكم الله

رابط هذا التعليق

هو مطلوب جدا جوه وبرة , بس بعد الثورة الدنيا واقفة شوية , وفي موظفين كتير زى ما تقول كده طردوهم
بس علي ما تخلص الكورس هتكون الامور تمام ان شاء الله
بس نصيحة ,
عشان تشتغل لازم تكون معلم , فاهم , مستواك شديد , عشان الشغل ده مفيهوش هزار
والشركات عاوزة حد يجبلها فلوس

فشد حيلك

رابط هذا التعليق

هو مطلوب جدا جوه وبرة , بس بعد الثورة الدنيا واقفة شوية , وفي موظفين كتير زى ما تقول كده طردوهم
بس علي ما تخلص الكورس هتكون الامور تمام ان شاء الله
بس نصيحة ,
عشان تشتغل لازم تكون معلم , فاهم , مستواك شديد , عشان الشغل ده مفيهوش هزار
والشركات عاوزة حد يجبلها فلوس

فشد حيلك

ان شاء الله الواحد لازم يعمل اكتر من اللازم لان زى ما انت شايف المبلغ اللى هيتدفع مش شويه وده كان سؤال برضه للخبراء اللى معانا...هل المبلغ ده معقول ولا مبالغ فيه؟
رابط هذا التعليق

في ارخص من كده علي فكرة , (دور) الاول

وفي حاجة اسمها تعليم عن بعد e-learning
بيعمل حوالي 1800 جنيه
بس مش عارف نظامه ايه
في شركات بتعمل زي سيمنار الاول بالنظام ده عشان تجربه , شوف بقي هتعرف تستفيد منه ولا لا ,
هتعرف تاخد وتدي مع المحاضر بالمايك ولا لا
عشان ساعات بيقلك افصل المايك

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم...
انا بشكرك جدا على الافاده ومتابعتك معايا ف الرد واسف لو طولت عليك وتعبتك بس...
انا فعلا دورت ولازلت بدور ولقيت معهد ب 1800 بس لقيت عدد الساعات مختلف يعنى اقل..ده غير انهم مش كاتبين حاجه عن اى ماتريال
المعهد اللى كاتب 4500 بيقول بعد التخرج فى شهاده حضور معتمده من اوراكل + ان فى ID كمان من اوراكل ودى يعتبر بمثابه شهاده امتحان (ده على حسب كلامهم) ده غير الماتريال وغير ان فى دعم فنى كمان معايا لمده سنه بعد الكورس ف اى مشكله او اى حاجه بروح احضرها تانى ف اى محاضره شغاله...
بس برضه لازالت اعتقد ان كل دى مميزات متستحقش 4500 مع العلم انى اصلا معرفش المتوسط ف الاسعار
موضوع التعليم عن بعد مش هقدر استمر فيه ولا استفاد منه لعده اسباب يعنى لان انا عن نفسى افضل اشوف اللى بيكلمنى وجها لوجه :D

طيب ايه رأى حضرتك انا مش من القاهره والمعهد ف القاهره لو ابعتالك اسمه فى رساله خاصه ولو هتعبك معايا لو عندك اى معلومات عنه كويس وحش نصابين ممتازين الخ الخ يعنى لو تقدر تفيدنى يبقى بجد جزاك الله كل خير؟!

رابط هذا التعليق

1 مفيش حاجة لما تحط اسم المركز هنا وتسال عنه , يمكن في ناس تعرفه , مش شرط تبعته في رسالة يعني
حتي عشان غيري كمان يقدر يفيدك

2 الكورس ده في الاماكن المعتمدة زي oracle egypt , emak academy والحاجات اللي زي دي
بيوصل حاجة وعشرين ألف جنيه

العادي في الاسعار اللي هو 4 وشوية زي ما انت قلت , وممكن تلاقي بـ 3 مثلا , مش اقل من كده , الا لو تعليم عن بعد بيبقي
في الحدود اللي انا قلتهالك 1800 مثلا

الغريب في الموضوع بقي , واسال علي ده
هل فعلا هيدوك شهادة معتمدة من اوراكل ولا لا ؟ اسألهم هما , واسال اسمها ايه , لان الشهادات اصلا بتدخلها بامتحان
وسعرها غالي , علي حسب كل تخصص طبعا , فاسال الاول علي اسم الشهادة واسال في حتة تانية علي سعرها

حتة الماتريال بسيطة , هي موجودة اصلا علي النت , لو هتاخد فايننشيل
وبعدين اي مركز تقريبا بيديك الماتريال , لانه بيديهالك pdf مش كتب لان نسخة الكتاب غالية

المهم اسال عن المراكز اللي هتاخد فيها الاول وليكن هنا في المنتدي , وبعدين اتصل بيهم برده اسالهم عن التفاصيل ,
واسالهم لو في سيمنار ممكن تحضره الاول مجانا , عشان تشوف النظام ايه , وتشوف المحاضر هيعجبك ولا لا

ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

في علي فكرة
مركز نكست next , وشركة step systems بيده الكورسات دي وبنفس السعر ده تقريبا
4500 ودي مراكز محترمة علي حد علمي , وعلي ما اسمع انهم بيوفروا فرص للمتميزين
او بيقولوا كده , وبيعملوا سيمنار علي ما اعتقد مجاني الاول

والشركة step systems شركة كبيرة علي فكرة , يعني لو بيده فرص عمل للمتميزين فعلا
وانت كنت منهم , يبقي يا سعدك يا هناك

رابط هذا التعليق

نسيت اقلك ما تدخلش في الموضوع الا لما تعرف عنه كويس اوي
فصصه يعني الاول
عشان ما تدفعش الفلوس علي الفاضي
لان الشغل ده مش هتتقنه الا لما تشتغل عملي
والمراكز المحترمة زي اللي قلتلك عليها , بتخليك تشتغل علي مشروع عملي في اخر الكورس (اسال علي دي ضروري)
في المكان اللي هتاخد فيه
نصيحة : ما تسترخصش و ما تستغليش
يعني ما ترحش للحاجات اللي بعشرين ألف جنيه , وبرده ما ترحش للحاجات اللي اقل من 3 او 3 ونص
ومتهيالي 4500 ده سعر كويس لانه هو العادي

يعني لو لقيت حاجة اقل من كده , اسال عليها كويس جدا الاول وعلي سمعتها وعلي اذا كنت هتعمل مشروع ولا لا , وهيوفرولك فرص عمل ولا لا
لانه مش سهل تلاقي حاجة اقل من كده وتكون كويسة
وخدلك اسبوع كده مثلا تسال في كل التفاصيل دي في كل المنتديات مثلا وعلي صفحات الفيس وفي الشركات والمراكز نفسها

وربنا معاك

رابط هذا التعليق

step systems كانت عاملاه بـ 3000 اهه
http://www.facebook.com/Step.Systems?sk=app_213173445359798
شوف بقي لو لسة في حجز
واسال برده عن الشركة , انا قلت علي حد علمي انها بنت ناس وكويسة
بس لا انا اعرفها ولا اخدت فيها ولا اعرف حد اخد فيها

المهم انه في بـ 3000 جنيه وممكن يبقي كويس اهه

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

والله انا بشكرك جدا جدا على كل الكلام والنصايح اللى قولتها دى

واولا بالنسبه لموضوع المركز ف هو فعلا اسمه نكست...وده عاملها ب 4500 وبيقولو دلوقتى فى خصم مش عارف 10 ولا 20%

وبرضه رافعين على صفحتهم ف الفيس بوك صور لشهادات ...شهادات "حضور" تثبت انك حضرت الكورس بس وعليها ختم اوراكل(صوره فى المرفقات)

الماتريال قالو انها اسطوانات طبعا معرفش محتواها بس اعتقد نسخه من البرنامج مثلا حتى لو نسخه تجريبيه او لغرض التدريب

موضوع فرص للمتميزين سألت فيها قالو انها حاجات بتتم بشكل ودى نظرا لعلاقتهم الكويسه بكبار الشركات فى السوق المصريه واحيانا خارج مصر بس مش حاجه ملزمه ليهم

النقطه اللى هتأكد منها وغالبا هسأل فيها ف السيمينار يوم السبت ان شاء الله ان هم قايلين ان فى مشروع بنشتغل عليه بالفعل بس هتأكد برضه منهم

بس فى حاجه لفتت نظرى ان فى نكست الكورس عدد ساعاته 200 ساعه تقريبا وفى step عدد الساعات 100 ساعه فقط؟؟!!
بجد انا بشكرك على ردودك ونصايحك وربنا يجازيك خير

تم تعديل بواسطة sniperman208
رابط هذا التعليق

نصيحة لوجه الله :
المركز مش مهم ولا ثمن الكورس
المهم هو الإنستركتور أهم شىء ويأتى بعد ذلك مدى رغبتك وعزيمتك فى التعلم
يعنى لو الإنستركتور خبرة عملية كبيرة وإمكانياته فى توصيل المعلومة عالية و يخلص فى عمله يبقى مفيش بعد كده
ولا تغتر بإسماء المراكز وأسعار الكورسات ( يعنى مثلا بيضيفوا تكلفة الوجبات الغذائية و البوفيه .... إلخ ) وعن تجربة شخصية أنا خدت الكورس فى إيماك والله المستوى كان ردىء للغاية
وأنا أنصحك بمركز الجهاز المركزى للتعبئة العامة والإحصاء وده جهة حكومية بإشراف وزارة الإتصالات والمعلومات وثمنه معقول جدا جداً
والله من وراء القصد

رابط هذا التعليق

الشهادة اللي حطنها دي , فعلا شهادة معتمدة من اوراكل
ولكن
دي شهادة في موديول واحد بس
والكورس حوالي خمس او ست موديولات
gl , ar , ap , fixed assets , cm
general ledger , receivables , payables , fixed assets , cash management , and may be tax fundamentals

الخلاصة : انت كده كده لازم تاخد الكورس وبعدين كده كده هتدور علي موضوع الشهادات بعدين
فانت شوف ثمن الشهادة اللي حطنها دي بكام برة
واسال في غيرها ولا لا
وشوف المراكز التانية هيديك الشهادة دي بس ولا هيديك حاجة تانية غيرها , وغالبا لا طبعا
لان الشهادات دي لو هيديهالك تمنها هيبقي 5000 تقريبا
وقلب عيشك يا ريس بقي

المهم ان انت كده كده لازم تاخد الكورس الاول , وموضوع الشهادات ده دور عليه بعدين
لانك ممكن تشتغل من غيره
هو بيبقي ميزة ليك اه , بس انت لو فاهم الكورس كويس وايديك حلوة , والشركات محتاجة , ممكن تشتغل من غيرهم عادي خالص
الله معك

رابط هذا التعليق

الشهادة اللي حطنها دي , فعلا شهادة معتمدة من اوراكل
ولكن
دي شهادة في موديول واحد بس
والكورس حوالي خمس او ست موديولات
gl , ar , ap , fixed assets , cm
general ledger , receivables , payables , fixed assets , cash management , and may be tax fundamentals

الخلاصة : انت كده كده لازم تاخد الكورس وبعدين كده كده هتدور علي موضوع الشهادات بعدين
فانت شوف ثمن الشهادة اللي حطنها دي بكام برة
واسال في غيرها ولا لا
وشوف المراكز التانية هيديك الشهادة دي بس ولا هيديك حاجة تانية غيرها , وغالبا لا طبعا
لان الشهادات دي لو هيديهالك تمنها هيبقي 5000 تقريبا
وقلب عيشك يا ريس بقي

المهم ان انت كده كده لازم تاخد الكورس الاول , وموضوع الشهادات ده دور عليه بعدين
لانك ممكن تشتغل من غيره
هو بيبقي ميزة ليك اه , بس انت لو فاهم الكورس كويس وايديك حلوة , والشركات محتاجة , ممكن تشتغل من غيرهم عادي خالص
الله معك

والله بعد المناقشه والكلام ده مقدرش اقول غير الف مليون شكر ليك
وان شاء الله بعد ما احضر السيمينار هقولك ايه اللى حصل وبرضه تفيدنى برأيك
رابط هذا التعليق

• بعد 6 شهور...

ياجماعه انا جايبلكم كورس اوراكل وبالماتريل بتاعتة وب 1600 جنية بس وعلى فكرة هتاخد شهادة بردوة ف الاخر بس لو حد هيدور ع الاعتماد يدور على اوراكل ايجيبت ب 20 الف جنية والف شكر ليكم ياشباب

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

انا باخد كورس oracle financial فى next academy ب 4500 بس فى واحد صاحبى بادئ قبلى ب 3 شهور كان واخده ب 12000 لكن مركز نكست كويس وفيه محاضرين كويسين مثلا محمود صلاح لكن المشكلة فى الشغل يا جماعة والخبرة يا ريت اللى يعرف مكان ممكن نشتغل فيه وناخد خبرة فى الايام السودة اللى مش عايزة تخلص دى يا ريت يعرفنا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

ياجماعه انا جايبلكم كورس اوراكل وبالماتريل بتاعتة وب 1600 جنية بس وعلى فكرة هتاخد شهادة بردوة ف الاخر بس لو حد هيدور ع الاعتماد يدور على اوراكل ايجيبت ب 20 الف جنية والف شكر ليكم ياشباب
لا أبدآ NEXT ACADEMY بالفعل ORACLE Educational Provider .. يعني حضرتك لما بتحضر كورس في نكست كأنك حضرته في اوراكل .. ولو انت طالب اوخريج بحد اقصى 3 سنوات بتحصل على شهادة حضور اوراكل .. يعني زيك زي 20000 بالضبط .. وده طبعآبخلاف جودة المحاضرين والتدريب ... بالتوفيق
https://solutions.oracle.com/scwar/sc/Partner/SCPP-NEXT-EG.html
رابط هذا التعليق

• بعد 4 سنة...

انا اخدت الكورس ال Financial فى مكان فى وسط البلد سنه 2013 اسمه جلوبال اكاديمي Oracle Partner برده وبنفس السعر 4500 وبردة اخدنا الشهادة والكتب الاصليه , الانستراكتور كان راجل اسطورة الصراحه ,, المشكله بس انهم ادولنا ال VM بعد بداية الكورس باسبوعين بس ساعدونا فى السيتب بتاعها ولحد دلوقتى لما بحتاج حاجه برجعلهم ,,, عاملين جروب ومجمعين كل الناس ولحد دلوقتى متابعين معانا

https://solutions.oracle.com/scwar/scr/Partner/SCPP-TCHTGWAN.html

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل
  • أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية