بتاريخ: 22 نوفمبر 200916 سنة comment_177266 هذه قصة حقيقية عاصرتها بنفسي أحببت أن تعرفوها لعلنا نستفيد منها -----------------------------------------------------------------يوسف وخالد يحبوا بعض في الله ,يوسف يعمل في بقالة والده , وخالد أخ يعمل إمام مسجد صغير ومحفظ للقرآن .المشهد الأول( بقالة يوسف)خالد: السلام عليكم كيف حالك يايوسفيوسف: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته الحمد لله بخير كيف حالك انت ياخالدخالد: والله في نعمة أخبار الشغل معاك ايهيوسف:تعبان والله ياخالد حاسس اني في طاحونة ومش عارف اخرج منهاخالد: ليه بسيوسف: بشتغل من العصر لقبل الفجر ولا عارف اصلي بخشوع ولا عارف اعمل اي حاجة حاسس اني ضايع خالصخالد: لازم يايوسف تعمل ليك هدف علشان يبقا لحياتك معنىيوسف: زي ايه مثلاخالد: انك تحفظ القرآن مثلاًيوسف:هههههههههههههخالد: بتضحك ليهيوسف: ياعم هو انا فاكر انا أكلت ايه امبارح, تقولي احفظ القرآن,أنت مفكر كل الناس زيك ولا إيهخالد: الله يهديك ربنا يقول (ولقد يسرنا القرآن للذكر فهل من مدكر( , وبعدين أنت مفكرني حفظت بسهولة , دا أنا طلع عيني لما ختمتيوسف وهو يحك ذقنه: بس انا ياخالد مش هنفع انت شايف شغلي عامل ازاي مش هنفع خالصخالد: لا هتنفع ومين يعلم يمكن يجي اليوم وتبقا فيه الشيخ بتاعي في القرآنيوسف:ههههههههههه انت النهاردة مش طبيعي خالص!!! شيخك ايه بس دا أصغر ولد عندك في الكتّاب يبقا شيخيخالد: مين عارف يايوسف مين عارف!!! المهم أنت ناوي ؟؟يوسف: طبعاً ناوي بس بشرط انك تتابعنيخالد:أكيد أنا مش هسيبك بس لازم تعرف أن كل حاجة في أولها صعب يعني مش تمشي شوية وتقلي انا تعبت ومش قادريوسف: الله المستعان, ربنا يعينا بقاخالد: اللهم آمين, ها هتبدأ امتىيوسف: الأسبوع الجاي إن شاء اللهخالد: لا هتبدأ بكرة إن شاء اللهيوسف: دا انت صعب ياخالدخالد: ياعم يوسف لازم تستغل انك نشيط الوقتي قبل ما تهبط تانييوسف: ماشي هبدأ من البقرةخالد: لا هتبدأ من جزء عم علشان لو بدأت من البقرة هتقف لأنها صعبة عليك الوقتييوسف: طيب توكلنا على اللهخالد: بكرة بعد صلاة الفجر تصح عليا اللي أنت هتحفظه وتقعد تحفظ بعد الفجريوسف: ياعم أنا شغال طول الليل عايزني أحفظ بعد الفجر إزاي دا أنا ممكن أنام والمصحف يقع مني وأنا قاعدخالد: مش احنا قلنا لازم هنتعب في الأول وبعدين أنت مفكر أنك هتبقا حافظ لكتاب الله بالساهل كدة لازم تتعبيوسف: الله المستعان طيب ادعيلي بالله عليكخالد: ربنا يوفقك وتبقا من أهل القرآنيوسف: اللهم آمين----------------------------------------------------انتهى الفصل الأول تقديم بلاغ
بتاريخ: 22 نوفمبر 200916 سنة comment_177285 السلام عليكم قصة رائعة وسانتظر البقية ، فلا تتاخر علينا تقديم بلاغ
انضم إلى المناقشة
يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.