الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

مشاكل بسيطة ليس لها حل

Featured Replies

بتاريخ:

من خلال خبرتي البسيطة في الاوراكل ومن حصاد سنة كاملة
لم اجد حل للمشاكل التالية رغم البحث عن الحلول ولكن بلا نتيجة
علما انني استخدم اخر نسخة من الديفلوبر ونزلتها مرتين من موقع اوراكل للتاكد ولكن ع الفاضي
اول مشكلة واجهتني هي مشكلة SCROLL BAR لا يقبل ان يزيد حجمه عرضا ولكن بالطول يزيد
يعني لو اردت تغيير حجم الطول يتغير اثناء الرن تايم
ولكن العرض لو اردت تغييره لا يتغير ... سبحان الله

تاني مشكلة وهي مشكلة FRAME
يقبل ايا لون لعمل FILL ولكن لل BORDER لا يقبل وضع ايا لون ويبقى عامل FILL بدون BORDER
سبحان الله ....

تالث مشكلة عندي فورم لا يقبل تنفيذ ايا شيء لا مسح ولا اظهار رسالة MESSAGE ولا حتى ALERT .. يمكن مش جايي ع بالو

رابع مشكلة DBCONSOLE مع انها في قسم DBA قد ما بحثت عن حلول ع الفاضي يمكن احيانا كثرة المحددات والSECURITY تسبب مشاكل اكتر من فوائد

هذه بعض المشاكل احببت اثارتها علما انني اثرتها سابقا ولكن بلا نتيجة وهدفي اليوم لاقول لكم اذا صارت معكم هالمشاكل لا تيأس
لانها صارت معي وما لقيتلها حل ... يمكن تكون مشاكل بسيطة ولكن المشاكل الصغيرة هي التي تؤخر العمل احيانا
كم من ايام سهرت على خطأ في الاخير يطلع شي ما بيستاهل
هذه هي الاوراكل بتجنن المبرمج هاهاهاهاها .... طبعا بحكي للخبرات المتواضعة اللي متلي يعني

بتاريخ:

السلام عليكم

بالنسبة للمشكلة الاولى مشعارف ليه كده
بسي في اقتراح اعملها على جهاز غير جهازك يمكن جهازك ملبوس هههههه

المشكلة التانية
من خصائص ال frame يوجد خاصية اسمها bevel اختار مثلا raised او غيرها وستجد حدود الفريم ظهرت

المشكلة الثالثة
مش واضحة اوي

موفق

بتاريخ:
  • كاتب الموضوع
السلام عليكم

بالنسبة للمشكلة الاولى مشعارف ليه كده
بسي في اقتراح اعملها على جهاز غير جهازك يمكن جهازك ملبوس هههههه

المشكلة التانية
من خصائص ال frame يوجد خاصية اسمها bevel اختار مثلا raised او غيرها وستجد حدود الفريم ظهرت

المشكلة الثالثة
مش واضحة اوي

موفق


ما زبط تغييرها ... ع الفاضي
والمشكلة التالتة هي لما بتعمل في الكود MESSAGE لازم تظهر ؟؟؟ صح؟؟؟ ولما تعمل ALERT وتستدعيه لازم يظهر ؟؟ صح؟؟
عندي فورم لا يظهر ولا وحدة منهم ؟؟؟؟؟!!!! غريب عجيب ؟؟؟؟؟
للاسف مش ملاقي حلول
بتاريخ:

عشان الكنفس مش جوه ويندو يظهر فيها المسج

بتاريخ:
  • كاتب الموضوع
عشان الكنفس مش جوه ويندو يظهر فيها المسج

اذا كيف تظهر الكانفاس في الرن تايم ؟؟
بتاريخ:

طيب جرب قبل منشوف سبب تانى
الكنفس بيظهر عادى لو مش مربوط بويندو

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.