بتاريخ: 14 سبتمبر 200817 سنة comment_138728 ياجماعة اريد مساعدتكماريد اظافة اسم الدائره او اسم القسم على شاشة البداية في الفورم على شكل شريط يتحركمثلا عندما اعمل runيظهر لي هذه الرسالة الترحبية شريطة ان تكون تتحركأهلا وسهلا بكم في دائرة الاحصاءاتارجو المساعده تم تعديل 14 سبتمبر 200817 سنة بواسطة hanyfreedom تم تعديل عنوان الموضوع ليدل على مضمونه . تقديم بلاغ
بتاريخ: 14 سبتمبر 200817 سنة comment_138764 ما تريد عمله يحتاج لوجود Timer ، و طبعاُ هنستخدم تريجر WHEN-TIMER-EXPIREDحمل الملف المرفق ...... و لو فى اى شىء مش فاهمه فيه ، قولى و انا هشرحهولك .... هو بيشتغل على FORMS 10g .و بالتوفيق THE_BAR_POSTION.zip تقديم بلاغ
بتاريخ: 14 سبتمبر 200817 سنة كاتب الموضوع comment_138788 مشكور جدا جدا اخي غلبتك وجزاك الله خيرالمشكلة انه انا شغال على سكس اي مش قادر افتحة اذا بدي اشوفة لازم اظطر انزل 10Gاذا بالامكان تعطيني المثال بالسكس اي تقديم بلاغ
بتاريخ: 14 سبتمبر 200817 سنة comment_138791 هى المشكلة انى منزل Forms 10g بس ، و مش منزل ال Forms 6i .... على اى حال أنا هشرحلك الطريقة .اعمل push button و ليكن أسمها PB على بلوك عادية و ليكن اسم هذه البلوك BL .و فى تريجر ال WHEN-NEW-FORM-INSTANCE أكتب :- declare timer_id Timer; begin timer_id:=create_timer('Hany',70,repeat); end; و ده معناه اننا عملنا Timer هيعيد تشغيله كل 70 ملى من الثانية .و بعد كده هنعمل تريجر WHEN-TIMER-EXPIRED و نكتب جواه :- declare bar_pos pls_integer; begin bar_pos:=get_item_property('BL.PB',X_POS); set_item_property('BL.PB',X_POS,bar_pos+3); end; و ده معناه اننا كل 70ms هيتم تحريك الزر بمقدار 3 مليمتر عن مساره فى محور ال X الأفقى .بس الفورمه كده لسه ناقصه لأن لو احنا شغلنا الفورمه على الشكل ده هتلاقى فى خطاء بيظهر أسمه :-FRM-41081: Cannot move Item: invalid positionو علشان نتجنب هذا الخطاء اللى بيحصل بسبب تصادم الزر مع نهاية المحور الأفقى ، فأحنا هنقوم بكتابة هذا الكود بداخل تريجر ال ON-ERROR IF ERROR_CODE=41081 THEN SET_ITEM_PROPERTY('BL.PB',X_POS,0); END IF; و بالطريقة دى احنا خلينا اول ما الزر يتصادم مع نهاية المحور الأفقى يروح يرجع على الفور لبداية المحور الأفقى .و طبعاً ما تنساش تكتب ما تريد على الزر من خانة ال Label فى ال Property Palette .على فكرة الفورمه دى مش محتاجه Database يعنى انت ممكن متعملش اتصال بقاعدة البيانات ، بس اكتب فى تريجر ال ON-LOGON NULL; و لما تيجى تدوس على زر ال RUN هيطلبك اسم بالاسكيمة و كلمة المرور أنت دوس NO و هتلاقى نفسك دخلت على طول على RunTime بدون ما يطلب منك اسم الاسكيمة و لا كلمة المرور .و بالتوفيق تقديم بلاغ
بتاريخ: 15 سبتمبر 200817 سنة كاتب الموضوع comment_138805 ألف شكررررر لك ياسيد هاني وجزاك الله خيراً انا جربتها وزبطت معي وانا عاجز عن الشكر لك الدعاء مني تقديم بلاغ
بتاريخ: 26 فبراير 201115 سنة comment_209735 السلام عليكمطبعا موضوع جميل جدا جدا ورائع من اساتذتى واخوانىولكن انا لى رأى خاص بى وعن تجربه هو ان التايمر يسبب مشاكل مع ال Performance للبرنامج أثناء العمل على الشبكة المحلية فما بالك لو هيبقى على النت !!كن حذر جدا وانت تستخدم التايمر فلما له من فوائد عظيمة له أضرار كبيرة لو لم نتعامل معه بدقهموفقين ان شاء الله تقديم بلاغ
انضم إلى المناقشة
يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.