الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

كيف يمكن عمل شريط متحرك ؟

Featured Replies

بتاريخ:

ياجماعة اريد مساعدتكم

اريد اظافة اسم الدائره او اسم القسم على شاشة البداية في الفورم على شكل شريط يتحرك

مثلا عندما اعمل run

يظهر لي هذه الرسالة الترحبية شريطة ان تكون تتحرك

أهلا وسهلا بكم في دائرة الاحصاءات

ارجو المساعده

تم تعديل بواسطة hanyfreedom
تم تعديل عنوان الموضوع ليدل على مضمونه .

بتاريخ:

ما تريد عمله يحتاج لوجود Timer ، و طبعاُ هنستخدم تريجر WHEN-TIMER-EXPIRED

حمل الملف المرفق ...... و لو فى اى شىء مش فاهمه فيه ،
قولى و انا هشرحهولك .... هو بيشتغل على FORMS 10g .

و بالتوفيق

THE_BAR_POSTION.zip

بتاريخ:
  • كاتب الموضوع

مشكور جدا جدا اخي غلبتك وجزاك الله خير

المشكلة انه انا شغال على سكس اي مش قادر افتحة اذا بدي اشوفة لازم اظطر انزل 10G

اذا بالامكان تعطيني المثال بالسكس اي

بتاريخ:

هى المشكلة انى منزل Forms 10g بس ، و مش منزل ال Forms 6i .... على اى حال أنا هشرحلك الطريقة .

اعمل push button و ليكن أسمها PB على بلوك عادية و ليكن اسم هذه البلوك BL .
و فى تريجر ال WHEN-NEW-FORM-INSTANCE أكتب :-

declare
timer_id Timer;
begin
timer_id:=create_timer('Hany',70,repeat);
end;


و ده معناه اننا عملنا Timer هيعيد تشغيله كل 70 ملى من الثانية .
و بعد كده هنعمل تريجر WHEN-TIMER-EXPIRED و نكتب جواه :-

declare 
bar_pos pls_integer;
begin
bar_pos:=get_item_property('BL.PB',X_POS);
	set_item_property('BL.PB',X_POS,bar_pos+3);
end;


و ده معناه اننا كل 70ms هيتم تحريك الزر بمقدار 3 مليمتر عن مساره فى محور ال X الأفقى .
بس الفورمه كده لسه ناقصه لأن لو احنا شغلنا الفورمه على الشكل ده هتلاقى فى خطاء بيظهر أسمه :-
FRM-41081: Cannot move Item: invalid position
و علشان نتجنب هذا الخطاء اللى بيحصل بسبب تصادم الزر مع نهاية المحور الأفقى ،
فأحنا هنقوم بكتابة هذا الكود بداخل تريجر ال ON-ERROR

IF		ERROR_CODE=41081 THEN
SET_ITEM_PROPERTY('BL.PB',X_POS,0);
END IF;


و بالطريقة دى احنا خلينا اول ما الزر يتصادم مع نهاية المحور الأفقى يروح يرجع على الفور لبداية المحور الأفقى .

و طبعاً ما تنساش تكتب ما تريد على الزر من خانة ال Label فى ال Property Palette .

على فكرة الفورمه دى مش محتاجه Database يعنى انت ممكن متعملش اتصال بقاعدة البيانات ، بس اكتب فى تريجر ال ON-LOGON

NULL;


و لما تيجى تدوس على زر ال RUN هيطلبك اسم بالاسكيمة و كلمة المرور أنت دوس NO و هتلاقى نفسك دخلت على طول على RunTime بدون ما يطلب منك اسم الاسكيمة و لا كلمة المرور .

و بالتوفيق

بتاريخ:
  • كاتب الموضوع

ألف شكررررر لك ياسيد هاني وجزاك الله خيراً

انا جربتها وزبطت معي وانا عاجز عن الشكر
لك الدعاء مني

  • بعد 2 سنة...
بتاريخ:

جزاك الله خير
وزادك بسطةً في العلم

بتاريخ:

السلام عليكم

طبعا موضوع جميل جدا جدا ورائع من اساتذتى واخوانى

ولكن انا لى رأى خاص بى وعن تجربه هو ان التايمر يسبب مشاكل مع ال Performance للبرنامج أثناء العمل على الشبكة المحلية فما بالك لو هيبقى على النت !!

كن حذر جدا وانت تستخدم التايمر فلما له من فوائد عظيمة له أضرار كبيرة لو لم نتعامل معه بدقه

موفقين ان شاء الله

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.