بتاريخ: 1 ديسمبر 200718 سنة comment_117607 انا عملت Timer علشان يملىء عرض display item لغاية حد معين ..... و عامل كمان Global variable علشان يحط قيمة الوقت المستغرق لأتساع ال item فى display item أخرى ...... المشكلة هنا .... ان قيمة ال Global variable لا تظهر فى اول مرة أنفذ فيها ال RunTime من خلال زر Start لكنها بتتنفذ بعد تانى مرة بدوس فيها على الزر Start ...... فما هنا المشكلة بالظبط و كيف يمكن حلها ؟لتوضيح اكثر .... أنا ارفقت صورتين للمشكلة و ارفقت كمان الفورمة التى بها المشكلة .منتظر الرد ..... و شكراً TIMER_BAR.zip تقديم بلاغ
بتاريخ: 1 ديسمبر 200718 سنة comment_117625 السلام عليكم اخى الكريمHany Freedomلقد تعلمت منك الكثير والكثير وارجو ان نستفاد من خبراتك فبامانة انا لا استطيع ان اعمل تايمر مثل الذى قمت بة فشكرا لكواظن اننى قد قمت بحلها واعتقد المشكلة كانت فى ان clear_message;:global.Percent:=0;:bar:=0;فهنا قد قمنا بتصفير كل من الجلوبل والبار ومن بعدها الفورمة فى زرار STOPومن بعدها اشتغلت اذن ماقمت بة هو تكرار الموجود فى زرار STOPووضعتة فى زرار STARTفبذالك نكون قد نفذنا ما بعد امر الSTOPشكرا مرة اخرى على مجهودك وارجو ان تعذر لى قلة خبرتى و السلام عليكم TIMER.zip تقديم بلاغ
بتاريخ: 1 ديسمبر 200718 سنة comment_117632 السلام عليكم اخى الكريمHany Freedomارجو ان تعذرنى على قلة خبرتى فى الفورمة الموجودة بالمشاركة السابقة يوجد بها خطا جديد وهو ثبات القيمة mile second 222ولكن لك الحل النهائى باذن الله فى المرفقات وارجو تكون كما تريدوان تفيدنا بخبرتك وشكراوالسلام عليكم TIMER2.zip تقديم بلاغ
بتاريخ: 1 ديسمبر 200718 سنة كاتب الموضوع comment_117635 أخى العزيز shiko_2121شكراً جداً لأهتمامك ....... و للأمانة العلمية انا الفكرة دى و خدها من أخ عزيز على هنا فى المنتدى ...... و شكراً عموماً لذوقكبس لأسف انا بعد تنفيذى للفورمه التى قمت انت بأرفاقها لأخر مشاركة لك ..... لم تشتغل معى ... كما هو موضح بالصورة المرفقة .على اى حال تشكر أخى ...... وانا مازلت منتظر حل لهذه المشكلة تم تعديل 1 ديسمبر 200718 سنة بواسطة hanyfreedom تقديم بلاغ
بتاريخ: 1 ديسمبر 200718 سنة comment_117642 بسم الله الرحمن الرحيمالمشكلة هنا ياأخ هانى إن أى global variable أو parameter أو أى متغير عموما لما يتعرف من غير قيمه بدائيه بيكون قيمته بnull وليست 0والglobal.percent إنت مش مديلو أى قيمه بدائيه إذن هيبقى بnull عشان كده مشهيشتغل معاك فى البدايه ولكنه بيشتغل بعد كده علشان انت بتعمل stopوالزرار بتاع stop بيدي قيمه لهذا الglobal.percent .مرفق الفورمه.... TIMER_BAR.zip تقديم بلاغ
بتاريخ: 2 ديسمبر 200718 سنة كاتب الموضوع comment_117702 شكراً أخى Ahmed Farghalyهو انت وضعت :global.percent:=0; فى item ال startو أنا فوق ذلك أضفت فى ال stop :percent:=0; و عملت clear_message; فى ال when-new-form-instance...... يعنى كده الفورم بقيت بالشكل المراد ..... و شكراً لكل من ساهم فى شكلها النهائى :rolleyes: TIMER_BAR.zip تقديم بلاغ
انضم إلى المناقشة
يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.