الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

لماذا لا يتم مسح البيانات من الجدول من خلال الفورم ؟

Featured Replies

بتاريخ:

أنا عملت جدول بسيط هكذا :-

create table t ( id number , name varchar2(15));



و دخلتله بيانات هكذا :-

begin for i in 1..33 loop
insert into t values(i,'Hany');
end loop;
end;
/



و بعد ذلك دخلت على الفورم و جبت البلوك بتاعته و عملت ال procedure التالية :-


PROCEDURE dt IS
v varchar2(25);
BEGIN v:= 'delete T';
 forms_ddl(v);
 commit_form;
END;



و عند النداء عليها هكذا

dt;



فى when-button-pressed تريجر

يظهر لى الخطأ التالى :-

i1405535_fffff.PNG

و لا يمسح البيانات التى ادخلتها بعبارة ال pl/sql السابق ذكرها

فما هو الحل ؟

و شكراً

MODULE.zip

بتاريخ:

الأخ هانى

اولا انا مش عارف ليه انت استخدمت FORMS_DDL Built-in مع انك بتعمل Delete و دى جملة DDL ... تستخدم FORMS_DDL Built-in فى عمل dynamic SQL statements فى ال runtime و طبعا اى جمله DDL هاتعمل Commit ... تم تعديل الفورمه بالشكل الصحيح و ارفاقها .. و دائما لا يفضل عمل commit مباشرة بعد الحذف ... لأن هناك زر للحفظ اصلا فيجب مراعاه أخطاء المستخدم فربما يخطىء يا اخى . اذا لا يفضل عمل حفظ بعد الحذف مباشرة ... هذا رأى من واقع خبرتى.. و بالتوفيق

MODULE.zip

بتاريخ:
  • كاتب الموضوع

أخى الكريم sameh bakkar شكراً لاهتمامك بموضوعى

لكن لما جيت اشغل الفورم بتاعك بتطلع الرسالة اللى فى الصورة المرفقة !!!!!

على فكرة انا حاسس ان فى حاجه غريبه انا مش عارفها ، لأنى انهارده قبل ما انزل الملف بتاعك ، انا برضه جربت الملف بتاعى تانى و لاقيته اشتغل و مسح البيانات مع انه امبارح كان حالف براس ابوه انه مايمسح حاجه !!!!!

على اى حال ملحوظة ال DML وال DDL ملحوظه كويسة و انا مكنتش واخد بالى منها.

و انا عملت امر Commit_form علشان اقدر اتاكد ان البيانات اتمسحت من ال sql*plus

لو فى حل للفورم بتاعتك يا أخ سامح ياريت تبقى تقولى .... و انا بستخدم فورم 6i

و شكراً

post-34898-1196056117_thumb.png

بتاريخ:

بالطبع يا اخى لابد ان تظهر لك هذه الرساله ... انا شغال على 10g R2 .... فلا تستطيع فتح الفورم الا بنفس الأصدار او اعلى.

بتاريخ:
  • كاتب الموضوع

أوكى ... انا اعتقدت انها معمولة بال 6i على اى حال شكراً على تعبك

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.