بتاريخ: 25 نوفمبر 200718 سنة comment_117136 أنا عملت جدول بسيط هكذا :- create table t ( id number , name varchar2(15)); و دخلتله بيانات هكذا :- begin for i in 1..33 loop insert into t values(i,'Hany'); end loop; end; / و بعد ذلك دخلت على الفورم و جبت البلوك بتاعته و عملت ال procedure التالية :- PROCEDURE dt IS v varchar2(25); BEGIN v:= 'delete T'; forms_ddl(v); commit_form; END; و عند النداء عليها هكذا dt; فى when-button-pressed تريجر يظهر لى الخطأ التالى :-و لا يمسح البيانات التى ادخلتها بعبارة ال pl/sql السابق ذكرها فما هو الحل ؟و شكراً MODULE.zip تقديم بلاغ
بتاريخ: 25 نوفمبر 200718 سنة comment_117148 الأخ هانىاولا انا مش عارف ليه انت استخدمت FORMS_DDL Built-in مع انك بتعمل Delete و دى جملة DDL ... تستخدم FORMS_DDL Built-in فى عمل dynamic SQL statements فى ال runtime و طبعا اى جمله DDL هاتعمل Commit ... تم تعديل الفورمه بالشكل الصحيح و ارفاقها .. و دائما لا يفضل عمل commit مباشرة بعد الحذف ... لأن هناك زر للحفظ اصلا فيجب مراعاه أخطاء المستخدم فربما يخطىء يا اخى . اذا لا يفضل عمل حفظ بعد الحذف مباشرة ... هذا رأى من واقع خبرتى.. و بالتوفيق MODULE.zip تقديم بلاغ
بتاريخ: 26 نوفمبر 200718 سنة كاتب الموضوع comment_117176 أخى الكريم sameh bakkar شكراً لاهتمامك بموضوعىلكن لما جيت اشغل الفورم بتاعك بتطلع الرسالة اللى فى الصورة المرفقة !!!!!على فكرة انا حاسس ان فى حاجه غريبه انا مش عارفها ، لأنى انهارده قبل ما انزل الملف بتاعك ، انا برضه جربت الملف بتاعى تانى و لاقيته اشتغل و مسح البيانات مع انه امبارح كان حالف براس ابوه انه مايمسح حاجه !!!!!على اى حال ملحوظة ال DML وال DDL ملحوظه كويسة و انا مكنتش واخد بالى منها.و انا عملت امر Commit_form علشان اقدر اتاكد ان البيانات اتمسحت من ال sql*plusلو فى حل للفورم بتاعتك يا أخ سامح ياريت تبقى تقولى .... و انا بستخدم فورم 6iو شكراً تقديم بلاغ
بتاريخ: 26 نوفمبر 200718 سنة comment_117187 بالطبع يا اخى لابد ان تظهر لك هذه الرساله ... انا شغال على 10g R2 .... فلا تستطيع فتح الفورم الا بنفس الأصدار او اعلى. تقديم بلاغ
بتاريخ: 26 نوفمبر 200718 سنة كاتب الموضوع comment_117228 أوكى ... انا اعتقدت انها معمولة بال 6i على اى حال شكراً على تعبك تقديم بلاغ
انضم إلى المناقشة
يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.