الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

مشكلة:قاعدة البيانات بتعملshut downمع إغلاق الحاسب

Featured Replies

بتاريخ:

إخواني الأعزاء أشكركم علي تعاونكم وبخاصة الأخ محمد توفيق
وأشير إلي أنني قمت بتنزيل 10g Release2 Developer
وذلك علي Windows Server 2003

وقد قمت بتجربة الطريقتين السابقتين وللأسف لم تحل المشكلة
لذا أرجو المزيد من الدعم
وجزاكم الله خيرا

بتاريخ:

معلش اتحملنا شوي
لما قمت بتنزيل الwindows 2003 server
ما هي ال role services التي اخترتها ؟
وهل قمت بالعمل على win2003 server قبل هذه المره ؟

بتاريخ:
  • كاتب الموضوع

أسف يا جماعة المشكلة هي أن
قاعدة البيانات بتعمل shut down مع إغلاق الحاسب

قاعدة البيانات عملت shut down
وذلك بمجرد إعادة تشغيل الحاسب
وبالرغم من حلها عن طريق
الدخول بيوزر /as sysdba
startup nomount
alter database mount;
alter database open;
فما زالت المشكلة تتكرر مع اعادة تشغيل الحاسب

وأشير إلي أنني قمت بتنزيل 10g Release2 Developer
وذلك علي Windows Server 2003

برجاء الإهتمام بهذا الأمر الهام

بتاريخ:

اكرر لك سؤالى ولآخر مره يا صديقي
هل لديك خبره بالعمل على win 2003 sever?
وهل قمت بتنزيل ارواكل داتابيز على win2003 server قبل هذه المره؟
حتى نستطيع مساعدتك .

بتاريخ:
  • كاتب الموضوع

نعم يا صديقي قمت بالعمل علي Windows Server 2003
وأيضا بتنزيل Dveloper 10g عليه عشرات المرات
ولكن المختلف هذه المرة هو إنزاله علي Labtop وبنفس الطريقة المعتادة وبغيرها
فما هو الحل إذن؟؟؟

بتاريخ:

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
لو بتقصد ان عند اعادة تشغيل الجهاز بيحصل shutdown للداتابيز دي حلها اللي انا ذكرته قبل كده في مشاركة امبارح
انا بقترح عليك اقتراح بسيط خالص عشان افهم المشكلة
تعرف فيه مفتاح على لوحة مفاتيح اللابتوب اسمه PrntScrn يعني برنت سكرين اعمل التالي وابعت الملف ده ليا:
1- ادخل على Start -> Run -> services.msc وبعدين عايزك تروح تقف لي بالماوس على السيرفس اللي اسمها OracleServiceXE (خلي بالك XE هو الاسم الافتراضي لقاعدة بياناتك) وبعيد من غير ما تعمل شيء اضغط مفتاح PrntScrn من على لوحة المفاتيح وبعدين روح افتح برنامج MS Paint طبعا ده بطريقة بسيطة
Start -> Run-> mspaint.exe ومن قايمة edit في برنامج ال paint اختار paste واحفظ الصورة اللي هتظهر قدامك as jpg.
2- كرر الخطوة رقم 1 مع السيرفس اللي اسمها OracleOraHome10GListner
3- افتح ال SQL * وكرر الخطوة رقم 1
5- ياريت تفتح المسار ده Oracle_Home/network/admin/listner.ora وتاخد نسخة منه (على فكرة الملف ده ممكن تفتحه بال notepad)
6- من نفس المسار اللي فات خد نسخة من ملف تاني اسمه sqlnet.ora
7- جميع الملفات اللي فاتت اجمعهم في فولدر واحد واضغطه باستخدام winrar او اي برنامج ضغط وابعتهم على الايميل او ارفقهم هنا في مشاركتك وانا هابص عليهم كمان شوية
ايميلي [email protected]
Mohamed Tawfik

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.