بتاريخ: 21 أكتوبر 200718 سنة comment_113601 إخواني الأعزاء أشكركم علي تعاونكم وبخاصة الأخ محمد توفيقوأشير إلي أنني قمت بتنزيل 10g Release2 Developerوذلك علي Windows Server 2003وقد قمت بتجربة الطريقتين السابقتين وللأسف لم تحل المشكلةلذا أرجو المزيد من الدعموجزاكم الله خيرا تقديم بلاغ
بتاريخ: 21 أكتوبر 200718 سنة comment_113603 معلش اتحملنا شويلما قمت بتنزيل الwindows 2003 serverما هي ال role services التي اخترتها ؟وهل قمت بالعمل على win2003 server قبل هذه المره ؟ تقديم بلاغ
بتاريخ: 21 أكتوبر 200718 سنة كاتب الموضوع comment_113604 أسف يا جماعة المشكلة هي أنقاعدة البيانات بتعمل shut down مع إغلاق الحاسبقاعدة البيانات عملت shut down وذلك بمجرد إعادة تشغيل الحاسب وبالرغم من حلها عن طريقالدخول بيوزر /as sysdbastartup nomountalter database mount;alter database open;فما زالت المشكلة تتكرر مع اعادة تشغيل الحاسبوأشير إلي أنني قمت بتنزيل 10g Release2 Developerوذلك علي Windows Server 2003برجاء الإهتمام بهذا الأمر الهام تقديم بلاغ
بتاريخ: 21 أكتوبر 200718 سنة comment_113606 اكرر لك سؤالى ولآخر مره يا صديقيهل لديك خبره بالعمل على win 2003 sever?وهل قمت بتنزيل ارواكل داتابيز على win2003 server قبل هذه المره؟حتى نستطيع مساعدتك . تقديم بلاغ
بتاريخ: 21 أكتوبر 200718 سنة كاتب الموضوع comment_113646 نعم يا صديقي قمت بالعمل علي Windows Server 2003وأيضا بتنزيل Dveloper 10g عليه عشرات المرات ولكن المختلف هذه المرة هو إنزاله علي Labtop وبنفس الطريقة المعتادة وبغيرهافما هو الحل إذن؟؟؟ تقديم بلاغ
بتاريخ: 22 أكتوبر 200718 سنة comment_113664 السلام عليكم ورحمة الله وبركاتهلو بتقصد ان عند اعادة تشغيل الجهاز بيحصل shutdown للداتابيز دي حلها اللي انا ذكرته قبل كده في مشاركة امبارحانا بقترح عليك اقتراح بسيط خالص عشان افهم المشكلة تعرف فيه مفتاح على لوحة مفاتيح اللابتوب اسمه PrntScrn يعني برنت سكرين اعمل التالي وابعت الملف ده ليا:1- ادخل على Start -> Run -> services.msc وبعدين عايزك تروح تقف لي بالماوس على السيرفس اللي اسمها OracleServiceXE (خلي بالك XE هو الاسم الافتراضي لقاعدة بياناتك) وبعيد من غير ما تعمل شيء اضغط مفتاح PrntScrn من على لوحة المفاتيح وبعدين روح افتح برنامج MS Paint طبعا ده بطريقة بسيطة Start -> Run-> mspaint.exe ومن قايمة edit في برنامج ال paint اختار paste واحفظ الصورة اللي هتظهر قدامك as jpg.2- كرر الخطوة رقم 1 مع السيرفس اللي اسمها OracleOraHome10GListner3- افتح ال SQL * وكرر الخطوة رقم 15- ياريت تفتح المسار ده Oracle_Home/network/admin/listner.ora وتاخد نسخة منه (على فكرة الملف ده ممكن تفتحه بال notepad)6- من نفس المسار اللي فات خد نسخة من ملف تاني اسمه sqlnet.ora7- جميع الملفات اللي فاتت اجمعهم في فولدر واحد واضغطه باستخدام winrar او اي برنامج ضغط وابعتهم على الايميل او ارفقهم هنا في مشاركتك وانا هابص عليهم كمان شويةايميلي [email protected]Mohamed Tawfik تقديم بلاغ
انضم إلى المناقشة
يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.