بتاريخ: 9 يناير 200719 سنة comment_88804 السلام عليكم ورحمه الله وبركاتهعايز اعمل procedure لعمل insert وبروسيدير اخر لعمل update واخر لعمل delete مع معرفه كيفيه المناداه على البروسيدير من خلال ال forms وال pl/sql وال visual basic.net انا عارف ان السؤال طويل بس ممكن حد يجاوبني عليه مهم جدا بالنسبه ليهوالسلام عليكم ورحمه الله وبركاته تقديم بلاغ
بتاريخ: 10 يناير 200719 سنة كاتب الموضوع comment_88908 مفيش ولا رد شكرا لجميع اعضاء المنتدى واسف على اني سالت تقديم بلاغ
بتاريخ: 10 يناير 200719 سنة comment_88909 انا حدود علمي إنك فقط بتكتب إسم ال procedure و إذا كان ال procedure موجود داخل PACKAGE فيتم كتابة إسم ال PACKAGE و نقطة و إسم ال procedure هكذاPACKAGE_NAME.PROCEDUE_NAME; تقديم بلاغ
بتاريخ: 11 يناير 200719 سنة كاتب الموضوع comment_88977 شكرا للرد ولكن اريد من حضرتك اعطائي مثال لعمل بروسيدير لل insert واخر لل update واخر لل deleteواكون شاكر جدا لحضرتك تقديم بلاغ
بتاريخ: 11 يناير 200719 سنة comment_88978 INSERT PROCEDURE create or replace procedure add_emp ( ename_in IN VARCHAR2, sal_in IN NUMBER , job_in IN VARCHAR2, hiredate_in IN VARCHAR2 , empno_out OUT NUMBER) AS begin select emp_web_seq.nextval into empno_out from dual; insert into emp_web (empno, ename, sal, job, hiredate) values (empno_out, ename_in, sal_in, job_in, to_date(hiredate_in)); commit; end add_emp; DELETE PROCEDURE create or replace procedure delete_emp(emp_id number) is begin delete from emp where empno = emp_id; if SQL%NOTFOUND then raise_application_error (-20011,'emp with id'||to_char(emp_id) ||'inexistent.'); end if; end delete_emp; UPDATE PROCEDURE create or replace procedure update_emp(emp_id number, sal_incr number) is begin update emp set sal = sal + sal_incr where empno = emp_id; if SQL%NOTFOUND then raise_application_error (-20012,'emp with id',||to_char(emp_id)||'inexistent'); end if; end update_emp; تم تعديل 11 يناير 200719 سنة بواسطة moody_4u تقديم بلاغ
بتاريخ: 20 يناير 200719 سنة comment_89767 اذا كنت تريد استدعاء البروسيجر داخل دوت نت يجب عليك أن تستخدم وا يسمى ب OracleCommandوOracleDataAdapterولمزيد من المعلومات راسلني على العنوان :[email protected] تقديم بلاغ
بتاريخ: 20 يناير 200719 سنة كاتب الموضوع comment_89790 بالنسبه للاخ moodu_4u انا شاكر جدا على ردك الممتاز وبالنسبه للاخ oracle developer 9i انا متشكر جدا ولكني ساضيف ميلك علشان انا مش فهمها وشكرا جدا لكل من ساعدوني في الحل تقديم بلاغ
انضم إلى المناقشة
يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.