الانتقال إلى المحتوى

Hard Disk Serial Number And Model

rmoplusx

Recommended Posts

• بعد 1 شهر...
  • الردود 26
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

• rmoplusx

3

• orefai

3

• scince

2

• shadi_jaber

1

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

• بعد 1 شهر...

شكرا لك اخى الكريم
انا جربتها والحمد لله شغالة بس فيه مشكلة انى لما جيت اجرب على ويندوز 2003 سيرفر الفانكشن ما اشتغلتش
ياريت لو تعرف ترد على لانى محتاج الموضوع ده ضرورى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخى شكرا يعمل بنجاح

و لكن هل ممكن ان تشرح لنا فكرى التعامل مع ملفات ال dll بقا علشان شكلها كدة ..

بتخلص حجات كتيير و الاهم بقا انها شغاله على 10g بعد ما اتصدمت فى ocx

و شكرا

رابط هذا التعليق

اى ملف dll يحتوى على مجموعة من الكلاسات تقدر انت تفتح object من اى كلاس وتتعامل معاه عن طريق
ole2 package
1-تقدر تفتح object عن طريق create_obj function اللى بترجعلك reference من النوع object
2-تقدر تبعت ال reference السابق لاى بروسيجور او فنكشن من اللى موجودين داخل ال ole2
3-اتعامل مع ال help هيساعدك كتير جدا

رابط هذا التعليق

• بعد 5 شهور...

جزاك الله كل خير

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

الاخ الفاضل

rmoplusx
:( مشكوووووور :rolleyes:
لطالما رغبت في معرفة رقم الهارد ديسك للجهاز ، ولي هنا سؤال محدد ارجو الاجابة عليه
كيف يمكن معرفة السيريال الخاص بالهارد ديسك لجهاز السيرفر الموجود في الشبكة والذي يحمل ملفات الرن تايم لبرنامج الاوراكل لحظة تشغيل البرنامج من اجهزة اليوزرز ، و يوجد اختصار لفتح البرنامج على جهاز كل مستخدم ويقرأ من السيرفر؟
بحيث استطيع التشييك و التاكد من ان هذه الملفات هي الموجودة على هذا السيرفر- سيرفر الرن تايم - ، و بالتالي اضمن عدم تشغيل البرنامج في حال نقل ملفات التشغيل على جهاز اآخر
هذا سؤال حيرني و ارجو منكم مساعدتي في الوصول لنتيجة مرضية و تقبلوا تحياتي

رابط هذا التعليق

..

..
كيف يمكن معرفة السيريال الخاص بالهارد ديسك لجهاز السيرفر الموجود في الشبكة والذي يحمل ملفات الرن تايم لبرنامج الاوراكل لحظة تشغيل البرنامج من اجهزة اليوزرز ، و يوجد اختصار لفتح البرنامج على جهاز كل مستخدم ويقرأ من السيرفر؟
بحيث استطيع التشييك و التاكد من ان هذه الملفات هي نفسها الموجودة على هذا السيرفر- سيرفر الرن تايم - ، و بالتالي اضمن عدم تشغيل البرنامج في حال نقل ملفات التشغيل على جهاز اآخر لانه بالطبع يحمل سيريال مختلف
..
..

الاخوة الافاضل ارجوا من الجميع التفاعل

و تقبلوا تحياتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اسف اخى على التاخير
مش عايز افتى بشىء انا مجربتوش علشان انا اى شىء بعمله بنفذه على جهازى فقط لكن موضوع انى اجرب على اكتر من جهاز واحد كلاينت والثانى سيرفر للاسف لم يحدث بس انا على حد علمى والله اعلم انه الباكج CLIENT_OLE2 بتشتغل على جهاز الكلاينت فلو كده صح استخدم ال CLIENT_OLE2 علشان تحصل على السيريال الخاص بالكلاينت ويبقى البرنامج المرفق بأعلى احتمال بيكون بيجيب السيريال بتاع السيرفر جرب كدا ورد علينا
اسف ياجماعة على الاستنتاجات دى لانى مش مجرب اى شىء منها وارجو من ذوى الخبرة تصحيح ما يوجد من اخطاء وجزاكم الله كل الخير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اسف اخى على التاخير
مش عايز افتى بشىء انا مجربتوش علشان انا اى شىء بعمله بنفذه على جهازى فقط لكن موضوع انى اجرب على اكتر من جهاز واحد كلاينت والثانى سيرفر للاسف لم يحدث بس انا على حد علمى والله اعلم انه الباكج CLIENT_OLE2 بتشتغل على جهاز الكلاينت فلو كده صح استخدم ال CLIENT_OLE2 علشان تحصل على السيريال الخاص بالكلاينت ويبقى البرنامج المرفق بأعلى احتمال بيكون بيجيب السيريال بتاع السيرفر جرب كدا ورد علينا
اسف ياجماعة على الاستنتاجات دى لانى مش مجرب اى شىء منها وارجو من ذوى الخبرة تصحيح ما يوجد من اخطاء وجزاكم الله كل الخير

الاخ الفاضل

rmoplusx شكرا للمحاولة ولكن هذه الطريقة تنجح في جلب السيريال للكلاينت
وانا اريد عن طريق جهاز الكلاينت معرفة السيريال للسيرفر كمحاولة لحماية ملفاتي من النسخ لسيرفر آخر

ارجو من الجميع التفاعل
وتقبلو تحياتي

رابط هذا التعليق

• بعد 4 سنة...

الاخوة المتابعين للموضوع اسمحولي أضف رابطين يصبان في نفس الهدف وهو قراء رقم الهارديسك الفيزيائي

شاشة قراءة رقم الهرديسك الفيزيائي بواسطة Dll على Dev 10g

http://www.araboug.org/ib/index.php?showtopic=41561&hl=

وهذا الربابط التثاني لقرائة رقم الهارديسك وكذا تشفيره

طريقة تشفير بيانات الهرديسك بواسطة Md5
http://www.araboug.org/ib/index.php?showtopic=45462&hl=

تحياتي لكم

هذا رابط ثالث لنفس الفكرة بس يستخدم activex

قراءة بيانات الهرديسك بواسطة Activex و هي فقط ل 6i

http://www.araboug.org/ib/index.php?showtopic=41384&hl=

تم تعديل بواسطة scince
رابط هذا التعليق

حفظك الله اخي محمد علي ما في تالق فقط نبحث عن اجر الانتفاع بالعلم وإن شاء الله يتقبل عملنا

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...
  • بعد 7 شهور...
  • بعد 1 شهر...
  • بعد 6 شهور...
  • بعد 1 سنة...
  • بعد 1 سنة...
  • بعد 8 شهور...

انضم إلى المناقشة

يمكنك المشاركة الآن والتسجيل لاحقاً. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

جاري التحميل

• أضف...

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية