الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

منتدى أوراكل أيباكس – Oracle APEX

يهتم هذا القسم بكل ما هو متعلق بأوراكل أبيكس، منصة التطوير الاحترافية المجانية لكل مطوري قواعد بيانات أوراكل.

  1. Frillmgm

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لدي موضوع لم اعرف كيف ابحث عنه لذلك اردت ان اطلب المساعدة مطلوب مني تقرير يظهر تواريخ انتهاء مثل تاريخ انتهاء الهوية وتاريخ انتهاء التأمين وتاريخ انتهاء جواز السفر المطلوب هو أن تاريخ انتهاء اي من البيانات السابقة يكون قبل ٣ شهور من الانتهاء يلون التاريخ باللون الاصفر والتاريخ اذا انتهي يلون باللون الاحمر مع العلم اني نفذت التقرير لكن لا اعرف كيف اعمل الكود للتلوين قبل ٣ شهور او حتى عند الانتهاء والصورة المرفقة ممكن توضح اللي اقصده

    • 0 رد
    • 406 مشاهدة
  2. Oracle Courses_98076
    Started by Oracle Courses_98076,

    Published 10/2023 Language: English | Duration: 70 Lectures ( 12h 9m ) | Size: 5.1 GB Comprehensive Oracle APEX learning course. Beginning with the fundamentals and working up to Professional رابط التحميل

    • 2 رد
    • 611 مشاهدة
    جميل اسحاق
  3. mohamed24677

    السلام عليكم الاخوة الاعضاء قمت بتشغيل Oracle apex 23.1 علي الكمبيوتر الخاص بي ويعمل بشكل جيد (Oracle 21c XE + apex 23.1 + ords) , وقمت بعمل Report Query والمشكلة هي, عند النقر علي test report في Report Queries في Shared Components تظهر هذه الرساله ora-29273 http request failed وفي حالة تشغيل التقرير و المخرجات علي شكل xml , تظهر بيانات التقرير بنجاح علي شكل xml ولكن في حاله تغيير المخرجات علي شكل pdf يظهر هذا الخطأ ارجو مساعدتي لحل هذا الخطأ Error processing request. Contact your application administrator. Technical Info (only available for developers) is_internal_error: …

    • 1 رد
    • 1.2k مشاهدة
  4. Abdalla AlShehhi
    Started by Abdalla AlShehhi,

    السلام عليكم جميعا اخواني انا جديد في عالم البرمجة والابكس هو الي شفت نفسي فيه لسهولة تعلمه ، وحاب يكون في تفاعل في هذا المنتدى وعندي سؤال هل ممكن ارسل notification الى واتس اب عن طريقة الابيكس وكيف ذلك.

    • 2 رد
    • 759 مشاهدة
  5. saleem_altheviny
    Started by saleem_altheviny,

    اخواني لقد انتهيت من عمل مشروع متواضع وسالي هو 1-ماهي الاعدادات وماهي البرامج الذي يمكن انزلها لدي العميل في كلا الحالتين الحالة الاولي اذا ارد ان يشتغل النظام علي شبكة محلية ولايتوفر لديهم خط نت 2- في الحالة الثانية تنزيل النظام علي شبكة النت ماهي المتطلبات وطريقة التنزيل حيث اني وكما تعرفت علية هو عمل export للمشروع ولدي العميل اعمل import علي حسابي او حساب العميل في الcloud فهل هذا كافي ام هنالك اعددات اخري يجب عملها

    • 3 رد
    • 1.2k مشاهدة
  6. sami94
    Started by sami94,

    نبحث عن oracle apex developer على ان تتوفير فيه الشروط التاليه: 1- سنتين خبره في مجال تطوير برمجيات وتطبيقات الويب بالاعتماد على Oracle Apex , JavaScript 2- المهارات الاساسيه لقواعد بيانات اوراكل 3- معرفه في ال HTML/ CSS للتقديم ارسل السيفي الخاص بك وبعض من اعمالك السابقه على الايميل التالي: [email protected]

    • 0 رد
    • 391 مشاهدة
  7. adelgad

    مطلوب مبرمج اوراكل ابيكس خبرة سنتين على الأقل ومبرمج فورمز لشركة في التجمع التواصل وتس أب 01275553426

    • 0 رد
    • 523 مشاهدة
  8. Speed 12

    معنى ووظيفة expire في اوراكل

    • 0 رد
    • 414 مشاهدة
  9. alisaleh84
    Started by alisaleh84,

    where,when and why will use CSS in Oracle APEX

  10. alisaleh84
    Started by alisaleh84,

    Oracle APEX Automations

    • 0 رد
    • 271 مشاهدة
  11. alisaleh84
    Started by alisaleh84,

    Create Demo APP

    • 0 رد
    • 418 مشاهدة
  12. alisaleh84

    Dynamic Form Using APEX_ITEM and APEX_COLLECTION

    • 0 رد
    • 276 مشاهدة
  13. alisaleh84
    Started by alisaleh84,

    Mobile APP tricks in Oracle APEX

    • 0 رد
    • 319 مشاهدة
  14. alisaleh84
    Started by alisaleh84,

    How,when and where can we use JavaScript in Oracle APEX

    • 0 رد
    • 268 مشاهدة
  15. alisaleh84
    Started by alisaleh84,

    • 0 رد
    • 300 مشاهدة
  16. alisaleh84
    Started by alisaleh84,

    • 0 رد
    • 264 مشاهدة
  17. alisaleh84
    Started by alisaleh84,

    • 0 رد
    • 245 مشاهدة
  18. maria1985
    Started by maria1985,

    السلام عليكم عندي جريد في الابكس ساحبه كويري مختلف من كذا جهه عندي سؤالين ده الكويري : select STD_DATA.STD_ID as Student_ID, STD_DATA.ENAME as Student_Name, STUDENT_SKILL_DATA.SCALE_EVALUATION as SCALE_EVALUATION , STD_DATA.GENDER as GENDER, STD_DATA.GRADE as GRADE, STD_DATA.CLASS as CLASS, STD_DATA.STATUS as STATUS, STUDENT_SKILL_DATA.SUBJECT_NO as SUBJECT_NO, STUDENT_SKILL_DATA.SKILL_NO as SKILL_NO, STUDENT_SKILL_DATA.GRADE_NO as GRADE_NO, STUDENT_SKILL_DATA.CLASS_NAME as CLASS_NAME from STD_DATA STD_DATA, STUDENT_SKILL_DATA STUDENT_SKILL_DATA where STUDENT_SKILL_DAT…

      • أعجبني
    • 3 رد
    • 660 مشاهدة
  19. maria1985
    Started by maria1985,

    السلام عليكم ممكن حد يفيديني عندي ابكس 19.1 local on my computer مسوؤل الشبكة غير في اعددادت الجهاز علشان يوثل لي الواي فاي بشغل الابكس بيرمي الرساله دي Contact your application administrator. Details about this incident are available via debug id "747". وكل مره ارقام مختلفه ممكن حد يفيدني احلها ازاي ؟ علما ان الابكس عليه ملفات كتيره اشتغلتها مش هقدر اعيدها تاني ولو شلته علشان انزله تاني هفقد كل البيانات اكون شاكره لاي حد يساعدني

    • 5 رد
    • 796 مشاهدة
  20. maria1985
    Started by maria1985,

    السلام عليكم حاولت اشغل sql dveloper on db 11 g ابدا ما نفعش من هنا لهنا نزلت 18c prior relase 11 .2 ونزلت معاها sql develpoer اشتغل زي الفل ونزل الابكس والدنيا تمام عازة ابقى انزل ords and tomcat قلت ابدا ب ords from sql devloper عاوزة انرلها من السكوال ديفلوبر المفروض من tools -rest data serviceمش بيظه ر عندي غيرmanage connection لما دورت لقيت ان المفروض انزل السكيما الخاصه به ياريت حد يدلني انزلها ازاي وهل هتنفع مع نسخة الاوراكل ولا المفروض xe lمش هتنفع حد يدلني لاني حاسه ان تايهه جدا في الجحزء ده

    • 0 رد
    • 592 مشاهدة
  21. Omarmusa1298
    Started by Omarmusa1298,

    معرفة تامة باساليب برمجة أنظمة ابيكس والواجهات بإستخدام Javascript, CSS, HTM%. كتابة الأكواد اللازمة لبناء البرنامج اختبار عمل البرنامج واكتشاف الأخطاء حل المشاكل والأكواد الخاطئة بالبرنامج الاستمرار في تقديم الدعم والتطوير المستمر تقديم التدريبات اللازمة وشرح طرق استخدام البرنامج تطوير قاعدة بيانات التطبيق باستخدام قواعد البيانات Oracle , My sql كتابة وانشاء الدوال من نوع packages , functions and procedures يتأكد من سلامة البيانات وشكل المخرجات النهائية يقوم بصيانة وتعديل البرامج، ويجري التعديلات المستحسنة طبقاً لخريطة تدفق البيانات ويعدل التغييرات الطارئة على طريقه معالجة البيانات أو ترميزها يختبر ويطور تعديلا…

    • 2 رد
    • 568 مشاهدة
  22. ahmed_samir_1983
    Started by ahmed_samir_1983,

    السلام عليكم بعد اذنكم لما خلصت تسطيب ابيكس 22.1 وبشغله بيطلع الصوره دى دخلت crediential مدخلش ايه الحل ؟ وشكرا

    • 2 رد
    • 885 مشاهدة
  23. maria1985
    Started by maria1985,

    عندي حوالي اربع تكست ايتم بعمل لهم اضافه في جدول كل مره بياخدهم على انهم قيم فاضيه رغم اني بكون كاتبه فيهن ممكن حر يفيدني ايه السبب declare user_count number ; x varchar2(10); m varchar2(10); begin select count(*) into user_count from users where user_id=:P11_NEW_1; --if user_count!=0 then --insert into users (USER_ID,USER_NAME,PASSWORD,CREATED_AT,ADMIN) --values(:P11_NEW_1,:UNAME,:PAST,sysdate,:T_POSITION); x:=:uname ; insert into INSERT_PROB (ID,NAME,PASS,FLAG) values(INSERT_PROB_SEQ.nextval ,x,:PAST,:T_POSITION); commit ; /* TEACHER_ID,CLASS,GRADE,GENDER*/ -- insert into TEACHER_CLASSES(TEACHER_ID,CLAS…

      • أعجبني
    • 1 رد
    • 651 مشاهدة
  24. maria1985
    Started by maria1985,

    عندي ريبورت بفوم في الابكس اما بضغط على موظف في الريبورت يفتح لي الفورم عملت DIALOG CLOSE ACTION انه اما يعدل في ادارة القسم يرجع للريبورت شايل قيمة الاداره ويحطها في خانه الكومشن في الريبورت اول ما اعدل واضغط APPLAZ CHANGE بيقفل كل الصفحات تماما جربت اعملها على BUTTON انا اللي مكريتاه واشيله قيمه اشوفها بيشيل فعلا ويحطها في صفحة الريبورت في ثانيه ويقفل كل الصفحات علطول نفسي اعرف ليه هل في شي غلط ؟

    • 2 رد
    • 409 مشاهدة
  25. khalideed
    Started by khalideed,

    انا نزلت jasper studio وعملت intgration مع tomcat وكمان عملت مع api وكله تمام عاوز فقط حد يرسلى الكود اللى بينادى التقرير من داخل apex بالاضافة الى parameter وشكرا

    • 2 رد
    • 941 مشاهدة

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.