Financials
General Ledger | Payables | Receivables | Cash Management | Fixed Assets
400 موضوعات في هذا القسم
-
لو سمحتم يا جماعة انا مستخدم لأوراكل بس مش عارف اعمل حساب للأرصدة المدينة علشان اتابع ارصدتهم ممكن حد يقولى الطريقة والشاشات المستخدمه ومن اى موديول
-
اخواني الاعزاء السلام عليكم عندي سؤال مختصر بعد الانتهاء من اعداد الGL R12.0.3 اريد ان انتقل الى اعداد الAccount Payable ولكن كيف يتم الربط بينهما حيث اني لم استطيع الوصول الى Ledger الذي سبق وان اعددته في موديل الGL الرجاء التوضيح بخطوات بسيطة ولكم جزيل الشكر والتقدير .
-
انا مع المجموعة جديد واتمنا اردود والاستفادة هل بمكن عمل قيود في موديوول النقدية cash mangment ؟
-
انا حديث التخرج من كلية تجارة واريد ان اطور نفسي في مجال المحاسبة لحصل علي وظيفة مناسبة داخل مصر وسمعت عن برنامج الاوراكل فينانشيال ................السؤال:هل يوجد عدد كبير من الشركات في مصر تستخدم البرنامج وبالتالي لو اشتركت في دورة تدريبية لتعلم كيفية استخدام البرنامج واجتياز الاختبارات الخاصة بشركة اوراكل نفسها ....هل استطيع ان اجد وظيفة في احدي الشركات التي تستخدم الرنامج في مصر ام لا يوجد كثير من الشركات تستخدم البرنامج
-
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد اذنكم يا جماعه انا اخدت كورس oracle financial r 11وخلصته الحمد لله كويس جدا وفاهمه كويس جدا جدا الحمد لله رب العالمين بس المشكلة اللي بواجهها ان سوق العمل في الدول الخليج يحتاجوا لمن لديه خبرة اكتر من سنتين على الاقل وانا لسه مخلص الكورس ومعنديش خبره نهائيا لسه فيه ياترى ازاي انمي خبرتي فيه او لو حد عنده شركه في الخليج وبيحتاج ناس لسه مخلصه الكورس ومش عندها خبره يقول يا جماعه بجد انا محتار جدا ومش عارف اعمل اية بجد المساله دي تعبتني نفسيا جدا لاني صرفت كتير اوي اوي اوي فوق واشتريت لاب مخصوص عشان اخد الكورس دا وبعد لما اخدته اكتشفت الموضوع دا يارب يارب يارب يجازيكم خيرا على مجهوداتكم اللي بنشوفها كل شوية وبالله عليكم بالله عليكم بالله ع…
-
يا جماعة لو حد يسعدنى محتاج materials ضرورى لل fixed assets ولو بالعربى يبقى جزاكم الله خيرا ...
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اعضاء مجموعة مستخدمي اوراكل لدي اصول تم ادخالها على النظام واريد عمل حساب اهلاك لهذه الاصول من تاريخ ادخالها (Date In Service) لحد الان مع العلم ان عمر الاصل 3 سنوات السنة المالية تبدا في كانون الثاني وتنتهي في نهاية كانون الاول و يوجد لدي prorate Convention جاهزة هي: from date to date prorate date 01/jan/2010 31/jan/2010 31/jan/2010 01/feb/2010 28/feb/2010 28/feb/2010 . . . . . . . 01/dec/2011 31/dec/2011 31/dec/2011
-
عندي مشكلة قابلتني في r12 انا بذاكر من شروحات ال r11i عاوز اعمل translation للعملة في r11i الخطوات setup currency rates period وبعد كدة من currency translation لكن في r12 ال period مش موجودة فهل ليها اختيار تاني في r12 ارجو الرد لو سمحتوا من مهندسين المنتدي الكبار
-
السلام عليكم بداية اود أن أشكر كل من الأعضاء والمشرفين على هذا الموقع وخاصة من لا يبخلون على إخوانهم بالعلم والمعرفه وأدعو الله أن يجعل ذلك في موازين حسناتهم. ثانيا: أرجو الإفادة منكم لدي مشكلة في المدفوعات عند دفع فاتوره قمت سابقا بتعديل ضريبة الخصم والاضافه فيها يدويا بإضافة سطر جديد من النوع "withholding tax" , عند الدفع باستخدام "Pay in full" تكون القيمة المتاحه للدفع هي القيمة قبل تعديل الضريبة أي أن شاشة المدفوعات لا تقوم بخصم قيمة الخصم والاضافة المعدل يدويا من أصل المبلغ المستحق للمورد وتحدث هذه المشكله فقط في حالة وجود ضريبة مبيعات وضريبة خصم وإضافه على نفس الفاتورة. أنا اعمل على الاصدار R12.1.2 وجزاكم الله خيرا
-
يا جماعة انا سمعت كتير عن ERP وانه اصبح مطلوب كثير .. كيف اصبح ERP CONSULTANT هل الموضوع محتاج لدراسة المحاسبة وكذلك المواضيع الخاصة بالادارة وكذلك دورة المشروع ..الخ هل هذه الاشياء ضرورية وماذا ادرس من الكورسات الخاصة باوراكل حتى اصبح ERP CONSULTANT
-
يا جماعة بعد إذنكو عاوز أعرف ايه الفرق بين oracle finicial r11 وr12 وهل التدريب على أى منهم يعتبر أهم من التانى؟؟؟؟
-
مطلوب مدرس oracle finance R12 في الا مارات تصل بي على [email protected] عبداللة
-
السيد / عمر النادي الاخوه الاعضاء السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بعد الانتهاء من عمليه الربط بين GL والـ Responsibilty عن طريق Profile Option:GL Ledger Name عند محاوله ادخال القيود المحاسبيه تظهر هذه الرساله APP-SQLGL-08252: Oracle General Ledger could not retrieve your access set information. Please make sure the profile option Gl:Access Set is set up properly for you responsibility ملاحظه : عند محاوله الذهاب profile opthion ----> Gl:Access Set يظهر مسج يفيد بوجود مشكله في SQL أرجو المساعده ان امكن
-
السلام عليكم كنت عايز أعرف هل فيه فرص عمل لحديث التخرج بالأوراكل المالى و هل لازم اكون عملت implementation لمشروع عشان أقدر الاقى فرصة عمل ؟ و ازاى أقدر اطور نفسى فى الأوراكل لحد ما الاقى شغل
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته http://www.4shared.com/dir/kEri9SEo/Oracle_R12.html الرابط اللي فوق موجود فيه كورس فاينانشل كامل, ومعها جمعت ملفات الفيديو العربية اخذتها من المنتدى, والتست بانك (الاختبارات) الكورسات الموجوده: Finance Basics R12 Asset Management Fundamentals R12 General Ledger Management Fundamentals R12 Oracle Cash Management Fundamentals R12 Oracle E-Business Essentials for Implementers Overview R12 Oracle Financial Applications Overview R12 Oracle Payables Management Fundamentals R12 Oracle Receivables Management Fundamentals وهذا الرابط بشكل ثاني http://www.4shared.com/folder/kEri9SEo/Oracle_R12.html دعواتي لكم بالتوفيق
-
عاوز مساعده فى الـ setup بتلع الابلكاشن financial R12 لو فى حد يقدر يساعدنى يا ريت
-
السلام عليكم ورحمه الله لو سمحتو انا لسه مخلص ORACLE FINANCIAL R12 من اسبوعين وحاسس ان الدنيا ملخبطه معايا جدا ومش عارف ابداء منين ولا ازاي اشوف اي شغل انا حابب جدا القسم ده وبتمني اكون كويس فيه وبدور علي نقطه البدايه الصحيحه فياريت الاساتذه الافاضل في هذا المجال يفدوني ابداء ازاي ومنين ولو في امكانيه اني انزل في اي شركه تدريب ازاي ابدا ولو التدريب من غير اجر بردو مفيش مشكله عندي المهم اني اتدرب في المجال ده واتمني ان تفيدوني اعمل ايه لو سمحتو
-
السلام عليكم، تم ادخال Receipt بطريقة Check وتم عمل Apply له على Invoices لزبون معين. عند استحقاق الشيك بعد فترة وجد ان الشيك لا رصيد له، كيف يمكن عمل Unapply لهذا الشيك؟ شكرا
-
اريد اكبر قدر ممكن من الـ profiles option الخاصة بـ financial R12 لو اى حد عنده اى شيئ ممكن يفيد ياريت يقولنا عليه وطبعا الف شكر للقائمين على هذا العمل الممتاز بصراحة
-
السلام عليكم الاخوة الاعزاء ارجو من لديه operational Accounts بصيغة Excel sheet ان يرفعه على الموقع حيث انني اعمل على فرش انستانس و محتاج لتلك الحسابات حتى يكتمل الست اب ارجو من الاخوة المساعدة حيث اني في عجلة من امري وجزاكم الله خيرا
-
ياجماعة الخير انا لسه مبتدئ فى اوركل ولقيت شوية كتب جميلة جدا فى google books بس زى ما انتم عرفين google books لا يعرض كل محتويات الكتاب فلو حد يقدر يسعدنى ويجبهملى او اى كتب تصلح للمبتدئين يبقى له جزيل الشكر اسماء الكتب اهيه: 1 - System Administration for Oracle E-Business Suite (Personal Edition) 2 - System Administration for Oracle E-Business Suite (Classroom Edition) 3 - Workflow for Oracle E-Business Suite 4 - Workflow for Oracle E-Business Suite (Classroom Edition) 5 - BI Publisher for Oracle E-Business Suite 6 - Flexfields for Oracle E-Business Suite
-
السلام عليكم ورجمة الله وبركاته دلوقتي انا حاطط على الجهاز عندي windows server 2003 وكنت شغال على App كويس جدا وبعدين قفلت الجهاز وفتحته وجيت اشتغل على البرنامج تاني وفجأه طلعلي الـ ERROR دة ومش عارف احله خالص بجد ياريت الاقي حل من حضرتكم اخوكم Mohamed Yehya
-
-
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته : أنا شخص اريد ان اتعلم الاوركل لفائدته للمحاسبه لكن عندي بعض الاسئله : ماهو البرنامج المستخدم للوركل مثال ديفلوبمينت او داتبيس اسبريس ؟ هل يوجد شروحات تعلمني الاوركل من الصفر ؟ مائريد تعلمه في الاوركل هو الاشياء المفيده للمحاسب اتمنى منكم الافائده اعزائي اصحاب المنتدى الرائع واعضائه المبدعين ز
-
السلام عليكم ارجو المشاعده في خطوات حجب صلاحيه validate من مستخدم واعطاءة صلاحية create account و العكس صحيح بمعني اريد ان يكون لددينا مستخديم في invoice payable واحد يعمل validate فقط بدون create account و الثاني يعمل create account فقط ارجو الافادة