الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Financials

General Ledger | Payables | Receivables | Cash Management | Fixed Assets

  1. ahmed adly
    Started by ahmed adly,

    لو سمحتم يا جماعة انا مستخدم لأوراكل بس مش عارف اعمل حساب للأرصدة المدينة علشان اتابع ارصدتهم ممكن حد يقولى الطريقة والشاشات المستخدمه ومن اى موديول

    • 1 رد
    • 1.2k مشاهدة
    عمرو النادي
  2. aboanter
    Started by aboanter,

    اخواني الاعزاء السلام عليكم عندي سؤال مختصر بعد الانتهاء من اعداد الGL R12.0.3 اريد ان انتقل الى اعداد الAccount Payable ولكن كيف يتم الربط بينهما حيث اني لم استطيع الوصول الى Ledger الذي سبق وان اعددته في موديل الGL الرجاء التوضيح بخطوات بسيطة ولكم جزيل الشكر والتقدير .

      • أعجبني
    • 2 رد
    • 1.6k مشاهدة
  3. علاري
    Started by علاري,

    انا مع المجموعة جديد واتمنا اردود والاستفادة هل بمكن عمل قيود في موديوول النقدية cash mangment ؟

      • أعجبني
    • 3 رد
    • 1.4k مشاهدة
  4. Hossam eldin hassan
    Started by Hossam eldin hassan,

    انا حديث التخرج من كلية تجارة واريد ان اطور نفسي في مجال المحاسبة لحصل علي وظيفة مناسبة داخل مصر وسمعت عن برنامج الاوراكل فينانشيال ................السؤال:هل يوجد عدد كبير من الشركات في مصر تستخدم البرنامج وبالتالي لو اشتركت في دورة تدريبية لتعلم كيفية استخدام البرنامج واجتياز الاختبارات الخاصة بشركة اوراكل نفسها ....هل استطيع ان اجد وظيفة في احدي الشركات التي تستخدم الرنامج في مصر ام لا يوجد كثير من الشركات تستخدم البرنامج

    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
  5. ميدو_123

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته بعد اذنكم يا جماعه انا اخدت كورس oracle financial r 11وخلصته الحمد لله كويس جدا وفاهمه كويس جدا جدا الحمد لله رب العالمين بس المشكلة اللي بواجهها ان سوق العمل في الدول الخليج يحتاجوا لمن لديه خبرة اكتر من سنتين على الاقل وانا لسه مخلص الكورس ومعنديش خبره نهائيا لسه فيه ياترى ازاي انمي خبرتي فيه او لو حد عنده شركه في الخليج وبيحتاج ناس لسه مخلصه الكورس ومش عندها خبره يقول يا جماعه بجد انا محتار جدا ومش عارف اعمل اية بجد المساله دي تعبتني نفسيا جدا لاني صرفت كتير اوي اوي اوي فوق واشتريت لاب مخصوص عشان اخد الكورس دا وبعد لما اخدته اكتشفت الموضوع دا يارب يارب يارب يجازيكم خيرا على مجهوداتكم اللي بنشوفها كل شوية وبالله عليكم بالله عليكم بالله ع…

    • 6 رد
    • 1.5k مشاهدة
  6. louaimo
    Started by louaimo,

    يا جماعة لو حد يسعدنى محتاج materials ضرورى لل fixed assets ولو بالعربى يبقى جزاكم الله خيرا ...

    • 1 رد
    • 1.4k مشاهدة
  7. raul33
    Started by raul33,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا اعضاء مجموعة مستخدمي اوراكل لدي اصول تم ادخالها على النظام واريد عمل حساب اهلاك لهذه الاصول من تاريخ ادخالها (Date In Service) لحد الان مع العلم ان عمر الاصل 3 سنوات السنة المالية تبدا في كانون الثاني وتنتهي في نهاية كانون الاول و يوجد لدي prorate Convention جاهزة هي: from date to date prorate date 01/jan/2010 31/jan/2010 31/jan/2010 01/feb/2010 28/feb/2010 28/feb/2010 . . . . . . . 01/dec/2011 31/dec/2011 31/dec/2011

    • 2 رد
    • 2k مشاهدة
    عمرو النادي
  8. ayman1591988
    Started by ayman1591988,

    عندي مشكلة قابلتني في r12 انا بذاكر من شروحات ال r11i عاوز اعمل translation للعملة في r11i الخطوات setup currency rates period وبعد كدة من currency translation لكن في r12 ال period مش موجودة فهل ليها اختيار تاني في r12 ارجو الرد لو سمحتوا من مهندسين المنتدي الكبار

      • أعجبني
    • 3 رد
    • 1.6k مشاهدة
  9. eng.romana
    Started by eng.romana,

    السلام عليكم بداية اود أن أشكر كل من الأعضاء والمشرفين على هذا الموقع وخاصة من لا يبخلون على إخوانهم بالعلم والمعرفه وأدعو الله أن يجعل ذلك في موازين حسناتهم. ثانيا: أرجو الإفادة منكم لدي مشكلة في المدفوعات عند دفع فاتوره قمت سابقا بتعديل ضريبة الخصم والاضافه فيها يدويا بإضافة سطر جديد من النوع "withholding tax" , عند الدفع باستخدام "Pay in full" تكون القيمة المتاحه للدفع هي القيمة قبل تعديل الضريبة أي أن شاشة المدفوعات لا تقوم بخصم قيمة الخصم والاضافة المعدل يدويا من أصل المبلغ المستحق للمورد وتحدث هذه المشكله فقط في حالة وجود ضريبة مبيعات وضريبة خصم وإضافه على نفس الفاتورة. أنا اعمل على الاصدار R12.1.2 وجزاكم الله خيرا

    • 3 رد
    • 1.6k مشاهدة
  10. algadal
    Started by algadal,

    يا جماعة انا سمعت كتير عن ERP وانه اصبح مطلوب كثير .. كيف اصبح ERP CONSULTANT هل الموضوع محتاج لدراسة المحاسبة وكذلك المواضيع الخاصة بالادارة وكذلك دورة المشروع ..الخ هل هذه الاشياء ضرورية وماذا ادرس من الكورسات الخاصة باوراكل حتى اصبح ERP CONSULTANT

      • أعجبني
    • 1 رد
    • 1.6k مشاهدة
  11. Mahmoud Badawey
    Started by Mahmoud Badawey,

    يا جماعة بعد إذنكو عاوز أعرف ايه الفرق بين oracle finicial r11 وr12 وهل التدريب على أى منهم يعتبر أهم من التانى؟؟؟؟

    • 3 رد
    • 1.6k مشاهدة
  12. Abdull
    Started by Abdull,

    مطلوب مدرس oracle finance R12 في الا مارات تصل بي على [email protected] عبداللة

    • 0 رد
    • 1.3k مشاهدة
  13. fresh

    السيد / عمر النادي الاخوه الاعضاء السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بعد الانتهاء من عمليه الربط بين GL والـ Responsibilty عن طريق Profile Option:GL Ledger Name عند محاوله ادخال القيود المحاسبيه تظهر هذه الرساله APP-SQLGL-08252: Oracle General Ledger could not retrieve your access set information. Please make sure the profile option Gl:Access Set is set up properly for you responsibility ملاحظه : عند محاوله الذهاب profile opthion ----> Gl:Access Set يظهر مسج يفيد بوجود مشكله في SQL أرجو المساعده ان امكن

    • 1 رد
    • 2.9k مشاهدة
    عمرو النادي
  14. zidan2005
    Started by zidan2005,

    السلام عليكم كنت عايز أعرف هل فيه فرص عمل لحديث التخرج بالأوراكل المالى و هل لازم اكون عملت implementation لمشروع عشان أقدر الاقى فرصة عمل ؟ و ازاى أقدر اطور نفسى فى الأوراكل لحد ما الاقى شغل

    • 0 رد
    • 1.5k مشاهدة
  15. بو أحمد
    Started by بو أحمد,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته http://www.4shared.com/dir/kEri9SEo/Oracle_R12.html الرابط اللي فوق موجود فيه كورس فاينانشل كامل, ومعها جمعت ملفات الفيديو العربية اخذتها من المنتدى, والتست بانك (الاختبارات) الكورسات الموجوده: Finance Basics R12 Asset Management Fundamentals R12 General Ledger Management Fundamentals R12 Oracle Cash Management Fundamentals R12 Oracle E-Business Essentials for Implementers Overview R12 Oracle Financial Applications Overview R12 Oracle Payables Management Fundamentals R12 Oracle Receivables Management Fundamentals وهذا الرابط بشكل ثاني http://www.4shared.com/folder/kEri9SEo/Oracle_R12.html دعواتي لكم بالتوفيق

    • 6 رد
    • 9.3k مشاهدة
  16. ibrahim_mohamed
    Started by ibrahim_mohamed,

    عاوز مساعده فى الـ setup بتلع الابلكاشن financial R12 لو فى حد يقدر يساعدنى يا ريت

    • 0 رد
    • 1.3k مشاهدة
  17. ahmed_sh2080

    السلام عليكم ورحمه الله لو سمحتو انا لسه مخلص ORACLE FINANCIAL R12 من اسبوعين وحاسس ان الدنيا ملخبطه معايا جدا ومش عارف ابداء منين ولا ازاي اشوف اي شغل انا حابب جدا القسم ده وبتمني اكون كويس فيه وبدور علي نقطه البدايه الصحيحه فياريت الاساتذه الافاضل في هذا المجال يفدوني ابداء ازاي ومنين ولو في امكانيه اني انزل في اي شركه تدريب ازاي ابدا ولو التدريب من غير اجر بردو مفيش مشكله عندي المهم اني اتدرب في المجال ده واتمني ان تفيدوني اعمل ايه لو سمحتو

    • 0 رد
    • 1.5k مشاهدة
  18. shareefh
    Started by shareefh,

    السلام عليكم، تم ادخال Receipt بطريقة Check وتم عمل Apply له على Invoices لزبون معين. عند استحقاق الشيك بعد فترة وجد ان الشيك لا رصيد له، كيف يمكن عمل Unapply لهذا الشيك؟ شكرا

    • 1 رد
    • 1.5k مشاهدة
  19. ibrahim_mohamed

    اريد اكبر قدر ممكن من الـ profiles option الخاصة بـ financial R12 لو اى حد عنده اى شيئ ممكن يفيد ياريت يقولنا عليه وطبعا الف شكر للقائمين على هذا العمل الممتاز بصراحة

    • 0 رد
    • 1.3k مشاهدة
  20. mojahed
    Started by mojahed,

    السلام عليكم الاخوة الاعزاء ارجو من لديه operational Accounts بصيغة Excel sheet ان يرفعه على الموقع حيث انني اعمل على فرش انستانس و محتاج لتلك الحسابات حتى يكتمل الست اب ارجو من الاخوة المساعدة حيث اني في عجلة من امري وجزاكم الله خيرا

    • 1 رد
    • 1.4k مشاهدة
  21. vbmagician
    Started by vbmagician,

    ياجماعة الخير انا لسه مبتدئ فى اوركل ولقيت شوية كتب جميلة جدا فى google books بس زى ما انتم عرفين google books لا يعرض كل محتويات الكتاب فلو حد يقدر يسعدنى ويجبهملى او اى كتب تصلح للمبتدئين يبقى له جزيل الشكر اسماء الكتب اهيه: 1 - System Administration for Oracle E-Business Suite (Personal Edition) 2 - System Administration for Oracle E-Business Suite (Classroom Edition) 3 - Workflow for Oracle E-Business Suite 4 - Workflow for Oracle E-Business Suite (Classroom Edition) 5 - BI Publisher for Oracle E-Business Suite 6 - Flexfields for Oracle E-Business Suite

    • 3 رد
    • 2.8k مشاهدة
  22. mohamedyehya
    Started by mohamedyehya,

    السلام عليكم ورجمة الله وبركاته دلوقتي انا حاطط على الجهاز عندي windows server 2003 وكنت شغال على App كويس جدا وبعدين قفلت الجهاز وفتحته وجيت اشتغل على البرنامج تاني وفجأه طلعلي الـ ERROR دة ومش عارف احله خالص بجد ياريت الاقي حل من حضرتكم اخوكم Mohamed Yehya

    • 3 رد
    • 3k مشاهدة
  23. ehab_sayed_abdallah
    Started by ehab_sayed_abdallah,

    How to Delete Unposted Journals

    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
  24. droob
    Started by droob,

    بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته : أنا شخص اريد ان اتعلم الاوركل لفائدته للمحاسبه لكن عندي بعض الاسئله : ماهو البرنامج المستخدم للوركل مثال ديفلوبمينت او داتبيس اسبريس ؟ هل يوجد شروحات تعلمني الاوركل من الصفر ؟ مائريد تعلمه في الاوركل هو الاشياء المفيده للمحاسب اتمنى منكم الافائده اعزائي اصحاب المنتدى الرائع واعضائه المبدعين ز

    • 2 رد
    • 1.7k مشاهدة
    AHMED MAHMOUD HUSIEN
  25. mis14111978
    Started by mis14111978,

    السلام عليكم ارجو المشاعده في خطوات حجب صلاحيه validate من مستخدم واعطاءة صلاحية create account و العكس صحيح بمعني اريد ان يكون لددينا مستخديم في invoice payable واحد يعمل validate فقط بدون create account و الثاني يعمل create account فقط ارجو الافادة

    • 0 رد
    • 1.2k مشاهدة

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.