Financials
General Ledger | Payables | Receivables | Cash Management | Fixed Assets
400 موضوعات في هذا القسم
-
انا عندى الماتريل و الكتب بس معنديش البرنامج عشان اطبق عليه يا ريت حد يقولى اما ايه
-
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة ارجو من اصحاب الخبرة الرد على استفسارى بخصوص اريد تحميل برنامج oracle Financials ولكن لا اعرف هو ينطبق تحت اى قسم من اقسام الاوراكل انا سجلت فى موقع الاوراكل وبحاول انزل Oracle E-Business Suite Release 12.1.1 وهل كدا انا صح ولا لاء ولكم جزيل الشكر
-
Hi everybody. Does anybody have an experience in Oracle 11i applications? i need to know if it s possible to customize standard reports that exist in the General Ledger module, for example (Balance, Journal, etc..) is there any helpfull tool for this kind of things, where you could use the existing standard report and do modifications to it? (change label, or add columns, etc..) Thanx for your help
-
السلام عليكم ورحمة الله اود الشكر عن المجهود الجبار السؤال عن كيفية ربط اوراكل AP و ِ AR مع GL علما اني اعمل على ORACLE Vesion 11i وقد قمت بعمل كل الخطواط اللازمة من انشاء SOB و Operating Unit و ربطها بالمسؤوولية عن طريق Oracle Administation-->profile-->system ارجوا الايضاح عن الكيفية ان امكن ولكني اشك ان ORACLE Vesion لا تعطي الامكتنية لعمل ذلك
-
السلام علكم انا خت الاورمل المحاسبي ولكن هناك استفسار من ذوي الخبرة .... اريد معرفة كيفية عمل كارت الصنف من علي GL , AP , AR , FA لكم جزيل الشكر
-
انا بدات دراسة ORACLE Financial بس للاسف مش لاقي طريقه للطبيق العملي لكل اللي بذاكره ومش عارف اعمل ايه . ارجو الافاده .
-
بسم الله الرحمن الرحيم نظرا لما يعاني منه هذا القسم من الركود والخمول وذلك لقلة المراجع وقلة المهتمين بهذا البحر الواسع في مجال الانظمة ERP سأقوم بإذن الله بتحضير سلسلة من الدروس التي تشرح بعض اجزاء الموديولز في ال EBS أو كما يحلو للبعض تسميته Oracle Apps ترددت كثيرا قبل ان ابدأ طرحي للموضوع لخوفي من عدم الالتزام بالمواعيد ولكن بعد تشجيع الاعضاء توكلت على الله ولكن لي رجاء واحد منكم هو التفاعل مع الموضوع لانه هو الدافع الوحيد الذي سيجعلني اقدم على مواصلة الطرح واعدكم بالفائدة والسلاسة في معالجة القضية والتدرج في المهمات والمسؤوليات. بادئ ذي بدء لا بد من التكلم عن تنصيب البكج قبل ان نتحدث عن كيفية التعامل معه …
-
السلام عليكم ورحمه الله لو سمحتو انا لسه مخلص ORACLE FINANCIAL R12 من اسبوعين وحاسس ان الدنيا ملخبطه معايا جدا ومش عارف ابداء منين ولا ازاي اشوف اي شغل انا حابب جدا القسم ده وبتمني اكون كويس فيه وبدور علي نقطه البدايه الصحيحه فياريت الاساتذه الافاضل في هذا المجال يفدوني ابداء ازاي ومنين ولو في امكانيه اني انزل في اي شركه تدريب ازاي ابدا ولو التدريب من غير اجر بردو مفيش مشكله عندي المهم اني اتدرب في المجال ده واتمني ان تفيدوني اعمل ايه لو سمحتو
-
انا مع المجموعة جديد واتمنا اردود والاستفادة هل بمكن عمل قيود في موديوول النقدية cash mangment ؟
-
انا خريج كلية تجارة فكرت اخش في عالم الاوراكل عرفت ان اوراكل فايننشال برنامج محاسبي سالت عالكورس لاقيته ب 6 الاف ولاقيت الاوراكل ديفلوبر ارخص 4500 ومن الي قريته عرفت ان اوراكل ديفلوبر برمجة وطالما برمجة ده معناه ان ممكن اعمل برنامج محاسبي عن طريقه حبيت استفسر هل دراستي للاوراكل ديفلوبر حتخليني عارف الاوراكل فايننشال لاني حكون درست كمبرمج مش مجرد يوزر على برنامج ولو الي انا فاهمه صح طب ليه سعر الاوراكل ديفلوبر ارخص مع اني شايف انه اشمل من الفايننشال وشكرا
-
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا اخوكم عبدالرحمن من جمهورية مصر عمري 20 سنة انا حاليا في كلية تجارة في سنة 3 وكنت بدات اتعلم البرمجة في مجال الويب فدرست لغة البرمجة PHP بالإضافه إلى قواعد البيانات SQL بعدين في شباب جزاهم الله خير نصحوني اني بما إني في كلية تجارة يبقى الأفضل اني اتخصص بالبرمجة في مجالي علشان كدا نصحوني بـ Oracle Financials فأرجوكم انا عاوز المساعده في النقاط التالية : 1 - ممكن اي حد يديني نبذه مختصرة عن ماهية المجال ده وخصوصا في مصر 2 - ياريت من خلال معرفتكم بظروفي ( كلية تجارة ، عمري ) هل انا مناسب لهذا المجال ؟ 3- لو مناسب ممكن تقوليلي الخطوات العملية اللي ممكن ابدأ فيها واحدة واحدة بدخول المجال ده والتعمق فيه شكرا جزيلا ومتأسف اني طولت عليكم
-
السلام عليكم بداية انا اسف للازعاج انا هاخش فى الموضوع على طول انا محاسب دفعة 2001 و الحمد لله حصلت فى شهر 9/2012 على شهادة CMA و ذلك بعد جهد اعاننى الله عليه املا فى الالتحاق بالعمل فى شركة كبيره و محترمه و مؤخرا عملت مقابلة بشركة جهينه لوظيفة SENIOR ACCOUNTANT بمصر و لم اوفق بسبب عدم خبرتى بنظام اوراكل فايننشيال الذى تعمل عليه معظم الشركات الكبيره. انا ليس لدى اى خبره بهذا البرنامج مع العلم انى اشتغلت سابقا ك user على برنامج حسابات اسمه IBM AS400 انا عايز اكتسب خبره فى اوراكل فايننشيال و مش عارف اعمل ايه انا قررت اخد دوره فى البرنامج فسالت فى مركز ايماك و مركز نيكست فى مصر لقيت التكلفه حوالى 4500 جنيه مصرى المهم عرفت منهم ان الدوره دى اللى بياخدها بيبقى CONSULTANT او IM…
-
اريد شرح عن موضوع ال BLANCE SHEET ماهي هي كيف تعمل واي معلومات عن الاشياء عموما الحولها إذا كانت جزء من شئ محدد هي (أي ان كانت الBLANCE SHEET جزء من عمليات محددة او كبيرة).
-
اليكم الكتاب على الرابط التالى : http://www.kutub.info/library/book/12244
-
انا نزلت الماتؤايل الخاصه بالجنرال ليدجر من موقعكم الموقر ولكن لم اجد الماتريال الخاص بال RECIVABLES و ال PAYABLES و ال ASSEST ارجو الافاده وشكرا
-
الاعضاء المحترمون تحية طيبة اعمل في مجال القسم المالي واستخدم النسخة r11 من اوراكل من منذ 2006 وحاليا انتقلت للعمل على النسخة r12 ما اود معرفته هو هل من شهادات اختصاص يمكن لي التقدم لامتحاناتها لتدعيم الخبرة حيث انني ارغب بالعمل كمحلل للنظمة المالية والمحاسبية للشركات الراغبة في استخدام الوراكل علما انني اقيم في مدينة جدة فهل من مراكز معتمدة لهذه الدورات ..؟؟؟
-
اخواني وانا علي الجي ل اقوم بتعريف calender جديدة بدون اخطاء وسليمة وعند عمل لها valiation يظهر نتيجة الريكويست خطاء باللون الاحمر وعندما اجد النتيجة لا اجد اي عيب في النتيجة ولكن اجد كلام لم افهمة ارفقته لكم ارجول توضيح اي حل عند الاخوة الافاضل عندما اضغط علي view Log +---------------------------------------------------------------------------+ General Ledger: Version : 11.5.0 - Development Copyright © 1979, 1999, Oracle Corporation. All rights reserved. GLXCLVAL module: Other - Calendar Validation Report +---------------------------------------------------------------------------+ Current system time is 22-SEP-2008 04:20:49 +-------------------------------…
-
اخواني الاعزاء السلام عليكم عندي سؤال مختصر بعد الانتهاء من اعداد الGL R12.0.3 اريد ان انتقل الى اعداد الAccount Payable ولكن كيف يتم الربط بينهما حيث اني لم استطيع الوصول الى Ledger الذي سبق وان اعددته في موديل الGL الرجاء التوضيح بخطوات بسيطة ولكم جزيل الشكر والتقدير .
-
السلام علكم ورحمة الله وبركاته السؤال الأول : ما هي مهام oracle financial administrator ؟ السؤال الثاني : هل يوجد فديوهات على الانترنت لتطبيقات oracle financial حقيقية ( مصممة للشركات )؟ وارجو وضع المصادر
-
السلام عليكم ورحمة الله ... اخواني اعلم اني مقصر معكم في هذا الجزء من المنتدى لكن اتمنى منكم التماس العذر لي ، اليوم جمعت لكم خمسة ملفات من موقع اوراكل فيها مختصر عن E-Business Suite و General Ledger الاستاذ العام و Oracle Payables المدفوعات و Oracle Recivables الايرادات و OracleFixed asset الاصول الثابته هذا الملفات فيها نبذه سريعه لكل تطبيق من تطبيقات اوراكل ارجوا منكم قراءتها لكي تكون بداية فقط بداية لكي نتوسع في تفاصيل كل تطبيق على حده، انا مستعد للأجابة عن اي شي غير واضح في اي من هذه الملفات. تحياتي
-
Oracle 11i Financials Course Title Duration 11i eBusiness Suite Essentials for Implementors 2 Days 11i General Ledger Management Fundamentals 5 Days 11i Oracle Payables Fundamentals 4 Days 11i Oracle Receivables Fundamentals 3 Days 11i Oracle Implement & Use Cash Management 1 Day 11i Asset Management Fundamentals 4 Days Oracle 11i HRMS Course Title Duration 11i eBusiness Suite Essentials for Implementers Ed 4 2 Days 11i Enterprise Management Fundamentals: Work Structures Ed 1 2 Days 11i Workforce Sourcing and Deployment Fundamentals: People Management Ed 1 2 Days 11i Workforce Sourcing and Deployment Fundamentals: iRecruitment Ed 1 2 Days 11i Payroll Managem…
-
عندي مشكلة قابلتني في r12 انا بذاكر من شروحات ال r11i عاوز اعمل translation للعملة في r11i الخطوات setup currency rates period وبعد كدة من currency translation لكن في r12 ال period مش موجودة فهل ليها اختيار تاني في r12 ارجو الرد لو سمحتوا من مهندسين المنتدي الكبار
-
واجهتني مشكلة عند اغلاق الفترة في موديول AP كما في الصورة المرفقة وعند اختيار Exceptions ومعرفة السبب ظهر خطأ وهو Unaccounted Payment Activity وذلك على 2 Payment على الرغم من تشغيل Request Create Accouting و Transfer To GL
-
السلام عليكم أخواني أريد معرفة ما هو تعريف E-Business Suite انا اعمل في شركة برمجة و مجال عملي هو Implementer Student Information System & Student Account System لكن أريد ان اتجه الى مجال (E-Business Suite (Financials Consultant Receivables & Payables بأخذ بعض الدورات الخاصة بهذه المجال ,, لكن بالاول أريد معرفت ما هو E_Business Suite
-
لو سمحتم ممكن لينك تحميل لملفات dataload فيها كل اللي هحتاجه في Financial يعني من COA و غيره واهم حاجة ال COA شكرا جزيلا لكم مقدما