Financials
General Ledger | Payables | Receivables | Cash Management | Fixed Assets
400 موضوعات في هذا القسم
-
السلام عليكم ، كيفيه تنصيب oracle e-business suite r12.1 على oracle linux بالفديو شكرااااااااااا
-
هل من الممكن خطوات اعداد account payable مع الشرح
-
السلام عليكم برجاء المساعدة على الدخول على البرنامج حيث لم استطيع الدخول من على البرنامج وانا امتلك USER NAME وقمت باستخدام NETSCAPE FIREFOX ولم استطيع الدخول
-
انا مبتدأفى مجال الاوراكل ERP وانا فعلا بدأت اذاكرفى ال oracle_general_ledger_guide وكمان من الفيديوهات اللى موجودة على النت والموقع بس انا عايز اطبق الشغل ده عملى على برامج اوراكل بس مش عارف ازاى او اجيب نسخة البرنامج منين ياريت يجماعة تعرفونا انتوا بتنفذوا الشغل ده عملى ازاى او على ايه وحاجة تانية ياجماعة كورس الاوراكل ال ERP فاننشيال سعره كام تقريبا فى مصر وهل السعر يشمل الامتحانات ولا ايه (يعنى معلومات عن عن الكورس ) ارجوا الافادة ضرورى جدا
-
السلام عليكم ورجمة الله وبركاته دلوقتي انا حاطط على الجهاز عندي windows server 2003 وكنت شغال على App كويس جدا وبعدين قفلت الجهاز وفتحته وجيت اشتغل على البرنامج تاني وفجأه طلعلي الـ ERROR دة ومش عارف احله خالص بجد ياريت الاقي حل من حضرتكم اخوكم Mohamed Yehya
-
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أود استشارتكم في موضوع متعلق بالمسمى الوظيفي المناسب لي و كيفية التوصل له من خلال أخذ بعض الكورسات للتطوير أنا متخرج من قسم علوم الكمبيوتر بدرجة البكالريوس و لدي خبرة 4 سنوات كمبرمج على تطبيقات اوراكل و عملت بعض البرامج و التقارير الخاصة بال Oracle Inventory, Purchasing, Work In Process, Fixed Assets و كذلك عملت على Customized Systems بعدها انتقلت إلى قسم Oracle Functional في أقسام Distributions لمدة سنتين و أخذت الكورسات (Oracle Application 11i Inventory Management Fundamentals and 11i Oracle Purchasing Fundamentals) استفساراتي: 1) ما هو المجال المناسب لي بخبرة Techno-Functional في المجالات المذكورة؟ (كمسمى وظيفي) 2) ما هي الكورسات …
-
بأذن الله معايا حعرض اليكم ماتريال Oracle Financial In Arabic وبلصور وياريت تعجبكوا انا حبتدى بل General Ledger لو عجبتكوا حرفع الباقى وشكـــــــــرا ودة اللنك بتاع GL http://www.4shared.com/file/72119289/f515c...ial_11i_10.html
-
تحية طيبة وبعد ألى الأخوه اعضاء المنتدى الكرام السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته في مجال واحد من الأخوه ممكن يزودنا بتقرير على نظام كشف حساب نظام GL بحيث نقوم بتمرير أسم الحساب أو رقم الحساب ويتم أرجاع المعلومات من جداول التالية apps.gl_je_headers_v j, apps.gl_je_lines_v g, apps.GL_CODE_COMBINATIONS مع الأخذ بعين الأعتبار الرصيد الأفتتاحي Opening Balance ويتم أرجاع الرصيد حسب المعادلة التالية الرصيد = الرصيد عند بداية المده الدائن- المدين + Opening Balance أسم الحساب رقم الحساب التاريخ من ألى رصيد بداية المده التاريخ القيد رقم القيد المصدر البيان مدين دائن الرصيد المجموع العام ولكم فائق التقدير والأحترام
-
انا مبتدئ وقمت بتحميل بعض الدروس من هذا الموقع المحترم، ولكن عندما جئت إلى درس accounting setup لم أجده ضمن البنود الموجود عندي تحت financial ، بالرغم من وجود كافة العناصر الآخرى مثل: currency , calendar.... ترى أين المشكلة ، علما بأني قمت بإنشاء مستخدم جديد اسمه user باستخدام الحساب sysadmin أرجو المساعدة
-
كيف يتم اعداد طريقة عمل الاعتمادات المستندية ومراقبتها واقفالها في مود يوول المدفوعات
-
الرجوا التكرم باسماء أنظمة مالية تم تطويرها علي قواعد بيانات أوراكل وأسماء شركات تطبق تلك الأنظمة داخل الامارات [email protected]
-
مرحبا اخواني, اتمنى ان تكونوا بصحة وعافية سأتكلم اليوم عن واحد من اهم المواضيع المتعلقة بالـ EBS وهي ادخال البيانات من خلال ما يسمى بالواجهة أو الـ Interface . في نظام الابس, اذا اردت نقل البيانات مثلا من الاكسل او من اي برنامج اخر يوجد فيه القيود فعملية النقل ستكون متعبة بل شبه مستحيلة فكما رأيت كم احتجنا من شاشات لاكمال عملية ادخال القيد !!! لذلك الحل هو عن طريق انترفيس للموديول GL يمكننا من تحميل الداتا الى الابس بسهولة عن طريق ما يسمى بـ GL_INTERFACE وهو جدول موجود ضمن السكيما الخاصة بالمستخدم GL يتكون هذا الجدول على تقريبا 130 حقل, ولكننا سنحتاج فقط الى 16 حقل لكي نتمكن من ادخال القيد عن طريق الـ SQL …
-
ممكن اعرف طريقة او تقرير يقولى ازاى اعرف ان الفاتورة تعمل لها post to gl or not ارجو المساعدة لاتنى بجد تعبت
-
اقترح علي احد الزملاء دخول دوره اوركل الخاصة بالامور المالية مع العالم اني امتلك خبره لا باس بها في قواعد البيانات ولكن السؤال المحير هل يوجد بينها اي ترابط ام لا بمعنى هل ساسفيد من خبرتي في قواعد البيانات ام لا في حال تقدمي على عمل لدى شركة جيده
-
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته فى البدايه أحب أن أتوجه بجزيل الشكر لكل العاملين و الأعضاء فى هذا المنتدى القيم و الذى استفدت و اتعلمت منه كثيرا بارك الله لكم جميعا و رزقكم من حيث لا تحتسبون . ثانيا أنا دارس لكورس oracle financial r12 و لدى فيه خبره جيده و لكن لدى نقص فى المعلومات فى module subledger ارجو المساعده فيه بأى ماتريال فيديو او شرح مكتوب و لكم منى جزيل الشكر .
-
ياجماعة الخير انا لسه مبتدئ فى اوركل ولقيت شوية كتب جميلة جدا فى google books بس زى ما انتم عرفين google books لا يعرض كل محتويات الكتاب فلو حد يقدر يسعدنى ويجبهملى او اى كتب تصلح للمبتدئين يبقى له جزيل الشكر اسماء الكتب اهيه: 1 - System Administration for Oracle E-Business Suite (Personal Edition) 2 - System Administration for Oracle E-Business Suite (Classroom Edition) 3 - Workflow for Oracle E-Business Suite 4 - Workflow for Oracle E-Business Suite (Classroom Edition) 5 - BI Publisher for Oracle E-Business Suite 6 - Flexfields for Oracle E-Business Suite
-
رجاء من الأخوة الأعضاء االكرام كتب اوراكل فينشال - الخاصة بمستشار اوراكل AR& AP & purchase & fixed assets & order mangement الأميل الخاص ب [email protected] وشكرا جزيلا وجزاكم الله خيرا
-
السلام عليكم.... عند تعريف organization فيinventory في خانة calender لا يوجد vision01 ارجو المساعده
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اريد استفسار عن بعض الكلمات وارجوا من حضارتكم توضيحها ليا وهيا : 1- INVENTORY 2-General Ledger 3- AR – Receivable (SETUP) 4- AR – Receivable (TRANSACTIONS) 5- PA – (SETUP) 6- PA – (TRANSACTION) وشكرا لكم
-
بسم الله الرحمن الرحيم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ لقد اعددت chart of account بنجاح وكذلك setup للعملة ولكنى اواجه مشكلة فى اعداد الـ calender الخاصة بى التى سوف اقوم بالتطبيق عليها .. اترككم مع الصور وارجوا الأفادة :unsure: اخترت ان تكون السنة المالية 13 فترة على ان تكون الفترة رقم 13 هى الـ adjust اى التسوية وقد اخترت لها من يوم 31dec till 31dec ووضعت العلامة امامها " Adjust"
-
السيد / عمر النادي الاخوه الاعضاء السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بعد الانتهاء من عمليه الربط بين GL والـ Responsibilty عن طريق Profile Option:GL Ledger Name عند محاوله ادخال القيود المحاسبيه تظهر هذه الرساله APP-SQLGL-08252: Oracle General Ledger could not retrieve your access set information. Please make sure the profile option Gl:Access Set is set up properly for you responsibility ملاحظه : عند محاوله الذهاب profile opthion ----> Gl:Access Set يظهر مسج يفيد بوجود مشكله في SQL أرجو المساعده ان امكن
-
السلام عليكم ورحمه الله هل يوجد امكانيه عند عمل setup للمدفوعات ان يتم عمل 2 responsibility على ان تكون كل مسؤليه لها سجل موردين منفصل تماما عن الاخر , وذلك على مستوى شاشة الموردين نفسها وليس على مستوى شاشة مواقع المورديين فقط (كما فى حاله 2 operating unit) ??
-
السلام عليكم لو حد عارف يحل مشكة ان التقارير الموجودة في البرنامج من نوع xml بتظهر معايا ككود و مش ملف ورد او اكسيل او حتي pdf مع اني مسطب الاوفيس وعامل ملف اسمه Temp و واخد مساره و حطه في البرنامج
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لو يمحتم يا اخوانى الكرام انا محتار جدا جدا نظرا لانى بحثت كتير فى الموضوع ده والاراء مختلفه جدا و مش عارف اتخذالقرار انا خريج تجاره انجليزى و محتار بين الاوراكل المالى او الساب و محتار لو اخدت اى حاجه منهم اخدها user او Consultantant فيه ناس كتير قالولى ابعد عن الاوراكل المالى او الساب المالى لان سوق العمل بتاعه مش كويس و على النقيض فيه ناس كتير بتحمسنى للموضوع ده ارجوكم ساعدونى ربنا يكرمكم و يجزيكم كل خير
-
لو سمحتو كنت عاوز اعرف ايه الفرق من اني ابقي implmenter اوconsultant من user لبرنامج orcale financial لان انا ناوي اخد الكورس ان شاء الله بس معظم الاماكن بتخليك implmenter اوconsultant منهم مركز نكست ف مصر او اميك وكنت عاوز برضو اعرف مين الاحسن فيهم لو هبدا ولو ف حاجه اقوي ياريت حد يفدني