Financials
General Ledger | Payables | Receivables | Cash Management | Fixed Assets
400 موضوعات في هذا القسم
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ارجو من اهل الخبرة التوجيه لى و لجميع المهتمين انا درست اوراكل 11i بس مشتت فى كيفية المذاكرة هل اذاكر من الكتاب الاصلى ام من الملخص العربى وايه المطلوب بالظبط عشان اكون متمكن واقدر اعمل مشروع كامل واعدى من اى مقابلة للعمل ثانيا كيفية البحث عن وظيفة فى مجال الاوراكل المحاسبى ازاى اعرف الشركات الى بتطبق اوراكل المحاسبى فى مصر يارب القى الجواب من اهل الخبرة وجزاكم الله خيرا
-
الاخوة الافاضل عند عمل approve على امر الشراء تظهر لي رسالةخطا وتحذير ارجو المساعدة في حلها الصورة المرفقة للخطا
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هل يوجد تطبيق اون لاين يعنى هل يوجد سيرفر أون لاين يمكن التطبيق عليه نظراً لعدم توافر Oracle Financial ولكم جزيل الشكر
-
اخواني الاعزاء من لديه الكتب المعتمدة من شكرة اوركل لتقديم الامتحانات الخاصة ب Oracle Apps ( اريد جميع الكتب واخر نسخة اذا ممكن )
-
[font="Arial"]السلام عليكم ورحمة الله الاخوة الاعزاء بالمنتدي انا اعمل على نسخة E-BUSINESS SUITE R12.1 قمت بعمل IMPLEMENTATION لمديولات التالية GL , PURCHASING , PAYABLES , INVENTORY ,HRMS وذلك بنجاح المشكلة عندما اقوم بعمل INVOICE ثم في مرحلة ال VALIDATION عندما اقوم بالضغط على ACTION - VALIDATE يظهر معي الخطأ التالي : THE SUB LEDGER ACCOUNTING OPTIONS SET UP IS NOT COMPLETE FOR LEDGER : MZN GL AND APPLICATION : PAYABLES RUN THE UPDATE SUB LEDGER ACCOUNTING OPTIONS PROGRAM BEFORE CREATING ANY EVENTS FOR THIS LEDGER AND APPLICATION . قمت بالتالي : اولا بمراجعة ال SET UP الخاص ب LEDGER كل شيء على ما يرام ثانيا عمل RUN للبرنامج المذكور في PAYABLES MODULE لاكن لا …
-
السلام عليكم أخواني أريد معرفة ما هو تعريف E-Business Suite انا اعمل في شركة برمجة و مجال عملي هو Implementer Student Information System & Student Account System لكن أريد ان اتجه الى مجال (E-Business Suite (Financials Consultant Receivables & Payables بأخذ بعض الدورات الخاصة بهذه المجال ,, لكن بالاول أريد معرفت ما هو E_Business Suite
-
السلام عليكم اخواني الكرام اريد ان ان استفسر من الاخوان الكرام الذين تقدموا للحصول على شهادات في اوراكل Oracle EBS R12 Financials Certified Expert Consultant, Receivables وذلك حول مستوى الاسئلة وصعوبتها وعن طبيعة الامتحان والاسئلة واذا في معلومات هامة من الذين تقدموا الى هذه الامتحانات ولكم كل التقدير والمحبة
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى انا اعمل على oracle apps واريد ان أعرف عند ادخال قيد يومية غى gl أو اجراء اى قيد فى حساب العملاء اين يوجدال workflow عند اجراء هذا القيد ؟ وكيف يتم اعلام ال applications بتنفيذ ال workflow وكيف يتم التنفيذ؟ وشكرا
-
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .. دلوقت هناك جداول لربط ال user بال responsibility المتاحه له .. و هناك جداول أخرى خاصه بال profile options هل هناك علاقه بين المجموعه الأولى من الجداول و المجموعه الثانيه؟ بمعنى .. دلوقت أنا عملت تقارير لل general ledger ومحتاجه أمّا المستخدم يشغّل أى منها يحدث فلتره على البيانات الخاصه بال organization التى ينتمى لها المستخدم بس مفيش هذه العلاقه المباشره عشان المستخدم بيرتبط ب responsibility مش ب organization !! برغم إن النظام فى تقاريره بيبقى عارف وقت تشغيل التقرير إيه ال organization اللىّ مفروض يعرض بياناتها للمستخدم الحالى .. أظن فيه مجموعه من ال global variables لها علاقه بالموضوع ده بس مش قادره أعرف الجداول اللىّ بتربط ما …
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اريد استفسار عن بعض الكلمات وارجوا من حضارتكم توضيحها ليا وهيا : 1- INVENTORY 2-General Ledger 3- AR – Receivable (SETUP) 4- AR – Receivable (TRANSACTIONS) 5- PA – (SETUP) 6- PA – (TRANSACTION) وشكرا لكم
-
أسئلة أتمني الاخوة يجوبوا عليها 1- ما هى أهم 5 أو 6 تقارير فى كل موديول من الموديول الماليه (GL - AR - AP - FA - CM) 2- لو ظهر عندى خطأ مثل APPS-AR-02145 أروح فين علشان أعرف تفصيله وحله 3- لو حد عنده أمثلة للdocuments الشهيرة مثل BP - BR - MD - RD
-
السلام عليكم و رحمة الله بعيدا عن شكل او تحليل Oracle E-business قررت اعمل GL مختلف سؤالى هو فى انشاء الدليل المحاسبى كل الللى عملته ببساطة جدول واحد self-join و هو دة اللى هيتعرف فية الحسابات و ببساطة فى عندى مجموعه دفترية SOB تحتها شركات LE و تحت الشركة فروع Operating Unit سؤالى هنا هل اربط جدول الحسابات ب المجموعة الدفترية و لا الشركات و لا الفروع و لا فى فكرة تانية غير دى يا ريت لو حد عندة اقتراح
-
بسم الله الرحمن الرحيم اخوانى الاعزاء فى المنتدى واجهتنى رسالة خطا حاولت اللحث عنها لكن بدون فائدة ارجو المساعدة tree node label cannot be null كنت بحاول املى tree و ده كود اللى انا وضعته declare htree item; rg recordgroup; BEGIN htree :=find_item('GL1.TREE16'); ftree.set_tree_property(htree,ftree.query_text,'select -1,LEVEL,NAME,''back'',id from gl connect by prior id= PER_ID start with PER_ID=0'); ftree.populate_tree(htree); go_block('gl1'); END; حيث name هو الاسم اللى هيظهر و id هو ال كود الخاص بيها و ال PER_ID هو الحساب الابوى ارجو الافادة و شكرا لكم
-
حـصـريـا ثـانـي كتـاب عـربـي فـي شــرح General Ledger R12 الجــــزء الثـانـــي السـلام عليكـم ورحمـة اللـه وبركاتـه اخواني الكرام اولا: كل عام وانتم بخير بمناسبه قدوم شهر رمضان اسال الله ان يجعله في ميزان حسناتكم ثانيا: اعتذر عن التاخير في اصدار الجزء الثاني لظروف عملي وسفري ثالثا: اقدم اليكم الجزء الثاني والاخير في شرح موديول General Ledger R12 اتمني لكم التوفيق والنجاح الباهر في مستقبلكم رابعا: حاليا انا في دولة الكويت وارحب باي استفسارات من الاخوه سؤاء داخل الكويت او خارجها عن طريق التليفون او عن طريق الايميل الخاص بي تليفون: 0096560789479 الايميل : [email protected] خامسا: محتويات الكتاب وهو …
-
اعزائي واعزاتي المشاركين السلام عليكم ورحمه الله وبركاته من منكم يستطيع االامتحانانت التاليه وله جزيل الشكر والتقدير Oracle E-Business Fundamentals 1Z0-200 Oracle General Ledger 11i Fundamentals 1Z0-211 Oracle Payables 11i Fundamentals 1Z0-212 Oracle Receivables 11i Fundamentals 1Z0-213 وشكرا
-
السلام عليكم برجاء المساعدة فى شرح طريقة ادخال اصدرة افتتاحية لعام 2010 على موديول ال GL وايضاً ادخال ارصدة افتتاحية على موديول AP مع العلم يوجد فترة تسوية ضمن التقويم الذى تم إعداده للعام القديم. وشكراً
-
create final accounting for payable invoice succeed but accounted flag still NO and view accounting menu disabled although the query in accounting events for this invoice show that it is final accounted and also when run request of transfer to gl the voutur created
-
ممكن اعرف طريقة او تقرير يقولى ازاى اعرف ان الفاتورة تعمل لها post to gl or not ارجو المساعدة لاتنى بجد تعبت
-
Oracle Fixed Asset Setup 1- Add FA Super User responsibility 2- Assign this responsibility with MO:% system profiles and HR: Business Group and HR Security Profile and GL Ledger Name 3- Define Asset Category Key Flexfiled 4- Define Asset Location Key Flexfield 5- Define Asset Key Key Flexfield 6- Add values to the Category, Location and Asset Key value Sets 7- FA > Set up > Asset System ad System Controls 8- Add Location 9- Add Asset Key 10-Add Asset Categories and Assign to Depreciation Methods 11-Add Asset Fiscal Years 12-Asset Calendars 13-Asset Prorate Conventions 14-Add Asset Book as Corporate Class 15-Assign Journal Categories to your Sequence 16-Add Ass…
-
لى إستفسار بخصوص شهادتى:- Oracle 11i Financials Certified Professional Consultant, Payables / Receivables بالنسبة للحصول على أى شهادة يتوجب عليك الأتى:- التفاصيل كما بالصورة TRAINING (Complete one of the approved instructor-led online or in-class courses) + Exam (Oracle E-Business Fundamentals Exam) + Exam (Oracle General Ledger 11i Fundamentals) + FORM (Complete the Course Submission Form) + Exam (Oracle Payables 11i Fundamentals) + Exam (Oracle Receivables 11i Fundamentals) بالنسبة للمتطلبات التى باللون الأحمر اللى أنا فهمته إنك ممكن تذاكر التراك كله Self - Stufy بس لازم تحضر Training فى كورس واحد على الأقل + تقديم إستمارة. إيه طبيعة المتطلبات دى وشروطها. ياريت لو حد…
-
بعد السلام عليكم..., عندي مشكلة في تعريف البنك في مديول الـPayables اني بعمل Define للبنك وبمشي علي الخطوات اللي المفروض انها متعارف عليها بس للأسف اني عندما اقوم بالدخول علي Payments - Entry - Payments من الـ Navigator علشان أقوم بدفع فاتورة ما لا اجد اي شئ عندما اقوم بالبحث في خانةBank Account فرجاء من الأخوة ان يقوم احد يكون اكثر خبرة مني بمراجعة خطوات تعريف البنك والحسابات الخاصة بة معي يمكن اكون انا مخطئ بشئ في خطوات التعريف. - APPRECIATE -
-
بعد السلام عليكم...., عندي مشكلة في الـ Receivables activies أني أول لما بفتحة من الـ Navigator بيظهرلي Error بيقول "please define a party tax profile for operating unit & ORG_ID" ارجو الأفادة..... أيمن سيد...., [email protected]
-
السلام عليكم أنا سبق و عملت ريبورتات في الـ EBS و ظبتها مع الـ XML Publisher و كلو تمام ، و كنت بطلعها على صيغة PDF و Excel لكن الآن أريد عمل ريبورتات الأوراكل الساتندرد اللي بتجي مع الـ EBS تخرج على صيغة Excel مع لوجو الشركة المهم انا رحت إلى أحد الريبورتات مثلا: Invoice Register في الـ Payables و خليت الـ Output Format يكون XML مثل الصورة التالية : http://3.bp.blogspot.com/_qVDCqCag7uA/RvHNJRdW2xI/AAAAAAAAABM/nG41SfCL9-M/s1600-h/I1m.jpg شغلت الريبورت و طبعا طلعلي الناتج كود XML مثل في الصورة التالية : http://2.bp.blogspot.com/_qVDCqCag7uA/RvHOABdW2zI/AAAAAAAAABc/yinltdgLCMI/s1600-h/I3m.jpg عملت كوبي للكود و عملتله Save في نوتباد بإمتداد XML رحت لملف الـ RTF و حاو…
-
السلام عليكم ورحمة الله الاخوة الاعزاء بالمنتدى ارجو من لديه متيريل بالعربي لشرح مديول Fixed Asset على الاصدار R12 ان يساعدني وجزاكم الله كل خير .
-
عند ادخال الرصيد الافتتاحى ظهر هذا الرسالة THIS BALANCING SEGMENT VALUE IS NOT VALID FOR THE CURRENT LEDGERDoc2.doc