Financials
General Ledger | Payables | Receivables | Cash Management | Fixed Assets
400 موضوعات في هذا القسم
-
لما باجى اعمل Create account لفاتوره سواء Final or draft or final and post تظهر لى الرسالة الاتية Oracle ERP Online accounting couldn't be created for this transactions please submit the create account concurrent program with the report parameter
-
هل من الممكن خطوات اعداد account payable مع الشرح
-
الاخوة الاعزاء ارجو مساعدتي :عند تعريف data definition باستخدام XML publisher administrator يتم اضافة الملفات الاتية: XML Schema Data Template Preview Data Bursting Control File ارجو شرح كل منها وكيف ننشئها قبل ان نضيفها وبارك الله فيكم جميعا
-
My Brother when i try to customize system administrator responsibility I get The following error message kindly your help
-
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا حدخل فى الموضوع على طول كنت عايزة استفسر منكم ازاى بيطلب صيغه العمل فى الاوركل فاينشنال بمعنى انا دلوقتى باخد كورس اوركل فاينينشال اوكى .. فالمهندس بيشرح general ledger .. flexfield .. set of boox الحاجات دى تمام .. حلو ادينى عرفتها وازاى بتدخل واضيف سنه ماليه جديدة وكل دة المشكله ان ازاى الشغل بيجى بقه اطبق دة ازاى ؟ يعنى اطبق اللى اتعلمته ازاى ؟ لو حد عندو مشروع بيدخل بالطريقه دى يقولى عشان افهم الدنيا ماشيه ازاى طب لو مفيش مشروع او حد مفهمش اللى انا عايزاه من طلبى -- حطو نفسكم كأنكم مديرين وانا موظفه اوركل فاينينشال .. ايه المهام اللى حتوكلهالى اعملها بالمعلومات بتاعه جينرال ليدجر وازاى اطبقها وميرسى مقدما هاله ----- م…
-
السلام عليكم الاخ عمرو بالنسبة للجزء الخاص بي consolidation في الكتاب الثاني اللي حضرتك مؤلفه. انت معطي ملفات مرفقة(dataload) بالنسبة لل detail accounts بالنسبة للشركات الثلاثة(food,glass,mother) لكن القيم الخاصة( balance segment ,branch segment ,costcenter segment ,mainaccount segment ) للشركات الثلاثة مش موضحة.وانا حالياً مش قادر اواصل . وايضاً بالنسبة للتفاصيل الخاصة بي legal entitys بالنسبة للشركات الثلاثة مش موضحة . وانا يا اخ عمرو مبتدئ .ومش عارف اصرف كيف .فالرجاء المساعدة. وجزاك الله كل خير.
-
يا اخ عمرو انا اسف بجد على كثرة الاسئلة بس ظهرت لي مشكلة ثانية ولكن خاصة ب cross validation rule حيث في حالة منع استخدام حساب مصروف من المصروفات الا مع وجود مركز تكلفة اشتغل عادي .اما بالنسبة لمنع استخدام حساب البنوك والنقدية الا مع مركز تكلفة فلم يعمل .وانا جد حاولت العديد من المحاولات لمعرفة السبب بس مش ظبط معاي.فمش عارف المشكلة فين بالظبط. وانا جد بكرر اسفي على كثرة الاسئلة.
-
الاخ عمرو السلام عليكم ورحمة الله في الكتاب الثاني بتاع حضرتك في الجزء الخاص بي SCURITY RULES انا قمت بنفس الخطوات اللي انت ذكرتها .لكن المشكلة انو عندما ادخل على مسئولية ES_CAIRO_GL واقوم بادخال قيد عندما اختار الحساب يظهر الفرع الخاص بالاسكندرية الذي من المفترض ان يكون مختفي حسب ال SCURITY RULE .وعندما اختاره يشتغل عادي.طبعاَ هذا بالاضافة الى الفرع الخاص في بالقاهرة.وكذلك نفس الحال عندما ادخل على مسئولية ES_ALEX_GL . يعني ليس هناك اي اثر ل SCURITY RULES اللي انا عملتها.فما عارف المشكلة ايه بالضبط. حتى اني حاولت عمل ASSIGN لل SCURITY RULE للمسئولية ES_GENERAL_LEDGER ونفس المشكلة.
-
الاخوة الاكارم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عند عمل موافقة على امر الشراء يبقى عالقا وحالته in process عند الشخص الذي يريد الموافقة عليه يرجى العمل على حل المشكلة للموافقة عليه وبارك الله فيكم جميعا
-
ارجوكم عاجل وهام جداً يوجد لدينا امر شراء , وقمنا بفتح اعتماد لامر الشراء هذا . ولكن المشكلة كيف يمكن ربط مصاريف الاعتماد بامر الشراء حتى يمكننا من تحديد تكلفة الصنف عند استلامة من المخزن
-
إصدقائي إعضاء المنتدي الجميل السلام عليكم ورحمة الله وبركاته إلي كل إصدقائي إعضاء المنتدي من لديه أي فيديو لموضوع الخاصه ببرنامج Oracle R 12 Or 11i بمديول OPM Inventory OPM Financial ليقوم بالمشاركة به لينتفع به الجميع واجره علي المولي عز وجل وشكرا
-
ياريت يا جماعة لو اى حد يعرف من اعضاء المنتدى ازاى استخدم برنامج data load فى رفع شجرة الحسابات لان انا مسطب البرنامج ومش عارف ارفع شجرة الحسابات مع العلم انى شغال على vmware فلو سمحتوا ممكن تقولولى ازاى اعمل ابلود للداتا وازاى ارفعها بردة من ملف اكسل بليييييز يا جماااعة شكرررا
-
استفسار بالنسبة للتطبيق العملى كيف أتمكن من التطبيق العملى على الكمبيوتر وكيف يتم تحميل oracle Financial بمعنى كيف يتم التطبيق على الكمبيوتر الخاص ولكم جزيل الشكر
-
السلام عليكم اخوتي الاعزاء في المنتدى عندما عمل approve من NOTIFICATION SUMMARY في موديول PURCHASING وعند الاستعلام عن reacquisition تظهر حالته preapproved بدلا من approved الرجاء المساعدة
-
السلام عليكم اخ عمرو النادي. اول شيئ طبعاً انا الان بطبق في الكتاب الخاص بالgnereal ledger اللي حضرتك مؤلفه.وطبعاً انا كشخص مبتديئ بتحصلي بعض المشاكل والاخطاء في التطبيق .وانت اتفضلت واعطيتنا الايميل الخاص بيك لو الشخص حصلته اي مشاكل في التطبيق يرسل ليك على الايميل.لكن انا كل ما ارسلك في الايميل يعطيني رسالة هذا الايميل غير متاح حالياً. ثانياً وانا بطبق في الكتاب الثاني في الدرس الخاص بي الاهلاك (create depreciation batch using formula recurring journal) . وطبعاً انا طبقت نفس االخطوات وبعد ما عملته generate ثم submit ثم حددت الفترة.ثم submit .وعندما اذهب الى request يعطيني ERROR وعندما فتحت log file وجدت الخطاء الاتي (مرفق ملف اللوك فايل) An assignment does not exist f…
-
الاخوة الاعزاء ارجو مساعدتكم عند محاولة فتح شاشة الموردين لتعريف مورد الشاشة لا تفتح ويظهر لي الخطا المرفق بالملف ارجو المساعدة وبارك الله في جهودكم وجزاكم عنا كل الخير supp.doc
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته شرح عربي لــ 11I_Oracle Financial Material General Ledger & payable & Receivables & Cash Management & Fixed Asset http://www.mediafire.com/?hb1a0anybya9kfw
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هذه مجموعة كتب هامه في Oracle ERP Financial R12 http://www.mediafire.com/?7xv17b77c9u1b
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،، سوف يتم العمل ان شاء الله على نظام أوراكل المالي من 1/1/2011. رجاء التوجيه عن كيفية تحميل الأرصدة الإفتتاحية على النظام وخصوصا الأصول الثابتة مع التوضيح بالخطوات. وشكراً لكل من يقوم بالمساعدة.
-
الاخوة خبراء المخازن اريد ان اعرف(اضيف) legal entity واربطه ب: set of books الرجاء مساعدتي لكي يتسنى لي تعريف operating unit
-
الاخوة الاعزاء السلام عليكم عندما احاول عمل كريات لكستومر جديد بيطلعلي الايرور التالي: provide a positive integer for minimum customer balance amount or percent when balance amount overdue type is amount or percent respectively ارجو من الاخوان الافاضل المساعدة لي تلات ايام وانا واقف مع الخطأ دا و متشكر جدا.
-
اقترح علي احد الزملاء دخول دوره اوركل الخاصة بالامور المالية مع العالم اني امتلك خبره لا باس بها في قواعد البيانات ولكن السؤال المحير هل يوجد بينها اي ترابط ام لا بمعنى هل ساسفيد من خبرتي في قواعد البيانات ام لا في حال تقدمي على عمل لدى شركة جيده
-
السلام عليكم برجاء من اخوتي بالمنتدى إفادتي بمعلومات عن مهمام Implementer بصفة عامة وفي أوركل بصفة خاصة بشئ من التفصيل وجزاكم الله كل خير
-
السلام عليكم ورحمة الله انا بعمل في موئسسة حكومية في سلطنة عمان.وهي مقسمة القطاعات الخاصة بارقام الحسابات حسب الملف المرفق. السوئال هو انه حسب الشروحات الموجوده للgl لابد ان يكون لكل قطاع qualifier لتحديد نوعه.فما هي qualifiers المناسية لحالتي هذه .ام يمكن اعطائها اي qualifier ولا يوثر هذا على النظام. SEGMENTS.txt
-
تكريما لهذا المنتدى الجميل الذى دوما ما استفدت منه احببت فى اول مشاركة فعالة لى ان اشكر القائمين على هذا العمل الجميل بطريقة فعالة وهى الرد على جميع استفسارات الاعضاء فى موديولات Financial ان شاء الله ارجو ان يكون هذا الموضوع مفيدا الى الجميع ويكون شافيا فى التواصل بينى وبين اعضاء هذا المنتدى الجميل