منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA
يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard
4,141 موضوعات في هذا القسم
-
السلام عليكم انا كان عندي استفسار صغير كده ويارب حد يجاوب عليه انا عارف ان archive log له فائدة لما اجي اعمل recover لل databsae بتاعي لانه بيجيب كل transactions سواء اللي حصل لها commit او لا مش كده تمام اذا كان هوه ده الموضوع امال انا بعمل باك اب لل archive logs دي ليه ? ! اذا كان انا كده كده بعد ال restore لما اجي اعمل recover ال rman بيروح لل archive logs اللي علي الجهاز بتاعي ويعمل منها ال recover للداتا بيز ........ يعني ال rman مااستخدمش ال archive logs اللي انا عامل لها باك اب. ارجو التوضيح لو ما كنتش فاهم قوي ............... وبعدين فيه حاجة ثانية انا شفت امر اسمه backup format 'c:\temp\al_t%t_s%s_p%p' archivelog all delete input; اللي فهمته انه لما ب…
-
عندما اقوم بعمل shutdown ثم startup في الاوراكل 10g لم يحدث شيء اي مش راضي يشتغل .. ارجو المساعدة SQL>shutdown immediate; SQL>startup mount; SQL>alter database archivelog; SQL>alter database open; SQL>archive log list;
-
السلام عليكم لدي الديفلوبر 5.2 و أريد أن أربطه مع أوراكل 9i أرجوا منكم المساعدة في أقرب الاجال وشكرا بارك الله فيكم
-
السلام عليكم ياشباب انا عندي مشكله في عمليه EXPDP عمليه الايكسبورت باستخدام DATA PUMP اعني انه بامكاني عمل اكسبورت لقاعدة البيانات بس في عمليه الايمبورت القرانت مابتنزل مع الايمبورت واضطر اني اعمل الايمبورت مرتين مره الاولى لانزال البيانات والمره الثانيه لانزال القرانت فرجائي الخاص لمن يعرف عمليه EXPDP AND IMPDP ان يرسل الطريقه على المنتدى او على ايميلي الخاص[email protected] وشكرا للجميع
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مشكلتي انهيار نظام التشغيل وعدم توفر ملف dmp وانا استخدم اوركل 10g ملف الاوركل القديم موجود وقمت بانزال الأوراكل نفس الإصدار على نفس إصدار الويندوز وبنفس المسار السابق مع العلم انة ملف الأوراكل القديم يحتوى نفس أسماء المجلدات في ملف الأوراكل الجديد ارجو المساعدة ولكم الف شكر
-
-
- 2 رد
- 1.6k مشاهدة
- 1 follower
-
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني الاعزاء اريد ان اعرف طريقة BACKUP عن طريق RMAN اذا ممكن احد يساعدني وشكراً اخوكم اليافعي
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ... أتوقع سؤالي هذا موجود من قبل لكن اعذروني .. حاولت ادخل enterprise manager وظهرت لي ( لا يمكن عرض الصفحة) مع اني متأكد من الport no ما أدري عن الحل ؟؟ وشكرا
-
i have one table want to convert to oracle please any body know any thing just tell me thanks alot
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كيف يتم تكوين jobs وكيف اتعامل معها عند تنفيدها
-
السلام عليكم الرابط التالي يشرح بالتفصيل تنصيب : - Oracle Virtual Box - Linux 6.5 - Grid Infrastucre + ASM - Oracle Database http://oracle-steps.blogspot.com/2015/06/install-linux-65-gird-asm-standalone-db.html المدونة عمل من مجهودي الشخصي واتمنى ان تكون مفيدة وأي استفسار او طلب مساعدة اني حاضر وسام عادل (الملف الشخصي : https://www.linkedin.com/profile/view?id=326203766 ) العراق - بغداد
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أبي اعرف كيق انشئ قاعدة بيانات باستخدام اوراكل (9i)من البداية .....وأنا اعرف جمل الاستعلام لكن ماعرفت انشئ قاعدة بيانات ولكم جزيل الشكر
-
الي كل من امتحن oca في مصر انا ان شاء الله عايز امتحن oca الاسبوع الجاي فأنا محتار امتحن فين فما هو احسن مركز في مصر امتحن فيه ؟ بعد ايماك اكاديمي عشان ماعندهاش امتحانات دلوقتي ما هو احسن مركز في مصر امتحن فيه oca ? افيدوني لو سمحتم ولكم جزيل الشكر
-
أعتقد أنه من الهام جدا الالتفات الى التحدي الحالي تأمين قواعد البيانات. كاتب هذا الموضوع باحث بأمن المعلومات وبشكل خاص أعمل بأمن قواعد البيانات أرجو المشاركة لتطوير الفكر في هذا المجال كما يمكنكم مراجعة بعض مواضيعي على الرابط: http://securedb.blogspot.com انتظر مشاركاتكم لتعم الفائدة وارجو من ادارة المنتدى طرح الموضوع بشكل أكبر نظراً لأهمية الموضوع. وشكرا
-
هل يمكن ترحيل قاعدة بيانان تعمل على 8i الى 10g وما هي افضل الطرق لعمل ذلك Migrate from 8i database to 10g database وجزاكم الله كل خير
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم أسال الله العظيم أن ينفعكم بها ORACLE_SECURITY_WHITE_PAPER.doc
-
عندي مشروع قديم على الاوركل 6I واد فتحه على الاوركل 10G ولا استطبع فتحه فاريد الحل لو سمحتم ولكم جزيل الشكر
-
سلام من المعروف ان Database Buffer وظيفتها تتمثل فى الاتى : عندما يقوم مستخدم باجراء اى استفسار Query يقوم الأوراكل بالنظر فى ال Database Buffer Cache فاذا لم يجد المطلوب يقوم بالبحث فى ال Data file ويقوم بأخذ نسخة الى ال Buffer Cache , ومن ثم تنفيذ المطلوب لذا من الضرورى جدا عدم اهمال ضبط هذه القيم ولمعرفة أفضل قيمة لل Database Buffer Cache يمكن أستعلام ال فيو View select *from v$db_cache_advice والذى سيرجع معلومات عن ال حجم البلوك ووضع ال Advisory ,بالأضافة لتقدير الحجم والمساحة المطلوبة .... تحياتى
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اريد ان اعرف كيفية التعامل مع حقل نوعه ORDSYS.ORDIMAGE كيفية تخزينه فى قاعدة البيانات وكذلك طريقة عرضه ولكم جزيل الشكر
-
السلام عليكم عندي استفسار عاجل عن الـ SQL LOADER اذا كان عندي ملف بيانات يحتوي على تاريخ بهذه الصيغه 3/2/99 أو 3/2/03 وأود تحميله إلى جدول على الشكل التالي 3/2/1999 أو 3/2/2003 فكيف يتم كتابته في ملف الكنترول وشكرا لكم مقدما
-
Job Field: Database Administration Employment type: Full Time Job Location: Banha - Egypt Job Description: * BSc. In Computer Engineering * Experience up to 1 year in patching, upgrading, maintaining, tuning and monitoring Oracle database10g on MS Windows server 2003. * Monitor and administer DBMS security. This involves adding and removing users, administering quotas, auditing, and checking for security problems. * Configuration of hardware and software with the system administrator. * Installation of infrastructure new software & preparing the environment of applications. * Perform and update of operational tasks documentations * Oracle Application Server 10g …
-
يا شباب انا عاوز اعمل امبورت لقاعدة بيانات dmp اخذتها من 9i واريد ان استرجعها ل 11g xe لكن المشكلة اني مش قادر ولما ادخل help الي في sql plus او لما ادخل host لا اجد امر imp بين الاوامر المستخدمه فما المشكلة
-
- 2 رد
- 1k مشاهدة
- 1 follower
-
-
Dear All this Doc includes steps for installing Statspack statspack.doc
-
اخوانى الاعزاء السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عندما اقوم بتنفيذ هذه الجملة exp userid=fam2007/yarafam12007 tables=acc_mov فى شاشة run تعمل بشكل ممتاز حتى فى الاستيراد والتصدير ولكن لا اتمكن من معرفة مسار الملف او الجدول لاخذه على قرص مدمج ارجوا ان تساعدونى فى كيفية معرفة المسار التى تخزن فيه الجداول التى تم عمل تصدير لها وجزاكم الله خيرا
-
اريد معرفة راتب مدير قاعدة البيانات فى البداية (ليس لديه خبرة) فى مصر والسعودية
-
I am getting mentioned below error message while opening the log file of a concurrent program. Could you please look into this? Request ID :- 418373 Navigation :- Find Request --> Log File --> Tools --> Copy File An error occurred while attempting to establish an Applications File Server connection with the node FNDFS_.