منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA
يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard
4,141 موضوعات في هذا القسم
-
السلام عليكم عندي كم من سؤال - اذا دخلت على اي سيرفر كيف اعرف قاهدة البيانات لهذا السيرفر - عن طريق command كيف اعرف حجم قاعدة البيانات لدي وكيف اقوم بتسريع ادائها يعني وش الاشياء التي يجب ان اركز عليها في الداتا بيس - في حالة نسخ ملف اوراكل هل يتم معه نسخ database شكرا منى جدة
-
هل يوجد امر في الاوراكل لمعرفة محتويات الملف tnsnames.ora؟؟؟ يوجد لدي قاعدة بيانات لدي user ليس لديه صلاحيات ال system داخل هذا ال user يوجد لينك تشبك على قاعدة بيانات ثانية من داخل قاعدة البيانات الثانيه يوجد لينك يشبك على قاعدة بيانات ثالثة المطلوب معرفة ال ip لفاعدة البيانات الثالثة.؟ ارجو من الجميع الاهتمام لاني مظر إله و لكم كل الشكر
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته من فضلكم ممكن اعرف كيف يمكن ان احفظ ملف صور داخل الداتابيز واستدعيه في الفورم من خلال بوتون...بحيث انه عندما استعلم تظهر لي الصورة في المكان المحدد في الفورم
-
ماهو الفرق بين المستخدم SYSTEM وبين مستخدم آخر مثلا إسمه ALI لديه صلاحية DBA وهل بإستطاع المستخدم ALI الذي لديه صلاحية DBA عمل كل شي يمكن عمله بالمستخدم SYSTEM
-
يا بشمهندسين انا لسه دى بى ايه على اد حالى و كنت عاوز اعمل ستاند باى داتا بيز لو ممكن حد يساعدنى فى الموضوع داه انا عندى داتا بيز واحده على سيرفر 2008
-
خوانى الاعزاء انا نزلت actic dirctory وعرفت الاجهزه عليه وكله تما م الحمد لله بس عندى برنامج لاداره الاسهم مكون من فيجوال بيسك ابلكيشن وقاعده بيانات اكسس طبعا على السيرفر لما جيت اخد الشورت كت من السيرفر عشان يشتغل على كلينت مش بيشتغل زى الاول وبيعطينى رساله error وهى عباره عن الصوره المرفقه فضلا ساعدونى وياريت حد يدلنى على شرح اداة Data Sources (ODBC) وكيف استخدمها لان الايروور منها تقريبا والصوره الخاصه بالخطا موجوده فى مجلد المرفق ارجوا المساعده وجزاكم الله كل خير كما ارجو ان تدلونى على شرح وافى لهذه الاداة وكيفيه استخدامها New_Folder.rar
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ياإخوانى أنا درست كورس أوراكل ديفيلوبر وعايز أكمل أدمن وأنا من المنصوره فياريت لو فيه حد عايز ياخد الكورس ده نكون مجموعه مع بعض ونشوف محاضر كويس يشرحلنا الكورس كامل وياريت المحاضر يكون شغال عملي موش محاضر نظري بس وجزاكم الله خيرا
-
مامعني هذان الامرين startup restrict and alter system suspend وشكرا
-
لو سمحمتم إخواني أريد منكم برامج لادارة قواعد البيانات مثل TOAD ,غيره وجزاكم الله خيرا .
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة من فضلكم عندى مشكلة وهى ان قاعدة البيانات الخاصة ب oracle عندى فى العمل وصل حجمها الى 48جيجا وعند البحث على المجلد الذى يحتوى على هذا الحجم وجده فى هذا الامتداد D:\oracle\product\10.2.0\admin\orcl\bdump ويحتوى على عدد هائل من ملفات ذات امتداد trc من فضلكم اريد المساعدة هل هذة الملفات مهمة بالنسبة للداتابيز وهل ممكن حذفها لكى اعطى مساحى للداتابيز انا لست مختص فى اوراكل وبتعلم لسه فيه انا لسة بادئ فيه وجزاكم الله خيرا
-
اخوكم واقع فى مشكلة وهى اننى اعمل على قاعدة بيانات Sql 2000 وقد اعطى لى ملفات Text File قيل لى انها من برنامج قديم يعمل بالـ Dos وقد قمت بالتصميم وعلم البرنامج باستخدام Dot Net 2005 واصبح على التسليم ولكن طلب ان اخذ اخر بيانات من البرنامج القديم وقد اتضح لى الاتى انه Oracle 6.0 على سيرفر Novell 3.0 وبعد عددة محاولات استطعت ان اخذ Export من هذه الـ Database وهى ملف Dump File ولكن حتى الان لم استطع فك هذا الملف الى ملفات Text File لعمل Import للقاعدة البيانات Sql 2000 فما الحل
-
i just installed oracle 10g and when wanted to use the scott schema it told me that this account is locked and expired so anyone can tell me howto unlock it? thx
-
أحبتي الكرام لدي على السيرفر 2 database 1-oracl1 2- oracl2 دخلت عبر يوزر في القاعدة الأولى وأريد أن أجيب بيانات من القاعدة الأخرى ولكن دون جدوى فما هو الحل ؟
-
عند عمل import تظهر الرسالة التالية IMP-00003: ORACLE error 1658 encountered ORA-01658: unable to create INITIAL extent for segment in tablespace USERS وكيف يمكن الغاء extents من خلال import
-
السلام عليكم يوجد برنامج في toad لاظهار احصائيات عن Db وعند تشغيلها يعطيني رساله معناها مطلوب توسيع DB Block Buffers ارجو توضيح طريقه توسيعها مع العلم انني اعمل علي db8i وشكرا
-
فرضا انى فى اخر خطوات تنفيذ مشروع تحديد فى خطوه تجميع الشاشات فى ملف واحد جاهز لعليه التنصيب... ايهما افضل بعض عمل اسكربت الخاص بانشاء المستخدم.. عمل اسكربت لبناء الجدوال و التريجرات والخ. ام عمل باكب للمستخدم بملف دانب. علما ان المشروع متوسط الحجم عباره عن 100 جدول (وتريجر و بروسترجات و...تحدث كما تشاء ) . و لكم تحايتى .
-
يا جماعة دا امتحان Oracle SQL 1z0-051 ودا الاختبار الى انا اجتازتة بتاريخ الخميس 5/12/2013 و حبيت انى ارفعة علشان الكل يستفيد و دة اللينك بتاع الامتحان http://www.megafileu...d-183q-vce.html و طبعا امتدادة (.VCE) و دة برنامج Visual CertExam الى ممكن تفتح الامتحان من خلالة (البرنامج مرفق معة الباتش ) http://www.megafileu...-patch-zip.html لاتنسونا بالدعاء
-
عند عمل import لل dmp فى قاعدة البيانات لا يعمل ال dmp لا يوجد به غير programunit ولا يوجد اى جداول ولا بيانات وانا فى حاجة ماسة لهذه الملفات اريد الخبراء وضع الطريق الصحيحة لفك ال dmp مع العلم انى جربت فكه على اكثر من مرة ولم انجح نسخة اوركل 11g ال dmp فى المرفقات pay182.dmp
-
بسم الله الرحمن الرحيم الاخوان الاعزاء كيف يمكن تشغيل الملفات من نوع امتداد.scm الجاء الاجابه
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته قمت بتنزيل ال oracle10g على نظام التشغيل windows2003 المشكلة عند طلب ال enterprise manager من خلال العنوان التالي http:\\hostname:5500\em يقوم البروازر بعرض شاشة login screen وعندما اقوم بادخال username and password وبشكل صحيح يتم عرض نفس الشاشة مرة اخرى :angry: زهكذا علما بان isqlplus تعمل وبشكل صحيح افيدوني افادكم الله وجزاكم الله خيرا
-
al salam alekom please i have a question i wish that any one know about this helps me and i will be very grateful for for all of you what does GRID mean as a concept? and in the 10G G means grid does it has the same mean?? also clusterd and warehousing what do these words mean in the point of view of datbase?? thank you
-
this error arises when i try to connect to isqlplus and provide the connect identifer"orcl" a ORA-12545: Connect failed because target host or object does not exist and when i execute lsnrctl start it also gives me with the same error TNS-00515: Connect failed because target host or object does not exist please help gazakom ALLAH kol 7'air
-
أخوتي العزاء أنا مشترك جديد أتمنى الإستمرار معلكم لانه تخصصي إدارة نظم المعلومات وآخر سنة في الدراسة ولدي سؤالين لم أفهم المطلوب من الإجابة ولكم جزيل الشكر As a DBA, justify the following statement: “Concurrent execution of transactions is more important when data must be fetched from (slow) disk or when transactions are long, and is less important when data is in memory and transactions are very short.” Amri textiles are a popular manufacturer in the gulf region. Amri textiles deal with the manufacture and sale of various garments categorizing various types of customers and users. It has a large database. Many complex queries are performed during the daily operations…
-
- 2 رد
- 3.2k مشاهدة
- 1 follower
-
-
السلام عليكم ورحمة الله اخوانى اريد ان اعرف ما هو الحجم المناسب لل SGA التى يجب ان يكون فى حالة لو ال DB من نوع Data Ware House
-
السلام عليكم my data base is down I installed oracle 8.0.5 and developper 5 on windows xp sp1 when my computer started A message appear strtdb80.exe ..... i don't know what does i mean and when i execute sqlplus a message appear : ora-12203 please help me