منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA
يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard
4,141 موضوعات في هذا القسم
-
الف مبروك اخ wad_altayeb الرجاء ارسال اسئلة امتحان الoca علي الايميل [email protected]
-
هل هناك طريقة لارجاع قاعدة البيانات بعد حذف ملف orcl بالكامل من الجهاز وهل هناك طريقة لارجاع قاعدة البيانات بعد تنزيل ويندوز جديد
-
Dear Araboug, This script helps in finding the blocked sessions and the blocking sessions. hope u find it useful for u. Eng. Mostafa ALy Hassan Oracle Administrator and developer Application Support Specialist Dar Alfouad Hospital email * : [email protected] locking_session.txt
-
بسم الله الرحمن الرحيم اخواني الاعزاء انا لدي سيرفر عليه windows server2003 بالاضافة ل application server10 , قاعدة بيانات 10 جي . طبعا نوع الdatabase noarchive , قمت باغلاق قاعدة البيانات واخذ نسخة من ملفات datafile , control file,temp file,redo log file وهي طريقة اخذ النسحة الاحتياطية بشكل فيزيائي وهي معروفة للجميع . سؤالي الان : هل استطيع عمل imp لهذه الملفات على جهاز خارج السيرفر مع العلم ان هذا الجهاز عليه database 10g بس مكان التنزيل للاوركل اكيد بيختلف . اذا ممكن يا ريت اخباري ما هو المطلوب تعديله بالضبط لو تكرمتم . سؤال : متى نستخدم قاعدة بيانات archive ومن الافضل archive , nonarchive ؟؟؟ طالب عونكم يا اهل الخبرة .... لا تردوني
-
السلام عليكم انا الجهاز عندي 2 بارتشن لما جيت انزل الاوراكل اخترت الباص بتاع التنزيل علي البارتشن D ( وذلك في Oracle DataBase 10g و Oracle Developer Suite 10g) يعني الاثنين نازلين علي D انا ماكنتش اخدت باك اب من الداتا بيز بتاعتي وفرمت السي يعني انا فرمت السي والاوراكل نازل علي الدي بس انا ماشلتش التنزيل بتاع الاوراكل من علي الدي ( بمعني ان D لسه ذي ما هوه بالضبط انا ما غيرتش فيه حاجة ) السؤال بقي.... هل ممكن انا ارجع البيانات دي تاني لو سمحتم يا جماعة يا ريت الرد ضروري سواء الامر هينفع او لا
-
السلام عليكم فيه مشكله ظهرت قدامى .. المشكله عاجله وخطيرة ارجو من اصحاب العلم الا يبخلوا علينا بالإفادة: التطبيق اللى شغال عليه فى الشركة تطبيق جاهز .. لما بنطلب منه تقرير بيدينى الخطأ ده Current User: IFSAPP Current Database: TEST Level: Informational Code: ORA-12535 Location: frmInfoService Text: TNS:operation timed out ORA-06512: at "IFSAPP.REPORT_SYS", line 3011 ORA-06512: at line 1 Error Text: IFSAPP.Report_SYS.Request_Formatting( :i_hWndFrame.cFrmInfoService.sId, :i_hWndFrame.cFrmInfoService.__nResultKey, :i_hWndFrame.cFrmInfoService.__lsPrintAttr, 'en') الكلام ده حصل بعد ما صطبنا كارت شبكه اضافى على الـسيرفر اللى عليه الـ (Application Server ) و…
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انا نجحت فى الامتحانات بتاعة اوراكل بس بيقولولى عشان تاخد ال ocp لازم اعمل hands - on اية هوا ال hands - on دا وبعتولى اللنك دا http://education.oracle.com/pls/web_prod-p...page?page_id=99 علما بأنى واخد فى سنتر معتمد & sql & plSql & workshop 1 & workshop 2 يا ريت حد يساعدنى
-
أرجو الإفادة عن بعض الإستفسارات بخصوص العمل مع أوراكل 10G 1-هل سرعة آداء البرامج التى تعمل على الويب تقارب سرعة آداء البرامج على الويندوز 2-هل يمكن للبرامج التي تتم باستخدام اوراكل 10G أن تعمل على شبكة محلية 3-هل في حالة الربط بن الفروع يتم باستخدام DSL او أن هناك برامج مساعدة أخرى وجزاكم الله خير الجزاء
-
السلام عليكم اخواني الكرام في المنتدى الكريم ،، ارجو منكم مساعدتي في توفير مواد (كتب + امتحانات) امتحان شهادة 1z0-055 وهو المطلوب لترقية شهادة ocp dba9i الى ocp dba 11g. واي خدمة مني انا جاهز للجميع وبارك الله فيكم
-
select to_char(completion_time,'YYYY-MM-DD DY') day, count(*) count, min(sequence#) first#, max(sequence#) last#, sum(blocks*block_size)/1024/1024 mbytes from v$archived_log group by to_char(completion_time,'YYYY-MM-DD DY');
-
انا عندي داتابيز وديفلوبر 9i وعندي نظام بيستخدمو عدد لابأس فيه من الموظفين في الشركة كيف ممكن اخزن مع كل عملية الIP الخاص بالجهاز اللي تم عمل الاضافة او التعديل عليه؟؟؟؟؟ انا عامل AUDITING بس لازم اضيف كمان مثل ماذكرت IP الجهاز. شكرا للجميع
-
-- SUNDAY LEVEL 0 BACKUP run { allocate channel d1 type disk; setlimit channel d1 kbytes 2097150 maxopenfiles 32 readrate 200; set maxcorrupt for datafile 1,2,3,4,5,6 to 0; backup incremental level 0 cumulative skip inaccessible tag sunday_level_0 format 'c:\temp\df_t%t_s%s_p%p' database; copy current controlfile to 'c:\temp\sunday.ctl'; sql 'alter system archive log current'; backup format 'c:\temp\al_t%t_s%s_p%p' archivelog all delete input; release channel d1; } -- MONDAY LEVEL 2 BACKUP run { allocate channel d1 type disk; setlimit channel d1 kbytes 2097150 maxopenfiles 32 readrate 200; set maxcorrupt for datafile 1,2,3,4,5,6 to 0; backup incremental level 2 cumulative…
-
CONNECT / AS SYSDBA DROP TABLE user_login_audit; CREATE TABLE user_login_audit ( login_time DATE, username VARCHAR2(30), machine VARCHAR2(30), command VARCHAR2(128) ); CREATE OR REPLACE TRIGGER user_login_trig AFTER LOGON ON scott.SCHEMA DECLARE v_username sys.v_$session.username%TYPE; v_machine sys.v_$session.machine%TYPE; v_command sys.v_$session.command%TYPE; BEGIN SELECT username, machine, command INTO v_username, v_machine, v_command FROM sys.v_$session WHERE audsid = USERENV('SESSIONID') AND audsid != 0 -- Don't Check SYS Connections AND rownum = 1; -- Parallel processes will have the same AUDSID's INSERT INTO sys.user_login_audit …
-
CONNECT / AS SYSDBA; CREATE OR REPLACE TRIGGER block_tools_from_prod AFTER LOGON ON DATABASE DECLARE v_prog sys.v_$session.program%TYPE; BEGIN SELECT program INTO v_prog FROM sys.v_$session WHERE audsid = USERENV('SESSIONID') AND audsid != 0 -- Don't Check SYS Connections AND rownum = 1; -- Parallel processes will have the same AUDSID's IF UPPER(v_prog) LIKE '%TOAD%' OR UPPER(v_prog) LIKE '%T.O.A.D%' OR -- Toad UPPER(v_prog) LIKE '%SQLNAV%' OR -- SQL Navigator UPPER(v_prog) LIKE '%PLSQLDEV%' OR -- PLSQL Developer UPPER(v_prog) LIKE '%BUSOBJ%' OR -- Business Objects UPPER(v_prog) LIKE '%EXCEL%' -- MS-Excel plug-in THEN RAISE_APPLICATION_ER…
-
set pages 0 feed off veri off lines 500 accept oldname prompt "ادخل اسم المستخدم الحالى " accept newname prompt "ادخل اسم المستخدم الجديد" --accept psw prompt "Enter new user's password: " -- Create user... select 'create user &&newname identified by values '''||password||''''|| -- select 'create user &&newname identified by &psw'|| ' default tablespace '||default_tablespace|| ' temporary tablespace '||temporary_tablespace||' profile '|| profile||';' from sys.dba_users where username = upper('&&oldname'); -- Grant Roles... select 'grant '||granted_role||' to &&newname'|| decode(ADMIN_OPTION, 'YES', ' WITH …
-
rem ----------------------------------------------------------------------- rem Filename: uptime.sql rem Purpose: Display database uptime in days and hours rem to SYS or SYSTEM rem Date: 4-Aug-2008 rem ----------------------------------------------------------------------- select SYSDATE-logon_time "Days", (SYSDATE-logon_time)*24 "Hours" from sys.v_$session where sid=1 /* this is PMON */ /
-
بسم الله الرحمن الرحيم الأخوة الأفاضل أعضاء المنتدي بفضل من الله ثم بفضل المنتدي العظيم أجتزت الأسبوع الماضي oca و ocp dba oracle 10g بنصح الممتحنين يشوفو أخر تحديث لانو الأمتحان 043 حصل فيه تحديث بسيط تمت أضافة 5 simulations جديدة وبالتوفيق
-
الرجاء كان عندى TABLESPACE ميكريتة فى مكان عاى C حبيت ان انقل الى مكان اخر داخل ORADATA عملت ملف تريس للكنترول فايل وغيرت مسارات TABLESPACE فقط وشغلت الاركل ب INTERNAL وعملت CREATE CONTROL FILE تم الكريت لكن فى رسالة وصلت وهى ORA-01152: file string was not restored from a sufficiently old backup حولت اشغل الاوركل تانى بعد ما عملت ريسترت طلعت الرسالة ORA-01031 مع انى احاول اعمل CONNECT BY CONN SYSTEM/MANAGER AS SYSDBA ارجو الحل
-
بسم الله الرحمن الرحيم اخواني الاعزاء عندما اقوم بتشغيل قاعدة البيانات يعطي رسالة بأن ال logfile معطل , كيف يمكن حل هذه المشكلة , وضعت لكم صورة الخطأ بااضافة لملف alert_. طالب عونكم .... لا تردوني
-
انا مشروع تخرجي عمل نظام مكتبه وعجبتني فكرة الموقع دا هنا واتمنى من كل قلبي اطبق نفس الفكره في مشروعي وبالذات فكرة البحث عن الكتب اللي عنده مساعده او فكره يساعدني مشكور و بالتوفيق لكم جميعاً
-
الأخوة الكرام ، تحية طيبة وبعد ، أنا بحثت كثير جداً عن كيفية تأمين قاعدة بياناتي ... ولكن كل شيء أراه هو تشفير البيانات الفعلية والبيانات الوصفية بحيث أن تكون كعنكبوت غير مفهوم لأي شخص ... وفي هذه الحالة سأضطر الي عدم إستخدام إمكانيات قاعدة البيانات التي علي أساسها بنيت فكرة الـ Database ... أو عدم الربط بين الجداول وبرمجة كل شيء من داخل الديفيلوبار نظراً لتأمينها العالي ... ولكن كيف يمكنني تشفير وحدات البرمجة ومخازن جمل السيكوال نفسها الموجودة داخل القاعدة من Functions, Procedurs, Views, Packages, Triggers, .... الي آخرة هذا الموضوع لن أجد له حل أمثل حتي الآن ... فهل من مستجيب ؟؟؟؟؟؟؟ شكراً للجميع
-
السلام عليكم. اخواني الكرام كما هو واضح من اسمي انا من سوريا وأدرس حاليا Oracle Workshop I وسأكمل بعدها Oracle Workshop II إلى هنا لا يوجد مشكلة ، ولكن المشكلة الحقيقية هي عندما سأقدم امتحان Oracle لأنها حسب ما اعلم يطلبون شهادة حضورة قبل تقديم امتحان Oracle workshp II في مركز معتمد ، ولا يوجد بسوريا كلها اي مركز معتمد ل Oracle ، لأسباب معلومة للجميع ولا داعي لذكرها . كيف سأقدم الامتحان وأنا لا املك شهادة حضور للدورة من مركز معتمد ؟؟ هل هناك أي حلول أخرى ؟ أرجو الافادة جزاكم الله خيرا
-
السلام عليكم الاخوة الاعزاء انا عندي فورم ادخال بيانات طلاب بدي اعمل نسخ احتياطي الي هذه البيانات من خلال زر من صفحة الفورم حدا يمكن يفيدنا في الموضوع شكرا لكم
-
ارجوا مساعدتى فى عمل قاعدة بيانات لمدينة جامعية لعمل web site لهذه المدينة و الموقع سيحتوى على الصفحات الاتية 1- صفحة خاصة بالزائر يمكن من خلالها التسجيل او ملئ استمارة للإلتحاق بالمدينة الجامعية 2- صفحات خاصة بالإدارة يتم من خلالها الرد على طلبات الإلتحاق بالرد او القبول على حسب الشروط المطابقة للإلتحاق والتى منها تقدير المسافة بالكيلو متر بين المحافظة والجامعة ،ونتيجة الطالب او تقديره فى العام السابق 3- صفحات تحتوى على شروط الإقامة وإجراءات التقديم
-
السلام عليكم ورحمة والله وبركاته يا جماعة الخير انا طالب مساعدتكم بليييزز انا شهرية أعمل export لبعض الـ tables الموجودة على الأوراكل داتابيس وآحطها في آكسس داتابيس فايل هل ممكن اعمل هاي الطريقة انه .. اوتوماتيكيا من كل شهر في اليوم الفلاني .. الداتا تتحول من الاوراكل الى الاكسس فايل وبعدها تنحط في الفولدر المعين ؟؟ خصوصا انه هالشغله روتينيه وشهريا تتكرر بدون اي تغييرات .. مجرد سحب بيانات من الاوراكل داتابيس ووضعها في الاكسس فايل في الفولدر المعين اذا احد عنده اي فكره وخطوات نعملها يخبرنا لو سمحتوا وشاكرين لكم