الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA

يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard

  1. ashraf_al_ani
    Started by ashraf_al_ani,

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخواني و اخواتي oracle sql plus لا يتصل بالقاعدة البيانات و احصل على رسالة كما هو مبين في الصورة ادناه يا ريت المساعدة و رحم الله والديكم دنيا و اخرة في هذا الشهر المبارك

    • 2 رد
    • 1.7k مشاهدة
  2. ashraf_al_ani
    Started by ashraf_al_ani,

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته لدي مشكلة في الاتصال مع قاعدة البيانات و هي تقول بان listner غير موجود و حسب ما هو مبين في الصورة ادناه يا ريت مساعدتي في حل هذه المشكلة و لكم الاجر و الثواب في شهر الطاعة و الغفران و رحم الله والديكم دنيا و اخرة

    • 1 رد
    • 1.1k مشاهدة
  3. jamal-864

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ياشباب حملت الاوراكل 9i واول ما دخلت على البرنامج اكتب system manager او scott tiger البرنامج ما يفتح ايش الحل ارجوكم افيدوني جزاكم الله خيرا

    • 11 رد
    • 2.5k مشاهدة
  4. بزوغ
    Started by بزوغ,

    السلام]عليكم يا إخواني محتاجة مساعدتكم ... ازا حدا بيعرف شي عن Sybase DB شو هيا وشو الفرق بينها وبين الأوراكل وكيف نتعامل معها؟؟؟ وشو البرامج اللي بتلزمنا عشان نعمل مشروع أرجوكم ... ازا حدا عندو معلومات أو بيقدر يساعدني .. ما يبخل عليا ولكم جزيل الشكر والتقدير بـــزوغ [/center]

    • 2 رد
    • 2k مشاهدة
  5. MMA
    Started by MMA,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ، صراحتاً أنا أستخدم الأمر Wrap لتشفير أكوادي الخاصة المدرجة بقاعدة البيانات في صورة Procedure, Function, Package, Trigger ، ولكن وجدت أنه لا يقبل عملية التشفير في حالة إنشاء Sub Select كما يلي : CREATE OR REPLACE FUNCTION GET_EMPLOYEE_NAME(IN_EMPLOYEE_ID NUMBER) RETURN VARCHAR2 AS ID_NAME VARCHAR2(100); ID_SEMP_COUNT NUMBER; BEGIN SELECT (EMPLOYEE_FNAME || ' ' || EMPLOYEE_MNAME || ' ' || EMPLOYEE_LNAME) AS EMPLOYEE_NAME, (SELECT COUNT(*) FROM EMPLOYEE E WHERE E.EMPLOYEE_SEMP = EMPLOYEE.EMPLOYEE_ID) AS COUNT_EMPLOYEE INTO ID_NAME,ID_SEMP_COUNT FROM EMPLOYEE WHERE EMPLOYEE_ID = IN_EMPLOYEE_ID; RETURN ID_NAME; END…

    • 13 رد
    • 3.7k مشاهدة
  6. ammarthaher

    السلام عليكم اخوتي الاعزاء ...... رمضان كريم عليكم جميعا...... اخوتي هل لي بسؤال محتاج اجابته ضروري ؟؟؟ هل ان قاعدة بيانات اوراكل في الذاكرة الرئيسية RAM ؟ واذا كانت في الذاكرة الرئيسية ..... !! كيف اثبت ذلك ؟؟؟؟ وجزاكم الله الف الف الف خير اخوكم عمار ظاهر [email protected]

    • 14 رد
    • 6.5k مشاهدة
  7. حسن على العقبى
    Started by حسن على العقبى,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بعد التحية عملت create tablespace ولكن هناك مشكله فى IMPORT DATA المشكله هى لايمكن مد مقطع الجدول TEMP بمقدار 3 لمساحة الجدول الذى عملت له CREATE ارجة المساعدة ملاحظة MAXEXTENTS فى الجدول الذي الجديد هو (2147483645) مع العلم بانى اشتغل على ORACLE9I

    • 0 رد
    • 1.4k مشاهدة
    حسن على العقبى
  8. malam_eldin
    Started by malam_eldin,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عندي جدولين ولنفترض جدول الموظفين والاقسام ودخلت بيانات 3 موظفين وعملت اكسبورت وسميته 1.dmp للداتا . وبعد كده دخلت على الداتا واضفت بيان لموظف رابع وعملت اكسبورت تاني وسميته 2.dmp ويعد كده مسحت بيان موظف من الموظفين وبكده بقوا 3 موظفين ثم عملت امبورت لملف الدمب 2.dmpوشغلت البرنامج ملقتش البيانات بتاعة الموظف الرابع يعني انه الامبورت ميعملش ابديت والحل انك لازم تشيل اليوزر بالاسكيما بتاعتو نهائي وتعمل امبورت للملف التاني اللي هو 2.dmp وبكده تلاقي بيان الكوظف الرابع ارجو المساعدة لان البرنامج عندي مليان داتا لاني مشغلو على فرعين للشركة

    • 0 رد
    • 1.2k مشاهدة
  9. ammrye

    كتاب يشرح مبادئ قواعد البيانات وهو يعتبر مدخل لقواعد بيانات الأكسس والفجوال بيسك وغيرها . http://www.kutub.info/library/open.php?cat=15&book=19

    • 1 رد
    • 1.5k مشاهدة
  10. Mazenkl
    Started by Mazenkl,

    بسم الله الرحمن الرحيم تحية طيبة وبعد السؤال بإختصار يتعلق بموضوع النسخ الاحتياطي لقاعدة البيانات واستراجعاها بطريقة صحيحة وخالية من المشاكل انا املك قاعدة بيانات Oracle10G عندي قاعدة بيانات بإسم "mazen" على سبيل المثال عند استعمال الامر التالي لعمل Export exp DBA-user/DBA-password file=D:\BACKUP\full.dmp log=D:\BACKUP\full.log full=y statistics=none direct=y في هذه الحالة يعمل نسخ احتياطي لكامل قاعدة البيانات بجميع محتواياتها مع الجداول الافتاراضية وكل شي في عملية Import استعملت التالي imp DBA-user/DBA-password file=D:\BACKUP\full.dmp log=D:\BACKUP\full.log full=y لكن لاحظت في عملية الاستراجاع التالي طبعا عرفت قاعدة البيانات الرئيسية وكانت بإسم MAZEN…

    • 1 رد
    • 3.5k مشاهدة
  11. racvsrac
    Started by racvsrac,

    بسم الله والصلاه والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم اصحابى وحبايبى واخواتى الموضوع ده للمنافسه الشريفه ولتقييم انفسنا بجد قبل ماحد يقيمنا هل احنا فعلا اوراكل اللى عايز ينافسنى فى اى مشكله تواجه dbas وطريق حلها ماهما كانت صعوبتها يتفضل يارب تكون فكره جميله ونستفيد كلنا

    • 3 رد
    • 1.7k مشاهدة
  12. racvsrac
    Started by racvsrac,

    http://www.amcham.org.eg/hr/recruitment/ca.../search_vac.asp البحث من خلاتل اختيار database or computer software or information technology good luck for all

    • 0 رد
    • 1.3k مشاهدة
  13. roza_suez

    السلام عليكم دلوقتى انا عاوز اعرف مسار قاعدة البيانات اللى انا عاملها عشان لوعاوز احتفظ بيها على اسطوانة وازى اقدر ارجعها تانى مكانها فى حالة اعادة تنصيب الداتابيز تانى ولكم جزيل الشكر

    • 4 رد
    • 2.5k مشاهدة
  14. racvsrac
    Started by racvsrac,

    يارب يعجبكم Oracle_Full_QB.doc

    • 6 رد
    • 2.8k مشاهدة
  15. ORA-2008
    Started by ORA-2008,

    FULL CONTROL CREATE, REVOKE, ROLES AND USERS 10G ROLE.zip

    • 7 رد
    • 5.1k مشاهدة
  16. k_ocp
    Started by k_ocp,

    Oracle10g adds 18 new backup and recovery-related views: · V$BACKUP_ARCHIVELOG_DETAILS · V$BACKUP_ARCHIVELOG_SUMMARY · V$BACKUP_CONTROLFILE_DETAILS · V$BACKUP_CONTROLFILE_SUMMARY · V$BACKUP_COPY_DETAILS · V$BACKUP_COPY_SUMMARY · V$BACKUP_DATAFILE_DETAILS · V$BACKUP_DATAFILE_SUMMARY · V$BACKUP_PIECE_DETAILS · V$RMAN_OUTPUT · V$RMAN_STATUS · V$BACKUP_SET_DETAILS · V$…

    • 2 رد
    • 1.6k مشاهدة
  17. sano
    Started by sano,

    السلام عليكم, الحمدلله نجحت في أمتحان 1Z0-043 وجبت 100 % كمان, الأمتحان كله من P4S 2.73 و Actualtest 185. مفيش تغير في الأمتحانات ولا أي حاجه. عقبالكم جميعا يا رب.

    • 12 رد
    • 3.7k مشاهدة
  18. firas zuhair
    Started by firas zuhair,

    السلام عليكم الاخوة الاعزاء انا منصب oracle9i+ developer 6i وعلى حاسبة واحدة ولقد قمت بعمل مشروع ....مااريدة هو نقل المشروع من هذه الحاسبه الى حاسبه اخرى ليعمل عليها فماهي الخطوات الازمة لذلك ارجو الشرح بالتفصيل وشكرا

    • 6 رد
    • 4.8k مشاهدة
  19. العبوس
    Started by العبوس,

    السلام عليكم اخوتي الكرام ، اطلب من المشرفين و الاعضاء من لديه علم بهذه ال parameters يشرحها طبعا انا عندي علم تقريبا بأكثر من 50% بس انا راح اكتب كل parameter الا عندي اياها في ملف pfile واتمنى الشرح كل بارمتر على حده .. *.aq_tm_processes=1 *.background_dump_dest='E:\oracle\admin\oracle\bdump' *.compatible='9.2.0.0.0' *.control_files='E:\oracle\oradata\oracle\CONTROL01.CTL','E:\oracle\oradata\oracle\CONTROL02.CTL','E:\oracle\oradata\oracle\CONTROL03.CTL' *.core_dump_dest='E:\oracle\admin\oracle\cdump' *.db_block_size=8192 *.db_cache_size=25165824 *.db_domain='' *.db_file_multiblock_read_count=16 *.db_name='oracle' *.dispatchers='(PROTOCOL=TCP) (SERVICE=oracleXDB)' *…

    • 0 رد
    • 1.3k مشاهدة
  20. alasbahi
    Started by alasbahi,

    السلام عليكم.. أرجو منكم التكرم بأعطائي نبذة ومعلومات عنDistributed Database وكتب عنها وكيفية أنشائها والتعامل معها لاني أوريد عمل مشروع تخرج في هذا الموضوع .. ولكم جزيل الشكر والتقدير..

    • 0 رد
    • 1.5k مشاهدة
  21. nesso
    Started by nesso,

    السلام عليكم ورحمة الله و بركاته لقد قمت بتحليل مشروع صغير به 2-3 فورمة وايضا 3-4 تقرير ولكن المشكلة هي ما الذي يجب تحميلة عند العميل كي يمكن لهذة الفورم والتقارير العمل هل يتم تحميل كل شئ ام هناك اشياء محدد ارجو الافادة وجزاكم الله كل خير

    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
  22. ordy1984
    Started by ordy1984,

    what are the maximum number of triigers on the same table on the database? --- can i create two triggers of the same type and time(say, before insert on emp ) on the same table?

    • 0 رد
    • 1.2k مشاهدة
  23. ordy1984
    Started by ordy1984,

    how to build application on distributed database say, i have two databases db1 and db2 and i want to build a form on two tables one table exist on db1 and the other table exist on db2 how can i connect and build the application ------------------------------------

    • 1 رد
    • 1.4k مشاهدة
  24. waleedsh
    Started by waleedsh,

    أريد معرفة كيفية عمل نسخ للبيانات Backup من اوراكل مع اختلاف فرجين version الأوراكل

    • 0 رد
    • 1.3k مشاهدة
  25. OraclePro
    Started by OraclePro,

    how can i connect active directory LDAP to oracle 10g

    • 8 رد
    • 5.9k مشاهدة

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.