منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA
يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard
4,141 موضوعات في هذا القسم
-
ان شاء الله كورس الrac قريب جدا walid amin mahmod ------------------------ oracle dba. oracle developer. oracle application consultant. oracle rac.
-
اول شيئ السلام عليكم يا اخ وائل ثاني حبيت اقوليك لوسمحت رجااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااءءءء ارسل هذه الامتحانات على هذا الايميل لاني والله تعبان مع ذه المساله بصوره ما تتخيلو ها اقعد على الانترنت بالساعات وكأنك يابو زيد ما غزيت oracle developer 1Z0-001 or 1z0-007 1Z0-101 1Z0-131 1Z0-132 or 1z0-141 1z0-147 [email protected]
-
هل هناك فرق بين كورس SQL الموجود مع ال Oracle Developer وبين كورس ال SQL الموجود مع ال Oracle DBA
-
اخواني الأعزاء اشتي اعرف عن فائدة الجداول المنشأه من نوع temporary مثلا create global temporary table a_tmp وايش الفرق بينه وبين ال view
-
What Is Replication New Term: Replication is the facility that allows you to copy database data to multiple local and remote systems. This data can be accessed and modified in certain instances. In many cases, systems are designed so that the remote data is read-only and updates are processed on the master system. There are various options available. A replicated database might consist of the entire database or of certain tables or tablespaces. This is completely up to you. With Oracle replication, you can configure a number of options to provide whatever features you want
-
أريد منع جميع المستخدمين من دخول قاعدة البيانات عن طريق اي برنامج الا عن طريق Application
-
انا عندى مشكلة فى انى ازاى اخد الدامب بكتب فى الدوس EXP بعدين بيطلع لى الرسالة بتاع اليوزر نيم والباس وورد وبيكمل بيطلع لى رسالة فى اخرها رقم 4096 دى اكتب فيها اية وفى حاجة تانية بتطلع لى المسار ياريت لو حد عندة شرح للموضوع دة او الطريقة السليمة اوطريقة اسهل اكون شاكر جدآ ليه
-
فى كل مرة اعمل فيها IMPORT يتم عمل الـ IMPORT ولكن يعطى لى الرسالة About to enable constraints... ويبقى على هذة الرسالة ولا يتم غلق المحرر ارجو من اصحاب الخبرة يفيدونى ما هو سبب هذا الخطأ ملحوظة البيانات كلها يتم فردها والبيانات سليمة
-
السلام عليكم انا شغالة داتابيز 9i و ديفلوبر 6i ممكن اعرف ايه الخطوات الضرورية قبل عمل الاكسبورت للمحافظة على البيانات باللغه العربية(كما هى) لانى قبل كده البيانات باظت منى و ادتنى علامات استفهام 1-هل c/c set بتاعة الداتابيز بتفرق و هل لازم تكون AR8MSWIN1256? 2-NLS_LANG تكون ايه؟ 3-لغه الجهاز نفسه تكون ازاى؟ و اذا حدث خطأ فى حاجة من السابق ازاى اعالجها قبل عمل الاكسبورت؟؟ وهل فى الجهاز اللى هعمل فيه امبورت لازم نفس الخطوات؟مع العلم انا بشتغل ديسكتوب يعنى بنزل على جهاز الكلاينت داتابيز و ديفلوبر وبعدين بعمل امبورت برجاء سرعة التجاوب للاهمية و لكم منى كل التحية
-
سوف تجد فى هذا الملف جميع مهام مدير قواعد البيانات مع امثله عمليه و بشرح مبسط https://app.box.com/s/rlqqbagz1as1hcafon07a4wsza4mb9zz
-
ظهر لى رسالة غريبة اثناء التشغيل و هية اول مرة يتم تشغيل ال omsعلى هذا الجهاز رسالة الخطئ مرفقة مع الرسالة
-
اخواني هذا شكل ملف ال Tnsname عندي على كمبيوتر الشخصي # tnsnames.ora Network Configuration File: C:\DevSuiteHome_1\network\admin\tnsnames.ora # Generated by Oracle configuration tools. EXTPROC_CONNECTION_DATA = (DESCRIPTION = (ADDRESS_LIST = (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = 192.168.1.2)(PORT = 1521)) ) (CONNECT_DATA = (SERVICE_NAME = PLSExtProc) ) ) ORCL = (DESCRIPTION = (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = 192.168.1.2)(PORT = 1521)) (CONNECT_DATA = (SERVER = DEDICATED) (SERVICE_NAME = orcl) ) ) طيب على جهازي في العمل الدانا بيس موجوده على السيرفر وقمت انا بتزيل الديفيلوبر على جهازي المربوط بالسيرفر وقد اعط…
-
الإخوة الكرام، لدي قاعدة بيانات Oracle 10G تعمل على نظام WIN XP كانت تعمل بشكل جيد مع Oracle http و Oracle application express، الآن لا أستطيع فتحها عن طريق الأوامر alter database open أو الأمر Startup force وكلما حاولت ذلك ظهرت لي رسالة Shudown force ، أستطيع عمل Alter database mount ، لكن بعد ذلك لا يمكنني فتحها. الرجاء المساعدة في حل الموضوع. للإشارة، Oracle listener لا يعمل و لا يستجيب مع قاعدة البيانات. جزى الله خيرا كل مساعد على الخير وجعلها الله في ميزان حسناته. مع خالص التحيات. وكل رمضان وأنتم بألف خير، وتقبل الله صيامكم و قيامكم، وأحسن خواتمكم.
-
تحياتي لكم جميعا هل ممكن احد يفيدني في توضيح كيفية نزيد اداء قاعدة البيانات باستخدام التكرار replication وهل توجد هناك ابحاث عن الموضوع او خوارزميات لعملية التحسين في الاداء لل replication تحياتي
-
Dear All I have Tow Virtual Servers (Connect As Cluster) in the Same Computer The Files In the Drive C Different (of the Tow Servers) And Others Like (e,f,q) The Same Files And There is Database of both Servers That Have Same Name Let say orcl and both database Have same Schema let Say sch How I can Share The Data when i am insert to table. in the schema sch in the server A i can see Same Data That I have Inserted In the Schema sch in the server B Can I Connect To The Same Datafile Of Both Servers Thanks In Advance.
-
السلام عليكم انا لقيت حل لمشكلة الانتربرايز لمن ما تكون متصلة با INSTANCE ممكن احد الاخوة اصحاب الخبرة يشرح لنا الكلام بالتفصيل بعني علشان كل خطوة نفوم بها على السيرفر نكون فاهمينهاااا شكرا منى مبتدئة DBA One of the reasons could be that the password for the SYSMAN user is expired. However, changing the password alone will not solve this issue. Several additional steps are required in order to make Oracle Enterprise Manager connect: Before you start: Verify that ORACLE_HOME, ORACLE_SID environment variables are set. – If not, set them using as environment variables or open a command line and type SET ORACLE_SID=<The database SID> 1. Stop the dbconsole: emct…
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته لدي قاعدة بيانات ولا أدري ما هو الباسوورد أريد أن أخذ او أ ستعرض البيانات الموجودة ولكن لا أعلم ماهو الباسوورد لـ sys هل من طريقة لحل هذة المشكلة
-
السلام عليكم نعمل الان في الشركة على عمل backup الى tape فارجو من الاخوة الذين يعلمون ما هي backage التي احتاجها و هل تاتي مع نسخة اوراكل او كيف احصل عليها الا يبخلوا علينا و جزاكم الله كل خير
-
السادة اعضاء المنتدي الكرام لي استفسار عن عملية ربط الفروع الا وهو اذا كان لدي 7 فروع وارغب فى ان اقوم بربط الفروع معا عن طريق dial up - snapshot فهل يفضل ان انشأ 7 مستخدمين على ال server الرئيسي يكون كل مستخدم خاص بفرعه وال ويتم جلب البيانات من كل فرع عن طريق انشاء snapshot ام يفضل مستخدم واحد فقط ويتم جلب البيانات من كل فرع داخل هذا المستخدم وشكرا
-
الاخوة الاعزاء السلام عليكم ورحمة الله لدي مشكلة وهو انني قمت باسترجاع نسخة احتياطية الى اوراكل بالانجليزية وعند استعراض البيانات ظهرت البيانات العربية على شكل علامة استفهام ارجو امساعدة في اقرب وقت ممكن حيث انه عند انزال الاوراكل لم يتم التحديد على الخيار (العربية)
-
Dear All, I need all the available exams for oracle10g new featurs 1z0-040 thanks all in advance bye
-
dear all : i want to trace users when trying to connect to database to khnow if their request accepted or refused . i want just this not sql trace . thanks
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة انا اعلم ان SCN هو System change number ولكن السؤال 1. ما هو الأمر (SQL) الذي من خلالة اشوف كل SCN انا اعلم ان من خلال V$database يوجد اخر scn فقط ؟ 2. هل كل data file الها SCN مختلف عن الأخر ام هو رقم لكل ال D F ؟ 3. كيف يتم قراءة control file لاأني اعلم ان SCN مكتوب فية ؟ ولكن هل هناط طريقة لقراءة ال C F ليس من خلال ال Trace to file ولا create pfile لأنهم لا يحتوو على جميع معلومات ال CF ؟ 4. اريد ان اعمل باك اب ورمي هاذا الباك اب في جهاز اخر ليس على السيرفر ولا flash recovery ؟ كيف ؟ اسف للإطالة .... اذا ممكن كتب او لينكات تشرح هذة المعلومات وشكراااااااااااااااااااااااا ؟
-
السلام عليكم يا شباب كيف اعمل export و import للداتا بيز عن طريق cmd بالطريقة الصحيحة حيث انني كلما اعمل تتطلع في اللاخير successfuly with warings وهل اصدار اوراكل داتابيز 9i يفرق عن 10g في طريقة عمل ال exp و imp في الcmd ارجوووووووو اعطائي الطريقة الصحيحة وشكرا
-
السلام عليكم يا اخوان انا قريت عن SQL*Loader بس مافهمتوا ، دورت ع النات ، كمان ما استوعبت فاذا ممكن حدا يتكرم ويشرحلي شلون بيشتغل وشو فايدتو هو نفس الشي مع Data Pump ولا مختلف؟ انا مستني ردكو انا مش مستعجل بس بحب افهم شكرا مسبقا يا اخواني