الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA

يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard

  1. hapinam
    Started by hapinam,

    يا جماعة انا بكلمكم علشان انا لسة DBA من اقل من شهر فيمكن انتم تفيدونى انا كل شغلى قايم على الباتشات والاسكريبتات الجاهزة بتاعة الادمن اللى قبلى هو اللى عاملها فكل شغلى بسيط جدا وبصراحة انا مابضفش اى حاجة فهل دا كويس ولا ايه انا حاسس ان انا مش شغال والفلوس بتاعتى دى حرام دلونى يا جماعة ولا دا علشان انا لسه فى الاول ولا ايه؟؟؟ على فكرة انا الادمن الوحيد فى الشركة

    • 3 رد
    • 1.5k مشاهدة
  2. sadlover
    Started by sadlover,

    عند تنصيب الاوركل لم استطع الدخول على scott لانه بلوك حيث انني نسيت فك البلوك عنه عند التنصيب فارجو افادتي كيفية فك البلوك عنه حيث انني اتططرت لعمل db جديده حتى اتفادى هذه المشكله من فضلكم انا عندى هذة المشكلة SQL> conn scott/tiger; ERROR: ORA-28000: the account is locked

    • 1 رد
    • 1.9k مشاهدة
  3. mohmasoud
    Started by mohmasoud,

    1- UPDATE props$ SET VALUE$ = 'AR8ISO8859P6' WHERE NAME = 'NLS_CHARACTERSET'; 2- SHUTDOWN IMMEDIATE; 3- STARTUP MOUNT; 4- ALTER SYSTEM ENABLE RESTRICTED SESSION; 5- ALTER SYSTEM SET JOB_QUEUE_PROCESSES=0; 6- ALTER SYSTEM SET AQ_TM_PROCESSES=0; 7- ALTER DATABASE OPEN; 8- ALTER DATABASE CHARACTER SET AR8ISO8859P6; 9- SHUTDOWN IMMEDIATE; -- or SHUTDOWN NORMAL; 10- STARTUP; والله ولي التوفيق

    • 3 رد
    • 3.8k مشاهدة
  4. mmsalman87
    Started by mmsalman87,

    قمت بشراء رواتر وبعد ان شبكت عليه الانترنت اردت تشغيل oracle services وتفاجئت بان كل services disabled اردت اعادة تشغيلها اثناء التشغيل يعطيني الرسالة التالية : the oracleoradb10gTNSListener service on local computer started then stopped . some services stop automatically if they have no work to do , for example , the performance logs and alerts service. ما هو الحل لهذه المشكلة علما ان الاوراكل قبل ذلك كانت شغالة وهذه اول مشكلة تواجهني بعد ربط خط الانترنت براوتر الرجاء المساعدة للضرورة .

    • 8 رد
    • 3.8k مشاهدة
  5. عطاونة
    Started by عطاونة,

    السلام عليكم انا طالب في كلية الهندسة في جامعة بوليتكنك فلسطين... مسجل ل مساق قواعد البيانات ومطلوب منا مشروع بعنوان قاعدة بيانات لشركة تأجير سيارات... معطيات المشروع في ملف مرفق... ارجو المساعدة في عمل القسم الاول والثاني على الاقل خلال يومين.... ضروري جدا المساعدة.. Consider the following requirements of vehicle rental company and fulfill the tasks following it: A vehicle rental company wishes to create a database to monitor the renting of vehicles to clients. The company has various outlets and each outlet has staff including a Manager and several Senior Mechanics who are responsible for supervising the work of allocated groups of Mechanics. Each staff m…

    • 1 رد
    • 1.7k مشاهدة
  6. mansoor_sql

    السلام عليكم ممكن من الدكاتره الكرام لو يكتبوا لنا اي حاجه على مفهوم الدستربيوتد(distrebuted database) في قواعد البيانات . اعتقد المفهوم هذا يمكني من ربط قواعد البيانات المنزله في اكثر من جهه مثلا: لو انا عملت مشروع لبنك. 1- البنك لديه اكثر من فرع . 2- الفرع له قاعدة بيانات خاصه فيه (يعني ما فيش مركزيه للبيانات ) السؤال كيف يمكن تسجيل الحركات اليوميه التي تتم في الفروع وربطها بالمركز الرئيسي مباشرة ؟ يعني كيف اربط قواعد البيانات ببعضها بين الفروع .

    • 6 رد
    • 2.7k مشاهدة
  7. العبوس
    Started by العبوس,

    السلام عليكم كما قرأت هناك نوعين من الاوكونتس “Database- Authenticated User Accounts” “Externally Authenticated User Accounts” اتمنى اعرف الفرق بينهم تحياتي

    • 1 رد
    • 1.6k مشاهدة
  8. yahiasoft
    Started by yahiasoft,

    السلام عليكم يااخوانى لو سمحتوا انا محتاج انى اتدرب فى اى شركة انا حاليا خلصت ws1 وداخل على ws2 فاياريت يااخوانى حد يساعدنى فى الموضوع دة

    • 0 رد
    • 1.3k مشاهدة
  9. الغيداء

    مرحبا لوسمحو اريد اعرف كيف نقدر نحل بعض المشاكل الي مكن تواجهنا في الداتابيس زي: when redo log file is missing; data file is damaged user drop important tables

    • 5 رد
    • 1.9k مشاهدة
  10. mustafagamiel
    Started by mustafagamiel,

    الأخوة الأفاضل أولا كل عام وأنتم بخير ثانيا ماسم TEMPORARY TABLESPACE في 10g وذالك عند انشاء ال user هو كان اسمه في oracle 8i يسمى TEMPORARY_data ولكن يختلف في ال 10g أريد مسماه لو سمحتوا

    • 2 رد
    • 1.5k مشاهدة
  11. ezzmorsy
    Started by ezzmorsy,

    الاخوة الزملاء - اسال عن منهج ال pdf WS I,II but release 2 وجزاكم الله خيرا

    • 0 رد
    • 1.2k مشاهدة
  12. omar-alreyati
    Started by omar-alreyati,

    سؤال " لماذا عملية backup ثم import تساعد على تخفيف من بطء DB ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ

    • 5 رد
    • 2.3k مشاهدة
  13. ora600
    Started by ora600,

    ليه يا جماعة كل لما ادخل على الداتا بيز بتاعتى باليوزر sys as sysdba يقولى started with an idle instance مع العلم انها كانت شغالة تمام قبل كده لحد ماجت مرة وانا شغال النور قطع ومن ساعتها وهو بيطلع الرسالة دي ولازم كل لما ادخل على داتا بيز اعمل امر startup عشان تقوم مع العلم انى بستخدم نظام تشغيل لينوكس بس لما بعمل امر start بيشتغل تمام لحد لما اعمل ريستارت للينوكس وادخل تانى يطلع نفس الرسالة كل مرة ارجو الإفادة جزاكم الله كل خير

    • 1 رد
    • 1.2k مشاهدة
  14. hamzeh_orcl
    Started by hamzeh_orcl,

    اولا اريد ان اشكر مشرفين واعضاء على هذا المنتدى الرائع . انا عملت عملية استراد وتصدير للبيانات عن طريق الفورم ووضعت هذا الكود في كبسة بالفورم ولكن عملية الاستيراد بطيئة جدا تصل الى اكثر من ساعة علما بان الملف الذي اريد استيراده حجمه صغير يصل 50 كيلو بايت فهل هذا الوضع طبيعي ام ماذا او توجد طريقة اسرع. HOST('IMP scot/hamzeh@orcl FILE=D:\ORIGINALS\FILE_NAME.DMP FULL=YES');

    • 1 رد
    • 1.4k مشاهدة
  15. airtifa
    Started by airtifa,

    Job Field: Database Administration Employment type: Full Time Job Location: Banha - Egypt Job Description: * BSc. In Computer Engineering * Experience up to 1 year in patching, upgrading, maintaining, tuning and monitoring Oracle database10g on MS Windows server 2003. * Monitor and administer DBMS security. This involves adding and removing users, administering quotas, auditing, and checking for security problems. * Configuration of hardware and software with the system administrator. * Installation of infrastructure new software & preparing the environment of applications. * Perform and update of operational tasks documentations * Oracle Application Server 10g …

    • 2 رد
    • 4.5k مشاهدة
  16. Syrian Oracle
    Started by Syrian Oracle,

    السلام عليكم . لدي مشكلة وهي ان جميع الملفات لدي قد حذفت بطريق الخطأ (control files - tablespaces(system,system aux....) ,redo log files) ولكن لدي backup لها ولا استطيع عمل recover لأنني لا استطيع ان اصل لمرحلة mount فقد اصل لل nomount لقد حاولت ان اعمل create control file ولكن لم يقبل لعدم وجود system فما هو الحل ؟؟

    • 5 رد
    • 2.2k مشاهدة
  17. ora600
    Started by ora600,

    this error arises when i try to connect to isqlplus and provide the connect identifer"orcl" a ORA-12545: Connect failed because target host or object does not exist and when i execute lsnrctl start it also gives me with the same error TNS-00515: Connect failed because target host or object does not exist please help gazakom ALLAH kol 7'air

    • 2 رد
    • 3.2k مشاهدة
  18. محمود درويش
    Started by محمود درويش,

    خوانى الاعزاء انا نزلت actic dirctory وعرفت الاجهزه عليه وكله تما م الحمد لله بس عندى برنامج لاداره الاسهم مكون من فيجوال بيسك ابلكيشن وقاعده بيانات اكسس طبعا على السيرفر لما جيت اخد الشورت كت من السيرفر عشان يشتغل على كلينت مش بيشتغل زى الاول وبيعطينى رساله error وهى عباره عن الصوره المرفقه فضلا ساعدونى وياريت حد يدلنى على شرح اداة Data Sources (ODBC) وكيف استخدمها لان الايروور منها تقريبا والصوره الخاصه بالخطا موجوده فى مجلد المرفق ارجوا المساعده وجزاكم الله كل خير كما ارجو ان تدلونى على شرح وافى لهذه الاداة وكيفيه استخدامها New_Folder.rar

    • 2 رد
    • 2.6k مشاهدة
  19. مشعل المشعل
    Started by مشعل المشعل,

    السلام عليكم ,,, يسعد صباحكم بكل ماهو جميل ,,, ارجوووو منكم التكرم في طلبي المساعده منكم في حل بعض تمارين / تحويل نموذج الكيانات والعلاقات الى نموذج علائقي حيث انه مطلوب مني بحث اسلمه خلال ساعتين من الآن عن هذا الموووضوع ارجو التفاعل من الاخوان الكرام ومن لديه المساعده فاليتكرم بذالك وانا موجود بالمتصفح انتظر رد احدكم لكي اعرض عليه التمارين ,,, وجزيتم خير الجزاء

    • 0 رد
    • 921 مشاهدة
    مشعل المشعل
  20. hossam160
    Started by hossam160,

    السلام عليكم انا اود دراسة الدى بى اية ولكن لدى بعض الأسئلة اولا ما هو حجم تنزيل الدى بى اية بالنسبة لحجم متيريل الديفولبر من هو اكثرهم صعوبة ما هى امكانية دراسة الدى بى اية بشكل منفرد رغم ان الانجليزية لدى ضعيفة لو اخذت كورس ما هو الوقت الطبيعى لهذا الكورس اود الدراسة بشكل فردى لانى بعدما اخذت تراك الديفولبر ندمت على عدم دراستة بشكل فردى . وايضا يوجد هنا كتاب عربى يسمى الكتاب العربى لإدارة قاعدة البيانات اوركل وهذا الكتاب جزى الله صاحبة عن خيراً ارجو ان اعرف ما نسبة تغطيتة لمنهج الدى بى اية واذ كان هناك احد يوجد لدية ماتريل عربى او انجليزية سهلة ارجو ان يوافينا بها وجزاكم الله خيراً

    • 9 رد
    • 2.8k مشاهدة
  21. oss
    Started by oss,

    أرجو شرح حالات استخدام الخيار using backup controlfile في عملية الاسترجاع مع الأمثلة إن أمكن .. وجزاكم الله خيراً ..

    • 1 رد
    • 1.5k مشاهدة
  22. almokhtar
    Started by almokhtar,

    اخواني الاعزاء اريد ان اغير ترميز الداتا بيز من WE8ISO8859P1الى AR8ISO8859P6 علماأنه لايمكن تغيرها بواسطة alter database فارجو ممن لديه فكرة او طريقة اخباري باسرع مايمكن ولكم جزيل الشكر اخوكم في الله المختار

    • 4 رد
    • 2.1k مشاهدة
  23. ora600
    Started by ora600,

    سؤال بسيط يا جماعة ليه لما بكتب الأمر ده من ال command line ميشتغلش "emctl start" يطلعلي الخطأ ده Environment variable ORACLE_SID not defined. Please define it ومش عارف اكتب ال oracle_sid فين ارجو افادتي بصيغة الأمر الصحيح وجزاكم الله كل خير

    • 2 رد
    • 1.8k مشاهدة
  24. العبوس
    Started by العبوس,

    السلام عليكم ممكن من الاخوه المطلعين على Optimal Flexible Architecture ممكن شرح بسيط عنها انا قرأت في كتاب بس احس الفكرة مو واضحة عندي اذا ممكن الشرح اخواني تحياتي

    • 0 رد
    • 1k مشاهدة
  25. براءة الطفولـــــة
    Started by براءة الطفولـــــة,

    ممكن مساعدة ابغى اعمل نسخ احتياطي لقاعدة البيانات (sql2000) من خلال زر في vb.net 2003 وشكرا

    • 0 رد
    • 1.2k مشاهدة
    براءة الطفولـــــة

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.