الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA

يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard

  1. heshameid83
    Started by heshameid83,

    لما بدخل علي السكول بلس .... بعمل انسرت للبيانات في جدول موجود ... وممكن اعمل جملة سلكت علي البيانات وكله تمام ... بس لما اقفل السكول بلس وافتحه تاني مش بلاقي البيانات اللي انا دخلتها في الجدول ...واضطر اخلها من جديد ..... لو سمحتم ياجماعة المساعدة

    • 1 رد
    • 1.1k مشاهدة
  2. Reema_z78

    السلام عليكم حاولت ان احذف Record معين فظهرت ORA-01591: 6.26.72494 lock held by in-doubt distributed transaction ولم يحذف ، ارجو المساعدة

    • 1 رد
    • 1.4k مشاهدة
  3. Barakat
    Started by Barakat,

    أخواني الإعزاء عندما احاول الدخول على قاعدة البيانات بأي مستخدم يعطيني خطأ " بأن قاعدة البيانات مقفلة Shut down " و رغم إني حاولت و قمت بإادة تشغيل جميع services الخاصة بالاوراكل لكن دون جدوى و حتى غني لا أستطيع الدخول كـ DBA ارجو المساعدة و شكرا

    • 7 رد
    • 2.6k مشاهدة
  4. محمود درويش
    Started by محمود درويش,

    الاخوة الاعزاء السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وكل عام وانتم بالف خير وصحه بمناسبة العام الهجرى الجديد اعده الله علينا وعلى الامة الاسلاميه بالوحدة والنصر على اعدائها باذن الله تعالى . اعزرونى انا اليوم عندي اكتر من سؤال واتمنى ان تساعدونى فى الاجابه عليهم لحل المشاكل الموجوده عندى بقاعدة البيانات وهم كالتالى 1- انا شغال على قاعدة بيانات 9i وعندى اكثر من اسكيما حوالى 10 حجم الواحد لا يزيد عن 20 ميجا بيت وده اكبر حجم للواحد فهل يجب عمل tablespace لكل اسكيما على حده علما بان كان كثير منهم فى system tablespace وقمت بنقلهم الى user tablspace بعد طبعا ان قمت بزيادة مساحته الى 70 ميجا ايضا لا اعرف هذا الاجراء كده مظبوط ولا لايجوز زيادته بهذه المساحه ولاحظت ايضا بعد نقل الاسكيم…

    • 5 رد
    • 2.4k مشاهدة
  5. أبو محمـد
    Started by أبو محمـد,

    السلام عليكم استخدمت الامر exp لتصدير البيانات من اوراكل 10 واستيرداها باستخدام اوراكل 11 باستخدام imp لا يوجد اي اخطاء اثناء الاستيراد ولكن لا اجد اي بيانات داخل قاعدة البيانات . بينما عندما استوردها باوراكل 10 اجد كافة البيانات . ارجو من لديه الحل ان يوافينا به وله جزيل الشكر . استخدمت الامر التالي بعد انشاء المستخدم و table space imp aa/aa file= C:\test\new\1429.DMP full=y

    • 2 رد
    • 2.1k مشاهدة
  6. roro2005

    السلام عليكم اعضاء المنتدى ورحمة الله وبركاته لوكان عندي نظام باستخدام اوراكل 9i كقاعدة بيانات ما هوالحد الاقصى لعدد المستخدمين الذين يمكن انشائهم؟؟؟؟ والذين يمكن تواجدهم في ان واحد على نفس النظام؟؟؟؟ رورو

    • 1 رد
    • 1.2k مشاهدة
  7. دانو

    أخوات في الله السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وكل عام وانتم بالف خير (أمين يا رب) لدي سوال بسيط لكي تكون ادمن محترم في السوق هل لابد وان تكون محترف في لغة ال plsql ام يكفي المعرفة فقط بالمكونات الاساسية دون التعمق رجاء افادتي في هذا السوال مرسي

    • 9 رد
    • 3.1k مشاهدة
  8. hossam160
    Started by hossam160,

    http://www.mediafire.com/?sharekey=8c2c3ac...07af72804787afe

    • 5 رد
    • 2k مشاهدة
  9. شادي11
    Started by شادي11,

    السلام عليكم يعطيكوا العافية أنا عندي قاعدة بيانات لمستشفى شباب كيف بإمكاني أعمل user لكل دكتور موجود في قاعدة هالبيانات هادي بحيث إنوا يشوف البيانات الخاصة فيه فقط أرجوا المساعدة مشكورين

    • 2 رد
    • 2.3k مشاهدة
  10. hapinam
    Started by hapinam,

    i want to run an executable job to delete the archive log since 4 days. i run it usually manually. However when i shedualled it a job it doesn't run and report with this error ORA-27369 incoorect function and the reason is manual slave run the code of the batch is: rman target sys/sys@orcl cmdfile=%CD%\delete_archive_logs_[4days].txt log=%CD%\delete_archive_logs_[4days].log the code of the file delete_archive_logs_[4days].txt is: delete noprompt archivelog all completed before 'sysdate - 4'; how can i make it runable? if any one has a solution please reply to me. thanks

    • 0 رد
    • 1.2k مشاهدة
  11. roro2005
    Started by roro2005,

    السلام عليكم جميعا ورحمة الله وبركاته اعزائي اعضاء المنتدى lما هي خطواتبنشاء مدير اخر لقاعدة البيانات بالاضافة الى sys & system ولكم مني جزيل الشكر اختكم رورو

    • 4 رد
    • 1.6k مشاهدة
  12. sameh_kedr
    Started by sameh_kedr,

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته يقوم هذا البرنامج باستخراج نسخه من قاعدة البيانات التي تختارها كل ماعليك ان تحدد اسم المستخدم الباسوورد الاتصال سوف يتم استخراج البيانات على ال c مع log file باسم المستخدم بتاريخ اليوم الملف في المرفقات [email protected] expdb.rar

    • 5 رد
    • 2.9k مشاهدة
  13. الاسمري

    بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم و رحمة الله و بركاته إخواني أريد دورات في إدارة قواعد بيانات أوراكل (DBA) و في اللينكس من أي معهد متخصص ...في السعودية أو خارجها.. أرجو منكم مساعدتي ... و من يعرف معاهد أو أرقامها فليدلني عليها ... وفقكم الله...

    • 2 رد
    • 2k مشاهدة
  14. ess_rad
    Started by ess_rad,

    العبارة التالية تظهر عند عمل الامبورت من ملف دي ام بي .ارجو المساعد مع العلم ان النسخة المعمول بها النسخة الاحتياطية هي 9.2 بينما اقوم باستيرادها الى نسخة 9.0.1 "CREATE TABLE "YOUTH_HOUSING_PAYMENTS" ("DOC_NO" VARCHAR2(20), "REG_NO" NUMB" "ER(10, 0), "REG_CAT" VARCHAR2(1), "REG_STAGE" NUMBER(1, 0), "PAY_MONTH" NUM" "BER(2, 0), "PAY_YEAR" NUMBER(4, 0), "PAY_DATE" DATE, "AMOUNT" NUMBER(20, 4)" ", "LATE_INT_AMOUNT" NUMBER(20, 4)) PCTFREE 10 PCTUSED 40 INITRANS 1 MAXTRA" "NS 255 STORAGE(INITIAL 65536 FREELISTS 1 FREELIST GROUPS 1) TABLESPACE "USE" "RS" LOGGING NOCOMPRESS"IMP-00003: ORACLE error 922 encounteredORA-00922: missing or invalid optionIMP-00017: following statemen…

    • 2 رد
    • 2.8k مشاهدة
  15. mohammedsabry
    Started by mohammedsabry,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا ببساطة كده بجرب موضوع الباك اب والريكفري علي داتابيز فرعية خاصة بيه قبل ما اطبقها علي الداتا بيز الاصلية بتاعة الشركة فانا عملت الكونفجريشن بتاع كل حاجة ( عملت الكونترول فايل باك اب اون و عملت enable للاركيف لوجز وشغلت ال flash recovery area ) فانا عملت باك اب للداتا بيز والاركيف لوجز وطبعا اتعمل باك اب للكنترول فايلز بعد كده عشان اجرب موضوع ان الداتا بيز كلها تقع او لا قدرالله يحصل حاجة في الهارد ديسك شلت كل الفايلز اللي كانت موجودة في orcl وبالتحديد في المسار F:\oracle\product\10.2.0\oradata\orcl دلوقتي انا بقي هشغل الداتا بيز ( طبعا انا كنت قافلها عشان اقدر اشيل الفايلز اللي فاتت دي) فهدخل علي sqlplus واكتب الامر بتاع sql&…

    • 3 رد
    • 2.4k مشاهدة
  16. friend4allmo@hotmail.com

    انا معايا *.dmp للداتابيز فقط ليس معى اى ملفات اخرى هل من الممكن عن طريق dump ان انا اقدر اعمل ريستور او امبورت فأقدر احصل على الداتا بيز شغالة من جديد ولو ممكن إزاى اقدر اعمل كدا انا كنت بشتغل على السكويل سيرفر كان ممكن لو معايا الباكاب ان اعمل داتابيز جديدة و اعمل ريستور عليها من الباك أب بس هنا فى الأوراكل مش عارف إزاى ؟؟؟؟

    • 2 رد
    • 1.5k مشاهدة
  17. awn78
    Started by awn78,

    اخواني ما هي ال oracle security tools ما هي ال how to protect against these tools? what security tools does oracle corporation provide? رجاء اللي عنده معلومات او اجوبة هذي الاسئله يساعدني ضرووري

    • 2 رد
    • 3.3k مشاهدة
  18. al farouk
    Started by al farouk,

    اريد معرفة راتب مدير قاعدة البيانات فى البداية (ليس لديه خبرة) فى مصر والسعودية

    • 2 رد
    • 7.2k مشاهدة
  19. mohammedsabry
    Started by mohammedsabry,

    السلام عليكم انا كان عندي استفسار صغير كده ويارب حد يجاوب عليه انا عارف ان archive log له فائدة لما اجي اعمل recover لل databsae بتاعي لانه بيجيب كل transactions سواء اللي حصل لها commit او لا مش كده تمام اذا كان هوه ده الموضوع امال انا بعمل باك اب لل archive logs دي ليه ? ! اذا كان انا كده كده بعد ال restore لما اجي اعمل recover ال rman بيروح لل archive logs اللي علي الجهاز بتاعي ويعمل منها ال recover للداتا بيز ........ يعني ال rman مااستخدمش ال archive logs اللي انا عامل لها باك اب. ارجو التوضيح لو ما كنتش فاهم قوي ............... وبعدين فيه حاجة ثانية انا شفت امر اسمه backup format 'c:\temp\al_t%t_s%s_p%p' archivelog all delete input; اللي فهمته انه لما ب…

    • 2 رد
    • 2.9k مشاهدة
  20. الغيداء
    Started by الغيداء,

    hi عندي سؤال وارجو مساعدتكم What management, organization, and technology issues should be addressed when designing and creating network databases

    • 2 رد
    • 1.4k مشاهدة
  21. samoracle
    Started by samoracle,

    عند تعديل جدول بواسطة الامر Alter وحيث ان الجدول يتضمن بيانات قد تصل الى 3 مليون سجل هذا الجدول متصل متصل ببيئة العمل بمعنى لا يمكن عمل اطفاء للقاعدة البيانات وجميع المستخدمين حاليا متصليين بهذا الجدول وفى الوقت نفسه عند التعديل تظهر المشكلة التالية ORA-00054 resource busy and acquire with NO WAIT specified

    • 5 رد
    • 3k مشاهدة
  22. al farouk
    Started by al farouk,

    اريد البدء فى مذاكرة dba [وسط][/وسط]

    • 3 رد
    • 1.6k مشاهدة
  23. mohammedsabry

    السلام عليكم انا كنت بطبق ال recovery لل control file فانا شلت الكونترول فايلز من مكانها ورجعتها تاني فحصل عندي مشلكة المهم دلوقتي اني عايز ارجع الكونترول فايل بتاعي من الباك اللي اللي انا عملته انا كنت عايز استرجع الكونترول فايل بتاعي مع العلم اني عامل له اوتو باكب اب يعني في اخر باك اب انا ضامن ان الكونترول فايل متاخد معايه في الباك اب ( مع العلم اني مستخدم recovery catalog ومش مستخدم الكونترول فايل ) انا عارف ان الخطوات المطلوبة عشان اعمل كده هيه 1- اخلي الداتا بيز في nomount 2- هدخل علي التارجت داتابيز من rman 3- هدخل علي recover catalog داتابيز من الrman واعمل restore للcontrol file في التطبيق العملي بقي بتواجهني مشاكل كثير جدا وانا بجرب فيها بقالي كام…

    • 3 رد
    • 2.4k مشاهدة
  24. alfeeto
    Started by alfeeto,

    السلام عليكم ورحمة الله يا اخواني باختصار شديد انا واجهتني مشكلة في الدخول للداتابيس ووجدت ان احد الأخوة قد كتب موضوعا يطلب فيه حل المشكلة لكن للأسف لم يرد عليه أحد وقد كتبت بع الاكواد التي ليس لي بها أي خلفية لأني درست الsql و pl/sql فقط ولم أدرس ال dbaو وقد اقتبست هذه الأكواد من احدى المواقع أملا في حل المشكلة ولكن! وهذه هي الاكواد SQL> conn sys/change_on_install as sysdba Connected. SQL> shutdown immediate ORA-01109: database not open Database dismounted. ORACLE instance shut down. SQL> startup nomount ORACLE instance started. Total System Global Area 118255568 bytes Fixed Size 282576 bytes Variable Size 83886080 bytes …

  25. Essamshabeeb
    Started by Essamshabeeb,

    مطلوب dba فى الرياض خبرة فى الـ 10g والابليكاشن سيرفر 10g ايضا خبرة عن استخدام الفورمز والريبورتز ارسل الـ cv الى [email protected]

    • 2 رد
    • 1.7k مشاهدة

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.