الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA

يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard

  1. YeHi@$MmZ
    Started by YeHi@$MmZ,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عندى مشكلة ان الساعة مابتبقاش مظبوطة حسب ال timezone بتاع الوندوز حسب القاهرة لما بكتب امر select to_char(systimestamp) from dual; الناتج هكذا 03-FEB-09 04.33.47.421000 -08:00 كل حاجة مظبوطة ماعدا 04.33.47 فالساعة المفروض تبقى 14,33,47 التأخير في الساعات ازاى أظبط التايم زوون بتاع الاوراكل شكرااااااا

    • 2 رد
    • 1.7k مشاهدة
  2. ENG.MOUSTAFA MAHMOUD
    Started by ENG.MOUSTAFA MAHMOUD,

    اريد فرصة عمل فى مجال برمجة قواعد بيانات اوراكل

    • 0 رد
    • 1.1k مشاهدة
    ENG.MOUSTAFA MAHMOUD
  3. mohooo81
    Started by mohooo81,

    اريد ان اعرف ما هو الـ table space data file user? thanxxxx alot

    • 1 رد
    • 5k مشاهدة
  4. tawfiq mahmoud
    Started by tawfiq mahmoud,

    السلام عليكم ورحمة الله الاخوة الكرام اعضاء المنتدى تحية طيبة لكم جميعا محتاج استشارة اذا ممكن حد يساعدني انا قبل حوالي 3 شهور قدمت اختبار الداتابيز 1Z0-042 واجتزت الاختبار ولله الحمد وبعد شهر ونصف بعثوا لي شهادة ال OCA وبعدها قدمت الاختبار 1Z0-043 للحصول على ال OCA ولله الحمد اجتزت الاختبار لكن لم يبعثوا لي الشهادة وحينما راسلتهم قالوا انه يجب عليك اخذ احد الكورسات الموضحة في موقع اوراكل علما اني قد اخذت كورسين في 11G , وهي WORKSHOPI ,II هل من طريقة للحصول على OCP في حالتي هذه من غير ما اضطر لاخذ اي كورس اضافي لانه مكلف اذا ممكن احد مر في نفس المرحلة يفيدنا وله جزيل الشكر

    • 0 رد
    • 1.1k مشاهدة
  5. الباشا

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هذا هو الجزء الثانى من الكتاب العربى لإدارة قاعدة البيانات اوركل والذى ناقشت فيه المواضيع الاكثر اهمية لمدير قاعدة البيانات والتى تتعلق بالحفاظ على قاعدة البيانات. يمكنك تحميل الكتاب من الربط ادناه ، لكن يتطلب منك الامر دعوة صادقة حمل الان

    • 51 رد
    • 24.9k مشاهدة
  6. hobaa
    Started by hobaa,

    اخوانى الكرام انا ال DBA ال وحيد فى مصنع حجم transaction's حتى الان مش كتير و انا واخد Workshop 1 until yet و عاوز اعرف البداية الجيده لقاعده البيانات يعنى عاوز اعرف ال basic information for correct start to db like size for tabelspace & Tem & Datafile must to create TS & TS Temp هل لازم اقوم بنقل احدى Control file الى مكان اخر هل الافضل ان تكون ال DB Archiv mode و لا مش فرقة او ايه الاسس اللى تحدد كده يعنى الحاجات اللى ذى دى لانى للاسف الوحيد فى الشركة و خايف تكون البداية غلط و حتاج اعرف الاساس الصح اية skilles اللى لازم تكون عندى لتحسين اداء DB و اكون ناجح فى ادارة ال DB و احل المشاكل فى اقل وقت و كفاء جيدة اسف على الايطالة و شكرآ مقد…

    • 3 رد
    • 1.3k مشاهدة
  7. sakr_orcl
    Started by sakr_orcl,

    السلام عليكم اخواني الأفاضل الرجاء منكم توضيح خطوات انزال اوراكل ابلكيشن سيرفر 10gR2 (وليس 9i) مع ارفاق الملفات التي يتم التعديل فيها ان امكن وخاصة التي تتعلق بالتقارير وجزاكم الله خيرا

  8. ahmadalattar

    لماذا ينشأ برنامج ال SQL *Plus عندي باللغة العربية ؟ وهل من طريقة لاحولة الى الانجليزية دون اعادة تحميل Oracle 10g كامل ؟ وجزاكم الله الف خير

    • 4 رد
    • 1.9k مشاهدة
  9. roro2005
    Started by roro2005,

    السلام عليكم ...اعضاء المنتدى جميعا ...ورحمة الله وبركاته ماهو الفرق بين الـ Trigger & Audit وكيف استطيع ان اجعل الـ Audit Enable؟؟؟ ولكم مني جزيل الشكر اختكم رورو

      • أعجبني
    • 4 رد
    • 6.8k مشاهدة
  10. ora600
    Started by ora600,

    الايرور ده بيظهر لي لما بدخل على ال enterpise manager وبحاول مثلا اعمل اي حاجة عليه - مثلا بحاول اعمل shut down للداتا بيز يطلع لى الايرور ده بعد مابكتب ال host credintials java.lang.Exception: IOException in sending Request :: Connection refused: connect أرجو الإفادة وجزاكم الله كل خير

    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
  11. هشام محمد
    Started by هشام محمد,

    لوسمحتم اريد برنامج الToad مع شرح البرنامج

    • 0 رد
    • 1.1k مشاهدة
  12. Abo_Bader

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته... هل يوجد Scripts أو Select تستخرج أسماء ال Users وال permission لكل مستخدم على حدة ؟؟؟ وجزأكم الله خير.

    • 10 رد
    • 2.8k مشاهدة
  13. aelmasry
    Started by aelmasry,

    السلام عليكم أخوانى ممكن مساعدة فى الاتى كيف او من أين استطيع ان ارى شغل ال USERS على ال DB بمعنى اى انشطة لهم كيف ارها مثلا لو انا لم اذهب للعمل اليوم بكرة لما اروح الشغل عايز اعرف شغلهم اللى تم اشوفه منين ومشكورين مقدما

    • 4 رد
    • 1.7k مشاهدة
    علي النعاس
  14. TAREQ10
    Started by TAREQ10,

    الأحوة الكرام...... السلام عليكم ورحمة الله وبركاته......... أنا اواجه المشكلة التالية: لدي قاعدة بيانات 8i وأرغب في نقل البيانات الموجودة فيها إلى قاعدة بيانات 9i جربت عمل EXPORT ولكن قاعدة البيانات لم يتم تصديرها بالكامل حيث تم الحصول على الجداول ولكن البيانات فيها غير كاملة ----حصلت على 4 أسطر من أصل 2336 سطر موجود في القاعدة---- هل أعمل BACKUP بدل من EXPORT ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اذا كان هذا هو الحل الرجاء إرشادي إلى طريقة عمل BACKUP الرجاء المساعدة ولكم جزيل الشكر

    • 0 رد
    • 1.2k مشاهدة
  15. ماسة
    Started by ماسة,

    بعد عمل ال LOGMINR SESSION و تنفيذه...تظهر نتائج عند عمل جملة ال SELECT على سبيل المثال SELECT OPERATION, SQL_REDO, SQL_UNDO ,USERNAME FROM V$LOGMNR_CONTENTS ; تظهر كل النتائج ما عدا ال USERNAME او يظهر اخر يوزرنيم تم التعديل عليه.. ارجو المساعدة وشكرا

    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
  16. searcher
    Started by searcher,

    Dears, How are you, I face a complex problem in multimaster replication site the replication made between 9i RAc and separate database in anther city and this error appears in my alert log file ORA-12012: error on auto execute of job 6 ORA-23386: replication parallel push cannot create slave processes ORA-06512: at "SYS.DBMS_DEFER_SYS", line 1716 ORA-06512: at "SYS.DBMS_DEFER_SYS", line 1804 ORA-06512: at line 1 if any one face this error before kindly help me? thanks

    • 6 رد
    • 2.2k مشاهدة
  17. hamada0077
    Started by hamada0077,

    انا لقيت ان كل مجموعه من الدى بى ا من دوله معينه عاملين جروب ليهم على الفيس بوك علشان يتعرفوا على بعض ويساعدوا بعض فى مشاكلهم الى بتقابلهم فى الشغل فا عملت الجروب دا علشان كدا اسم الجروب oracle dba egypt

    • 3 رد
    • 3.9k مشاهدة
  18. roro2005
    Started by roro2005,

    السلام عليكم ...اعزائي اعضاء المنتدى..ورحمة الله وبركاته سؤالي ما هو الـ ProFile؟؟ وماهي فائدته..وكيف يتم انشاءه؟؟ وياريت تزودوني بالامثله عنه؟؟ ولكم مني جزيل الشكر اختكم رورو

    • 0 رد
    • 2.4k مشاهدة
  19. AAZH
    Started by AAZH,

    السلام عليكم ماهي فائدة ال TNSNAMES و ال LISTENER

    • 1 رد
    • 1.6k مشاهدة
  20. ود موسي
    Started by ود موسي,

    السلام عليكم اخوتي الكرام انا نازل امتحان Oracle Database 10g Administration 1Z0-042 ومتحاج لي اخر نسخة من test king او ال Pass4sure وربنا ما يحرمنا منكم وجزاكم الله خير

    • 1 رد
    • 1.1k مشاهدة
  21. مسامح الوقت

    السلام عليكم أحبتي لدينا مشروع صغير للتخرج ومن باب التعاون فيما بيننا نعمل على جهاز واحد وبعد أن أنشأنا الجداول والنماذج ولم يبقى لنا سوى القليل حاولنا نقل المجلد الذي يحتوي النماذج في الفورم بيلدر إلى جهاز آخر وعند كتابة جملة الإستعلام عن الجداول في الجهاز الذي نقلت النماذج له لاتظهر الجداول وإنما تظهر الجداول التي كانت موجودة سابقا في الجهاز ويوجد أمر يكتب في شاشة الدوس تقوم بكتابته فيعيد لك الجداول لتظهر في SQL وكأنك قمت بإنشائها أنت على هذا الجهاز وليس على الجهاز السابق

    • 1 رد
    • 1.4k مشاهدة
  22. نبيل عوض
    Started by نبيل عوض,

    لدىمشكلة أن ‏tablespce ‏ ‏SYSAUX أصبح شبه ‏full ‏97 %‏ وهناك عدد من ‏user ‎‏ لا أدرى هل هم ضمن ‏system ‎‏ ام قام أحد المطورين بإنشاءه‏ وكلهم يستخدمون‎ ‎‏ ‏sysaux as default tablespace‏ ومنها : ‏ ‎1-‎ anonymous 2- ctxsys 3- dmsys 4- exfsys 5- olapsys 6- ordsys‎ ‎7- sysman 8- wmsys 9 – xdb‎ وأسئلة كالتالي :‏ ‏1- هل استطيع حذف أحد ‏user ‎‏ لتخفيف مساحة ‏tablespace sysaux ‏2- هل حذف ‏user ‎‏ يعني حذف ‏object ‎‏ معها تلقائياً.‏ ‏3- هل حذف ‏user ‎‏ يعني حذف ‏datafile ‎‏ معها تلقائياً.‏ ‏4- ما أفضل طريقة لتنظيف ‏tables space‏ وكيف استطيع معرفة إذا كان ‏هناكobject ‎‏ معرفة من قبل أحد المستخدمين على ‏default tablespace ‏5- ما الفرق بين ‏sysaux ‎‏ & ‏…

    • 2 رد
    • 1.5k مشاهدة
  23. shabosama
    Started by shabosama,

    لو سمحت عايز حد يفيدني انا غيرت اسم الجهاز و الوورك جروب و من ساعتها ال انتربرايز مانجر مش بيفتح معايا و لقيت في السيرفزات ان الكونصول مش راضي يتعمل له ستارت و لو فيها رخامة عايز اعرف اسم البراميتر اللي يخليني افتح الانتربرايز مانجر من جهاز تاني إمضاء (مبتدئ)

    • 3 رد
    • 1.8k مشاهدة
  24. sors
    Started by sors,

    ممكن اعرف التراك الخاصة dba courses وهل فى course dba وcourse dba apps

    • 0 رد
    • 1.1k مشاهدة
  25. ahmed13_m
    Started by ahmed13_m,

    السلام عليكم 1Z0-043 انا اريد ان امتحن امتحان في ادارة قواعد البيانات OCP للحصول على ال PROMETRIC ولكني لا اجد هذا الامتحان ضمن قائمة امتحانات هل تم الغاء هذا الامتحان ام ماذا ؟

    • 0 رد
    • 1.1k مشاهدة

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.