الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA

يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard

  1. Syrian Oracle
    Started by Syrian Oracle,

    السلام عليكم . لدي مشكلة هي انه كلما حاولت الدخول غلى em لا تظهر لي صفحة الدخول علما بأني تأكدت من عمل listener وانه شغال واستطعت الدخول ك sysdba من command prompt فما هو الحل جزاكم الله خيرا

    • 3 رد
    • 1.4k مشاهدة
  2. أبو الليث
    Started by أبو الليث,

    أريد حل لهذه المشكلة

    • 3 رد
    • 1.5k مشاهدة
  3. ENG.Ahmed G.Shahbo
    Started by ENG.Ahmed G.Shahbo,

    I work as Oracble DBA and i need help to connect remotly through the internet to my database ,i also would like to make few users able to connect remotly to the forms. Please notice that im using Oracle 10g.. Please im looking forward to your help with giving full steps to help me with this issue Thanks so much for all of you Ahmed gamal

    • 3 رد
    • 1.2k مشاهدة
  4. the past
    Started by the past,

    ياشباب سويت schems باسم معين ووضعت فيه مجموعة جداول اريد يا شباب ان احمي هذه الجدوال من الحذف وغيره بمعنى هل هناك طريقة لحماية الجداول حتى ولو تم الدخول على الschema

    • 3 رد
    • 1.6k مشاهدة
  5. samir khalil
    Started by samir khalil,

    السلام عليكم عندي جملة SQL تم ارفاقها مع الموضوع هذه الجملة كبيره جدا وفيها joins كتير جداودا بخليها تاخد وقت طويل جدا حوالي 20 دقيقه - والمطلوب مني ابحث عن ايه المشكله بالضبط اللي بتخلي الجمله تاخد الوقت دا كله بمعني اخر عاوز اخلي الجمله تاخد حوالي وقت ثانيه مش عارف هيه مشكلة عدد ال joins الكتير ولا الاصدار بتاع DATABASE علما بان الاصدار اللي عندي في الشغل oracle DB 10.0.2 وشكرا الجمله كالاتي SELECT /*+ ALL_ROWS */ T67.CONFLICT_ID, T67.LAST_UPD, T67.CREATED, T67.LAST_UPD_BY, T67.CREATED_BY, T67.MODIFICATION_NUM, T67.ROW_ID, T67.PR_PROVINCE, T67.PR_ZIPCODE, T67.COMMENTS, T67.CSN, T67.CONSUMER_FLG, …

    • 3 رد
    • 1.4k مشاهدة
  6. prali
    Started by prali,

    بدي oracle utility export 9i

    • 3 رد
    • 2.3k مشاهدة
  7. MohamedDahy
    Started by MohamedDahy,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أنا أريد أن ابتدئ في Data Base Administrator - DBA وأريد كورس فيديو

      • أعجبني
    • 3 رد
    • 1.5k مشاهدة
  8. mauo

    السلام عليكم ورحمته الله وبركاته فى الاول انا اسف علشان حطيت الموضوع ده هنا بس اعزرونى علشانا انا بجد مش عارف اعمل ايه فى المشكله ديه انا كنت بعمل قاعده بيانات لموقع فبعمل جدول اليوزر مش عارف ايه اللغلط هنا شوف الصوره وياريت حد يساعدنى ويوقلى ايه الغلط سلام عليكم

    • 3 رد
    • 1.1k مشاهدة
  9. mh_said10

    بسم الله الرحمن الرحيم هذه اول مشاركاتى فى هذا المنتدى الكريم وان شاء الله الكورس كاملا سينزل تباعا هذه المحاضره لشرح chapter 1 فى workshop 1 بعنوان Architecture الرابط على يوتيوب

    • 3 رد
    • 2.5k مشاهدة
  10. amaleng
    Started by amaleng,

    السلام عليكم اثنا اعداد اوراكل 9 على الجهاز بيسال على الباسورد بتاع system جعلته system المشكله بعد الاعداد باحاول ادخل الداتابيز بهذا الاسم بيطلع خطأ كالاتى ORA01017 INVALIED user name بينما scott/tiger بيدخل عادى مع العلم انى نزلت الاوراكل ده كذا مره بنفس الطريقه على اكتر من جهاز لم تظهر هذه المشكله هل هناك طريقه للدخول بهذا اليوسر دون اعاده انزال الاوراكل مره اخرى او حتى ممكن ادى لسكوت الصلاحيه انى انشىء جواه يوسر اخر المشكله تكمن فى انى عايزة اعمل امر create user و مش عارفه علشان system/system مش شغال

    • 3 رد
    • 1.6k مشاهدة
  11. eng_teleb
    Started by eng_teleb,

    مشكله كل يوم أدخل 30 مليون record و فى اخر اليوم اعملهم delete ,واعملهم move data اريد طريقة لتسريع الو قت الذى تحدث فيه هذه العمليه مع انها تاخذ وقت لعملها 6 ساعات

    • 3 رد
    • 1.9k مشاهدة
  12. tamernada

    اوشكت على الانتهاء من كورس found 2 واريد معرفة هل ابدأ فى ال tuninng ولا ادور على شركه اتدرب فيها اولا وبعدين اكمل لانى سمعت ان ال tuninng بيجى مع الشغل وليس الدراسه لانه بيسمى تناغم قاعدة البيانات الرجا المشاركه للاهميه وجعلك الله ممن يستفيد منك المسلمين

    • 3 رد
    • 1.5k مشاهدة
    جلال شواقفه
  13. mona_2010

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني لدي 8 سيرفرات وفي كل سيرفر ملف باسم مشترك يحمل معلومات الموظفين او المعلومات المهمة لكل جهاز او لابتوب الان اود ان اضع سكربت ياخذ هذه الملفات وينقلها في هاردسك خارجي سعته 8 تيرا فهل من الاخوان احد عنده اسكربت جاهز ومفهموم استطيع وضعه في كل سيرفر لنقل هذه الملفات شكرا منى جدة

    • 3 رد
    • 1.7k مشاهدة
  14. fadifadi10
    Started by fadifadi10,

    لو سمحتو عايز فيديهات للوراكل راكل عربي او ما تيريال للوندوز او اللنكس ي اهل الخير ممكن ارسلي هي علي الايميل او اتواصل معاهو [email protected] وشكرا

    • 3 رد
    • 12.4k مشاهدة
  15. moh123123

    سلام عليكم اريد شرح مفصل عن اعدادات وطريقة ربط قاعدة بيانات الاوراكل مع سيرفر(APPSER.32) بي اتش بي PHP حيث اني نزلت برنامج السيرفر ... وقاعدة بيانات الاوراكل SQL... على جهازي..لكي ماهي الطريقة للربط والاعدادات عاجل .......جاري الانتظار

    • 3 رد
    • 3.7k مشاهدة
  16. al_bythani

    ألاخوة الاعزاء في الحقيقة أنا جديد على الوراكل ولدي مشروع تخرج بالاوراكل خاص بأحد هيئات الاستثمار الحمدلله ماشي بشكل سليم ولاكن طلب مني اضافة برنامج chat ليعمل على الشبكة المحلية من اجل اتاحة التواصل بين جميع موظفي الهيئة . أستخدمت PL\SQL مع ORACLE DEVLO PER 6I وفعلاً استطت ارسال رسائل بين المستخدمين بواسطة dbms_pipe وهي باكج مع الاوراكل والمشكلة هي كالتالي لكي استطيع ارسال رسالة من مستخدم الى أخر لابد ان يكون المستخدم المستقبل للرسالة في حالة أنتظار على PIPE معينة والمشكلة أن المستخدم لا يستطع عمل أي شيء أثناء الانتظار وأنا ارجو منكم المساعدة لحل هذه المشكله او هل هناك اي حل اخر ولكم جزيل الشكر

    • 3 رد
    • 2.2k مشاهدة
  17. waziry
    Started by waziry,

    السلام عليكم لقد حاولت انزل داتا ببز 9i على ويندز 7 ووصلت الى (configuration Tools) وقف ولم يكمل هل هناك مشكله فى الداتا بيز 9 مع ويندذ 7 ارجوا الافاده فى اسرع وقتز

    • 3 رد
    • 1.1k مشاهدة
  18. sporting
    Started by sporting,

    some one help me please while iam goin to create back up using the OMS and after i made the repository of the service and the database i got a problem to connect to the oracle as ORACLE MANAGEMENT SERVER and the error code was VTK-1000 it wasn't able to recognize the management server please help mee

    • 3 رد
    • 1.7k مشاهدة
  19. حسام عبد العزيز
    Started by حسام عبد العزيز,

    السلام عليكم انا عملت setup ل database و dev6i وشغلت الدتا بيز وتمام ودخلت على ال enterprise man وبعد كام يوم جيت اخش عليها مدخلش explorer cant find مع انه دخل sqlpus عادى واتعرف عليه فى url بس انا شاكك فى حاجة لما ربطت بين dev6i و database عملت كوبى ل tsname من database وورحت حطيته بدل tsname الموجود فى dev6i برجاء المساعدة انا حقيقى مش عارف

    • 3 رد
    • 1.7k مشاهدة
  20. hobaa
    Started by hobaa,

    اخوانى هذا الملف ممتاز حتى نفهم طبيعة كل جزء و فائدتة فى قاعدة البيانات اتمنى ان يستفيد منه الجميع ايهاب وجدى Database_Architecture1.pdf

    • 3 رد
    • 1.2k مشاهدة
  21. محمد عمر مكي
    Started by محمد عمر مكي,

    السلا عليكم ورحمة الله وبركاته إزايكم يا شباب عندي مشكلة وعاوز لها حل عندي داتا بيز 10 جي وديفلوبر 6 أي ، قمت بتنصيبها على جهاز حاسب آلي شخصي ذاكرته الرام 1 جيحا ووضعت فيه بيانات لمدة سنة وكنت أعمل منه نسخ احتياطي وكل شيء بسلامة بس حصل عندي مشكلة كالآتي :\ الفورمز لم أكون عاوز أشتغلها تشتغل عندي وأدخل بيانات بس البرنامج يمنع أي برنامج آخر يزاحمه، يعني ما يسمحش مثلاً للورد يشتغل معاه. ولما أكون عاوز أشغل ال دوس DOS عشان أعمل باك آب ما يشتغل عندي دوس فأصبحت في حيرة كيف يمكنن أن أنسخ بياناتي قبل ما أقول بعمل فورمات أو أغير الجهاز يعني عاوز أعمل نسخ احتياطي (باك آب ) للبيانات بدون استخدام باك آب لأن الدوس مش شغال معايا أو كيف اخلص بياناتي دون استخدام الــ الباك آب علما با…

    • 3 رد
    • 1.1k مشاهدة
  22. adel elshekh
    Started by adel elshekh,

    رسائل الخطأ فى الملف المرفق untitled.bmp

    • 3 رد
    • 1.3k مشاهدة
  23. ora
    Started by ora,

    كيف ممكن انتى ازيد حجم البافر سايز عندي ... وكيف اعرف بالضبط حجمها الاصلي ع اساس عقب اقدر ازيد برقم معين ...

    • 3 رد
    • 2.4k مشاهدة
  24. فيصل الرميح
    Started by فيصل الرميح,

    قمت برفعه على الرابط التالي : http://www.4shared.com/dir/836218/e4fd5b3b/sharing.html سيحدث يوميا لحين إكتماله ..

    • 3 رد
    • 1.8k مشاهدة
  25. amrfawzy
    Started by amrfawzy,

    اريد من حضراتكم طريقه نسخ للجداول فى schemaاو غيرها بس تكون متزامنه مع اى تغير يحدث فى الجداول من اضافه او حذف او تعديل حتى استطيع اعاده هذه الجداول مره اخرى فى حاله فقدانها على الوضع الاخير التى كانت عليه مع العلم ان هذه التغيرات ستكون من فورمز

    • 3 رد
    • 1.7k مشاهدة

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.