منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA
يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard
4,141 موضوعات في هذا القسم
-
أود معرفة ان كان هناك فرق بين Oracle Database 10g: Administration Workshop I course و Oracle Database 11g: Administration Workshop I course في شغلي الحالي نستخدم قواعد بيانات 10g ولكن الكورسات المقدمة حاليا من أوراكل 11g ???
-
السلام عليكم انا عملت برنامج اوراكل والحين شبه جاهز لتنزيله على السيرفر وحيكون شغالين عليه حوالي 20 مستخدم السؤال:- 1- هل لازم يكون كل الاجهزة في دومين واحد 2- عند تنزيل الاوراكل علي سيرفر وهذا السيرفر ما مخصص للتطبيقات يعني سيرفر ابلكيشن وفايل ايضاً في نفس الوقت هل ممكن تعمل مشاكل في المستقبل وهل لازم استعين بمدير الشبكلة في هذا الخصوص 3- ما هو المطلوب مني كمبرمج ضعيف في DBA في حالة عدم وجودDBA يعني ايه المطوب مني لمتابعة اداء الداتابيز يومياً 4- هل ممكن ان يعمل البرنامج بشكل طبيعي مستقبلاً في حالة ان يكون الداتابيز غير مرخص مثلاً وجزاكم الله خير
-
لدي قاعد بيانات موجود بها بيانات على هيئة(تنسيق) NLS_LANG = AMERICAN_AMERICA.WE8ISO8859P1 وأريد تحويلها بما فيها البيانات إلى NLS_LANG = AMERICAN_AMERICA.AR8MSWIN1256 فكيف يتم ذلك
-
ارجو المساعدة في انشاء ملف نسخ احتياطي backup من ال forms لschema ونسخه الى ال cdrom مباشرة بدون تحكم مستثمر
-
بسم الله الرحمن الرحيم لدي قاعدة بيانات تعمل بشكل جيد بالــ nls_language = AMERICAN_AMERICA.WE8ISO8859P1 وأريد تحويلها إلى Nls_language الآتي AMERICAN_AMERICA.AR8MSWIN1256 فكيف يتم لي ذلك
-
السلام عليكم How To Clone Oracle Database Via EXPORT& IMPORT HOT Backup
-
السلام عليكم : لو سمحتو ممكن تشرحولي ما المقصود ب المستخدم عند شراء نسخة قاعدة بيانات اوراكل , هل هو ال سكيما ام هو المستخدم النهائي وجزاكم الله كل خير
-
سلام شباب عندي مشكله اريد كتاب او اي معلومات عن كيفية الدخول والقرصنه في الاوركال how to hack lisnter,neteork,privilege]
-
اهلا اعزائي اريد اعمل ملف dmp لجدول واحد فقط تحياتي
-
عندى سؤال ويريد الاجابة تكون وضحة (table space ) هو عبارة عن حجز مساحة على الهارد واليوزر والجداول الى بتتنشئ على table space بتتخزن فى datefile هل بيتخزن هلى الهارد ولا قاعدة البيانات datefile سؤالى : وهل لو خد date file على سى دى وشغلتو على جهاز تانى بقاعدة بيانات تانية هيشتغل سؤال بطريقة اوضح انا صممت مشروع على قاعدة بيانات وعملتلو table space وصممت المشروع علية والى انا فهمتو ان بطريقة دى انا صممت المشروع وخزنتو على الهارد فى file هل ال file دة لو خدو وشغلتو على جهاز تانى المشروع هيشتغل وهل بطريقة دى انا عملت نسخة لقاعدة البيانات يريد حضرتكم تقولولى هل هو دة فائدة ال table space ولو غلط يريد تقولولى الصح عشان انا متلخبطة فية جدا
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا عملت داتابيس واريد ان احفظها في ملف امتداده .sql كذا (dbname.sql ) و ماادري كيف طريقة الحفظ --البرنامج الي استخدمه هو اوراكل 10 g الي لازم يكون اون لاين << مادري اذا فهمتوا قصدي اريد مساعدتكم جزاكم الله خير
-
السلام عليكم ورحمة الله ياشباب كيف أعمل Export لسكيما معينه (User) والمستخدم ليس له صلاحية التصديرز وعندي مستخدم DBAز ماهي الصيغه التي يمكن كتابتها لتنفيذ الأمر
-
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا خلصت الكورس Oracle Administration 10g و معايا شهادات الحضور من اوركل ايجبت و دلوقتي عاوز امتحن.. انا معايا الامتحنات بس عاوز الجديد و امتحن فين ؟ و ايه موضوع ان اوركل سحبت الامتحنات و غيرتها من Prometric !؟! , و لو في اي نصيحة بخصوص العمل.. اماكن التدوير , كيفيته.. عشان كل الناس طلبه خبرة و انا Fresh graduated ؟! و الشكر للجميع و ارجو الرد السلام عليكم My Mail: [email protected] , [email protected]
-
اخوانى كيف يمكن ان استفيد من ملفات الtrace و ملفات ال alert ? و كيف اقوم بعمل job تنفذ عند ظهور alert ? ايهاب وجدى
-
السلام عليكم اقوم بعمل تأمين لكل قواعد بياناتي ، وقد قمت بتغيير كلمة السر للSYS وال SYSTEM لكني لم أستطيع تغير كلمة السر للINTERNAL . هل هناك من يعرف كيف يمكن حل هذهـ المشكلة ؟!! مع العلم بأنني أستخدم ORACLE 8 الأمر في غاية الأهمية
-
السلام عليكم لدي برنامج متكامل اوراكل واجهات وقواعد بيانات ولكن نحتاج كل فترة للتطويره ولكن للأسف لانستطيع لان المبرمج قد دهب ووجدت حل بأن ارتبط بواجهات اكسيس مع قاعدة بيانات اوراكل وقد كان واستطعت ان احصل على ما اريد ودلك بأنشاء مستخدم جديد في الاوراكل وصممت النمادج وعملت ربط مع قاعدة بيانات اوراكل واصبحت ابحث واستخرج تقارير مفيدة ولكن العملية اصبحت مزعجة لي فأن من يقوم بكل شي حاولت ان اجعل الارتباط من كل جهاز ولم استطيع فهل يمكن ان اجعل برنامج اكسيس المرتبط بجداول ارواكل على جهاز واحد واجعل الجميع يعمل عليها من اي جهاز اخر على الشبكة افيدوني جزاكم الله خير
-
السلام عليكم في البدايه لست خبيرا في انشاء قواعد البيانات على اوراكل و اردت ان انشىء قاعدة بيانات جديده و قد قمت بانشائها باستخدام DBCA و لكن لدي استفسار بسيط بعد انشاء قاعدة البيانات تبين لي انه يوجد فيها جداول لا اريد ان تكون ضمن هذه القاعده فمثلا عندما ادخل لقاعدة البيانات باسم system تظهر لي جداول الخاصه بها و عندما ادخل باسم HR تظهر لي الجداول الموجوده في HR انا اريد انشائ قاعدة بيانات لا تحتوي اي جداول تخص المستخدمين و انما قاعدة بيانات تحتوي فقط على الجداول التي انششئها بنفسي في هذه القاعده و اريد كذلك اسم ومستخدم جديد له الحق فقط في ادارة هذه القاعده و انشاء مستخدمين جدد و اعطائهم الصلاحيات كيف يمكن هذا و لماذا تظهر لي جداول الموجوده في HR او SCOTT ا…
-
عايز اعمل اتوماتيك باك اب للـ E-Business suite R12. انا كنت سمعت عن oracle Secure Backup. هل فى ادوات تانية ممكن الواحد يستخدمها وتكون بتعمل هوت و كولد بالك اب
-
السلا عليكم كل عا وانتي بألف خير انا عايز اعرف موضوع ال channel في الارمان انا بجد مش عارف افهمه هو انا ليه بزود channel مع اني ممكن اخد باكب من غيره عادي جدا -- وبعدين انا في configration للرمان زوت channel وادتها باس زي ما في الماتريل c:\%U وحتي الباس ده مش فاهم حيعمل اي اصلا ولا حتي الملفات الي هيا حتترمي دي بتاعت اي ياريت بعد اذنك حد يكون فاهم يفهمني الموضوع ده علشان انا مش متخيلة جزاكم الله خير
-
الاعضاء الاعزاء... السلام عليكم ورحمته وبركاته.... مواصلة لموضوع الامن اود سادتي عمل button عند الضغط عليه يقوم بأنشاء ملف جديد في الريجستري . هنالك مكتبة في الاوراكل اسمها D2KWUTIL بها WIN_APP_environment من خلال دالة write_registry وهي الدالة المسئولة عن الكتابة في الريجستري حسب مااعلم !!!!........ الفكرة هي لنفترض انك قمت بتصميم نظام معين بعد التنزيل تقوم بالضغط على هذا الزر فيقوم بانشاء ملف في الريجستري(اي مكان في الريجستري(>> وبعد ذلك من خلال button اخر يقوم با لبحث والقراءة من الملف المنشأ مسبقا فاذا وجده فبذلك تصبح النسخة اصلية واذا لم يجده فتصبح النسخة منسوخة. السؤال موجه الى الاعزاء جميعا وخصوصا اخي العزيز PALI.…
-
- 4 رد
- 2.2k مشاهدة
- 1 follower
-
-
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته شباب انا طالب خريج (( ان شاء الله )) وعندي مشورع التخرج يتحدث عن Database Security وبالتحديد عن (( Audit Trailing )) ,,, وبـــصراحه ابي شخص يشرح لي المقصود واستخدامات هذا المصطلح ,, واأين يستخدم يعني بأختصار جميع المعلومات ,,,, انا سمعت ان اكثر استخداماته في البنوك ,,, ابي شخص يشرح لي ,,, واذا عنده تقرير عنه لا يبخل على فيه ,,,, هذا ولكم الشكر ,,,, تحيياتي للجميع
-
ياجماعة انا عايز اعرف عشان اقدر ادخل امتحان ocp لزم اخد workshop1 وكمان workshop2 بشهادة الحضور من اوركل في مركز معتمد ولا يكفيني اخد كورس workshop1 بس لوحدة بشهادة الحضور من اوركل وبعدها اقدر ادخل امتحان ocp وكنت عايز اعرف اية معني الكلمة دي FORM Complete the Course Submission Form
-
يمكن تعطيل جميع التريغرز الخاصة بمستخدم معين من خلال الاجراء: create or replace procedure disable_all_trig(trig_cnt out number ) is cursor user_trig_cur is select trigger_name from user_triggers; mycursor integer; begin for user_trig_rec in user_trig_cur loop mycursor:=dbms_sql.open_cursor; dbms_sql.parse(mycursor,'alter trigger '||user_trig_rec.trigger_name||' disable',dbms_sql.native); trig_cnt:=(mycursor); dbms_sql.close_cursor(mycursor); end loop; end; / variable t_cnt number; begin disable_all_trig(:t_cnt); end; / print t_cnt;
-
خلصت تحليل نظام من فترة قصيرة تقريبا يومين و أن الآن أريد أسأل أهل الخبرة بالأوركل ماهي النسخة الأفضل من sql وdevloper لإكمال المشروع ان شاء الله على فكرة نظام التشغيل الي عندي windows xp sp2 أريد مشاركتكم في هذا الموضوعو السبب أفيدوني جازاكم الله خيرا
-
كيف يمكنني عمل نسخة من سكيما معينة كل يوم بشكل اوتوماتيكي وفي ساعة محددة وشكرا