الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA

يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard

  1. mozzy_db
    Started by mozzy_db,

    عندى مشكلة فى الانتر برايس مانجر مش عايز يفتح خالص بحاول ادخل من على الويندوز اكس بى بس مفيش فايدة

    • 2 رد
    • 879 مشاهدة
  2. amin_alhatab

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته أنا محتاج كتاب اسمه oracle data modelling and conceptual database يا ريت لو حد عنده او يقدر يدلنى وله جزيل الشكر شكرا جزيلا

    • 1 رد
    • 873 مشاهدة
  3. mohammedsabry
    Started by mohammedsabry,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا بحاول اعمل باك اب علي تيب وبعدين عرفت اني لازم اسطب يااما ام ام ال او اوراكل سكيور باك اب والـ ( ام ام ال ) ده بفلوس فانا هستخدم الـ (oracle secure backup) انا سطبته فعلا بس مش عارف ازاي اضيف الجهاز الي عليه الشريط ويعني ايه tape libray دي انا متهيق لي اني لو عرفت tape library و tape drive هقدر استخدم الموضوع علي طول ياريت لو حد عنده فكره يوضح ليه الامور شكرا

    • 0 رد
    • 1k مشاهدة
  4. ahmed arfan
    Started by ahmed arfan,

    الف شكر يااخوانى على تقديم الكثير من الخدمات وانا مهما قلت لم استطع اعبر عن شكرى لحضراتكم ارجو منكم لو سمحت قسم جديد بطلبات الاعضاء ةالاستفسارات وانا كنت اضع سؤالى فى قسم التنصيب ولكن اقترح ان يكون قسم خاص بالطلبات احسن وهذا من مقترحاتى الف شكر على سعة رحب صدركم ارجو حل هذة المشكلة

    • 1 رد
    • 1.1k مشاهدة
  5. bombam
    Started by bombam,

    i have oracle10g installed on unix and i want to install disaster database on windows how can i do that????????

    • 3 رد
    • 849 مشاهدة
  6. abu yousra
    Started by abu yousra,

    يحدث تعطل للشاشات جميعها أثناء العمل مرات كثيرة أثناء اليوم ولدينا بالعمل أكثر من 25 شاشة تعمل علي أكثر من برنامج وأحد الحلول التي نصحت بها هي استخدام برنام toad لفك ال loack الذي يحدث للداتا بيز أثناء عمل updating تحديداً علي بعض الـtables فقط ولكن المشكلة أصبحت مزعجة ومحرجة جداً وهذه المشكلة ظهرت تحديداً بعد نقل الداتا من oracle 8i الي 10g أرجوكم الأهتما بهذه المشكلة وهذا تليفوني لمن يريد المساعدة والأستفسار 0101676477 [email protected]

    • 1 رد
    • 963 مشاهدة
  7. jasmn84
    Started by jasmn84,

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته انا كنت عاوزه اسال هل فيه سن مناسب للبدأ كا dba وهل مثلا لو سنى 28 سنه هيعمل مشاكل فى انى الاقى شغل بالتخصص دا كبمتدأ ولا لأ

    • 3 رد
    • 1.1k مشاهدة
  8. alaamuneer

    السلام عليكم عندي مشكله في ال application server حيث عندما اكملت تنصيبها يظهر لي الخطا التالي عند فتح الواجهة و قد قمت بتحميل الواجهة بالصور اتمنى المساعدة و شكرا لكم Unhandled exception during chart generation. java.lang.Exception: Error initializing chart data source: java.lang.NumberFormatException: For input string: "Unknown" at oracle.sysman.emSDK.chart.EmChartBoundDataSourceBe an.initFromMethod(EmChartBoundDataSourceBean.java: 179)

    • 6 رد
    • 2.7k مشاهدة
  9. البراء1

    الاخوه الاعزا عندي سوال طرحته في اكثر من قسم في هذا المنتدى والان اطرحه في هذاالقسم لعل وعسى سوالي عندي 20 اسكيما في كل اسكيما 100 جدول اريد اعمل مراقبه على كل الجداول من الذي يقوم بالحذف والتعديل فاذا انشات الترجر يدوي على كل تيبل لاخذ وقت وجهد لان بعض التيبل يكون فيها اكثر 160 فيلد اريد ان اعمل برسيجر او فنكشن تجيب لي اسما الفيلد من كل تيبل الى الترجر ده هل في طريقه لذلك او احد يدلني على طريقه اخر وجزاكم الله خيرا

    • 7 رد
    • 2k مشاهدة
  10. ENG.Ahmed G.Shahbo
    Started by ENG.Ahmed G.Shahbo,

    I work as Oracble DBA and i need help to connect remotly through the internet to my database ,i also would like to make few users able to connect remotly to the forms. Please notice that im using Oracle 10g.. Please im looking forward to your help with giving full steps to help me with this issue Thanks so much for all of you Ahmed gamal

    • 3 رد
    • 1.2k مشاهدة
  11. aboushaheen

    عندم عمل ارم select للجدول في اسكيمه تعطي هذا الخطأ SP2-0678: Column or attribute type can not be displayed by SQL*Plus ارجو معرفة الحل

    • 2 رد
    • 942 مشاهدة
  12. windowsdos
    Started by windowsdos,

    ممكن معرفة سبب المشكلة و حلها يا شباب shared memory realm does not exist

    • 6 رد
    • 2.9k مشاهدة
  13. mona_2010
    Started by mona_2010,

    الاخوة الاعزاء السلام عليكم طلب مني مدير قواعد البيانات هذا السؤال in view of DBA.. you should know the data mapping on all application طيب وطلب اجتماع مع الاعضاء الي يخص كل من هذه application وش المتطلبات التي يجب علي مراعاتهاوطرحها اثناء الاجتماع ل view of DBA مدري ان شاء الله تكون المعلومة وصلت اختكم منى .

    • 5 رد
    • 1.9k مشاهدة
  14. fahad21
    Started by fahad21,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا يا جماعة اريد عمل upgrade من 9i ال 11g ولقيت من الخطوات لازم اعمل upgrade لل timezeone من فيرشن 1 الى 4 .فممكن حد يعطيني الباتش الخاص بالتحويل لاني مش عندي حساب في metalink .ولكم جزيل الشكر

    • 10 رد
    • 1.8k مشاهدة
  15. X-File

    السلام عليكم في حال ان المخدم يعمل بالنمط shared هل تفرق العملية في عملية تحديد المستخدمين المتاحين لقاعدة البيانات وعدد الجلسات المتاحة لكل مستخدم ام ان الامر لا يختلف يرجى ذكر البارمترين ان كان مختلفا وجزاكم الله خيرا

      • أعجبني
    • 4 رد
    • 3.4k مشاهدة
  16. X-File
    Started by X-File,

    السلام عليكم عند القيام ببناء قاعدة البيانات يجب التخطيط لبناء قاعدة البيانات من حيث تحديد حجوم الذاكرة وترميز المحارف الخ لي سؤال اود ان الق اجابته ماهي علاقة قيمة ال LARGE_POOL_SIZE بقيم الذاكرة الاخرى (SHARED_POOL_SIZE ) ضمن تطبيق عادي مثلا لو كانت قيمة ال SHARED_POOL_SIZE =72 كم ستكون قيمة ال larg_pool_size وجزاكم الله كل خير سلفا

    • 3 رد
    • 1.2k مشاهدة
  17. MAJEDA

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته هل استطيع الدخول الى قاعدة بيانات واستخدام ال sql اذا كان النظام مبني على اوراكل تن جي ويب ابلكيشن مع شكري تم التعديل بواسطه ahmed.hamdy ودمج المشاركتين 1 , 2

    • 1 رد
    • 1.1k مشاهدة
  18. ahmead24

    السلام عليكم ارجو مساعدتى فى المشكلة التالية لدى ملف dmp اخذ من داتا بيس اوراكل 11 و المشكلة ان البيانات كلها داخل هذا الملف و حدثت مشكلة فى السيرفر و تم مسح الاوراكل و البيانات و الادهى اننى لا اعرف ما هى مواصفات او اسم المستخدم و الباسورد الخاصة بالادمين السابق لذلك قمت بتحميل اوراكل 11 عادى و انشات داتا بيس فارغة و جربت كود الأستيراد التالى IMP sys/123 FILE=c:\aaa.DMP FULL=Y فتخرج لى الرسالة التالية ora-0037 character set unknown import failed فبحثت فوجدت ان الخطأ ناتج عن اختلاف لغة ملف ال dmp و لغة الداتا بيس الجديدة الان لدى اسئلة : 1- هل يشترط فى عملية الاستيراد ان يكون اسم المستخدم الجديد و كلمة السر فى النسخة الاحتياطية DMP مثل الداتا بيس الجديدة . 2- ه…

      • أعجبني
    • 10 رد
    • 4.4k مشاهدة
    سحر العريقي
  19. mona_2010
    Started by mona_2010,

    السلام عليكم طلبوا مني في العمل اعمل data dictonary على التيست سيرفر ممكن احد يشرح لي وش المقصود ب data dictonary يعني كيف ابدا اعملهم data dictonary على حوالي 500 جدول ؟ ممكن الافادة شكرا لكم منى جدة

    • 1 رد
    • 1k مشاهدة
  20. majed_ali
    Started by majed_ali,

    أرغب بمنح جميع الصلاحيات التي يملكها المستخدم user1 إلى المستخدم user2 لقد قمت منحها ولكن لدي المشكلة التالية عند الاستعلام عن جدول من user1 عن طريق المستخدم user2 فإنني احتاج ان اكتب العبارة التالية: select * from user1.Table1; في حين ارغب ان تكون للمستخدم الصلاحيات باستخدام الشكل التالي للتعلمية: select * from Table1 وشكرا سلفا وأرجو منكم الحل

    • 5 رد
    • 1.6k مشاهدة
  21. bahaadba
    Started by bahaadba,

    فى البداية اود ان اشكر كل اعضاء هذا المنتدى العظيم عن مشاركتهم ولقد إستفدت كثيراً من هذا المنتدى و الذى انا مديون له بالكثير و المشكله هنا ان فى ابلكيشن يعمل بصوره جيده جداً و لكن عند إنقطاع الكهرباء يحدث مشكله و هى عدم القدرة على إستخدام البرنامج ويحدث مشكله فى قاعدة البيانات -- نعم ممكن تحل المشكله عن طريق معرفة log file كمثل عمل recover او غيره ولكن السؤال هل توجد شيىء معين او طريق تمنع من الأساس حدوث هذه المشكله وخاصتاً ان العميل بيذهق من فترة التوقف ويظن انها مشكله فى التصميم على الرغم كما ذكرت ان البرنامج يعمل بشكل جيد جداً و احياناً بحل المشكله عن طريق تنزيل قاعدة البيانات مره اخرى و إستخدام الدمب فيل فى إسترجاع البيانات مره أخرى

    • 9 رد
    • 2.3k مشاهدة
  22. mona_2010
    Started by mona_2010,

    Dear frineds i face today this error on my database enterprise manger Agent connection to instanace Status faild details oRA - 28001 : THE PASSWORD HAS EXPIRED انا داخلة بال administrator منى جدة

    • 6 رد
    • 2.4k مشاهدة
  23. mona_2010
    Started by mona_2010,

    السلام عليكم سؤال اخواني الان عندنا database لدي بعض الاسئلة س : وش هو ال COMMA الي يجعلني اعرف PERFOMANCE تبع الداتا بيي SGA,PGA,BACKGROUN س : وش الفرق بين المفتاح الاساسي في قاعدة البيانات والفرعي والفرق بينه وبين REFRENCE KEY

    • 3 رد
    • 1.1k مشاهدة
  24. Hesham.dev
    Started by Hesham.dev,

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته لدي مشكلة ارجو المساعدة من زوي الخبرات في هذا الامر . قمت بزيادة البراميتر Sga_target بحد اقصي مما يجب و قمت بعمل Sutdown immediate و عند عمل Startup ظهرت رسالة Ora-27102 -out of memory علما بأني مستخدم لنظام تشغيل Windows XP فكيف استطيع بالخطوات اعادة تشغيل قاعدة البيانات و جزاكم الله خيرا رجاء سرعة الرد لان الموضوع متعلق بقاعدة بيانات كبيرة و ضخمو لعميل ضخم [email protected]

    • 1 رد
    • 1.1k مشاهدة
  25. mostfa_future

    السلام عليكم و رحمه الله اتمنى من الله ان يكون الجميع فى احسن حال و قعت فى مشكله تريجر على مستوى الداتا بيز كان شغال زى الفل و فجاه طلع الايرور ده ORA-00036: maximum number of recursive SQL levels (50) طبعا هو متعلق بتريجر .......(وجمل DML انا لم ادعدى 5 جمل بتنفذ فى حاله تنفيذ التريجر ) و عايز اعرف هل فى مشكله لو انا عملت اكتر من تريجر على مستوى اسكيما واحده (انا دلوقتى عمل 40)تريجر وانا عندى فى الاسكيما حاولى 45 جدول (المشروع كبير لحد ما ).وهل كثر التريجرات على مستوى داتا بيز فيها مشاكل (علما ان كل واحد له وظيفه معينه وهم غير متتدخلين بالمره فى اصعب الحالات لما تكتب جمله DML بيفر 3 تريجرت بس). ارجو ان تكون الاجابه سريعه و من مصدر موثق . اجابتكم سوف يتقرر علي…

    • 3 رد
    • 1.3k مشاهدة

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.