الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA

يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard

  1. neveen_elsayyad
    Started by neveen_elsayyad,

    I want to know What are the steps to issue databse clustering for a create dand already running oralce 8i database

    • 2 رد
    • 1.5k مشاهدة
  2. wael890610

    السلام عليكم لو نظام التشغيل فشل وحبيت اعمل سيت اب للويندوز وانزل الاوراكل سيرفر من جديد مع الاستفاده من ملفات البيانات الموجوده سابقا هل يمكن عمل ذلك .

    • 4 رد
    • 1.7k مشاهدة
  3. ndsnds
    Started by ndsnds,

    السلام عليكم عندى مشكلة وظهرت هذه الرسالة فما العمل ORA-01536: space quota exceeded for tablespace "name"

    • 4 رد
    • 1.7k مشاهدة
  4. informat

    السلام عليكم و رحمة الله : هذه دروسً كاملة و بالصور لإدارة قواعد البيانات 10g و هي تشمل حتى الآن : 1- إدارة المستخدمين . 2- إدارة القاعدة و instance : تشمل 1- خطوات إنشاء قاعدة جديدة ... 2- مثال عملي لتهيئة شبكة لكي تعمل الأجهزة على قاعدة واحدة مجهزة على السيرفر .. 3- تهيئة بارامترات instance .. 3- خطوات إغلاق القاعدة و تشغيلها مع شرح المراحل .. 4- تتضمن الدروس شرح لتنفيذ مهام إدارة القاعدة بواسطة Enterprise Manager ... تجدون الدروس على الرابط التالي : http://www.arabteam2000-forum.com/index.php?showtopic=102862 أتمنى الإستفادة للجميع

    • 6 رد
    • 4.2k مشاهدة
  5. mohammedelsheikh
    Started by mohammedelsheikh,

    عندى COLD BACKUP و عايز اسعين بيه فى RMAN السلام عليكم و رحمة الله و بركاته انا عندى FULL COLD DATABASE BACKUP و انا هبدأ أستخدم RMAN ينفع استفيد من COLD BACKUP فى RMAN ارجوا الإفاده و شكرا

    • 1 رد
    • 1.4k مشاهدة
  6. brothers
    Started by brothers,

    السلام عليكم اخوانى ما معنى data immmiagration فى apps اتمنى ان يكون الشرح باللغة العربية واتمنى ان يفهم ذلك جيدا اخى debug وجزاكم الله خيرا

    • 0 رد
    • 1.2k مشاهدة
  7. brothers
    Started by brothers,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخوانى ما معنى انى افتح tar فى metalink وهل metalink support لها وقت محدد وبعدها يغلق username & password وجزاكم الله خيرا

    • 3 رد
    • 1.9k مشاهدة
  8. faroooq
    Started by faroooq,

    عندي backup وعندي فورم مصممه بالديفلوبر كيف اسوي عشان استدعي backup وتكون شغاله هل بس اسوي import للملف حق backup اللي امتداده .dmp فقط ولا يحتاج استدعي ملفات ثانيه عشان تشتغل مثل الملفات اللي امتدادها .sql 2) وكيف استتدعي الفورم هل اضغط عليها واربطها مع اليوزر اللي سوى import to backup ولا يحتاج اسوي اشياء ارجو الرد يا اخوان

    • 6 رد
    • 2.3k مشاهدة
  9. faroooq
    Started by faroooq,

    عندي backup كامله لداتا بيز 8i وفورم للديفلوبر 6i سويت USER واستدعيت backup للملف اللي امتداده .DMP واشتغلت الجداول بس كانت فاضيه بس لما جيت اشغل الفورم ما رضى ينفح يقولي الجداول مش موجوده هل لازم اسوي استدعاء للملفات اللي امتدادها .SQL او لازم الجداول ما تكون فاضيه او لازم اسوي نفس اليوزر اللي سوالها BACKUP ارجو مساعدتي يا اخوان

    • 1 رد
    • 1.2k مشاهدة
  10. omar-alreyati
    Started by omar-alreyati,

    سوف أشرح لكم في هذا الموضوع عن حل معظم مشاكل الإتصال مع قاعدة البيانات سواءً كانت هذه المشاكل من جهة السيرفر أوجهة الكلينت: أولاً : حل مشاكل الإتصال (Connection) من جهة السيرفر # المشكلة الأولى: عمل Check لجهاز السيرفر للتأكد من عمله وأنه مفتوح وحلها كما يلي :>>> التأكد من فعالية السيرفر للتمكن من الإتصال به، فإذا كنت تستخدم TCP/IP network فقم بإستخدام أداة ال Ping وكما في المثال الأتي الذي يشيك ان السيرفر omarcom يعمل : C:\users\default>ping omarcom Pinging omarcom [10.69.30.113] with 32 bytes of data: Reply from 10.69.30.113: bytes=32 time=10ms TTL=248 Reply from 10.69.30.113: bytes=32 time=10ms TTL=248 Reply from 10.69.30.113: bytes=32 time<10ms TTL…

    • 1 رد
    • 1.9k مشاهدة
  11. faroooq
    Started by faroooq,

    عندي backup لداتا بيز بس ماعرفت كيف اسويلها import لاني ما اعرف اصلا مين user اللي سوالها export ابغى طريقه اشغلها وكمان لما اسوي الامر imp or exp يقولي مافي امر يبدأ بهذولا الكلمات الظاهر انه عندي مشكله بالاعدادات كله يطلعلي error لما احط هذي الاوامر مع العلم اني اكتب الامر بشكل صحيح الرجو الرد وجزاكم الله خير

    • 4 رد
    • 1.7k مشاهدة
  12. Alcontmetoo
    Started by Alcontmetoo,

    عندى مشكلة فى ال SPASE فى الدرايف المتسطب علية الاوركل هو مساحتة 20GBوالهارد من النوع SCISE والمشكلة تتعلق ان باقى مساحة400M B فارغة وانا حولت ابص فى ال DATABASE عندى وعملت DROP لtables كتير كان فيها roles كتير اوى ولكن المساحة لم تتأثر هل يوجد حل لموضوع دة يكون موقت حتى اتمكن من تكبير حجم الديسك وشكرأ

    • 2 رد
    • 1.7k مشاهدة
  13. atmohammed
    Started by atmohammed,

    السلام عليكم ورحمته الله وبركاته انا بدي اعمل قاعدة بيانات جديدة,عند تنزيل الاوراكل بكون في قاعدة بيانات,بس انا حابب اعمل قاعدة بيانات جديدة غير الي بتنزل من الاوراكل ما بعرف اذا كان سؤالي هيك واضح وله لا,مثلا انا بشبك الفورم SCOTT/TIGER@DATA انا بدي اشبك مثلا SCOTT/TIGER@NEWDATA انا بكون شاكر الكم على هالمساعدة وانا بشكركم على جميع المشاركات القيمة

    • 6 رد
    • 2.6k مشاهدة
  14. Mhamad_Wanly
    Started by Mhamad_Wanly,

    السلام عليكم كيف يمكن منع شخصين الدخول بنفس اليوزر بمعنى لو فرضنا أن هناك شخص دخل باسم SCOTT كيف يمكنني منع أي شخص آخر الدخول بنفس هذا اليوزر أرجو ممن لديه إلمام بهذا الموضوع الإفادة ولكم جزيل الشكر

      • أعجبني
    • 6 رد
    • 2.7k مشاهدة
  15. mohamed_f
    Started by mohamed_f,

    السلام عليكم السادة الاعضاء ارجوا لمن عنده slides الخاصة ب 1- Database fundemental I 2- database Performane and Tuning ان يرسلها لى على الميل [email protected] علما بأنى لم استطع تحميلها من المنتدى

    • 0 رد
    • 1.1k مشاهدة
  16. brothers
    Started by brothers,

    السلام عليكم ورحمة اله وبركاته ما معنى data warehouse؟

    • 1 رد
    • 1.9k مشاهدة
  17. dshahata
    Started by dshahata,

    المشكلة هي عند محاولتي عمل connect لل DATABASE بـ SQLPLUS / AS SYSDBA: oracle not avialable shared memory realm does not exit وحاولت عمل startup للdatabase ولكني تعطني الرسالة : Not connected to oracle

    • 3 رد
    • 1.6k مشاهدة
  18. haballan
    Started by haballan,

    المشكلة وهى عندما يعمل الويندوز فان ال DATABASE لا تعمل وعند الدخول على ال SQLPLUS / AS SYSDBA وجدت أنها فى وضع SHUT DOWN وعند عمل STARTUP ظهرت لى الرسالة التالية: ORA-19802: cannot use DB_RECOVERY_FILE_DEST without DB_RECOVERY_FILE_DEST_SIZE أرجو المساعدة

    • 5 رد
    • 1.9k مشاهدة
  19. salem_nael
    Started by salem_nael,

    اخواني.. السلام عليكم جميعاَ عندي مشكلة بالاتصال مع اكتر من database 1) i'm already have a database instance "ORCL" on the host "server1" 2) i installed another database instance "ORA" on another host "server2" the problem: i cant access both homes together.. i must change home from home selector to connect to each ** i did the job of editing TNSNAMES so !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Thanks for pay attention Abu Sabra

    • 1 رد
    • 1.2k مشاهدة
  20. eng_mcsd

    س: ما هي RMAN ج - هي اداة من الادوات التي قدمتها شركة اوراكل والتي تستخدم في عمليات النسخ الاحتياطي الكلي/الجزئي وقد ساهمت تلك الاداة بشكل رائع في تغير الاسلوب الذي كان يتعامل به مدراء قواعد البيانات في عمليات النسخ والاستعادة والاسترجاع لقاعدة البيانات. س - ماهي بنية تلك الاداة(ٌRMAN) ج -ويمكن ان نلخص ذلك في عدة نقاط 1 - ملف RMAN ويعتبر هذا الملف هو قلب الاداة وهو عبارة عن ملف تنفيذي (مثل ملف winword.exe ) حيث انه يمثل اشارة المحث حيث انه يقبل الاوامر التي تكتب بجانبه (حيث ظهر اشارة محث( <RMAN ) ويقوم بتحويل تلك الاوامر والتي تكتب في شكل سلسلة من الخطوات لتنفيذ النتيجة المطلوبةوكما تعلمون ان تلك الخطوات تقوم بتنفيذ اوامر pl/sql في قاعدة البيانات المطلوبة …

    • 54 رد
    • 44.5k مشاهدة
  21. omar-alreyati
    Started by omar-alreyati,

    سوف أقوم بهذا الموضوع بشرح عملية تحميل البيانات (Loading) من نوع LOB بإستخدام SQL* Loader وباستخدام Externel table: أولاً : بإستخدام SQL* Loader هناك عدة طرق لتحميل البيانات من نوع LOB باستخدام SQL* Loader ولكني سوف أركز على طريقة LOBFILE : قم بتحميل الملفات المرفقه: أول ملفين من نوع WORD والملف الثالث والرابع من نوع TEXT البيانات الأصلية ها هي : 1,one,01-JAN-2006,clob_test1.txt,blob_test1.doc 2,two,02-JAN-2006,clob_test2.txt,blob_test2.doc الآن نقوم بخلق جدول جديد أسمه مثلاً lob_tab وكما يلي: CREATE TABLE lob_tab ( number_content NUMBER(10), varchar2_content VARCHAR2(100), date_content DATE, clob_content CLOB, blob_content BLOB ); …

    • 3 رد
    • 2.7k مشاهدة
  22. ashraffarouk
    Started by ashraffarouk,

    يا جماعة هيا دى كل الباراميتر اللى ممكن تلاقيها للـ Userenv علشان تجيب الهوست نيم و السيرفر نيم الى اخرة ما تنسونيش فى الدعاء SELECT SYS_CONTEXT ('hr_apps', 'group_no') "User Group" FROM DUAL; Table 6-2 Predefined Parameters of Namespace USERENV Parameter AUDITED_CURSORID AUTHENTICATION_DATA AUTHENTICATION_TYPE • BG_JOB_ID CLIENT_IDENTIFIER CLIENT_INFO CURRENT_SCHEMA CURRENT_SCHEMAID CURRENT_SQL CURRENT_USER CURRENT_USERID DB_DOMAIN DB_NAME ENTRY_ID EXTERNAL_NAME FG_JOB_ID GLOBAL_CONTEXT_MEMORY HOST INSTANCE IP_ADDRESS ISDBA LANG LANGUAGE NETWORK_PROTOCOL NLS_CALENDAR NLS_CURRENCY NLS_DATE_FORMAT NLS_DATE_LANGUA…

    • 7 رد
    • 3.6k مشاهدة
  23. ashraffarouk
    Started by ashraffarouk,

    السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة يا جماعة انا عندى موضوع بس مش عارف هل لية حل ولا لأ؟ ان شاء الله يكون لية حل. الموضوع ببساطة اننا بنعمل Application For HR Dept وعندنا شبكة Network و بنحط عليها كل الـApplications اللى بنعملها فى الأوراكل10g و كل شغلنا فى الأوراكل اننا بنعمل Users لكل مستخدم يستخدم الـApplication دى و مافيش مشاكل فى دا لأنها شغالة معانا. بس المشكلة ان لو الـUser دا راح فى اجازة او استقال او اى حاجة لازم نمسح الـ Username بتاعة بنفسنا. فهل فى طريقة اننى اجيب الـ Users من الـ Active Directory على طول من غير ما اعمل Create لكل الـ Users ولو اى حد مش او استقال يبقى اتوماتيك ما حدش يقدر يستخدم الـUserName بتاعة فهل فى طريقة تمكنى من اخد ال…

    • 2 رد
    • 1.5k مشاهدة
  24. omar-alreyati
    Started by omar-alreyati,

    الطريقة الأولى : بإستخدام الباكج UTL_INADDR باستخدام الفانكشن GET_HOST_ADDRESS يرجع الIP للHost Name وكما في المثال الأتي: SELECT UTL_INADDR.get_host_address('omarcom') FROM dual; UTL_INADDR.GET_HOST_ADDRESS('BART') -------------------------------------------------------------------------------- 172.16.1.201 هذه الجملة رجعت ال 172.16.1.201 لل omarcom وإذا تم حذف الHost Name من جملة الSelect فإن الIP الذي يرجع هو الخاص بالسيرفر وكما في المثال الاتي : SELECT UTL_INADDR.get_host_address from dual; GET_HOST_ADDRESS -------------------------------------------------------------------------------- 172.16.1.100 واذا تم وضع Host Name خاطئ أو غير موجود فإنه يخرج ا…

    • 7 رد
    • 5.2k مشاهدة
  25. oramaro
    Started by oramaro,

    الساده الأعضاء أثناء عملHOT BACKUP أضطر لعمل ARCHIVE LOG STOP لأخذ نسخه من The Archive Log Files ثم ARCHIVE LOG START السؤال هو هل هناك طريقة أخرى لنسخ الArchive Log Files الى مكان أخر دمن عمل ARCHIVE LOG STOP ?

    • 1 رد
    • 1.2k مشاهدة

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.