منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA
يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard
4,141 موضوعات في هذا القسم
-
I am facing this problem i used to have a dedicated server process and i needed to change it to the shared server process i done the following: 1. shutdoen the data base 2. add the following to init.ora Dispatchers="(Protocol=TCP)(dispatchers=5)" Max_Dispatchers=10 Shared_Servers=5 Max_Shared_Servers=15 3. and reconfigred the tnsnames as follows: ORCL = (DESCRIPTION = (ADDRESS_LIST = (ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = EDATA14.Edata.local)(PORT = 1521)) ) (CONNECT_DATA = (SERVICE_NAME = orcl) (SeRVeR = SHARED) ) ) restarted the databse when i connect using sys the session in shared mode but when i connect using any other user it…
-
السلام عليكم ورحمة الله الأخوة الكرام عندي مشكلة في character set خلال عمل ال export وال import هذه nls_parameters لقاعدة البيانات الاساسي NLS_LANGUAGE...........................AMERICAN NLS_TERRITORY.......................AMERICA NLS_CURRENCY.......................$ NLS_ISO_CURRENCY.......................AMERICA NLS_NUMERIC_CHARACTERS....................... ., NLS_CALENDAR .......................GREGORIAN NLS_DATE_FORMAT.......................DD-MON-YY NLS_DATE_LANGUAGE.......................AMERICAN NLS_CHARACTERSET.......................AR8ISO8859P6 NLS_SORT.......................BINARY NLS_NCHAR_CHARACTERSET.......................WE8ISO8859P1 NLS_RDBMS_VER…
-
بعد تردد اريد أنزال دروس في How oracle Works Database managment Database Distributions وقد تم جمعها من هذا المنتدى ومن منتديات أخرى و أريد أخذ رايكم في الموضوع
-
السلام عليكم وكل عان وانتم بخير انا كنت بشتتغل على برنامج DBA STADIOحق 8i وانا الان دخل فى التنجي فمالقيت DBASTADUIO هل هناك برنامج يقوم مقام البرنامج القديم فى التنجي وكيف اوصل له وجزاكم الله خيرا
-
الى جميع الاخوة محترفين الوراكل نريد موضوع وكامل وحلول شافية لتفادي مشاكل الغة العربية مع الاوراكل ارجو الاهتمام بهذا الموضوع ضروري
-
الاخوة الاعضاء هناك اكواد وتريجرز وبروسيجر يتم كتابتها من خلال الفورم وهذه يمكن الوصول اليها عن طريق الفورم ولكن هناك تريجرز وبروسيجر يتم كتابتها من خلال بيئة اس كيو ال وانا اريد الاستعلام الذى من خلاله استطيع الوصول الى هذه الكائنات حتى اتمكن منها فما هو الاستعلام الذى استطيع به استرجاع كل الكائنات الخاصة بقاعدة البيانات علما بانى امتلك المستخدم sys ,والمستخدم system والمستخدم الذى عليه قاعدة البيانات . ومشكورين مقدما
-
انا حابب مجال ادراة قواعد البيانات بس ممكن اى واحد يقولى ايه هى مهام مدير قواعد البيانات وهل مطالب منه ان يكون ديفلوبر كى يعمل فى ادارة قواعد البيانات وايضا هل يقوم بكتابة اكواد اثناء عمله ؟؟ وشكرا
-
كيف يمكن الدخول الى Enterprise Manager في اوركل 10g عن طريق المستعرض مع أنني حاولة مرارا ذلك عن طريق كتابة http//localhost:port/em مع العلم ان خدمة dbconsole في السيرفس لاتعمل لدي وهي تظهر خطاء أيضا عند تسطيب oracle 10g data وقد حاولة تفعيلها يدويا ولم تعمل فالرجاء الشرح المفصل مع العلم أن لدي win xp ولكم كل الشكر
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اشارة الي الموضوع المغلق عن كيفية تشغيل ORACLE 10G EM بفرض ان نظام النشغيل هو النوافذ 1- FROM CMD SET ORACLE_SID=ORCL EMCLT START DBCONSOLE
-
السلام عليكم كل عام وانت بخير ارجوا من الاخوة افادتى فى كيفية عمل ترقية من داتا بيز 7 التى كانت لاتدعمها xp الى داتا بيز 10g حيث انى املك الكثير من ال record على هذة الداتا انا حاولت اعمل backup من الداتا بيز وارجع اعملها restore على 10g ولكنها طلعت الداتا على هيئة علامات استفهام مع انى واخد نفس nls_lang اللى فى ال7
-
how can i create new control file for an existing database with different location for oradata file ??
-
Dear friends, I need yours consultation immediately about study oracle DBA. 1) I want to learn oracle DBA quickly (The main objectives not details at this time) Does I learn it from oracle DBA in 2 days book (oracle Corporation book) or learn it from oracle DBA university books 2)Can anyone send me or point to me download website of oracle10g SQL and PLSQL University Book Your opinion is appreciated from me. Best regards. Mohamed Hal [email protected]
-
Dear friends, I need yours consultation immediately about study oracle DBA. 1)I want to learn oracle DBA quickly (The main objectives not details at this time) Does I learn it from oracle DBA in 2 days book (oracle Corporation book) or learn it from oracle DBA university books 2)Can anyone send me or point to me download website of oracle10g SQL and PLSQL University Book Your opinion is appreciated from me. Best regards. Mohamed Hal [email protected]
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ،،، اخواني هذا رابط لشرح موضوع Oracle Multimaster Replication Guide قام بعمله احد الأخوان مشكوراُ عن طريق oem وبالصور اتمنى ان تستفيدوا منه Oracle Multimaster Replication Guide كــــل عام وانتم بخير وعيد أضحى مبارك تحياتي
-
يا اخوان تكفون ابغى اكمل تحليل المشروع المشروع عباره عن نظام الاعمال الاداريه يعني صادر ووارد فيا ليت تحاولون معي كيف اقوم بتوصيل اوراكل بشبكه محليه يعني سيرفر تكفون باسرع ما يمكن افيدوني ولكم مني الدعاء
-
اخواني اخواتي السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة وبعد ياليت يااخوان اللي يعرف عمل الاكواد التالية لايبخل علي مع التوضيح شاكر ومقدر حسن تعااااااااااااااونكم اخوكـــــــم ........ ....... ...... ..... .... ... .. . الو11111فــي ALTER SYSTEM SWITCH LOGFILE; ALTER SYSTEM ARCHIVE LOG START; ALTER SYSTEM ARCHIVE LOG STOP; ALTER SYSTEM ARCHIVE LOG ALL; ALTER SYSTEM ARCHIVE LOG THREAD 1 ALL; ALTER SYSTEM ARCHIVE LOG ALL TO 'C:\oracle\allarch'; ALTER SYSTEM ENABLE RESTRICTED SESSION; ALTER SYSTEM DISABLE RESTRICTED SESSION; ALTER SYSTEM SUSPEND; ALTER SYSTEM QUIESCE RESTRICTED; ALTER SYSTEM UNQUIESCE; ALTER SYSTEM RESUME; ALTER SYSTEM FLUSH SHARED_POOL; ALTER SYSTEM FL…
-
السلام عليكم حاولت بناء قاعدة بيانات يدويا .. المرحلة الأولى هي إنشاء الـ instance قمت بكتابة الأمر c:\>oradim -new -sid orcldb pfile D:\oracle\dborcl\pfile\initdborcl.ora حددت له أين يوجد ملف البرامترات pfile بعد ذلك c:\>set oracle_sid=orcldb ثم دخلت إلى الـ sqlplus كالتالي : c:\>sqlplus/nolog sql>connect / as sysdba connected to an idle instance sql>startup nomount SP2-01078: failure in processing system parameters LRM-00109: could not open parameter file 'C:\oracle\product\10.1.0\db_1\database \initdborcl.ora' مع أنني حددت له مسار الـpfile في تعليمة oradim في المسار D:\oracle\dborcl\pfile\initdborcl.ora لماذا يبحث عنه في ال…
-
ارجو من سيادتكم تعريفى بالافضل فى الدراسة DBA---هل الافضل 9i Or 10G حيث يقال ان 10G يوجد به Wizard كتير ولا يستطيع المتدرب التعمق فى تعريف و خصائص قواعد البيانات ارجوا من سيادتكم النصيحة والمشورة فى هذا الموضوع
-
I WANT PATCH FILE TO MAKE BACK UP TO MY DATABASE EXPORT AUTOMATICALLY AFTER FINISH FROM EXPORT START COPYING ON TAPE DEVICE. لكم جزيل الشكر
-
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ياجماعه لو فى حد عنده كتب اوراكل يونيفيرسيتى فى real application clusters اتمنى يضعهم على الموقع فى اسرع وقت لأنى محتاجهم جدا
-
السلام عليكم ارجو افادتي اريد عمل exp من خلال جهاز به ديفلوبر وليس به داتابيس قاعدة الييانات موجودة علي السيرفر ويمكنني ان اتصل بها ولكن لايمكن عمل تصدير من خلال اي جهاز علي الشبكة به ديفلوبر مع العلم انني استخدم 6i استخدم هذا الكود وهو شغال علي السيرفر 100% بس علي الاجهزة التي ليس بها db مش شغال declare administrator varchar(1000); lfilename varchar(1000); begin lfilename := 'dataBACKUP_'||to_char(sysdate,'ddmonyyyy_hh_mi_ss')||'.dmp'; administrator := 'EXP userid= MAN/MAN@EMM FILE=D:\EMM\SYSTEM_BACKUP\'||lfilename||' GRANTS=Y owner=(MAN)'; host(administrator); end; في حد علمي ان الاداة exp غير موجودة علي المجلد bin في الديفلوبر وعملت شير لمجلد db للوصول للا…
-
سلام عليكم يا شباب والله الموضوع إنى عايز أعمل مستخدم جديد طبعا دى مش هى المشكلة المشكلة إنى مش عايز أى حد ياخد اليوزر ده من السيرفر اللى حاحطة عليه لأى سيرفر تانى طبعا انا حاحط كلمة سر له (ما تقلقش لو حد عمل لها تغير مش حاشغل المستخدم نفسة) المشكلة لو عمل DMP من الداتا بيز كلها و رماها كلها على سيرفر تانى يبقى كده هو نقل المستخدم بتاعى فالسؤال هل فى طريقه ما أخليش المستخدم بتاعى ما يتاخدش فى DMP ال FULL انا سمعت من واحد فى طريقة أخليه READ ONLY مش عارف طيب حتى لو كده حيحل مشكلتى ولا لأ و ما ينفعش أغير كلمات السر بتاعه أى مستخدم تانى ألف شكر مقدما
-
بسم الله الرحمن الرحيم الاخوة اعضاء ومشرفي المنتدى .....السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة لقد قمت بفرمتة القرص c وملف اوراكل موجود في القرص d كيف استطيع ان استعيد القاعدة من ملف اوراكل .... وشكرا ..... -------الرجاء------------------------------ لمن يعرف تلك الطريقة ان لا يبخل بها علينا ...... فزكاة العلم نشرة
-
السلام عليكم ياشباب اريد اعرف الفرق مابين performance tuning 9i و performance tuning 8i لانه عندي بحث لازم اعمله عن performance tuning 9i ولكن يوجد لدي مصدر ممتاز عن performance from 7 to 8i فأريد اعرف الفرق لاني بأتاكيد سوف اطبق كل مااعمله على oracle 9i ارجو الاجابه لانه محتاج للرد ضروروي
-
السلام عليكم، انا عندى oracle9i.1 كيف اتصل بالمستخد sys عن طريق isqlplus فانى عندما اكتب user:sys password:change_on_install connect as : sysdba يعطينى رسالة منفصلة عن browser يطلب user , password