الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA

يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard

  1. WISAM010181
    Started by WISAM010181,

    السلام عليكم .. ادناه شرح تنصيب اوراكل 11gR2 على الوندوز قبل البدء يجب : ========== - تنصيب نظام وندوز سيرفر x64 - تحميل قاعدة بيانات اوراكل 11gr2 من الموقع الرسمي الخطوات : ====== يرجى اتباع الخطوات في الفيديو ادناه : تنصيب اوراكل 11gR2 تفاصيل اكثر في المدونة الشخصية المدونة عمل من مجهودي الشخصي واتمنى ان تكون مفيدة وأي استفسار او طلب مساعدة اني حاضر وسام عادل (الملف الشخصي ) العراق - بغداد

    • 1 رد
    • 863 مشاهدة
  2. amr fawzy
    Started by amr fawzy,

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته اريد الاتيان ب select statment تاتى بتاريخ إدخال كل صفوف جدول معين علما باننى استخدم اوراكل 8i وجزاكم الله خير معلش انا اليوم اسئلتى كتير بس ده كله محتاجه فى شغلى الجديد

    • 1 رد
    • 1.2k مشاهدة
  3. Mina Sabry
    Started by Mina Sabry,

    انا عندي مشكلة في ال dmp لما اجي اخدة مش بياخد وقت معايا و بيكون 4K بس انا بختار المستخدمين او الجداول بيعمل نفس الكلام ولما جربت اول واحدة قعدت وقت طويييييييييييييييييييييييييييييل اوي تقريبا ساعة و وقفت علي انها بتاخد نسخة من ال view و وقفت علي كدة ... لا اختفت ولا خلصت مع العلم اني شغال علي 11G و الجداول تقريبا فاضية مافيهاش اي معلومات و الصورة موضح فيها اللي بكتبة و انا باخد ال dmp

    • 1 رد
    • 741 مشاهدة
  4. moh49tm
    Started by moh49tm,

    كيف اجعل اليوزر له كل الصلاحيات مثل (system+manager) :wub:

    • 1 رد
    • 2.9k مشاهدة
  5. romario

    ان محتويات ال redo log buffer تنتقل لل redo log files وذلك لاستعادة البيانات في حالةpower or disk failure أو لتمكين عمل archieve في حالة archiev mode وسؤالي هو ماذا لو عملت commit وبعدها بجزء قصير جدا من الثانية حدث انقطاع للتيار الكهربائي (قبل ان تكمل ال LGWR اكمال كتابة محتويات ال LOG BUFFER لل REDO LOG FILE وبعد الاقلاع تكون ال SGA فارغة من اي معلومات كانت مخزنة بها ألا يحدث ضياع لبعض ال DATA في هذه الحالة ارجو الاجابة جزاكم الله خيرا

    • 1 رد
    • 1.6k مشاهدة
  6. osamazx
    Started by osamazx,

    الرجاء المساعدة في فورم اريد ان اجعل F10 تطبع ريبورت من الفورم كيف جربت KEY-FN و KEY-COMMIT \ الرجاء ترك و لول كود صغير يبين كيف اعمل ذلك

    • 1 رد
    • 1k مشاهدة
  7. Almasa
    Started by Almasa,

    السلام عليكم واجهتني مشكلة ولحلها يجب عمل جدول منفصل اضع فيه حقل يحتوي ارقام متسلسلة بين رقمين مثال من الف الي الفين كيف اعمل الجدول يعني سواء عن طريق فنكشن او غيره

    • 1 رد
    • 1k مشاهدة
  8. omar-alreyati
    Started by omar-alreyati,

    الاخوة الاعزاء: قمت بتنزيل نسخة XE والحمد تعمل بكفاءة . ولكن لدي مشكلة وهي كالاتي:- كيف يمكن الدخول الى قاعدة البيانات كـSYS مع العلم انني جربت الطرق الاتية : User Name : sys Password : change_on_install as sysdba وايضاً جربت User Name : sys Password : change_on_install ولم تنجح الطريقة . لا ادري هل الطرق التي جربتها يوجد مشكلة بها مع العلم انني في الcmd اشبك بدون مشاكل وبالصورة الاتية conn sys/change_on_install as sysdba وشكراً

    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
  9. ITAcademy
    Started by ITAcademy,

    منحة مدعمة تعلن اكاديميه تكنولوجيا المعلومات IT Academy عن فتح باب التسجيل في المنحة المدعمة CCNA Networking Academy للتدريب للحصول على شهادات سيسكو الدولية بتخفيض يصل الي 40% ليصل سعر المنحه الي 750 جنيه مصري مميزات المنحه 1 - تدريب اكاديمي علي ايدي مدربين معتمدين دولين 2 - الاهتمام بالتدريب العملي للطلاب واستخدام اجهزه سيسكو الاصليه 3 - مده الدوره 100 ساعه مما يشمل جميع نواحي المنهج 4 - توفير فرص عمل للمتفوقين في احدي الشركات المتعاونه معنا 5 - حصول الطالب علي دوره مؤهله في حاله عدم وجود خلفيه بمجال التكنولوجيا قبل الدخول بالمنحه Career Opportunities ·Network Installer ·Network engineer ·Help Desk Support Specialist ·Network Technician ·Netwo…

    • 1 رد
    • 1.6k مشاهدة
  10. mtt79

    help in creating a procedure for sending new inserted data rows on 2 tables in one database to another 2 tables in database 2 ​

    • 1 رد
    • 833 مشاهدة
  11. بوعادل9999
    Started by بوعادل9999,

    السلام عليكم ورحمة والله وبركاته يا جماعة الخير انا طالب مساعدتكم بليييزز انا شهرية أعمل export لبعض الـ tables الموجودة على الأوراكل داتابيس وآحطها في آكسس داتابيس فايل هل ممكن اعمل هاي الطريقة انه .. اوتوماتيكيا من كل شهر في اليوم الفلاني .. الداتا تتحول من الاوراكل الى الاكسس فايل وبعدها تنحط في الفولدر المعين ؟؟ خصوصا انه هالشغله روتينيه وشهريا تتكرر بدون اي تغييرات .. مجرد سحب بيانات من الاوراكل داتابيس ووضعها في الاكسس فايل في الفولدر المعين اذا احد عنده اي فكره وخطوات نعملها يخبرنا لو سمحتوا وشاكرين لكم

    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
  12. shode

    الداتا بيز تقيله عشان كدى عايزة اخلى اوراكل هى اللى تدير الداتا بيز فعايزة اعرف اخلى البراميتر دى قيمته ايه عشان تبقى الداتا بيز اوتو ماتيك

    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
  13. Mostafa_oracle
    Started by Mostafa_oracle,

    الاخوة الأعزاء السلام عليكم اواجه مشكله عند عمل Analyze table لاحدي الجداول يأخذ وقت طويل جدا بالرغم من انه يتكون من 1400 row فقط ولا يوجد مشاكل في ال Tables space الموجود به هذا الجدول ، بل انه يوجد جداول اكبر منه وفي نفس ال Tablespace ولا تأخذ وقت يذكر ... اي اقتراحات لحل هذه المشكلة ...... بارك الله فيكم

    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
  14. amr79
    Started by amr79,

    اخواني الاعزاء السلام عليكم ارجو من الاخوة التكرم بشرح كيفية عمل advanced replication وبالتفصيل مع ذكر الادوات المستخدمة وماهي اسهل طريقة جزاكم الله عنا كل خير

    • 1 رد
    • 1.7k مشاهدة
  15. malik alwadi

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني ما هو تعريف انشاء قاعدة بيانات جديدة وما الفائدة منها؟ بارك الله فيكم

    • 1 رد
    • 1.8k مشاهدة
  16. mojtaba

    سلام يمكن تحميل التفاصيل التاليه على هيئة ملف اكروبات من الرابط التالى : http://www.mediafire...bcbc8cob1u4bv68 مهارات وأساسيات تحسين اداء قواعد البيانات : اولا الأصدارات على معمارية 32 بت خصائص : قاعدة البيانات التى تعمل على نظام 32 بت تدعم حتى 3 جيجابايت من الذاكره قاعدة البيانات التى تعمل على نظام 64 بت تدعم حتى 8 تيرابايت من الذاكره أكبر حجم لملف على أوراكل يمكن ايصل الى 64 جيجابايت . أكبر حجم لقاعدة بيانات هو 4 بيتابايت لدى وندوز 2003 نسخة ال 64 بت بعض البطء عند التعامل مع كمية كبيرة من البيانات فى الذاكره اثناء وضع Large Pages خصوصا اذا تم عمل Fragments للذاكره , هذه المشكة تم حلها على وندوز 2008 . كل أصدار…

    • 1 رد
    • 2.5k مشاهدة
  17. adelelhady
    Started by adelelhady,

    السلام عليكم هل امتحانات اوراكل اتغيرت هل هذا الخبر صحيح ؟ وما هو اخر تعديل للامتحانات dba

    • 1 رد
    • 1.4k مشاهدة
    رومان_اوراكل
  18. khaled_jassam

    محتاج تحليل برنامج من البداية ويكون احد المدراء معاية

    • 1 رد
    • 1k مشاهدة
    فجر الإسلام
  19. ahmed_nagy

    السلام عليكم الى اهل العلم اصحاب العقول المبدعه لدى سوال مهم جدا وارجو المساعده ما هى المشكله التى تحدث عندما تملى الflash recovary area وذلك داخل الenterprise manger و ماهوعالجها? وجزاكم الله عنا كل الخير

    • 1 رد
    • 839 مشاهدة
  20. Khaled1979
    Started by Khaled1979,

    معلش انا لسه مبتدأ ومحتاج مساعدة ضروري. عندي برنامج معمول علي اوركل ديفولبر 6 وداتابيز 11 g شغالين علي ٣ اجهزة وعندي جهاز جديد حملت عليه اورركل ديفولبر 6 وشبكته علي الشبكة وشايف السيرفر بس دلوقتي ازاي اشغل التطبيق عليه وعندي ملف الربط TNSName.ora واخدت shortcut الخاص بتشغيل الفورم الرئيسية بس مش عارف اعمل ايه بعد كده

    • 1 رد
    • 849 مشاهدة
  21. explorer
    Started by explorer,

    بسم الله الرحمن الرحيم this document discuss how you can make oracle cloning Cloning_Oracle_Applications_Release_11i_with_Rapid_Clone.doc

    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
  22. abdora
    Started by abdora,

    السلام عليكم ورحمة الله في البداية اسال عن كيفية قراءة او معرفة كورس ERPواهميتة لانني كلما تقدمت الي وظيفة يتم سؤالي عنه مع العلم انني حاصل علي OCP Developer .

    • 1 رد
    • 1.3k مشاهدة
  23. Rasha Ramadan
    Started by Rasha Ramadan,

    يجماعة لوسمحتوا انا عندى مشكله فى عمل اوتوماتك باكب فى اوركل 10g بيطلب منى credentials login name وجربت كل المستخدمين الموجودين عندى فى قاعدة البيانات حتى sys, system ومفيش فائدة ومش عارفه اعمل ايه لو سمحتوا حد يساعدنى

    • 1 رد
    • 1.4k مشاهدة
  24. ايهاب القناوى
    Started by ايهاب القناوى,

    هل هناك طريقة لارجاع قاعدة البيانات بعد حذف ملف orcl بالكامل من الجهاز وهل هناك طريقة لارجاع قاعدة البيانات بعد تنزيل ويندوز جديد

    • 1 رد
    • 1.4k مشاهدة
  25. ali idris ali idris

    السلام عليكم ورحمة الله انا لدى سيرفرات تعمل بنظام تشغيل linux redhat 4 وقاعدة بيانات oracle 10g 10.2.0.1.0 مشكلتى هى الملفات التى تنسخ فى bdump,cdump,adump وتملا مساحة الهارديسكات اريد عمل مسح دورى اتوماتيكى لها وللفائدة العامة ماهى اهميتها وجزاكم الله خير

      • أعجبني
    • 1 رد
    • 1.1k مشاهدة

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.