الانتقال إلى المحتوى
View in the app

A better way to browse. Learn more.

مجموعة مستخدمي أوراكل العربية

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

منتدى ادارة قواعد البيانات الــ DBA

يهتم هذا القسم بإدارة قواعد البيانات Database Administration | Backup and Recovery | Performance Tunning | Security | RAC and Data Guard

  1. ammar al_hada
    Started by ammar al_hada,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اواجه مشكلة في قاعدة االبيانات10g عندما يتم فتح اكثر من نافذة من الforms في النظام المحاسبي حيث تتوقف القاعدة عن العمل واضطر الى اعادة تشغيلها واحياناً اعادة تشغيل الجهاز مع العلم ان هذة المشكلة لم تكن تحدث في ال 9g

    • 2 رد
    • 998 مشاهدة
  2. SHAYBOB

    عايز اشغل الwallet manager بس مش عارف اية الخطوات ومش مشروحة حلو فى كتاب الاوراكل لو حد يعرف الخطوات فى الويندوز ياريت يقولهالى بالتفصيل وشكرا لكل من يساعد او حاول المساعدة

    • 2 رد
    • 1.6k مشاهدة
  3. الجنتل
    Started by الجنتل,

    السلام عليكم .. رمضان كريم وكل عام والمنتدى وجميع الأمة الاسلامية بخير وتقدم وازدهار .. اعزائي .. لنفترض ان لدينا فرعين مثلا ( جدة و الدمام ) - طبعا كل فرع له قاعدة بيانات منفصله وعلى سيرفر منفصل - ونفترض ان لدي إجراء معين - procedure a - مثلا والمفترض ان اعمل تنفيذ لهذا الاجراء كل ربع ساعة على احدى قاعدتي البيانات لتنفيذ مهمة معينة بمعنى اخر كل ربع ساعة مثلا تتنفذ مهمة معينة في قاعدة بيانات جدة مثلا .. اي عمل طريقة مشابهه لعملية الجدوله schedule في الويندوز .. بين قاعدتي بيانات مختلفتين .. ارجو ان تكون وصلت الفكرة .. ماهي افضل طريقة لعمل هذة الفكرة .. ولكم كل التحية والتقدير .. الجنتل

    • 2 رد
    • 2.1k مشاهدة
  4. friend4allmo@hotmail.com

    انا معايا *.dmp للداتابيز فقط ليس معى اى ملفات اخرى هل من الممكن عن طريق dump ان انا اقدر اعمل ريستور او امبورت فأقدر احصل على الداتا بيز شغالة من جديد ولو ممكن إزاى اقدر اعمل كدا انا كنت بشتغل على السكويل سيرفر كان ممكن لو معايا الباكاب ان اعمل داتابيز جديدة و اعمل ريستور عليها من الباك أب بس هنا فى الأوراكل مش عارف إزاى ؟؟؟؟

    • 2 رد
    • 1.5k مشاهدة
  5. miash80
    Started by miash80,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني الاعزاء يخرج لي مسج عند الدخول على البرنامج ثم يخرج مسج اخر

    • 2 رد
    • 998 مشاهدة
  6. mostafadev

    السلام عليكم ورحمه الله وبركاته سؤالى هو انه فى شركتى توجد نوعين من الdatabase القديمه oracle8 اما الجديده فهى oracle8i وقد اعتدت ان انقل بيانات من ال8 الى 8i ولكن فى هذه المرة اردت العكس وهو نقل بيانات من النسخه الجديده oracle8i الى النسخه القديمه oracle8 ولكن ظهرت مشكله character set فما هو الحل؟ جزاكم الله خيرا

    • 2 رد
    • 1.2k مشاهدة
    أسامة موسى
  7. omar-alreyati
    Started by omar-alreyati,

    الاخوة الاعزاء : وجدت مشاركة لبعض الاخوة في المنتدى عن موضوع الـanalyze في الـoptimzer يا ريت من لديه معرفة بذلك . وشكراً

    • 2 رد
    • 1.3k مشاهدة
  8. raja78
    Started by raja78,

    لا يوجد

    • 2 رد
    • 1.6k مشاهدة
    العملاق اليمني
  9. kimopapaz
    Started by kimopapaz,

    بسم الله الرحمن الرحيم انا اريد حل لمشكلة عمل migration بين oracle و sql server اريد ان ارى جداول oracle داخل sql server وان استطيع التعامل معها لادخال البيانات عليها وان ارى اخر تعديلات تمت على الجدول وليست مجرد اخذ نسخة local من الجداول بل اريد عمل link بينهم برجاء سرعة التعامل مع هذة المشكلة لانها تواجهنى كثيرا او اذا كانت هناك اى اراء او افكار فى عملية تحويل البيانات migration من قاعدة بيانات sql server الى قاعدة بيانات oracle بصفة عامة وشكرا

    • 2 رد
    • 1.8k مشاهدة
  10. ordy1984
    Started by ordy1984,

    what happens if i have 3 before insert triggers on a spacific table and perform insert operation? please quickly and explain the answer and what happen in brief?

    • 2 رد
    • 1.4k مشاهدة
  11. kamal1958
    Started by kamal1958,

    السلام عليكم هل لدى أحد فكرة لكيفية إلغاء التحسس لحالة الحرف لكلمة السر في 11 جي؟

    • 2 رد
    • 980 مشاهدة
  12. jelly
    Started by jelly,

    السلام عليكم و رحمة الله انا محتاج كتب او فيديوهات او حتى عناوين مواضيع تعرفنى ايه المطلوب منى عشان اقدر اشتغل فى rac enviroment . وياريت لو يكون كلام واقعى و عملى او ماشابه بعيد عن الدراسه الاكاديميه,انا 2006 Computer science graduated 2005 & OCP adminisatrator و مشتغلتش نهائى فى it بس فيه حد ممكن يساعدنى فى موضوع الشغل ده لكنه طلب منى اذاكر الراك كويس و الداتا جارد...فمحتاج مساعداتكم جزاكم الله خيرا

    • 2 رد
    • 2.2k مشاهدة
  13. ahmedalsqaf
    Started by ahmedalsqaf,

    ممككن حل

    • 2 رد
    • 717 مشاهدة
  14. بحر الشمال
    Started by بحر الشمال,

    السلام عليكم لقد انهيت اختبار الـSQL ولله الحمد والان اريد انهاء الآدمن ون .. ولكن على ماذا اطبق ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حيث في اختبار الـSQL كنت اطبق على الداتا بيز الجاهزه والموجوده في SQL* اما الادمن على مافهمت اني احتاج الى برنامج كامل متكامل فيه فورمز وكل حاجه وبيئه اوراكل كامله حتى استطيع التطبيق ؟ فهل يستطيع احد ان يشرح لي بالتفصيل مع العلم اني لم احمل الا نسخه الموجوده في المنتدى من موقع اوراكل المخصصه لاورامر الـSQL

    • 2 رد
    • 1.4k مشاهدة
    بحر الشمال
  15. حبيب الامس
    Started by حبيب الامس,

    بسم الله الرحمن الرحيم الحمد لله رب العالمين، ولا عدوان الا على الظالمين واصلي واسلم وابارك على خير البرية اجمعين وعلى اله وصحبه الى يوم الدين السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني الكرام، لدي قاعدة بيانات مليئة بالمعلومات، والان اريد ان انسخ نفس البنية التحية Structure لقاعدة البيانات هذه ولكن بدون بيانات. هل من طريقة يمكن بواسطتها عمل ذلك؟ مثال: قاعدة بيانات مستشفى تعمل منذ مدة زمنية طويلة، تم فتح فرع جديد لنفس المستشفى، كيف يمكن الاستفادة من قاعدة البيانات القديمة لانشاء قاعدة بيانات للفرع الجديد بنفس البنية التحتية ولكن بدون بيانات؟ هل يمكن عمل ذلك،؟ ولكم جزيل الشكر والتقدير

    • 2 رد
    • 2.1k مشاهدة
  16. المقنع2005
    Started by المقنع2005,

    بسم الله الرحمن الرحيم اخواني الاعزاء لدي قاعدة بيانات 10 جي وكنت احاول اضيف عليها control file جديد , المهم قمت بالتعديل عن طريق الامر alter database set control file = وقمت باضافة ال control file الجديد وعرفته داخل الباراميتر فايل وبعد هيك روحت حذفته من الباراميتر فايل وبحاول ادخل على قاعدة البيانات وبدون اي فائدة يظهر لي مسج غريب بالرغم من ان tns شغال ... ORA-12514 : TNS : LISTNER DOES NOT CURRENTLY KNOW OF SERVICE REQUESTED IS CONNECT DESCRIPTER شاهدو الصورة

    • 2 رد
    • 1.6k مشاهدة
  17. abdoulghaffar
    Started by abdoulghaffar,

    سلام عليكم شباب طبعا بعد السلام احلى الكلم عندي مشكلتين غريبه الاولئ منزل الاوراكل على الويندوز ولمن اعمل shutdown normal الداتا بيس تعلق نزلته من جديد ونفس المشكله نزلته على جهاز ثاني من سي دي ثاني نفس المشكله نزلته على الينكس المشكله ماهي موجوده انحلت يعني المشكله من الويندوز ويكون في علمكم انه shutdwon immediate and shutdown transctional مافيه منشكله سمن على عسل الموضوع الثاني الداتا بيس عند بعض الاحيان تعلق لمن اسوي جدول جديد او اي شي ثاني ايش ممكن تكون المشكله وجزاكم الله خير

    • 2 رد
    • 1k مشاهدة
  18. abdoulghaffar
    Started by abdoulghaffar,

    سلام عليكم شباب في العمل طلبو مني انزل ال OBIEE مع العلم انه الداتا بيس عندي 11G والابليكشن R12 هل هذ شغل ال DBA ولا لا وكيف انزله وايش اخر اصدار الي عنده فكره جزاكم الله خير

    • 2 رد
    • 991 مشاهدة
  19. zahra15
    Started by zahra15,

    السلام عليكم يامحترفي ORACLE عندما أريد فتح SQL أو DBE تظهر لي هذه الرسالة ORACLE initialisation or shutdown in progress فما هو الحل لفتح قاعدة البيانات الخاصة بي من فضلكم

    • 2 رد
    • 1.3k مشاهدة
  20. dana_rose
    Started by dana_rose,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا |أخواني واخواتي كنت قد طبقت خطوات تفعيل خاصية ال FLASHBACK على قاعدة البيانات عندي وهي نسخة ORACLE 10G وعندما طبقت هذي الخطوات لاتأكد بحذف جدول واسترجاعه لم تنجح وهو كالتالي ( مثال على المشكله) SQL> CREATE TABLE QF (SSN NUMBER(5), NAME VARCHAR2(6)) ; Table created. SQL> DROP TABLE QF; Table dropped. SQL> FLASHBACK TABLE QF TO BEFORE DROP; FLASHBACK TABLE QF TO BEFORE DROP * ERROR at line 1: ORA-38305: object not in RECYCLE BIN SQL> SELECT object_name, original_name FROM recyclebin; no rows selected ياريت احد يفيدني لهالمشكله وجزاكم الله كل خير

    • 2 رد
    • 1.5k مشاهدة
  21. muh_adas2005
    Started by muh_adas2005,

    1- ما هو الهاردوير اللمكن استخدامه ك shared storage 2-كيفية ترحيل قاعدة البيانات بدون rac إلى rac 3-اكبر عدد ممكن من الsessions يمكن ان يتحمله كل node و السلام

    • 2 رد
    • 2.7k مشاهدة
  22. ismailer
    Started by ismailer,

    اخواني الاعضاء نرجو منكم ان تعاونوني في حل هذه المشاكل عندي مشكلة عندما اعمل رن للنظام يعكس الشاشة والمشكلة الثانية انني لا اعرف عندما انهي عمل النظام ان اشغل النظام من دون ما يكون عندي اوراكل اما المشكلة الاخيرة هية انني لا اعرف كيف backup من النظام اخواني ارحو الرد وشاكرين لحسن تعاونكم معي

    • 2 رد
    • 918 مشاهدة
  23. majhool
    Started by majhool,

    1- كيف يمكن معرفة جحم قاعدة البيانات ؟ 2- ومن اي الجداول يمكن معرفة حجم قاعدة البيانات ؟ ارجو المساعدة ..........

    • 2 رد
    • 2.9k مشاهدة
  24. mamoud
    Started by mamoud,

    انا الان باخد دورة DBA 10g وعندي على الكمبيوتر نسخة الويندوز home edition لما حبيت اسوي يوزر علشان اعرف اشتغل على table spaces كان لازم اسجلة في الادوات الادارية ومنها اروح على local security policy واسجل المستخدم اللي انا سويتة بس لقيت ان الايقونة هادي مش موجوه ودورت عليها في ملفات النظام مالقيتها وعندي على كمبيوتر الثاني نسخة ويندوز بروفيشنال لقيتها موجوده ... سؤالي هي كل نسخ الهوم ايدشن زي هيك ولا انا عندي مشكلة في نسخه الويندوز وهل اقدر اعمل اشي احل فيه المشكله وشكرا

    • 2 رد
    • 1.3k مشاهدة
  25. sonic
    Started by sonic,

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انشات قاعدة بيانات في Oracle 9i ولكن خائف بان لو سمح الله ان يصيب الجهاز اي عطل فافقد قاعدة البيانات التي انشاتها الا توجد طريقة لحفظ القاعدة على قرص صلب خارجي او CD، وعند فقدان قاعدة البيانات الاصلية استرجعها عن طريق القرص الصلب او ال CD ؟ وكيف عمل ذلك لو سمحتوا

    • 2 رد
    • 2.1k مشاهدة

برجاء الإنتباه

بإستخدامك للموقع فأنت تتعهد بالموافقة على هذه البنود: سياسة الخصوصية

Account

Navigation

البحث

إعداد إشعارات المتصفح الفورية

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.